سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1988917
  • بازدید امروز: 30
  • بازدید دیروز: 62
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[962]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 543 )

ســوره 3 : آل عمران  ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم ـ صفحه 50 )


( قسمت سی و ششــم )


نسیـم صبــح سعــادت


 

 


 ( جزء سوم صفحه 60 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

79 ـ مَا کَانَ لِبَشَرٍ أَن یُؤْتِیَهُ اللّهُ الْکِتَابَ وَالْحُکْمَ  وَالنُّبُوَّةَ

ثُمَّ یَقُولَ لِلنَّاسِ کُونُـــواْ عِبَـــادًا لِّی مِن دُونِ  اللّهِ

وَلَکِن کُونُواْ رَبَّانِیِّینَ بِمَا کُنتُمْ تُعَلِّمُونَ  الْکِتَابَ

وَ بِمَا کُنتُمْ تَدْرُسُونَ 

 

تفسیر لفظی :

هرگز روا نباشد کسی را که خداوند به او کتاب و حکمت و نبوت دهد ! پس از آن بگوید :

مرا بنده باشید و مرا خدائی گیرید، ولکن پیام بران به امّت خویش گفتند :

شما بندگان خدائید به سبب آن چه را که از کتاب خدا می دانید

و به آن چه از آن کتاب می خوانید.  

 

تفسیر ادبی و عرفانی :

خداوند بـــزرگــــــوار ،

کــــــردگار نــــــــام دار ،

پیش از ایجــــــاد عالَـــــــــم ،

و پیش از خلــــــــــق آدم ،

به علم قدیـــــم خود دانست که ؛

از فرزندان آدم چه کسی سزاوار نبوت و رسالت است ،

و اهل محبت و شایستـــه پیامبــــــری کیست !

آن را که داغ مهجـــــوری نهاد ،

و رقــــــــم بی خبـــــری کشید ،

چگونـــــه راست راه شود ؟

و آن را که راه صدق و صفا و عصمت فرا پیش نهاد ،

چگونــــــــه بی راه باشد ؟

و هرگز نَبُــوَد که محمّد مصطفی (ص) برگزیده ی حقّ ،

و عیسی روح الله نواختــــــه ی حقّ ؛

با کرامت نبــــــوّت و تأییــــــد عصمت ، و قــــوّت رسالت ،

پای از رقــــــــم برگیرند ،

و به مردم گویند : که بنـــــده ی من باشید !

بلکه گویند : ای مردم ؛ شما ربـّـــــانی شوید ،

یعنی خـــــــدای یگانــــــــه را بشناسید ،

و در صحبت تــوکل و نسیــــــــم اُنس ،

دست به لطفِ مِهـــــــــرِ مولی زده ،

و چهار تکبیـــــر در صفـــــات خویش کرده ،

چنین باشد که :


هرکه در میدان عشق نیکوان گامی نهاد


چهار تکبیری کند بر ذات او لیل و نهار

 

 

 

 

آنان نفسی دارند فــــانی ،

دلی دارند تشنــــه ،

نَفَسی سوختــــه ،

سری به عشق افروختــــــــه ،

جانی به آرزو آویختــــــــه !

و به زبان حال گویند :


دل ، زان خواهــم که بر تــو نگزیند کس


جان ، زان که نَـزَد بی غـم عشق تـو نفس


تن ، زان که بجز تــو اش نگردیده هوس


چشم ، از پی آن که خود تو را بیند و بس !

 

آری ؛ ربّانییّن چنین باشند که :

همت شان از دنیـــــا بالاتـــــــر ،

مراد شان از بهشت بلنـــــدتـــــر ،

آرام شان از هفت آسمان بیشتر ،


 

گوش دارند تا آفتاب مهر ، کَی برآید ؟

و ماه دولت دوست ، کَی درآید ؟

و نسیم صبح سعادت ، کَی دَمَد ؟

و یادگار ازلی ، کی بَــر (میوه) دهد ؟ و گوینـــد :


کَی باشد ، که این قفـس بپـردازم


در گلشـن دوست ، آشیـان سـازم

 

 

 

 

همه مشکلات مــــــا

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبــوب دل هـا و منجی انســـان هـا

حضرت حجـة ابن الحسن العـسکـری المهــــدی(عج) است


یا وَجِیهَاً عِـندَاللهِ اِشفَــع لَنا عِـنـــدَالله

 

پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 542 )

ســوره 3 : آل عمران  ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم ـ صفحه 50 )


( قسمت سی و پنجــم )


شـــرط بنــــدگی


 

( جزء سوم صفحه 59 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

74 ـیَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَن یَشَاءُ وَاللّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ


تفسیر لفظی :

هرکس را خود خواهد به رحمت خود بر می گزیند و شایسته می سازد ،

چه او صاحب فضیلت بزرگ و بزرگوار است .


 

 

تفسیر ادبی و عرفانی :

خداوند هرکس را به رحمتی که خواهد

 اختصاص می دهد ،

یکی را به روزی و نعمت ،

قومی را به اخلاق و فضیلت ،

گروهی را به زهد و عبادت ،

جمعی را به توفیق ظاهر ،

برخی را به کشف سرائـــر ،

نعمت را مبهــــم فراهم گرفت ،

تا امید داران در امیــــــــد بیفـــزایند ،

و ترسندگان در تـــــــرس بمانند ،

که بنـــــده را در مقـــــام عبادت و طاعت ،

به از بیـــــم و امیــــــــد نیست !

که خداوند بندگان را در این دو حال بستود و فرمود :

مؤمنــــانامید رحمت و بیــــم عقوبت دارند !

و نیز بنــــــده را تنبیــــــه می کند ،

که هرچند در طاعت به غایت کوشش کند ،

و شــــرط بنـــــــدگی را به جای آرد ،

آخرِ امر ، رحمت خـــــــدا است که او را می رهاند ،

نه طاعت و عبادت او !

چنان که حدیث از رسول خدا (ص) نقل شده ،

که فرمود :

هیچ کس به واسطه ی عمل خود ،

وارد بهشت نمی شود !

پرسیدند : حتی شما ای رسول خدا ؟


فرمودند : بلی حتــی مـــــن !


مگر آن که مـــــرا


مشمول رحمت خـــودش قـــــرار دهد !


 

 

 

الهــــــــی ؛

محبت تــــو گلی است ، محنت و بـــلا خــــار آن ،

آن کـــــدام دل است که نیست گرفتــــار آن ،


الهــــــــی ؛

از هر دو جهـــان ، محبت تــــــــو گزیدم ،

و جـــامـــه ی بـــــــــلا بــــریــدم ،

و پرده ی عافیت دریدم،


الهــــــــی ؛

مرا دل از بهر تـــو در کار است ،

و گر نه مــــرا با دل چه کار است ؟

آخــــر چــــــراغ مُـــرده را چه مقدار است ؟

 

 

 

نی از تو حیـات جـاودان می خواهم


نی عیش و تنعّـم جهـان می خواهم


نی کام دل و راحت جــان می خواهم


هر چیز رضــای توست آن می خواهم


 

همه مشکلات و گرفتــــاری های ما


ناشی از غیبت طــــولانــــی مولایمــــــان


محبــوب دل هـــا و منجـــی انســان هـا


قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است


پس برای تعجیل در فـرج مبارکشـان


دعـــــا کنیم

کارت پستال درخواستی طراحان



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 541 )

ســوره 3 : آل عمران  ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم ـ صفحه 50 )


( قسمت سی و چهــارم )


چهـره ی جمـال حقیقت


 

( جزء سوم صفحه 59)

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

73 ـوَلاَ تُؤْمِنُواْ إِلاَّ لِمَن تَبِعَ دِینَکُمْ قُلْ إِنَّ الْهُدَى  هُدَى اللّهِ

أَن یُؤْتَى أَحَدٌ مِّثْلَ مَا أُوتِیتُمْ أَوْ  یُحَآجُّوکُمْ عِندَ رَبِّکُمْ قُلْ

إِنَّ الْفَضْلَ بِیَدِ اللّهِ  یُؤْتِیهِ مَن یَشَاءُ وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ 

 

تفسیر لفظی :

و استوار مگیرید و اطمینان مکنید جز به کسی که هم دین شما است ،

بگو ( ای محمّد ) که دین ، دین خدا است ، راه نمونی ، راه نمونی اوست ،

و مطمئن باشید آن چه به شما داده شده به کس دیگر ندهند ،

و یا آن که فردا آنان نزد خداوند بر شما حجت آورند ، بگو ( ای محمّد ) به آن ها

که افزونی و برتری مردم بر یکدگر به دست خداوند است ، به هرکس که بخواهد می دهد ،

و اوست فراخ بخش و توانا و دانا .

 

تفسیر ادبی و عرفانی :

این آیت خطاب به مسلمانان

و نواخت اهل معرفت و ایمان است ،

و منّت خـــــدای بر ایشان در داشتن دین اسلام !

و این خطاب دو گونه است :

یکی خطاب به همه ی مؤمنان ،

و دیگری خطاب به عارفــــــان ،

و خـــواص اهــل طریقـت و شــریعـــت !

در خطاب به همه ی مؤمنان گوید :

گمان مبرید که آن چه را به شما دادند ،

به همه دهنــــــد !

چون دین اسلام و قرآن که به شما دادند ،

و چون پیغمبری چون محمّـــد (ص) ،

و چون کعبـــــــــه ای ،

و چون ماه مبارک رمضان ،

و چون روز آدینــــــــه ای !

بدان گونه که شرعِ شما همه ی شریعت ها را نســــخ

و همه ی کمـــــــــال دین

و جمال حقیقت و طریقت در دین شما است !

و در خطاب به خـــواصّ فرماید :

رازِ دوستی را با کس مگوئیـــــــد ،

و سُــرِّ درویشی را بر نااهلان فاش نسازید ،

و چهره ی جمال حقیقت را بُـــرقَــــــع فرو گذارید ،

تا دیده ی هر نامحــــرم بدو ننگرد !


 چون خوری می با حریفِ مَحرمِ پردرد خور


چون زنی کـم (1) باندیمِ زیرکِ هشیار زن

 

گویند شبلی را با حق رازی در میان بود ،

گفت : بار خـدایـــا ؛ 

چون بود که حسین منصور را از میان ما باز گرفتی ؟

ندا آمد : رازی به وی دادم ،

به نااهــــــلان بیـــــــرون داد ،

او را فــــرود آوردم که دیدی ! (2) 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

(1)= کم : مخفف کمانچه 

(2)= حافظ در این معنی گوید :

گفت آن یــــار کــزو گشت ســرِِ دار بلنـــد


جُرمش این بود که اسرار هویدا می کرد !

 

الهــــی ؛

ای کریمی که بخشنده ی عطـــــــائی ،

ای حکیمی که پوشنده ی خطــــــائی ،

ای احدی که در ذات و صفات بی همتائی ،

ای خالقـــــــی که راهنمــــــــــــائی ،

ای قــــادری که خـــــــدائی را ســــزائی ،

به ذات لایزال خــــــــود ،

و به صفات با کمال خود ،

به عزت و جــــلال خود ،

و به عظمت جمال خود ،

جان ما را صفای خود ده ،

دل ما را هوای خود ده ،

چشـــم ما را ضیــــاء خود ده ،

 

وما را آن ده که مــــا را آن بـــــه

 

برای تحقق اهداف عالیه ی اسلام

و تشکیل حکومت عدل و توحیدی جهانی

برای تعجیل در فرج مبارکشان همچنان دعا میکنیم



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 540 )

ســوره 3 : آل عمران  ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم ـ صفحه 50 )


( قسمت سی و سـوم )


آتش بر جـان و دل

 

( جزء سوم صفحه 58 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

65  ـیَا أَهْلَ الْکِتَابِ لِمَ تُحَآجُّونَ فِی إِبْرَاهِیمَ

وَ مَا أُنزِلَتِ  التَّورَاةُ وَالإنجِیلُ إِلاَّ مِن بَعْدِهِ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ 

 

تفسیر لفظی :

ای اهل تورات ؛ چرا در مورد ابراهیم محاجّه می کنید ؟ و حجت می سازید ،

 در صورتی که تورات و انجیل هر دو پس از ابراهیم فرستاده شده ، آیا هیچ در نمی یابید ؟


تفسیر ادبی و عرفانی :

از روی حقیقت این آیت اشارت است به

لطف خـــدای با بنـــدگان ،

و پسندیدن طاعت ایشان ،

و چند برابر پاداش دادن به کردار ایشان !

که خلیل در راه توحیـــــد  منزل داشت ،

و هرچه داشت جــز خـــــــدای بگذاشت !

و همــــــه در باخـــــت !

او مـــــــال به مهمــــــان داد ،

و فرزنــــــد به قــــــربـــــــان !

و خویش را به نیــــــران (آتش) !

خداوند از او بپسندید ،

و او کسی است که هرچه سوای ما است ،

همه را به دشمن گرفت !

و دوستــــــی مــــــا بر همه اختیار کرد .

 و به زبان حال چنین گفت :

امروز که مــاه مـن مرا مهمــان است

بخشیدن جـان و دل مـرا آسـان است

دل را خطری نیست ، سخن در جان است

جان را بدهم که این مـرا پیمــان است

لاجرم خداوند نقـاب خلّـت  و دوستی

بر وی فـــــرو گذاشت ،

و حجاب غیرت در میان او و خلق نگاه داشت ،

از این راه ، همه دعوی کردند که ما راست !

خداوند فرمود : نـــی ! ابراهیـــم ، خــــدا راست !

جهودان و ترسایان و مشرکان ،

هرکدام در وی دعـــوی کردند ،

ربّ العزّت او را از همه بــــری کرد ،

و به خود نزدیک نمود ! و فرمود :

67 ـ مَا کَانَ إِبْرَاهِیمُ یَهُودِیًّا وَ لاَ نَصْرَانِیًّا

وَ لَکِن کَانَ حَنِیفًا مُّسْلِمًا وَ مَا کَانَ مِنَ الْمُشْرِکِینَ 

ابراهیم هرگز یهودی و ترسا نبود ! لکن حنیفی بود مسلمان ،

و هرگز از انباز گیران و انباز خواهان با خدا نبود .


خلیل نه یهودی بود نه نصرانی ! 

بلکه قدمی چند در راه حق برداشت ،

خداوند از او بپسندید و جهانیان را

به پیروی از او خواند ،

و فرمــــــــود :

ابراهیم روی به ما نمود ،

هرکه ما را می خواهد ، او را پیروی کند ،

و محمّـــد (ص) را ندا آمد که :

ای مهتر عالم و ای آقای فرزند آدم ؛

ابراهیمرا فرزنـــــد نجیب تــــــوئـــی ،

و نــــــور چشم کشـــــور تـــــوئــــــی ،

تـــو سزاوار تری که از او پیـــروی کنی ،

که قـــدر امیــــران را امیــــــران دانند ،

و آن گاه که امّت تــــــو بهترین امت ها هستند ،

پس از آن تابع و متبوع را همه فراهم گرفت !

و تاج محبت و ولایت به فرق ایمـــــان ایشان نهاد ،

و خـــــدایـــــــار و دوست مؤمنــــــان است ،

و به ایشان لطیف و مهـــربان !

مهربانی وی نه امروزینـــــــه !

که از ازل تا جــــــاودان است !

و این را همه عیـــــــان است!


الهــــی ؛

از آن خـــوان  که بهر بی چیزان نهادی نصیب من بینوا کو ؟

راست است که گفته اند بهشت را به بها دهند به بهانه ندهند ؟

اگر به بهـــــا دهند که تجارت است !

 ما را به بهانه ای نزد خویش خوان !

اگر نعمت جز به طاعت نباشد ،

 بیـــــع است ، پس لطف و عطا کو ؟

اگر به بها مزد دهی ، ندارم ،

 و اگر بی بهـــا  دهی ، سهم ما کو ؟

اگر از سگان تو ام استخوانی 

 و اگر از کسان تـــــو ام مرحبـــــــا کـــو ؟

الهــــی ؛

هر کس را آتش بر دل است و این بیچاره را آتش بر جان !

هرکس را سر و سامانی است

و این درویش را نه سر است و نه سامان ! 

الهــــی ؛

موجود نفس های جوانمردانی ،

حاضر دل های ذاکرانی ،

از نزدیک نشانت می دهند و برتر از آنی ،

از دُورت می پندارند و نزدیکتر از جانی ،

الهــــی ؛

ما را دلی ده که در کار تو جان بازیم ،

و جانی ده که کار آن جهــان سازیم .

 

 

هر کسی محـراب دارد هــر سوئی


باز محـراب سنـائی کــوی او است

همه مشکلات و گرفتــــاری های ما

ناشی از غیبت طــــولانــــی مولایمــــــان

محبــوب دل هـــا و منجـــی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

پس برای تعجیل در فـرج مبارکشـان

دعـــــا کنیم

کارت پستال درخواستی طراحان



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 539 )

ســوره 3 : آل عمران  ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم ـ صفحه 50 )


( قسمت سی و دوم )

 

بهشت است

زنـدان دوسـت

( جزء سوم صفحه 58)

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

 

62 ـ إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقُّ وَ مَا مِنْ إِلَهٍ إِلاَّ اللّهُ

وَ إِنَّ اللّهَ لَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ 

تفسیر لفظی :

 این کتاب و این قصه ها همه راست است چنان که بود

و خدائی جز خدای یگانه نیست و به راستی او توانا و دانا است .


تفسیر ادبی و عرفانی :

این قرآن سخنی پاک و کلامی درست است ،

کلامش عزیز ، و رسولش عزیز ،

بنــده ی مـن ؛

اگر کتابم عزیز است ، امــــــام تــــــو است ،

اگر رسولم عزیز است ، شفیــــــع تــــــو است ،

وگرنه من خود عزیزم ،

خدای تـــــــــو ام ،

بندگان را می آفرینم ،

و ایشان بر من عاصی و کافر  می شوند !

و مرا زن و فرزند می گویند !

و از ناسزاهای ایشان ،

در عزّت وحدانیّت ما نقصـــانی روی ندهد ،

 

 

ای محمّــد ؛

تا تـــــو را به رسالت فرستادیم ؛

چندین هزار کافر بر تـــــو حسد بردند ،

و تـــــو را ساحر و شاعر خواندند !

و مجنون و کاهن دانستند ،

ولی در عزّت رسالت تـــــو نقصانی پدید نیامد ،

و تا این قرآن به تـــــو فرستادم ،

ملحدان و بی دینان قصد کردند ؛

که در آن طعنی زنند و عیبی آرند !

ایشان مطعون (طعنه زده شده ) گشتند

و در عزّت کلام ما عیبی نیامد ،

مؤمنان عزیزکردگان منند ،

شیاطین قصد ایمان آنان کردند ،

تا بربایند ، نتوانستند ،

هرچند وسوسه و تعبیه کردند ،

لکن به تعبیه ی ایمان راه نبردند ،

این همه بدان کردم که خود عزیزم

و ایشان را عزیـــــــز کردم .

 

خداونـدا ؛

کار آن کس کند که تواند ،

عطا آن دهد که دارد ،

بنده چه تواند ؟ و چه دارد ؟

چون تو توانائی ، کِرا توان است ؟

و در ثنـــــــــاء تــــــــو کِرا زبان است ،

و بی مهر تـــــــــو ، کِرا سر و جان است .

 

الهــــــی ؛

همگان در فراق می سوزند و دوستدار در دیـــدار !

چون دوست دیده ور گشت ، دوستدار را با شکیبائی چه کار ؟

الهــــــی ؛

با بهشت چه سازم ؟ و با حـــور چه بازم ؟

بهشت بی تـــــــــو  را چه کار ســــــــازم ؟

مرا دیــده ای ده که از هر نظری بهشتــی سازم !

الهــــــی ؛

گل های بهشت در چشم دوستدار تـــــــــو خــــار است ،

جوینده ی تـــــــــو را با بهشت چه کار است ؟

الهــــــی ؛

اگر بهشت چشـــم و چــــــراغ است ،

بی دیـــدار تـــــــــو ، همه درد و داغ است ،

الهــــــی ؛

بهشت بی دیدار تــــــو زنـــــــــــدان است ،

و دوست را به زنـــــدان بردن نه کار کریمــــان است !

الهــــــی ؛

اگــــــــــر به دوزخ فرستـــــــی دعــوی دار نیستم ،

و اگر به بهشت فرمائی ، بی جمال تـــو خریدار نیستم ،

مطلوب ما بر آر که جز  وصـــــــــــال تو طلبکار نیستم.


ای قـوم از این سـرای حـوادث گـذر کنـید


خیزید وسـوی عالـم عِـلـوی سفـر کنـید

 

سالروز شهادت جانسوز نهمین خورشید ولایت و امامت

حضرت امام محمد ابن علی التقیّ الجواد علیه السلام

را به شما و همه دوستــان و شیعیـــان آن حضرت

خاصه به ساحت قدس امــــام عصــــــــــر

عجل الله تعالی فرجه الشریف

تسلیت و تعــزیت عرض می نمائیـــــم

اللهم عجّل لولیک الفرج



موضوع :


<      1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *