نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 533 )
ســوره 3 : آل عمران ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم ـ صفحه 50 )
( قسمت بیست و ششـم )
نــدای کـرامـت
( جزء سوم صفحه 55)
بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم
42 ـ وَ إِذْ قَالَتِ الْمَلاَئِکَةُ یَا مَرْیَمُ إِنَّ اللّهَ اصْطَفَاکِ
وَ طَهَّرَکِ وَ اصْطَفَاکِ عَلَى نِسَاء الْعَالَمِینَ
تفسیر لفظی :
هنگامی که فرشتگان (جبرئیل) گفتند : ای مریم ؛
خداوند تو را برگزیده و پاک گردانید و تو را بر همه ی زنان عالم برگزید .
تفسیر ادبی و عرفانی :
خداوند عالمیـــــان ،
کردگار جهانیـــان ،
روزی گمار بنـــــدگان ،
بخشاینده ی مهــــــربـــان ،
برگزیننده ی خالصــــان ،
نوازنـــــده ی دوستـــــان ،
در این آیت مـــریــــــــم را بنــواخــــت ،
و با او کــرامــت هـــا فرمود ،
که به آن کرامـــت هــــا ،
او را بر همه ی زنــان عالـــم برتـــــــری داد ،
بــدیـــن ســــــان که :
اول به نـــدای کرامت ، او را یا مَـــــریَــــــم خواند ،
که این خطاب ، عــزیـــــز است ،
که هزاران انبیاء و اولیاء در پی آن رفتند ،
یا در حســـــــرت و آرزوی آن رفتنـــــــد ،
چه اگر تو هزار بار گوئی خدای من ؛ خدای من ؛
نه چنان است که خداوند گوید : بنده ی من !
بایزید بسطامی گفت :
خداونـــــــد در پیشگاه خود
هزاران فرشته مرا عرضه داشت !
گفتم : این را نخواستم ،
در آخرین موقف نــــــداء آمد :
ای بایزید ؛ چه می خواهی ؟
گفتم : می خواهم که هیچ نخواهم !
یعنی تنهــــــا تــــــــو را خواهم ،
نداء آمد : که تو بنده ی شایسته ی منی !
هرچند تو را زهره ی آن نیست که ؛
بایــــزیــــد وار با حق سخن گوئی !
آخر ، کم از آن نباشد که نیازی عرضه کنی !
و سوزی و آرزوئی بنمائی !
و گوئی : خداوندا ؛
من به نامی و نشانی بسنده کرده ام !
خواستی که از درگاه خود مرا نامی نهی ،
هر نــــــام که خواهی نِــــــه !
که گفته اند :
مردی به بازار برده فروشان رفت تا غلامی خَرَد ،
از میان غلامان ، یکی را اختیار کرد و پرسید :
ای غلام ؛ چه نام داری ؟
گفت : اول بخر تا تـــــو را باشم ،
آن گاه به هر نام که خواهی مرا بخوان !
پس چون بنده ی او باشی ،
به هر نام که خواهد تو را خواهد خواند !
ادامه مطلب در یادداشت بعد ...
همه مشکلات و گرفتــــاری های ما
ناشی از غیبت طــــولانــــی مولایمــــــان
محبــوب دل هـــا و منجـــی انســان هـا
قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است
پس برای تعجیل در فـرج مبارکشـان
دعـــــا کنیم
موضوع :