سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1988930
  • بازدید امروز: 43
  • بازدید دیروز: 62
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[962]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 549   ) 

ســوره 3 : آل عمران  ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم ـ صفحه 50 )


( قسمت چهل و دوّم ) 


زینت شریعت



http://im32.gulfup.com/9KU8I.jpg

 

( جزء چهارم صفحه 63 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

103 ـ وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ

وَاذْکُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنتُمْ أَعْدَاء

فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا

وَ کُنتُمْ عَلَىَ شَفَاحُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَکُم مِّنْهَا

کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللّهُلَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ 


تفسیر لفظی :

همگی دست بزنید به حبل (ریسمان) خداوند و پراکنده نشوید و نعمت های الاهی را یاد بیاورید که همگی دشمن یکدگر بودید

و خداوند بین دل های شما الفت نهاد و فراهم آورد تا همگی با هم برادر شدید ، و یاد بیارید که شما بر تیغ کناره آتش بودید

و شما را از آن رهانید ، این چنین است که خداوند نشانه ها و سخنان نیک خود را برای شما بیان می کند تا مگر راه بیابید.


تفسیر ادبی و عرفانی:

در آیه های سابق ،

اول اعتصام به خــــــدا و راه راست یافتن را فرمود ،

در آخر ، اعتصامِ همگی به حبــــل خـــــدا گفت ،

و در میــــــــان این دو اعتصـــــــام ،

تقــــــــــوی را امر فرمود .

راز این آیات آن است که :

بنده که قصد اعتصام به خــــــدا دارد ؛

یگانه راه آن تقـــــــــوی است ،

و حقیقت تقوی ، تحصیــــــــل طاعـــت است ،

و آن جـــز به کتــــــاب خـــــدا و سنت رسول الله (ص)

و  هدایت ائمه معصومین علیهم السلام نیست ،

( انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی )

این است که خداوند فرمود :

دست به حبـــــل الله زنید تا به تقـــــوی برسید ،

و از تقـــــوی به اعتصـــــام او برسید ،

و از اعتصـــــام به تـــوکّــــــل ،

و از توکّل به استـــــــلام برسید !

بنده چون به استــــــلام رسید

و سرِ تسلیم پیش آورد

از واسطـــــه بی نیــــــــــاز

و به حـــــق واصـــــل و فائــــــز گشته است .

که فرمود : وقتی مــــــن بنده ای را دوست بدارم ،

گوشی که با آن می شنود مــــــن هستم ،

و چشمی که با آن می بیند مــــــن هستم ...

گفته اند : اعتصام سه قسم است :

1 ـ دست به توحیـــد زدن که تمسّک به عروه ی وثقی است

2 ـ دست به قــــرآن زدن که تمسّک به حبل الله است

3 ـ دست به حـــقّ زدن که تمسّک به خود خداوند است .

 

یا رب دل ما را تــو  به رحمت جان ده           

درد همـه را به لطف خـود درمـان ده

 

 

... جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ ... 

 

ترغیب مسلمانان به مؤالفت و اجتماع

که نظام ایمان و استقامت کار جهان

به آن وابسته است

و الفت و اتحاد مسلمانان ،

ادب دین و زینت شریعت

و نظام اسلام و مایه ی خیــــر

و اصل طاعت و موجب ثواب است .

 

الهــــــی ؛

به حرمت ذاتی که تو آنی ,

به حرمت صفاتی که چنانی ,

به حرمت نامی که تو دانی ,

به فریاد رس که میتوانی .

الهــــــی ؛

اقرار دارم به مفلسی !

اعتـــراف دارم به بی کسی !

ای یکتائی که از ازل مقدسی ,

چه شود چون منی را مفلسی ,

در نفس آخر به فریاد رسی!


 

همه مشکلات مــــــا

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبــوب دل هـا و منجی انســـان هـا

حضرت حجـة ابن الحسن العـسکـری المهــــدی(عج) است


یا وَجِیهَاً عِـندَاللهِ اِشفَــع لَنا عِـنـــدَالله

 

پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم

 



موضوع :


نمـــودار رستـاخیـــز


 

 

http://falshbaner.persiangig.com/image/nazar/21.gif

 

ادامه مطلب

 

 



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 546 )

ســوره 3 : آل عمران  ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم ـ صفحه 50 )


( قسمت سی و نهــم )


نشانه  های   روشن


نشانه‌های روشن

 

( جزء چهارم صفحه 62 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

97 ـ فِیهِ آیَاتٌ بَیِّنَاتٌ مَّقَامُ إِبْرَاهِیمَ وَ مَن دَخَلَهُ کَانَ  آمِنًا

وَ لِلّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَیْهِ  سَبِیلًا

وَ مَن کَفَرَ فَإِنَّ الله غَنِیٌّ عَنِ الْعَالَمِینَ

 

تفسیر لفظی :

در آن خانه نشانه های روشنی است ، فرود گاه و نشستن گاه ابراهیم ،

که هرکس در آن خانه داخل شد ایمن گشت ، و بر مردم است که برای خدا

زیارت کعبه کنند ، البته کسانی که توانائی دارند و توانند راهی به آن برند ،

و هرکس کافر شد ( چه باک ؟ ) که خداوند از همه ی جهانیان بی نیاز است .

( بخش دوم )

تفسیر ادبی و عرفانی: 

در آن خانه نشانه های روشن است ؛

یکی از آن نشانه ها مقام ابراهیم است ،

که از روی ظاهـــر ،

اثر قدم ابراهیم بر سنگ خاره است ،

که روزی قدم مبارک بر آن نهاد !

لاجرم خداوند آن جا را

قبله ی مؤمنان قرار داد ،

این مطلب اشاره به این است که ؛

هرکس یک قدم در راه وفـــــای خدا برداشت ،

باطن وی قبله ی نظـــر حـــق گردد ،

و ابراهیم آن چه داشت از مال و جاه ،

همه را در راه خـــــــدا درباخت ،

و فــــرزنــــــد را به قـــــربـــــــان داد !

و مــــال را به مهمــــان ،

و حـــال را به میـــــــزبان (خـــــدا) !

و به زبان حال چنین گفت :


امروز که مــاه مـن مرا مهمــان است


بخشیدن جـان و دل مـرا پیمـان است


دل را خطری نیست ، سخن در جان است


جان را بدهم که این مـرا آسـان است


ابراهیم را گفتند :

چه شد که دل از همه برگرفتی ؟

و همـــــه را در باختی ؟

گفت :

سلطان دوستی ؛  قاهــــــر است ،

و با کسی و چیزی نسازد !

و جــــــای خـــالــــی خواهد !

پس چون از نهاد خویش و دیگران پاک بیرون شد ،

بر او منشــــور دوستــــــی زدند !

پس مقام ابراهیم را شرف از سنگ نیست !

بلکه از اثـــــر قــــــدم ابــــراهیـــــــم (ع) است .


 

الهــــــــی ؛

گردن گردون رام تقــــدیر تــــوست ،

رقبه ی عالمیان مسخر تدبیـــــــر تــــوست ،

سر سرکشان بسته ی زنجیــــــر تــــوست ،

جباران عالَم همه کشته ی شمشیــــــر تــــو !

دوزخ مکافات تــــو و فردوس پاداش تــــو ،

عزت و کبــــریــــــــائی از آن تــــو ،

مطیعــــان را حلّــــه احســــــــان تــــو ،

بر توقیــــــــع نیکبختـــان عنــوان تــــو 

 

 

سالروز شهادت پنجمین خورشید امامت و ولایت

حضرت امام محمد ابن علیٍ الباقرعلیه السلام

را به شما و هم دوستان و شیعیان آن حضرت

خاصّه آقــــا و مولایمـــــــــان ، محبــــــــــــوب دل هـا

امام مهدی علیه السلام (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

تسلیت عرض می نمائیــم


دل درد تو را به جان ندا وا نکند

در عشق تو جان ز غم محابا نکند

ما راز غمت به کس نگوئیـم اگر

بوی جگر سوخته رســوا نکند

 

 

همه مشکلات و گرفتــــاری های ما


ناشی از غیبت طــــولانــــی مولایمــــــان


محبــوب دل هـــا و منجـــی انســان هـا


قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است


پس برای تعجیل در فـرج مبارکشـان


دعـــــا کنیم

کارت پستال درخواستی طراحان



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 545 )

ســوره 3 : آل عمران  ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم ـ صفحه 50 )


( قسمت سی و هشتــم )


شهر   امن و امان


 

( جزء چهارم  صفحه 62 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

 96 ـإِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ

لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبَارَکًا وَ هُدًى لِّلْعَالَمِینَ


تفسیر لفظی :

اولین خانه ای که برای مردمان در زمین نهاده شد خانه ی کعبه در مکه است ،

که برکت در آن است و راهنمائی و رهبری برای جهانیان است. 

 

تفسیر ادبی و عرفانی :

                                کردگار قدیم و جبار عظیم ،

در این آیت ، فضیلت و شرف کعبه را بیان فرمود ،

و بزرگواری آن را فرا جهانیان نمود ،

خانه ای که جهانیان روی بدان نهند ،

و مؤمنان گِـــرد آن گردند ،

خانه ی با خیر و برکت ،

با شکوه و کرامت ،

کس در آن نشد مگر با نثار رحمت ،

و کس بازنگشت مگر با تحفه ی مغفرت ،


خانه ای که نماز در آن تمام ( نه شکسته و قصر )


گیـاهان و جانـداران در آن امـان ،


حیثیت و آبروی مسلمانان در آن امان ،

 

بحث و جدل و جنگ و جدال در آن حرام !

حـــــــج مسلمانان به آن تمـــــــام ،

و دعای داعیان در آن مستجاب ،

و زنــــــــدگی در آن (شهر) قربت ،

و مردن در آن به منزله ی شهــــــادت است !

 

از اتفاقات نادری که در این وبلاگ قرآنی گاهی روی می دهد  و موجب تعجب حقیر می گردد ،

این است که گاهی تفسیر آیات ، و مطلب ارائه شده ، دقیقاً با مناسبت روزی که مطلب نوشته

می شود هماهنگ است ، این اتفاق نادر  برای پنجمین مرتبه

در 7 ماه گذشته امروز نیز روی داده است ،

 در موسم حج به آیات مربوط به حج رسیده ایم ، و امروز که عنوان یاددشت ما شهر امنو امان

است و موضوع امنیت شهر مکه  را از منظر خداوند تبارک و تعالی بیان می فرماید ،

دقیقاً روزی است که عمّال وهابی سعودی در چنین روزی ( ششم ذوالحجه 1407

مطابق با 11 مرداد ماه سال 1366 )  این امنیت خدائی را شکستند

و حجاج خدا جوی ایرانی را به خاک و خون کشیدند

 

و بیش از 400 نفر از عزیزان این مرز و بوم را کشتند .


 

سالروز شهادت این حجاج عزیز را به خانواده های گرامی شان

 

و امت مؤمن خدا جوی ایران اسلامی تسلیت عرض می نمائیم .

 

به امید روزی که شهر خدا و خانه خدا

 

و حرم رسول الله (ص) از اشغال وهابیون کافر آزاد شود

 

 

این جمعـه هم گذشت و نیامد

 

و ما همچنان جمعه ها را منتظریم

 

تا جمعه فرخنده ای که امام و پیشوایمان

 

حضــرت حجــة ابن الحســن العسکـــری

 

بیاید و کام تشنگان عدالت را سیراب نماید

 

برای تعجیل در ظهــــور مبارکشان


همچنــــان دعــــــا می کنیم



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 544 )

ســوره 3 : آل عمران  ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم ـ صفحه 50 )


( قسمت سی و هفتــم )


عزّ      آسمانی 

 

( جزء سوم صفحه 60 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

 81 ـوَ إِذْ أَخَذَ اللّهُ مِیثَاقَ النَّبِیِّیْنَ لَمَا آتَیْتُکُم مِّن  کِتَابٍ وَحِکْمَةٍ

ثُمَّ جَاءکُمْ رَسُولٌ مُّصَدِّقٌ لِّمَا مَعَکُمْ  لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنصُرُنَّهُ

قَالَ أَأَقْرَرْتُمْ وَأَخَذْتُمْ  عَلَى ذَلِکُمْ إِصْرِی قَالُواْ أَقْرَرْنَا

قَالَ فَاشْهَدُواْ وَأَنَاْ  مَعَکُم مِّنَ الشَّاهِدِینَ

 

تفسیر لفظی :

هنگامی که خداوند از پیامبران پیمان گرفت که من از کتاب و حکمت به شما بهره دادم ،

پس از آن رسولی آمد و آن چه را که با شما هست گواهی کرد ! پس باید به او بگروید ،

و او را یاری کنید ، آن گاه گفت آیا شما اقرار دارید و این پیمان بزرگ را با من بستید ؟

پیغمبران یک یک جواب دادند که : اقرار داریم ، خداوند فرمود :

پس گواه یکدگر باشید ، و من هم با شما از گواهی دندگانم .

ادامه مطلب از یادداشت قبـــل :   ( نسیم صبح    سعادت  ) 

... گفته اند : بنده تا در تحصیل این معانی ،

و جمع این اوصـــــاف است ،

هنـــوز در راه است ،

به مقصـــــــد نــــارسیـــــده ،

و در روش خود کشش حــقّ نایافته ،

و تا در معرفت است از معروف باز مانده ،

و تا در طلب محبت است از محبوب بی خبر مانده !

همان گونه که غوره ترش را از انگـــور شیرین خبری نه !


بشتاب به عشـق و نیز  منشین در بند

بگذر تو ز عشق و عاشقی  گامی چند

بزرگی را پرسیدند :

بنــده به مولی کَی رسد ؟

گفت : آن گاه که در خود برسد !

پرسیدند : در خود چون برسد ؟

گفت : وقتی که طلب در سرِ مطلوب شود ،

و معرفت در سرِ معروف ،

و از تن باز مانَد و بس ،

از دل نشان مانَد و بس ،

از جان عیان مانَد و بس ،

سمع برود ، شنونده مانَد و بس ،

دل برود ، نموده مانَد و بس ،

جان برود ، بوده مانَد و بس !

 

محنـت ، همـه در نهــاد آب و گِل مـاست

پیش از دل و گِل چه بود ؟ آن حاصل ماست !

 

 

تفسیر ادبی و عرفانی ( یادداشت امروز ) :

81 ـوَ إِذْ أَخَذَ اللّهُ مِیثَاقَ النَّبِیِّیْنَ ... 

در قــــــرآن آیتـــــــــی از این تمــــــــام تر

در بیان فضیلت محمد (ص) نیست !

که وی را خــــــاصّ است ،

و کسی را در آن شرکت نـــــــه !

خداوند از آفریدگان خویش ، دو عـهـــد گرفت ،

و دو پیمــــــــان از ایشان بستاند ،

یکی پیمان بر خدائی خویش !

دیگری پیمان بر پیغمبری محمّد (ص) ،

و یـــــــــاری کـــــــــــردن او ،

و این غایت تشریف و کمال تفضیل است ،

که نامش با نــــام خــــــود بزرگ کرد !

و قـــــدرش با قـــــــــدر خویش برداشت ،

و پیش از آمدن ، از فرشتــــــگان پیمان گرفت ،

و به آن ها گفت : بر این عهــد باشید ،

و خــــــــلاف آن نکنید ،

و همین عهـــد را با آدم و شیث کرد ،

و پس از آن ها ، قـــــرن به قـــــــرن ،


تا ظهور جمال محمدی (ص)

و نــــور ایــــــــزدی ،

 

این است کرامت و فضیلت ،

این است مرتبت و منزلت ،

کِـــرا باشد فضــــــــل بدین تمامی ؟

کِـــرا بـُــــوَد کار بدین تمـــــــــامی ؟


این است فَـــــرِّ خـــــــــدائی

 

و عــــــــزّ آسمـــــانی


 

جانـــــــان من !

 

 قائـم آل محمّـــــد (ص)

 

 هـر جمعـــه را به این امیـــد آغاز می کنیم


که شـایـد تـــــو در این جمعـــــه بیــــایی


و کام تشنــگان عـدالـت را سیـــراب نمـــایی

 

 

برای تعجیل در فرج مبارکتـــــان  دعــــا می کنیم

برای سلامتی و خشنودی امام و مقتدا و مولایمان


امروز جمعه دو رکعت نماز مخصوص و یکصد صلوات




موضوع :


<      1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *