نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 530 ) 

ســوره 3 : آل عمران  ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم ـ صفحه 50 )

( قسمت بیست و سـوم )


مَـرهَــمِ دِل

 

 ( جزء سوم صفحه 54)

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

35 ـ إِذْ قَالَتِ امْرَأَةُ عِمْرَانَ رَبِّ إِنِّی نَذَرْتُ لَکَ

مَا فِی  بَطْنِی مُحَرَّرًا فَتَقَبَّلْ مِنِّی

إِنَّکَ أَنتَ السَّمِیعُ  الْعَلِیمُ

 

تفسیر لفظی :

یاد بیاور وقتی که زن عمران در دعای خویش گفت : خداوندا ؛ من نذر کردم

که کودکی که در شکم من است از همه ی کارهای جهانی آزاد سازم ،

پس ، از من بپذیر که توئی شنوا و دانا.

 

تفسیر ادبی و عرفانی :

 

در ذوق ارباب معرفت ،

غلام آزاد شده ( مُحَرَّر ) آن است که ؛ در ازل آزاد شده ،

نه دنیــــــا دامن او را گرفته ،

و نه عقبی او را فریفتــــه ،

نه با رسوم و شواهد بماند ،

و نه با پاداش درآویزد !

چرا که : پاداش بر روی مهر ، تاش (1) است ،

بازخواستن خود را از دوست ، پرخاش است ،

همه ی یافت ها در برابر یافت آزادی ، لاش (2) است !

گفته اند : چون مریم دختر عمران در وجود آمد ،

مادر او دلتنگ شد و خجل گشت و گفت :

من پنداشتم که این فرزند ، پســـر خواهد بود ،

و در راه خــــــدا آزادش کردم ،

و از سرِ دلتنـــــگی گفت :

خــــــدایــــــا ؛ من دختــــــر به دنیـــا آورده ام ،

گفتند : چه می گوئی ؟

که خــــــدا خود می داند و می بیند !

گفت : آری ؛ می دانم که خــــــدا می داند !

لکن خواهم تا مرهمی برنهد ،

و مرهم دل وی همان بــــــود که او را گفتند !

و مادر مریم را این نواخت بس که ندا آمد :

خــــــدا به آن چه آورده ای (زائیده ای ) دانــــا است !

و نـــــــذر او را خــــــداونـــد به نیکوترین وجهی پذیرفت ! 

و این هر دو نــــــواختــــــــــی بود که ؛

از سوی خــــــداونـــد نسبت به آن زن رسید ،

و آن نــــوزاد مبـــــارک ( مریم ) را

به صفت عصمت و به رشد نیکو برآورد ،

و او را بدون شوهر فرزندی نیکو و مبارک (عیسی) داد

و آن فرزند (عیسی) را در صبائت (3) قدرت تکلم  داد ،

تا با سخن گفتن و معـــــرفی خویش !

آن ها را که به مادر پاکش تهمت می زدند ؛

به حیــــــــــــرت وا دارد !

و او را در کودکی به پیغمبری برگزید ،

و به لباس طاعت آراست ،

و به شریف ترین بقعـــه ها جا داد ،

و پیغمبری چون زکــــــــریّـــا را

به سرپرستی وی گماشت ،

--------------------

(1) ـ تاش : یار و انباز

(2)  ـ لاش : زبون و بیهوده 

(3)    ـ صباء : کودکی ، بچگی 

 

الهـــــــی ؛

در این درگاه همه ی ما نیازمند روزی باشیم

که قطره ای از شراب محبت بر دل ما ریزی

تا که ما بر آب و آتش برهم آمیزی

الهـــــــی ؛

دیگران مست شرابند و من مست ساقی !

مستی ایشان فانی است و از من باقی ،

الهـــــــی ؛

تا از مهر تو اثر آمد ، دیگر مهر ما به سر آمد !

ای مهربان فریادرس ؛

عزیز آن کس که او با تو یک نفس ،

نفسی که آن را حجاب ناید از پس !

الهـــــــی ؛

ادای شکر تـــــــــو را هیچ زبان نیست ،

و دریای فضل تـــــــــو را هیچ کران نیست ،

و سرّ حقیقت تـــــــــو بر هیچ کس عیان نیست ،

هدایت کن ما را که بهتـــــر از آن نیست.


هفته دفــاع مقــدّس گرامی باد

 

 

رژه نیروهای مسلح در یـــزد

 

به مناسبت هفتـــه دفــــاع مقدس

 

 

جانـــــــان من !

 

 قائـم آل محمّـــــد (ص)

 

 هـر جمعـــه را به این امیـــد آغاز می کنیم


که شـایـد تـــــو در این جمعـــــه بیــــایی


و کام تشنــگان عـدالـت را سیـــراب نمـــایی


 

 

 برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم


 

برای سلامتی و خشنودی امام و مقتدا و مولایمان


امروز جمعه دو رکعت نماز مخصوص و یکصد صلوات




موضوع :