نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 542 )
ســوره 3 : آل عمران ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم ـ صفحه 50 )
( قسمت سی و پنجــم )
شـــرط بنــــدگی
( جزء سوم صفحه 59 )
بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم
74 ـیَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَن یَشَاءُ وَاللّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ
تفسیر لفظی :
هرکس را خود خواهد به رحمت خود بر می گزیند و شایسته می سازد ،
چه او صاحب فضیلت بزرگ و بزرگوار است .
تفسیر ادبی و عرفانی :
خداوند هرکس را به رحمتی که خواهد
اختصاص می دهد ،
یکی را به روزی و نعمت ،
قومی را به اخلاق و فضیلت ،
گروهی را به زهد و عبادت ،
جمعی را به توفیق ظاهر ،
برخی را به کشف سرائـــر ،
نعمت را مبهــــم فراهم گرفت ،
تا امید داران در امیــــــــد بیفـــزایند ،
و ترسندگان در تـــــــرس بمانند ،
که بنـــــده را در مقـــــام عبادت و طاعت ،
به از بیـــــم و امیــــــــد نیست !
که خداوند بندگان را در این دو حال بستود و فرمود :
مؤمنــــانامید رحمت و بیــــم عقوبت دارند !
و نیز بنــــــده را تنبیــــــه می کند ،
که هرچند در طاعت به غایت کوشش کند ،
و شــــرط بنـــــــدگی را به جای آرد ،
آخرِ امر ، رحمت خـــــــدا است که او را می رهاند ،
نه طاعت و عبادت او !
چنان که حدیث از رسول خدا (ص) نقل شده ،
که فرمود :
هیچ کس به واسطه ی عمل خود ،
وارد بهشت نمی شود !
پرسیدند : حتی شما ای رسول خدا ؟
فرمودند : بلی حتــی مـــــن !
مگر آن که مـــــرا
مشمول رحمت خـــودش قـــــرار دهد !
الهــــــــی ؛
محبت تــــو گلی است ، محنت و بـــلا خــــار آن ،
آن کـــــدام دل است که نیست گرفتــــار آن ،
الهــــــــی ؛
از هر دو جهـــان ، محبت تــــــــو گزیدم ،
و جـــامـــه ی بـــــــــلا بــــریــدم ،
و پرده ی عافیت دریدم،
الهــــــــی ؛
مرا دل از بهر تـــو در کار است ،
و گر نه مــــرا با دل چه کار است ؟
آخــــر چــــــراغ مُـــرده را چه مقدار است ؟
نی از تو حیـات جـاودان می خواهم
نی عیش و تنعّـم جهـان می خواهم
نی کام دل و راحت جــان می خواهم
هر چیز رضــای توست آن می خواهم
همه مشکلات و گرفتــــاری های ما
ناشی از غیبت طــــولانــــی مولایمــــــان
محبــوب دل هـــا و منجـــی انســان هـا
قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است
پس برای تعجیل در فـرج مبارکشـان
دعـــــا کنیم
موضوع :