سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1985992
  • بازدید امروز: 86
  • بازدید دیروز: 185
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[962]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 758 )                                              


ســوره 8 : انفـــال ( مـدنـی ـ 75 آیه دارد ـ جزء نهم ـ صفحه 177 )


  ( قسمــت پنجـــم )


کـرامـت حــقّ


 

 ( جزء نهــم صفحه 178 آیه 11 ) 

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

إِذْ یُغَشِّیکُمُ النُّعَاسَ أَمَنَةً مِّنْهُ وَ یُنَزِّلُ عَلَیْکُم مِّن  السَّمَاء مَاء لِّیُطَهِّرَکُم بِهِ

وَ یُذْهِبَ عَنکُمْ رِجْزَ  الشَّیْطَانِ وَ لِیَرْبِطَ عَلَى قُلُوبِکُمْ وَ یُثَبِّتَ بِهِ الأَقْدَامَ  

 

 تفسیـــر لفظـــی :

 

[به یاد آورید]   [هنگامى را که [خدا ] خواب سبک آرامش ‏بخشى که از جانب او بود   

بر شما مسلط ساخت و از آسمان بارانى بر شما فرو  ریزانید

تا شما را با آن  پاک گرداند و وسوسه شیطان را از شما بزداید

و دل های تان را محکم سازد وگام های تان را بدان استوار دارد 


 تفسیر ادبی و عرفانی :

 

خداوند چون خواست ایشان را ( در جنگ بدر )نصرت دهد ،

نخست ایشان را در خواب کرد ،

تا در آن معرکه که از حول و قوّت خویش بری شدند ناآگاه گشتند ،

تا بدانند که نصرت و غلبه از کرامت حق است ،

نه از قوّت و جلالت ایشان !

... وَ یُنَزِّلُ عَلَیْکُم مِّنالسَّمَاء مَاء ...

خداوند از آسمان باران فرستاد ،

تا از حَدَث و جنابت پاک شوند ،

و از چشمه ی معرفت ، آب یقین در دل آنان گشاد ،

تا از وساوس شیطان و هواجس نفس بیزار گشتند .

...وَ لِیَرْبِطَ عَلَى قُلُوبِکُمْ ...

رابطه ی عصمت بر دل ایشان بستند ،

و قدم های آنان استوار کردند ،

و به شمع عنایت سرهاشان بیفروختند ،

تا به مقصود رسیدند !

 

 

 

 

باده ی عشق

 

من خراباتیـــم از من سخن یـــــــار مخواه

گنگم ، از گنگِ پریشان شده گفتار مخواه


من که با کوری و مهجوری خود سرگرمم

از چنین کور تو بینـــائی و دیــــدار مخواه

چشم بیمار تو ، بیمــــار نموده است مرا

غیر هذیان سخنی از من بیمـــــار مخواه

با قلندر منشین ، گــر که نشستی هرگز

حکمت و فلسفه و آیــه و اخبــــار مخواه

 

مستم از باده ی عشق تو و از مست چنین

پنــد مـردان جهـــان دیده و هوشیـار مخواه

[ دیوان امام خمینی (ره) ص 177 ]


 

 

برای سلامتی و خشنودی امـــام و مقتــــدا و مولایمان


 قائـم آل محمّـــــد (ص)

 

و برای تعجیل در فـــرج مبــــارکشان

  

دو رکعت نمـــاز مخصوص و یکصد صلوات




موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 757 )                                              


ســوره 8 : انفـــال ( مـدنـی ـ 75 آیه دارد ـ جزء نهم ـ صفحه 177 )


  ( قسمــت چهــارم )


پــرده‌ی‌ اَنـــوارِ



 

( جزء نهــم صفحه 178 آیه 9 ) 

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

 

إِذْ تَسْتَغِیثُونَ رَبَّکُمْ فَاسْتَجَابَ لَکُمْ أَنِّی مُمِدُّکُم بِأَلْفٍ مِّنَ الْمَلآئِکَةِ مُرْدِفِینَ

 

 

 تفسیـــر لفظـــی :

 

[به یاد آورید] زمانى را که پروردگار خود را به فریاد مى‏ طلبیدید

پس دعاى  شما را اجابت کرد که من شما را با هزار فرشته پیاپى یارى خواهم کرد


 تفسیر ادبی و عرفانی :

 

نوشتــــــه اند :

 

استغاثت ، سه قسم است :

یکی از حق به خلق ؛ که نشان بیگانگی و نومیدی از قبول دعا است ،

یکی از خلق به حق ؛ که راه مسلمانی است و شرط بندگی ،

و سومی ؛ استغاثت از حق به حق است که

وسیلت دوستی است و اجابت دستوری ،

او که از حق به خلق نالد درد افزاید ،

او که از خلق به حق نالد ، درمان یابد ،

او که از حق به حق نالد ، حق بیند و حق شنوَد .


خــدایــــــا ؛

اگر من تو را طلب کنم ، مرا وا می گذاری !

و اگر تو را ترک کنم ، مرا می طلبی !

پس نه با تو قرار است ، و نه از تو فرار !

استغاثت کننده از تو به سوی تو است ،


خــدایــــــا ؛

اگر تو را بخوانم ، برانی ! (بخاطر گناهانم)

و اگر بروم ، بخوانی ! (از روی فضل و کرمت)

پس من چه کنم بدین حیـــــــــرانی ؟

نه با تــــــــــو مـــــــــرا آرام !

نه بی تو کارم به سامان !

نه جای بریدن ! و نه امید رسیدن !

 

فریـــــــــــــــاد از تـــــــــــو ! که :

 

این جـــــــــــــان ها همــــــــــه شیــــــــدای تو !

و این دل ها همــــــــــــه حیـــــران تـــــو !


هم تو مگر سامـــــان کنی


راهم به خود آســـــان کنی


زان مرهم و احســـــان تو


درد مرا درمـــــــان کنی !

 

ساحل وجــــود

 

عاشق  روی‌ تــــــــــــو ام ، دست بدار از دل من 

به خـــــدا  جُـــــز رُخ تــــو ، حل نکند مُشکِل من


مهــــر کوی‌ تـــــــــو ، در آمیختـــــه در خلقت ما

عشق روی‌ تــو ، سرشته است به آب و گل من

نیست جز ذکــر گُل روی‌ تـــــو ، در محفِـــــــلِ ما

نیست جُز وصـــــــل تـو ، چیــز دگـــری‌ حاصلِ من

پــاره کن پــــرده‌ی‌ اَنـــــــــــــوارِ میــان من و خود

تاکند جلـــــــوه ، رخ مــــــــــاه تــــــو اندر دل من

جلوه کن در جبـــــل قلــــب من ای‌ یــــار عزیـــز !

تا چو موسی‌ ، بشود زنـــــــــده دل غافــــــل من

در ســـــــرا پای‌‌ دو عالـــــم رُخ او ، جلوه گر است

که کند پـــــــــوچ  همه زنـــــدگی‌‌ باطـــــــــل من

موج دریـــــــاست جهان ، ساحل و دریایی‌ نیست

قطــره‌ ای‌ از نـــم دریـــای‌ تـــو ، شد ساحــل من

 

زدخلیـــل عالم چون شمس و قمــــــر را به کنار

جلـــوه‌ی‌‌ دوست نباشـــد چـــو مــن و آفــل من

[ دیوان امام خمینی (ره) ص 174 ]

 



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 756 )                                                


ســوره 8 : انفـــال ( مـدنـی ـ 75 آیه دارد ـ جزء نهم ـ صفحه 177 )


    ( قسمــت ســـوّم )


نشـانـه هـای حقیقـت


 

( جزء نهــم صفحه 177 آیه 3 ) 

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

 الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَ مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ 

 

 تفسیـــر لفظـــی :

 

همانان که نماز را به پا مى‏ دارند

و از آنچه به ایشان روزى داده ‏ایم انفاق مى‏ کنند


 تفسیر ادبی و عرفانی :

 

در آیت پیش لختی اعمال چون تقوی و ترس و توکّل برشمرد ،

و در این آیت ، اعمال ظاهر ، چون نماز و زکوة در آن پیوست ،

آن از نشانه های حقیقت است ،

و این از شرایط شریعت ،

تا بدانی که هر دو در هم پیوسته و در هم بسته ،

حقیقتِ بی شریعت به کار نیست ،

شریعتِ بی حقیقت هم راست نیست !

چون هر دو به هم آمد ( أُوْلَئِکَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا ... آیه 4 ) در وصفشان آمد .

 

آیه 7 : ...وَتَوَدُّونَ أَنَّ غَیْرَ ذَاتِ الشَّوْکَةِ تَکُونُ لَکُمْ ...

از روی اشارت می فرماید :

بنده تا رنــــــج نبرد به گنــــــــــج نرسد

بعضی از آنان دوست داشتند که به سوی کاروان (عیر) روند که جنگ ندارد و با آنان که اسلحه جنگ دارند و قصد جنگ دارند نروند و دیگران بروند !

[ غافل از آن که گنج نیز در برگشت جنگ است = یعنی جنگ را هم اگر از آخر بخوانی گنج است ]


نابرده رنــج ، گنج میسر نمی شود


مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد

 

شیخ انصاری گفت :


من چه دانستم که مــــادر شــــادی ،رنـــــــــج است ،

و در زیر هر ناکامی هــــــــــزار گنـــــــــج !

من چه دانستم که زنـــــــــدگی در مُـــــردگی است ،

و مـــــــراد همه در بی مــــــــــــرادی است !

زنـــــدگی ، زنــــــــــــدگیِ دل است ،

و مُـــردگی ؛ مردگیِ نفس !

تا در خود نمیـــــــری به حق زنـــــــــده نگردی ،

بمیــــــــــر ای دوست اگر زنــــــــــدگی خواهی ،


چه خوش گفت آن جوانمرد :


نکند عشق ، نفسِ زنــده قبـــــول


نکند بــــاز ، مـوش مــــرده شکار !

 

بـاده ی حضــور

 

درلقــای رُخش ای پیــــــــر مرا یاری کن

دستگیری کن و پیـری کن و غمخواری کن


از سر کـــــوی تـــــو مأیـوس نگردم هرگز

غمـــزه ‏ای ، غمــزدگان را تــو مددکاری کن

هله،با جرعه‏ ای از باده میخــانــه خویش

هوشم از سر ببــــر ، آماده هشیـــــاری کن

گر به لطفم ننــوازی و پنــــــــــاهم ندهی

عشوه کن ، نــــاز کن ، آغاز ستمکاری کن

عاشقم ، عاشقم ، افتـــاده وبیمــار تـو ام

لطف کن ، لطف ، ز بیمـــار پرستـــاری کن

تو و سجاده خویش و من و پیمانه خویش

با من بــاده زده ، هرچــــه به دلـــداری کن

 

گر نخواهی ز سر لطـــف نـــــــوازی ما را

از در قهــــــر بــرون آی و دل آزاری کـــــن

[ دیوان امام خمینی (ره) ص 173 ]

 

 

در ِمیخانه به روی همـه بـــــاز است هنــــوز

 

سینه سوختـــه در ســوز و گـداز است هنوز

 

دست بــــردار ز ســوداگــــری و بوالهـوسی

 

دست عشاق سوی دوست دراز است هنوز

 

 



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 755 )                                                 


ســوره 8 : انفـــال ( مـدنـی ـ 75 آیه دارد ـ جزء نهم ـ صفحه 177 )


  ( قسمــت دوم )


روح وصـــال


 

 ( جزء نهــم صفحه 177 آیه 2 ) 

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

اِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذَا ذُکِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ   

وَإِذَا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِیمَانًا وَعَلَى  رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ   

 

 تفسیـــر لفظـــی :

 

مؤمنان همان کسانى‏ اند که چون خدا یاد شود دل هایشان بترسد

و چون آیات او برآنان خوانده شود بر ایمانشان بیفزاید

و بر پروردگار خود توکل مى ‏کنند


 تفسیر ادبی و عرفانی :

 

مؤمنان کسانی هستند که از خدای ترسند ،

در این آیت ترس را از شرط ایمان نهاد ،

زیرا ترس زینهــار ایمـــــان است ،

حصـــــار دیــن است ،

شفیــــع گناهکاران است ،

هر دل که در آن تــرس خــدا نیست آن دل خـراب است .

در این آیت فرمود :

مؤمنان ایشانند که با ذکــر خــــدا دل ها شان بترسد ، و بلرزد ،

جــای دیگــــر فرمود :

مؤمنان آنانند که با یـــاد خــــدا دل هاشان بیاساید ،

( تطمئن قلوبهم بذکرالله )

دل هاشان به یـــاد خـــدا آرمیده گردد ،

آن نشان مبتدیــــان است ،

و این نشان مُنهیــــــــان ،

که بنده در بدایتِ روشِ خویش ،

پیوسته می گرید و می زارد و می نالد ،

چندان از بیــــم فــــراق بگرید که ؛

نــــدای ( اَلا تَخافُوا ) به سرِ او رسد ،

و از بیـــم فراق به روح وصــــــــال باز آید ،

و در آن مقــــــــام بیاساید

و بنــــــازد و دلش بیارمد .

 

 

گفتـــــــه اند :

وَجِلَت قُلُوبُهُم وصف مریـــــــد است ،

و تطمئن قلوبهم وصف مـــراد !

اولی ؛ اهل شریعت را شعـــــــار است ،

و دومی ؛ ارباب حقیقت را دثــــار است !

اولی ؛ مقـــــــامِ روندگان است ،

و دومی ؛ مقــــــــامِ ربــــودگان .

 

 

راز گشـــائی

 

بس کن این یـــاوه ســـــرایی بس کن

تا به کی خویش ستــــــــایی بس کن


مخلصـــــــان لب به سخـــــن وا نکنند

بر کَـــن این ثَــــوب ریــــــایی بس کن

تـــو خطــــا کاری و حــــق آگاه است

حیلـــه گـــر زهــــــد نمــایی بس کن

حق غنـــی است بـــــرو پیش غنــی

نـــــــزد مخلـــــوق گــــدایی بس کن

هر پرستش که تو کردی شرک است

بی خـــدا چنــــد خـــــــدایی بس کن

شــــرک در جــــان تــــو منــــزل دارد

دعـــــوی شــــــــرک زدایی بس کن

تــــوی شیطـــان زده و عشق خـــدا

نبَــــــری راه به جـــــــــایی بس کن

سئیــــات تـــو  بِـــه است از حسنات

جــان مـن شـــرک فــــــزایی بس کن

 

خیــــــل شیـــطان نَبُــــود اهــــل الله

ای قلـــــــــم راز گشــــــایی بس کن


[ دیوان امام خمینی (ره) ص 172 ]

 



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 754 )                                               


ســوره 8 : انفـــال ( مـدنـی ـ 75 آیه دارد ـ جزء نهــم ـ صفحه 177 )


  ( قسمــت اول )


درخـت دوستــی

 


 

 

ولادت با سعادت هشتمین خورشید آسمان ولایت

 

حضرت امام علی ابن موسی الرضـــا علیه السلام


بر شما و همه ی شیعیان و محبان آن حضرت مبارک

 

 

( جزء نهــم صفحه 177 آیه 1 ) 

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

یَسْأَلُونَکَ عَنِ الأَنفَالِ قُلِ الأَنفَالُ لِلّهِ وَالرَّسُولِ  فَاتَّقُواْ اللّهَ

وَأَصْلِحُواْ ذَاتَ بِیْنِکُمْ وَأَطِیعُواْ اللّهَ  وَرَسُولَهُ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ  

 

 تفسیـــر لفظـــی :

 

 [اى پیامبر] از تو در باره غنایم جنگى مى‏ پرسند ، بگو غنایم جنگى اختصاص به خدا

و فرستاده [او] دارد ، پس ؛ از خدا پروا دارید و با یکدیگر سازش نمایید

و اگر ایمان دارید از خدا و پیامبرش اطاعت کنید


 تفسیر ادبی و عرفانی :

 

ای مهتــــر عالَم ؛ ای سیّــــد وُلـــد آدم ؛

ای مایه ی فطرت ؛ ای نقطه ی سعادت ؛

ای مقصود موجودات ؛ ای سیّد کائنات ؛

ای نقطه ی دایره ی حادثــات ؛

تو را از انفــــــــــال می پرسند و از حکم آن ؛

تو از وحیِ مــــــا و از پیغـــام ما به آنان پاسخ ده ؛

بگو : انفــال مـــال خــــدا است ،

و حکم آن با رســــول خــــدا است ،

آن چنان که او خواهد ، بپسندید ،

شما که بندگانید حکم او را به جان و دل بپذیرید،

که گفتِ او وحیِ مـــــــــا است ،

فعل او حجت مــــــا است ،

حکم او دین ما است ،

پیروی از او دوستی مــــا است .

... فَاتَّقُـــــــــواْ اللّهَ ...

تقــــــــوی به پناه خویش گیرید که :

تقوی سَــــرِ همـــــــه ی طاعت ها است ،

اصـــــــــل همه ی هنــــــــر ها است ،

مایه ی همـــــه ی خیـــــــــر ها است ،

درختی است که میوه ی او دوستی خـــدا است .

تقـــوی ســــه چیــــــز است :

ترسی که تو را از گنــــــاه بــــــاز دارد ،

امیــدی که تو را بر پرستش دارد ،

رضایتی که تو را بر دوستـــــــی دارد .

 

... وَ أَصْلِحُواْ ذَاتَ بِیْنِکُمْ...

 

          اصلاح ذات بین این است که :

با مردم به صلح و آشتی زندگی کنید ،

و بی آزار باشیـــد ،

و این نتواند مگر آن که حظّ و لذّت خود را بگذارید ،

و حظّ و لذّت دیگــــــــــــران را نگاه دارید ،

اگر توانیــــــد ایثـــــــــــار کنید ،

وگرنه باری انصـــــاف دهید .

 

 

 

میِ چــاره ســـاز

 

ساقــی به روی من درِ میخــانـــه بـــاز کن

از درس و بحث و زهــد و ریــا بی نیــاز کن


تــاری ز زلف خم خم خــود در رَهَــم بِنِه

فارغ ز علـم و مسجد و درس و نمـــاز کن

داوُد وار نغمـــه زنـــان ساغــری بیــــــار

غافــــل ز درد جــــاه و نشیب و فـراز کن

برچین حجــــاب از رخ زیبـــا و زلف یــــار

بیگانه ام ز کعبـــــه و مُلک حجــــــاز کن

لبریـــــز کن ز آن میِ صـافی سبوی من

دل از صفــــا به سوی بت ترکتــــــاز کن

 

بیچاره گشته ام ز غم هجر روی دوست

دعوت مرا به جام میِ چــاره ســاز کن !

 

[ دیوان امام خمینی (ره) ص 171 ]

 



موضوع :


<      1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *