سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1986000
  • بازدید امروز: 94
  • بازدید دیروز: 185
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[962]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 749 )                                                 


ســوره 7 : اعـــراف ( مکّی ـ 205 آیه دارد ـ جزء هشتم ـ صفحه 151 )


( قسمــت چهـل و پنجــم )


سِــراجِ مُنِیـــر

 

( جزء نهــم صفحه 174 آیه 184 ) 

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

 

أَوَلَمْ یَتَفَکَّرُوا ما بِصاحِبِهِمْ مِنْ جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلّا نَذیرٌ مُبینٌ


 

 تفسیـــر لفظـــی :

 

آیا فکر نکردند که همنشین آن ها [پیامبر ] هیچ گونه (اثرى از) جنون ندارد؟!

( پس چگونه چنین نسبت ناروایى به او مى دهند؟!) او فقط بیم دهنده اى روشنگر است. (که مردم را متوجّه وظایفشان مى سازد) .


 تفسیر ادبی و عرفانی :  

 

چرا در کار محمد (ص) دیده ی فکرت باز نکنند ؟

و اندیشه ی عقل در کار او برنگمارند ؟

و در معجزات و دلائل نبوّت او تأمّل نکنند ؟

و در شاهد خلقت و کمــــــــال او تـدبّـــــر ننمایند ؟

تا بدانند وی مجنون نیست ! کاهن نیست ! شاعر نیست !

محمد (ص) را فرمان آمد که ؛

تو از شنیدن یاوه سرائی های آنان خاموش باش !

و آنـــــــان را پاســــــــخ مـــــده !

که منزلت تو نزد ما برتر از آن است که؛

تو را به خود باز گذاریم ، یا فرو گذاریم ،

ما خود آنان را پاسخ دهیم و گوئیم :

محمد (ص) مجنون و کاهن و شاعر نیست .

تو را چه زیان که کسانی چون بوجهل و بولهب مجنونت گویند ؟

دوست ، دوست پسند باید ، نه شهر پسنـــد !

 

 

ای محمّــــد (ص) ؛

 

تــــــــو اســــــــــــــلام را صفــــــــائی ،

شــــریعــــت را بقـــــــــــائی ،

تو رســــول خـــــدائی ،

تو جـان جهــانی ،

تو نـــــــور چشم مائی ،

تـــو مؤمنیــــــــن را مولائی ،

تـــــــو ســــــالار سپـــــــــــاهی ،

تـــــــــو امّــت را پنــــــاهی ،

شفیـــع روز جــزائی ،

امت تو سپاهیان درگاه منند و تو سالار آن سپاهی ،

خلایق همه لشکریان منند و تو لشکریان را فرمانروائی ،

 

تو محمد ابن عبداللهی ،

تو جهانیـــان را رسول اللهی ،

به آن منگر که دشمنان ، تو را ساحر گویند ،

به این نگر که من می گویم ؛


تـــــــــو ســــراج منیـــــــــــــری ،

 

به آن منگر که دشمنت تو را مجنون خواند ؛

به این نگر که من می گویم ؛


تــــو بشیــــــــری تـــــو نذیـــــــــری ،


 

( قُـــم فَـــاَنــــذِر )

 

 

جان جهـــان

 

به تـو دل بستم و غیر تــــو کسی نیست مرا 

جُز تو ای جان جهــان، دادرسی نیست مــرا


 

عاشق روی تـوام، ای گل بی مثـل و مثـــال

به خدا ، غیر تــو هرگز هـــوسی نیست مرا

با تو هستم ، ز تـو هرگـــز نشدم دور ؛ ولی

چه توان کرد که بانگ جـــرسی نیست مـرا

پـــرده از روی بینـــداز ، به جان تــو قســـم

غیـر دیــــدار رخت ملتمســی نیست مــــرا

گر نبــاشی بــــرم ، ای پــردگی هر جــایی

ارزش قــدس چو بـــال مگسی نیست مـرا

 

مده از جنت و از حــــور و قصـــــورم خبری

جز رخ دوست نظر سوی کسی نیست مرا

 

[ دیوان امام خمینی (ره) ص 41 ]



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 748  )                                                


ســوره 7 : اعـــراف ( مکّی ـ 205 آیه دارد ـ جزء هشتم ـ صفحه 151 )


( قسمــت چهـل و چهـارم )


وادی ایمـن

 

 ( جزء نهــم صفحه 174 آیه 181 ) 

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

وَ مِمَّنْ خَلَقْنا أُمَّةٌ یَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ یَعْدِلُونَ

 

تفسیـــر لفظـــی :

 

و از آن ها که آفریدیم ، گروهى به سوى حق هدایت مى کنند ،

و با آن اجراى عدالت مى نمایند .

نمائی از وادی السلام بزرگترین قبرستان دنیا و دروازه ی وادی ایمن


تفسیر ادبی و عرفانی :  

 

این آیت صفت دوستـــــــان است ،

و آیت ( الذین کذّبوا بایاتنــا ) حاصل کار بیگانگان ،

اینـــان راندگان عــــدل اند ،

و آنـــان نواختــــــگان فضـــــــل ،

ضامن اینــان رأی و پیشوای آنان شیطان ،

و دوزخ ، ســـــــرای ایشـــان است ،

و ضامن آنان خدا و پیشوای آنان مصطفی (ص) ،

مذهب آنان : وَ ما یَنطِقُ عَنِ الهَوی ،

و مذهب اینان : ما اَریکُمُ الاَری است .


در باره ی آنان فرمود : یَهدُونَ بِالحَقِّ ،

و در باره اینان فرمود : سَنَستَدرِجُهُم مِن حَیثُ لا یَعلَمُونَ ،


بنگر تا چه فرق است میان این دو فریق !

گــــــروه راه یافتــــــــه

و گروه گمـراه و غریــق !

 

 

 

وادی ایمَــن

من در این بـــادیــه صاحب نظـــری می‏جویــم
راه گــــــم کـــــرده‏ام و راهبـــــری می‏جــویم


از ورق پـــاره عرفـــان ، خبــری حاصل نیست

از نهــــان خانه ی رنــــدان، خبـــری می‏جویم

مسنـــد و خرقــه و سجــاده ثمـــربخش نشد

از گلستـــان رُخ او ، ثمـــــــــــری می‏جویـــم

ایمنــی نیست در این وادی ایمـــن ، مــــــا را

من در این  وادی ایمــن ، شجـری می‏جــویـم

تــرک میخـانــه و بتخـانــه و مسجـــد  کـــردم

در ره عشـــقِ رُخت ، رهگـــذری  می‏جـــویم

سفر از هیچ به سوی همه چیـــزم ، در پیش

لنگ لنگان روم و همسفــــــــری می‏جویـــم

گفته بودی که ره عشق، ره پر خطری است

عاشقـــم من که ره پُــر خطـــــری می‏جویم


اندر این دیـر کهن، ریخته شد بال و پرم
بهر منزلگه خود ، بــال و پـــری می‏جویم

[ دیوان امام خمینی (ره) ص 169 ]

 



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 747 )                                                   


ســوره 7 : اعـــراف ( مکّی ـ 205 آیه دارد ـ جزء هشتم ـ صفحه 151 )


( قسمــت چهـل و ســوّم )


نــام هـای ازلـی


 

 ( جزء نهــم صفحه 174 آیه 180 ) 

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

وَ لِلّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى فَادْعُوهُ بِها

وَ ذَرُوا الَّذینَ یُلْحِدُونَ فی أَسْمائِهِ سَیُجْزَوْنَ ما کانُوا یَعْمَلُونَ

 

تفسیـــر لفظـــی :

 

و بهترین نام ها براى خداست ، خدا را به آن (نام ها) بخوانید . و کسانى که نام هاى او را تحریف مى کنند ( و بر غیر او مى نهند) ، رها سازید . آن ها بزودى جزاى اعمالى را که انجام مى دادند ، مى بینند .


 

تفسیر ادبی و عرفانی : [ بخش دوم ] 

 

... وَ ذَرُوا الَّذینَ یُلْحِدُونَ فی أَسْمائِهِ...

 

الحاد در نام های خدا ، برگشتن از راه صواب و راستی است ،

و آن دو گونـــه است :

یا زیادت در آن آرَد یا نقصــــــان !

چنان که نامی را که خدا خود نگفت بگوید ،

یا آن چه او خود را گفت نگوید !

آن یک تمثیل است و این یک تعطیل !

اهل تمثیل زیاد کردند و ملحد شدند !

و اهل تعطیل کم کردند و ملحد شدند !

آن چه خدا از خود نشان داده همان است ،

و صفت او چنان است که خدا از خود بر بیان است ،

و مصطفی (ص) از او بر عیان است ،

اثبات صفت برای خدا کردن از خویشتن نشاید ،

و تنزیه او را کردن به خویشتن نباید .

گوش به ندای کتاب و عترت فرا دار ،

آن چه خدا گوید بگوی که حق آن است ،

و آن چه را که او نگفت تو مگوی که الحاد است ،

خدا نگفت که من چونم ! اگر گفتی که چونم ، ما بگفتمی !

خدا گفت : که من هستم ! اما نگفت که چون (چگونه) هستم !

 

 بدان که آن چه نام مخلوق است مصنوع است و عاریتی و ساخته و مجازی !

و آن چه نام خالق است همه قدیمند و ازلی و به سزای او حقیقی !

هیچ نام از نام های او جدید نیست ،

 

قومی گفتند :

مخلوق باید باشد تا خالق صادق آید !

و مرزوق باید باشد تا رازق صدق کند !

البته نه چنان است که آنان گفتند ،

که هیچ حدوث را با نام خدا راه نیست ،

آری ؛ هیچ مخلوق نبود و خدا خالق بود ،

و هیچ مرزوق نبود و خدا رازق بود ،


 

نوشتــــــه اند :

خداوند را نـــــود و نُـــــــه نــــــــام است ،

که به آن نام ها ناموَر است ،

و نه به موسومات مسمی است ،

که خود به ازل در آسمانها و زمین نام گزار است !

چنان که در اول آخر است و در آخر اول ،

نه وهم ها او را درکند و نه فهم ها علت را شناسد ،

او در چـــــرا افکنده ی هر چیز است و خود در چرا ناید !

پس هرکس در باره ی خدا در چون و چرا شد از دایره ی بندگی برون شد !

 

 



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 746 )                                                   


ســوره 7 : اعـــراف ( مکّی ـ 205 آیه دارد ـ جزء هشتم ـ صفحه 151 )


( قسمــت چهـل و دوّم )


چــراغ ولایـت


 

( جزء نهــم صفحه 174 آیه 180 ) 

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

وَ لِلّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى فَادْعُوهُ بِها

وَ ذَرُوا الَّذینَ یُلْحِدُونَ فی أَسْمائِهِ سَیُجْزَوْنَ ما کانُوا یَعْمَلُونَ

 

 تفسیـــر لفظـــی :

 

و بهترین نام ها براى خداست ، خدا را به آن (نام ها) بخوانید. و کسانى که نام هاى او را تحریف مى کنند ( و بر غیر او مى نهند) ، رها سازید . آن ها بزودى جزاى اعمالى را که انجام مى دادند ، مى بینند.


 

 تفسیر ادبی و عرفانی :  

 

خدای را جلَّ جلاله نــام ها است ،

و آن نـــــــام هــــا او را صفــــات است ،

به آن نام ها ناموَر و ستوده و شناخته شده ،

نام های پرآفـــرین ، و بر دل ها شیـــرین ،

نظمِ پاک و گفتِ پاک ، از خداوندِ پاک ،

نظمِ به سزا ، گفتِ زیبا ، از خداوندِ یکتـــا ،

آئینِ زبان و چراغِ جان و ثنایِ جاودان ،


 

خود فـرمــایــــــد :

نــور مـــن راه مـــن است ،

و لا اله الا الله کلمه ی من است ،

و من آن نـــور و آن کلمـــه هستم ،

بنـــــده که راه یافت به نور من یافت ،

پی که برد به چراغ من برد ،

با چراغ معرفت ، چراغ ولایت و چراغ محبت ،

چراغ ولایت در دلش افروختیم ،

چراغ معرفت در سرش افروختیم ،

و چراغ محبت در جانش افروختیم ،

شاد باد بنده ای که با این چراغ ها روان است ،

عــزیـــــز تر از او کیســـت ؟

او که نور اعظم در دلش تابان است ،

و دیـــده وریِ دوست او را عیــــــان است ،

آن گاه فرمود : لا الا الا الله گفتِ من و صفتِ من است ،

و الله نام من ، که نامم دیّان و مهربان ، و خدای همگان ،

دارنده ی جهان و نوبت سازنده ی جهانیان ،

 

الهـــــــــــــی ؛

ای ســزاوار ثنـــــای خویش ،

ای شکر کننده ی عطای خویش ،

ای شیـــرین کنـــنده ی بلای خویش ،

بنده به ذات خود از ثنــــــای تــــو عــاجـــــــز ،

و به عقل خود از شناخت منّت تو عاجز ،

و به توان خود از سزای تو عاجز !


 

کریمــــــــــــــا ؛

گرفتار آن دردم که تو داروی آنی ،

بنــده ی آن ثنـــایم که تو سزاوار آنی ،

من در تــــو چــه دانـــم ؟ تو دانی !

تو آنی که خود گفتی ،

و چنـــــان که گفتـــــــی آنی !

تــــــــو آنی که مصطفی (ص) گفت :

من ثنــــــای تـــــــو را نتــــــوانم شمـــرد

آن گونه که تو خود بر نفس خویش ثنا گفتی !


 

برای سلامتی و خشنودی امـــام و مقتــــدا و مولایمان


 قائـم آل محمّـــــد (ص)

 

و برای تعجیل در فـــرج مبــــارکشان

  

دو رکعت نماز مخصوص و یکصد صلوات


 



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 745 )                                                 


ســوره 7 : اعـــراف ( مکّی ـ 205 آیه دارد ـ جزء هشتم ـ صفحه 151 )


( قسمــت چهـل و یکـــــــــم )


نواختــه ی لطـف


 اِنَّهُـم یَـرَونَــهُ بَعِیــــداً وَ نَــراهُ قَریبــاً


 

( جزء نهــم صفحه 173 آیه 172 ) 

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

وَ اتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ الَّذی آتَیْناهُ آیاتِنا فَانْسَلَخَ مِنْها فَأَتْبَعَهُ الشَّیْطانُ فَکانَ مِنَ الْغاوینَ  

 

تفسیـــر لفظـــی :

 

و سرگذشت کسى که آیات خود را به او دادیم ، بر آن ها بخوان که سرانجام خود را

از آن تهى ساخت و شیطان در پى او افتاد، و از گمراهان شد!



تفسیر ادبی و عرفانی :  

همی تا باشد که تقدیر از کجا درآید ؟

اگر از جانب فضـــل آید ؛

لاحقان را به سابقان در رساند،

و زنّارِ کفر را کمربندِ عشق دین گرداند ،

و اگر از جانب عـــــــدل آید ؛

توحید بلعم باعور را شرک شمارد ،

و با سگِ پست برابر کند !

آری ؛ کار ، رضــــا و سخط هر دو دارد ،

اگر یک نسیم از نسیم های رضای او به دوزخ گذرد ،

دوزخ ، فردوس برین گردد ،

و اگر یک باد از بادهای سَخَط او به فردوس اعلا بگذرد ،

فردوس اعلا ، درک اسفل شود .

ساحران فرعون سال ها کفــــر ورزیدند ،

و بجای خـــــــــدا فرعــــون را پرستیدند !

یک بـــــادِ رضــــا بر ایشان آمد !

نواخته ی لطف کرامت گشتند ،

بلعم باعور را هفتاد سال درخت توحید پرورده ،

و با اســــم اعظـــــــــــــم صحت داشته ،

و کــــــــرامت هــــا به خود دیده ،

عاقبت در گودال قهر و سخط حق افتاد ،

و از درگاه حــــــق رانـــــــده شد !

زنهار از این قهـــــر !

فریــــــاد از این حکــــــم !

کار نه آن دارد که از کسی کسل آید ، و کس دیگر عمل !

بلکه کار آن کس دارد که شایسته ی او آمد در ازل !


گفتم که بر از اوج برین است بختم


ور ملک نهـاده چون سلیمـان تختم


خود را چو به میزان خرد برسختم


از بنگـه لولیـــان کـــم آمد رختـم

 

 

ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها بر شما مبارک



موضوع :


<      1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *