سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1967094
  • بازدید امروز: 174
  • بازدید دیروز: 241
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[963]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 807 ) 

                                                                          

ســوره 9 : تـوبــه ( مـدنـی ـ 129 آیه دارد ـ جزء دهم ـ صفحه 187 )

 

 ( قسمــت بیست و نهــم )


حقیقـتِ حـال


 

 جزء د هــم صفحه 201 آیه 83 )

این سوره چون با عذاب و تهدید کافران و مشرکان آغاز شده و اعلام برائت و بیزاری از آنها را در بر دارد ، و کافران و مشرکان مشمول عفو بخشش و رحمت خداوند نیستند ، استثنائاً برخلاف تمام سوره های قرآن ، بدون بسم الله الرحمن الرحیم شروع گردیده است .

اعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم

فَإِن رَّجَعَکَ اللّهُ إِلَى طَآئِفَةٍ مِّنْهُمْ فَاسْتَأْذَنُوکَ لِلْخُرُوجِ فَقُل لَّن تَخْرُجُواْ مَعِیَ أَبَدًا

وَ لَن تُقَاتِلُواْ مَعِیَ عَدُوًّا إِنَّکُمْ رَضِیتُم بِالْقُعُودِ أَوَّلَ مَرَّةٍ فَاقْعُدُواْ مَعَ الْخَالِفِینَ


 تفسیـــر لفظـــی :

 

و اگر خدا تو را به سوى طایفه ‏اى از آنان باز گردانید و آنان براى بیرون آمدن [به جنگ دیگرى]

از تو اجازه خواستند بگو شما هرگز با من خارج نخواهید شد و هرگز همراه من با هیچ دشمنى

نبرد نخواهید کرد زیرا شما نخستین ‏بار به نشستن تن در دادید پس [اکنون هم] با خانه‏ نشینان بنشینید


 تفسیر ادبی و عرفانی :

 

نوشته اند : متخلفین از یک طایفه بودند ،

چون همه ی تخلف کنندگان منـــافــق نبودند ؛

بلکه آنان ســـه گـــروه بودند ؛

که از جنـــگ نشستند و تخلف کردند ! :

گروهی به دشمنی نشستند و شادی کردند ،

گروهــی به معــــذرت نشستنــــد و گریستنــــــد ؛

کــــــه توشــــــــه و اسبـــاب جنـــــــگ نداشتنـــــــــد ،

گروهــــی بر غفلــــــت نشستنــد کــه پشیمـــــــــان شدند !


در اخبار چنین آمده که :

روزی شبلی با جمعی از عارفان به سماع نشسته بودند ،

درویشی در آن حــــــــــال به حــــرمت پیش آمــــد ؛

و در صف نعـــــــال (پائین مجلس) نشست ،

کلاهی پشمینــــــــــه بر سر نهـــــاده ،

و پلاسی سیـــــاه پوشیـــده بود !

چون از حقیقتِ حــــالِ وی کسی آگاه نبود ؛

شبلی پرسید :

ای درویش ؛ این کلاه و پلاس را به چنـد خریـــدی ؟

گفت : به دنیـــا و هرچه در دنیـــــــا است !

سپس گفت :

ای شبلی ؛ گستـــــــــاخی مکــــــــــن !

که خـدای را بندگانی است که اگر اشارت کنند ؛

ستــــون مسجـــــــد ، نقـــره ی سپیـــــد گـــــــردد !

شبلی گوید :

در آن دم نگاه کردم ،

ستون مسجد را دیدم که رنگ نقـــــره ای به خود گرفت !!!


شیخ انصاری گفت :


            الاهـــی ؛

 

نه دیــــدار تــــو را بهـــــا است ،

و نه رهی را صحبــــــت ســــــزا است ،

و نه از مقصود ذره ای در جــان پیـــــدا است !

پس این درد و ســـــــوز در جهــــــــان چــــرا است ؟

پیـــــــداست که بـــــــلا در جهــــــــان چنــــــد جـــا است ،

این همه سهم (1) است اگر روزی به این خــــاز (2) خــــرمـــا است !


چنــــان کـــه فرمـــــــود :


                    بنــــدگان من ؛ رهیــــــــگان من ؛

روز و شبِ شما گنـــاه کاری و جفـــا کاری است ،

و شایسته ی من که خداوندم آمرزگاری و بردباری است !

آمرزش خواهیـــــــد ؛ تـــا بیــــــامـــــرزم ،

بازآئیـــــــــد ؛ تـــــا بپــذیـــــــــرم ،

بخوانیــــــد ؛ تــــــــا بنیــــوشــــــــــم ،

شما آن کردید ؛ که از شمـــا آید ،

و مـــن آن کنــــم ؛ که از من آیــــــــد !

هیچ جا به گزاف نبخشند مگر این جـــــــا !

باز آئید ؛ هیچ جـــا مانند اینجــــا عـــــــــذر را نپذیرند !

پس عـــــــذر خــــود بگوئیــــــــد ،

ما را از عیب پذیرفتن عــار نیست و از آمرزیدن بـــــاک نه !


عارفی بزرگ گوید :


بـــار خـــدایـــــــا ؛

 

از کَـــرَم تـــو همین چشـــــم داریم ،

و از لطف تــــــــو همین گـــــــوش داریم ،

بیامرز ما را که بس آلوده ایم به کـردار خـــویش ،

بس درمانــــــــده ایــــــم به وقت خـــویش ،

بس مغــــــــروریم به پنــــــدار خویش ،

بس محبوسیم در سرای خویش ،

دست گیــــــــر مــــا را به فضـــل خویش ،

بـــــــاز خوان مــــا را به کرم خویش ،

باز ده ما را به احسان خویش .

------------------------------------------------------

(1)              سهم : تیــــری که با کمان اندازند یا در قرعه کشی بکار می بردند

ترس ، بیم و هراس

(2)              خاز : چرک بدن یا جامه ، پارچه کتانی هم گفته شده




موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 806 ) 

                                                                             

ســوره 9 : تـوبــه ( مـدنـی ـ 129 آیه دارد ـ جزء دهم ـ صفحه 187 )  

 

  ( قسمــت بیست و هشتــم )


 آمـرزش منـافقیـن


 

 

جزء د هــم صفحه 200 آیه 80 )

این سوره چون با عذاب و تهدید کافران و مشرکان آغاز شده و اعلام برائت و بیزاری از آنها را در بر دارد ، و کافران و مشرکان مشمول عفو بخشش و رحمت خداوند نیستند ، استثنائاً برخلاف تمام سوره های قرآن ، بدون بسم الله الرحمن الرحیم شروع گردیده است .

اعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم

اسْتَغْفِرْ لَهُمْ أَوْ لاَ تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ إِن تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ سَبْعِینَ مَرَّةً فَلَن یَغْفِرَ اللّهُ لَهُمْ

ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ کَفَرُواْ بِاللّهِ وَ رَسُولِهِ وَاللّهُ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْفَاسِقِین

 تفسیـــر لفظـــی :

 

چه براى آنان آمرزش بخواهى یا برایشان آمرزش نخواهى [یکسان است‏ حتى]

اگر هفتـــــــــاد بار برایشان آمرزش طلب کنى هـــــــرگـــز خدا آنان را نخواهد آمرزید

چرا که آنان به خدا و فرستاده اش کفر ورزیدند و خدا گروه فاسقان را هدایت نمى‏ کند.


 تفسیر ادبی و عرفانی :

 

خداوند می فرماید : ای محمّد ؛

اگر برای آنان (منافقین) آمــــرزش بخواهی یا نخواهی ،

و اگر هفتــاد مرتبــه هم برای آنان آمرزش خواهی ،

ایشان را هــــرگـــــــــز نخواهـــم آمـــــرزیـــد !

منافقین این قدر نزد خداوند منفــورنــد که ؛

خداوند منان یک سوره در مذمّت آنان نازل فرموده ؛

در این سوره نیــــز فرموده :

... اسْتَغْفِرْتَ لَهُمْ اَم لَم تَسْتَغْفِرْ لَهُم لَن یَغْفِرَ اللّهُ لَهُمْ ...

 (آیه 6 سوره منافقون)

... چه آمرزش بخواهی برای آنان چه نخواهی ،

هـــــرگـــــــز آنان را نخواهد بخشید ...

این پیامبری که در معراج خداوند به ایشان فرمود :

بخواه از من هرچه را که بخواهی !

ولی در این جا فرموده :

 هفتـــــــــاد مرتبـــــــه هم اگر برای آنان آمرزش بخواهی،

هــــــــرگـــــــز آنان را نخواهم بخشیــــد !

در جای دیگر هم فرموده :

بر جنــازه ی آنان نمـــاز مگزار و و بر سر قبــر آنان نایست !

 

آنان آن قــــدر نفــــرت انگیـــــــزند که ؛

خــــــــداونــــد حتی هفتــــــــــاد مرتبـــــــه هم ،

درخواست پیامبر برای آمرزش آنان را نخواهد پذیرفت !

 

باید دانست که ؛ آوردن کلمه یا عدد هفتــــــــاد ،

عدد معینــــی نیست ،

بلکه مقصود زیادی و فراوانیِ عمل مورد نظر است ،

چنان که در گفتگوی رایج مثلاً می گوئیم :

اگر صد بار هم بگوئی بی فایده است !

و یا : صد بار اگر توبه شکستی باز آ ...

و یا : هزار بار پای پیاده گر به مکـه روی

قبـــول حق نشود گر دلی بیــــــازاری !

 

مسئله دیگر کلمه [لَن یَغْفِرَ اللّهُ ...] است که نفی ابد ،

هرکجا کلمه [ لَــــن ] آمده باشد ؛

برای نفی ابـــد و همیشگی است ،

مثل این که ما می گوئیم : هـــرگــــز نخواهم رفت !

یعنی هیچ وقت و هیچ زمانی حتی در آینده بسیار دور !

همان گونه که موسی (ع) دیدار خـدا را خواست !

خداوند در پاسخش فرمود :

 لَن تَرانِی ! هرگز مرا نخواهی دید !


 

در مورد استغفارِ پیامبر (ص) برای منافقان بعضی گفته اند :

چون جمعی از مؤمنان ،

خویش و پیوند منافقان بوده اند ،

از آن حضرت می خواستند که ؛

 در باره ی آنان دعا کند و آمرزش خواهد ،

به امیـــــــد آن که آنها با استغفـــار پیامبـــر (ص) ؛

آگاه و متنبّه شده و از نفــــــــاق توبه کنند !

و بدینوسیله از عذاب رهائی یابند !

این بود که مصطفی (ص) خواست برای آنان رحمتی باشد،

که خداوند فرمود هــــرگـــــز آنان را نخواهد بخشید !

 

[ باید دانست که نفاق چهره های متفاوتی دارد :

برخی فقط در زبان نفاق دارند و برخی ،

 هم در زبان و هم در عمل ،

آن که فقط در زبان نفاق دارد آن است که :

در جائی حرفی می زند و در جای دیگر حرفی مخالف آن !

ولی آن که هم در زبان و هم در عمل نفاق دارد آن است که ؛

به ظاهـــر و با اســــم و عنــــوان مسلمـــــان باشد ؛

 ولی در عمل ، تیشه بر ریشه اسلام و مسلمانی می زند !

به زبان مسلمــان است و در عمل قاتـــــــل فرزند پیامبــر (ص) !

بنی امیه به زبان مسلمان بودند ،

و غاصبانه تکیه بر جایگاه مقدس خلافت رسول الله (ص) زدند !

 ولی در عمــــل شــــــراب خــــوار و قمـــــــاربـــاز بوده

و فرزندان و نوادگان پیامبــــــر (ص) را کشتنــــد !

 [ فَلَعَنَ اللهُ بَنِی اُمَیَّة قاطِبَه ]

امروزه نیز چه بسیــــــارند کسانی که ؛

 به زبان مسلمانند و در عمل قــاتــــل مسلمانان !

به زبــــــــان ، خــــادم الحـــرمیننــــد !

و در عمل تامین کننده بودجه و امکانات تروریستهایِ قاتلِ مسلمانان !

لعنت خداوند بر همه ی آنان باد ]

 

 

برای سلامتی و خشنودی امـــام و مقتــــدا و مولایمان


 قائـم آل محمّـــــد (ص)

 

و برای تعجیل در فـــرج مبــــارکشان

  

دو رکعت نماز مخصوص و یکصد صلوات


 



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 805 )

ســوره 9 : تـوبــه ( مـدنـی ـ 129 آیه دارد ـ جزء دهم ـ صفحه 187 )


( قسمــت بیست و هفتــم )

 

 

 رسیدن به نـاز و نعیـم خلـد


 

 جزء د هــم صفحه 198 آیه 79 )

این سوره چون با عذاب و تهدید کافران و مشرکان آغاز شده و اعلام برائت و بیزاری از آنها را در بر دارد ، و کافران و مشرکان مشمول عفو بخشش و رحمت خداوند نیستند ، استثنائاً برخلاف تمام سوره های قرآن ، بدون بسم الله الرحمن الرحیم شروع گردیده است .

اعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم

الَّذِینَ یَلْمِزُونَ الْمُطَّوِّعِینَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ فِیالصَّدَقَاتِ وَالَّذِینَ لاَ یَجِدُونَ إِلاَّ جُهْدَهُمْ

فَیَسْخَرُونَمِنْهُمْ سَخِرَ اللّهُ مِنْهُمْ وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ

 تفسیـــر لفظـــی :

 

کسانى که بر مؤمنانى که [افزون بر صدقه واجب] از روى میل صدقات [مستحب نیز ]  مى‏ دهند

عیب مى‏ گیرند و [همچنین] از کسانى که [در انفاق] جز به اندازه توانشان نمى ‏یابند

[عیبجویى مى‏ کنند] و آنان را به ریشخند مى ‏گیرند [بدانندکه] خدا آنان را به ریشخند مى ‏گیرد

و براى ایشان عذابى پر درد خواهد بود


 تفسیر ادبی و عرفانی :

 

یاران شریعت دیگرند و یاران حقیقت دیگر !

راه خادمان شرع جدا ،

و راه خلوتیان قرب و مشاهدت جداست !

اهل شریعت از دویست درم مال ،

پنج درم صدقه (زکات) دادند ،

و رضــــــــای حــق در آن می جستند ،

تا به نــــاز و نعیــــم خلــــــــد رسیــدنـــــد !

اینان فرمان بُرداران و حقِ شرع گزاران و پسندیدگانند ،

لکن نه چون اهل خلوت و مشاهدت ،

و نه چون خداونــــدان یافت و صحبـــت !

که خلیل وار دست توکل از آستین رضا بیرون کردند ،

و از اسبـــــاب و علایق دنیـــــــــا سر باز زدند ،

هرچه از مال دنیا داشتند بـــــذل کردند ،

و در راه خـــدا جان و دل در معرض بلا و محنت نهادند ،

و در اظهـــــــار دین اسلام ،

و اعلای کلمه ی حق ،

با دشمـــــــن جنگیـــــدنـــــــد ،

و نیز خود را در راه حق مقصر دیدند !

لاجرم هر ساعت از جناب جبروت و درگاه عزت ،

به صفت رأفت و رحمت ،

ایشان را از نو تشریفی و تخصیصی می آمد .


[ مصداق این مطلب ، یاران با وفای اباعبدالله الحسین علیه السلام هستند

که مال و جان خود را تقدیم مولا نموده و زنان و فرزندانشان نیز به اسارت گرفته شدند !

یعنی همه چیزشان را برای خدا دادند .]


... وَالَّذِینَ لاَ یَجِدُونَ إِلاَّ جُهْدَهُمْ ...

آنان که آن چه در توان داشتند ،

به عنوان صدقه بذل کردند ،

چنان که یکی از صحابه ،

از هشت هزار درم دارائی خود ،

نیمی بذل کرد و نیم دیگر را عیال و فرزندان گذاشت !

نوشته اند همین آدم وقتی که مُـــــــرد ،

از برکت آن صدقه ، به قدری مال دار شده بود ،

که به هریک از دو زنش از بابت سهم الارث هشت یک ،

یکصد و شصت هزار درم رسید !

... فَیَسْخَرُونَمِنْهُمْ سَخِرَ اللّهُ مِنْهُمْ ...

توانگران ، از دارائیِ فراوانِ خود ،

می بخشند تا نام جویند یا به مقام رسند ،

اما یک صاع درویش ، خدای چه نیاز به آن دارد ؟

جز آن که می خواهد خود را به یاد خدا و رسول (ص) دارد .

منافقان ، توانگران را به ریـــــــا متهم کردند !

و بر اندکِ درویش نیز طعنــــــــــه زدند !

آنان گرفتـــار عذاب دردناک شدند !



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 804 )

                                                                             

ســوره 9 : تـوبــه ( مـدنـی ـ 129 آیه دارد ـ جزء دهم ـ صفحه 187 )


( قسمــت بیست و ششــم )


 حقیقـت ایمـــان


 

 جزء د هــم صفحه 198 آیه 72 )

این سوره چون با عذاب و تهدید کافران و مشرکان آغاز شده و اعلام برائت و بیزاری از آنها را در بر دارد ، و کافران و مشرکان مشمول عفو بخشش و رحمت خداوند نیستند ، استثنائاً برخلاف تمام سوره های قرآن ، بدون بسم الله الرحمن الرحیم شروع گردیده است .

اعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم

وَعَدَ اللّهُ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا وَ مَسَاکِنَ طَیِّبَةً

فِی جَنَّاتِ عَدْنٍ وَ رِضْوَانٌ مِّنَ اللّهِ أَکْبَرُ ذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ

 تفسیـــر لفظـــی :

 

خداوند به مردان و زنان با ایمان باغ هایى وعده داده است که از زیر [درختان] آن نهرها جارى است در آن جاودانه خواهند بود و [نیز] سرا هایى پاکیزه دربهشت هاى جاودان [به آنان وعده داده است] و خشنودى خدا بزرگتر است ، این است همان کامیابى بزرگ


 تفسیر ادبی و عرفانی :

 

آن بهشتی که خداونـــد منّـــان وعــــده داده ؛

نه یک بهشت است ؛ که بهشت هــا است ،

نه یک درجه است ؛ که درجه ها است ،

بعضی برتــــــر ، بعضی فروتـــــر !

از آن سبب که مؤمنان هم در ایمان و معرفت بر تفاوتند ،

و شک نیست که مقـــــــام معـــــرفت اولیـــــــــاء ؛

 برتر از مقـــام معرفت عامــــه مؤمنان است ،

و مقام شهیدان برتر از مقام اولیاء ،

و مقــــــــام صدیقــان برتر از مقام شهیـــدان ،

و مقـــــــــام پیغمبــــران برتــر از مقـــــام صدیقـــــان ،

و مقام پیغمبران مرسل (صاحب کتاب ) برتر از دیگر پیامبران ،

و مقام پیغمبــــران اولوالعـــــزم برتر از سایر پیامبران ،

و مقــــــــــام پیـــــــــامبـــــــر خــــاتـــــم

حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و اله)

برتر از مقـــام همه ی پیامبـــــران است !

و نهایت درجه ی مؤمنان ، بدایت درجه ی اولیـــاء است ،

و درجــــــه ی مصطفــــی (ص) را نهــــایت نیست ،

و جز حـــق جـــلَّ جــلالُــــه کسی آن را نداند .

 

گویند بایزید بسطامی را پرسیدند :

به چه چیــــز به این مقـــــــام رسیدی ؟

گفت :

به تنی برهنــــه ، و شکمی گرسنــــه ،

به دلی پر درد ، و جانی پر حســـــــرت !

گفتند :

روا باشد کسی بی آن که پیروی راه حقیقت کند بدان مقام رسد ؟

گفت :

روا بُوَد ، اما فتـــوح وی به انــــدازه ی سفــــر وی باشد ،

و نوالـــه ی او به قـــــدر حوصله ی (اندوخته) او !

 

نوشته اند :

از بزرگی از درجه ی ایمان پرسیدند ،

گفت :

آدمی بباید چهل سال دوید

تا حقیقت جمــــال ایمــــان بداند ،

و راز این معنی آن است که :

پیغمبر (ص) را پیش از چهــــل سال وحی ممکن نشد !

روندگان راه را چهل سال جــــان و دل درباید باخت ،

تا بــــه حقیقـــــت ایمـــــــــــان برسنــــــــــد ،

چون به حقیقــــت ایمــــــان رسیدنــــد ،

ایشـــان را امــــروز بهشت نقــــد ،

و فردا جنّـــات عــدن باشد !

امــــروز آنان را بهشت وصــــــــــل ،

و فـــــردا بهشتِ فضــــــــل ،

امــروز بهشت عرفـــان ،

و فـــردا بهشت رضـــــوان است .


بودند دیو و دد همه سیراب و می مکید

خاتــــم ز قحط آب سلیمــان کــربــــــلا !



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 803 )  

                                                                          

ســوره 9 : تـوبــه ( مـدنـی ـ 129 آیه دارد ـ جزء دهم ـ صفحه 187 )  

 

( قسمــت بیست و پنجــم )


نوازنده ی دوستان


دهه ی احیاء امر به معروف و نهی از منکر را گرامی میداریم


 جزء د هــم صفحه 198 آیه 71 )

این سوره چون با عذاب و تهدید کافران و مشرکان آغاز شده و اعلام برائت و بیزاری از آنها را در بر دارد ، و کافران و مشرکان مشمول عفو بخشش و رحمت خداوند نیستند ، استثنائاً برخلاف تمام سوره های قرآن ، بدون بسم الله الرحمن الرحیم شروع گردیده است .

اعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم

وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاء بَعْضٍیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ

وَ یُقِیمُونَالصَّلاَةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَ یُطِیعُونَ اللّهَ وَ رَسُولَهُأُوْلَئِکَ سَیَرْحَمُهُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ

 

 تفسیـــر لفظـــی :

 

و مردان و زنان با ایمان دوستان یکدیگرند که به کارهاى پسندیده وا مى‏ دارند

و از کارهاى ناپسند باز مى‏ دارند و نماز را بر پا مى‏ کنند و زکات مى‏ دهند واز خدا و پیامبرش

فرمان مى ‏برند آنانند که خدا به زودى مشمول رحمتشان قرارخواهد داد که خدا توانا و حکیم است

 

 تفسیر ادبی و عرفانی :

 

پـــــاک است و بزرگــــوار و مهــــربـــــان ،

خــداونـــد جهــــــان و جهـــانیـــان ،

نــوازنـــــــــده ی دوستـــــان ،

یار بی پنـــــاهــــــــــان ،

پنــــــاه ضعیفـــــان ،

یادگار بی دلان .

عطا کننــــده به مسکینــــــان ،

بنگر که مؤمنان را چگونه نــــــوازش می کنـد !

و ایشان را چگونه تشــــریف می دهـــد !

از کرم و لطف خود چه نمود ؟

ایشان را همــــه فراهــم داشت ،

و دوستــــان و بـــرادرانِ یکدیگر کرد !

و آن گاه همــــه را به خود نزدیک ساخت !

از این که این دنیــا منزلی است از منزل های راه ،

و بندگان در این منزل مسافرند که رو به درگاه او نهاده ،

و مقصد ایشان کعبــــــه ی صــاحب جلال است ،

از این رو میــــــــان ایشان دوستی افکند ،

و الفت و اتحـــــــاد بـرقـــــــرار کرد ،

تا این منزل را با دوستیِ یکدیگر به سر برند ،

و به سعــــادت آخــــــــــرت برسنـــــــــد .

 

نقـــل شـــــده :

کسی نـــــزد یکی از صحـــابـــــه آمد و گفت :

من تــــو را از بهـــر خــــــــدا دوست دارم ،

صحابه گفت : پس بشارت باد تو را که ؛

من از رسول خــــدا صلی الله علیه و آله شنیدم که فرمودند :

فردا در قیــامت کرسی های نور نزد عرش الهی گذارند ،

گـــــروهـــی ایمــــن باشنــــد و ســــاکـــــن ،

و دیگــــر گـــــــروه هــــــا در بیـــــم باشند !

پرسیــدنـــد ای رســــــــول خــــــــدا آن هــا کیـــــانند ؟

فرمودند آنان که یکدیگر را بهر خــدا و در راه خــدا دوست دارند ،

و در دیـــن بــــــــرادر وار زنـــــــدگی کننــــــــــد .

 

 

در خبر است که :

 روز رستـــــاخیـــــز ، 

مردم در عرصات ( صحرای محشر ) ایستاده باشند ،

دل ها پر فَــزَع و جـــان ها پر حسرت ،

و آفتــــــــــاب بر سرشان از نزدیک تــابــــان !

گرمـــای عظیــــم خلق را فرا گرفته ،

ناگاه از جانب عرش الهـــی نــــدا آیــد که :

دوستـــداران از بهر خـــــدا و در راه خـــــــدا کجــاینــــد ؟

تا من آنــــان را در سایـــــه ی خود فـــــــرود آرم ،

و در پنــــــــــاه خــویــــش بــدارم .

 

 

 

الهـــــی ؛

 

عنــــــایت تــــو کــــــوه است و فضــــل تـــــو دریـــــــــاست !

کـــــــوه کَـــــی فــرســــود و دریـــــــــــا کَـــــی کاست ؟

عنایت تـــو کِی جست و فضـــل تـــو کِی خـــواست ؟

پس شـــادی یکی است که دوست یکتــــاست .


اللهم اشف صدر الحسین علیه السلام بظهور المهدی (عج )



موضوع :


<      1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *