سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1964794
  • بازدید امروز: 60
  • بازدید دیروز: 80
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[963]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 812 ) 

                                                                        

ســوره 9 : تـوبــه ( مـدنـی ـ 129 آیه دارد ـ جزء دهم ـ صفحه 187 )  

 

  ( قسمــت ســـی و چهـارم )


محـلّ شهـود



 

 جزء یازد هــم صفحــه 204 آیه 111 )

این سوره چون با عذاب و تهدید کافران و مشرکان آغاز شده و اعلام برائت و بیزاری از آنها را در بر دارد ، و کافران و مشرکان مشمول عفو بخشش و رحمت خداوند نیستند ، استثنائاً برخلاف تمام سوره های قرآن ، بدون بسم الله الرحمن الرحیم شروع گردیده است .

اعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم

 

إِنَّ اللّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنفُسَهُمْ وَ أَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ

فَیَقْتُلُونَ وَ یُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْرَاةِ وَالإِنجِیلِ وَالْقُرْآنِ وَ مَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللّهِ

فَاسْتَبْشِرُواْ بِبَیْعِکُمُ الَّذِی بَایَعْتُم بِهِ وَ ذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ


 تفسیـــر لفظـــی :

 

در حقیقت‏ خدا از مؤمنان جان و مالشان را به [بهاى] این که بهشت براى آنان باشد خریده است همان کسانى که در راه خدا مى‏ جنگند و مى‏ کشند و کشته مى‏ شوند [این] به عنوان وعده حقى در تورات و انجیل و قرآن بر عهده اوست وچه کسى از خدا به عهد خویش وفادارتر است پس به این معامله‏ اى که با او کرده ‏اید شادمان باشید و این همان کامیابى بزرگ است.

 

سالروز شهــــادت امـــــام العـــــارفیــــــــن ، ابامحمــد زین العـــابـــدیــن ،


امام علی ابن الحسین علیه السّلام

 

را بشما و همه دوستــان و شیعیـــــان ایشان تسلیت عرض می نمائیم

 

 تفسیر ادبی و عرفانی : [ بخش دوم ]

 

ادامه مطلب از پست قبل ...


معامله ی خــداونـــــد :

خداوند می دانست که بنده ی او ،

بد خوی و بد عهــــد و بی وفــــــــا است ،

و هنگام بلــوغ بدان معاملت اعتـــراض می کند ،

 لذا راه اعتــــــــراض را بر او بست ،

بدین معنی که نفسی پر عیب و پر آفت ،

خرید به بهشتی پر از ناز و نعمت !

نفسی که محل شهوت ها و بلا ها است ،

به بهشتی که قرب حق را مراتب و درجات است !

در معاملات شرعی ، جائی که ثمن بر مبیع بیفزاید ،

راه اعتــــراض بر آن بسته شود ،

و برای فروشنده ، غبــــــن موضوعیت ندارد !

وانگهی خداوند ، نفس خرید و قلب نخرید !

از بهر آن که قلب ، دل است ،

و دل در وقف بر محبت و مهـــر حق است ،

و در وقف خرید و فروش روا نباشد !

و نیز شرط مبایعت ( خرید و فروش ) تسلیم (کالا) است ،

و آن چه تسلیم آن ممکن نیست ،

مانند مرغ هوا و ماهی دریا ،

معاملتِ آن روا نباشد ،

حالِ دلِ بنده نیز همین است ،

و تسلیمِ آن ممکن نیست ،

 

که مصطفی (ص) فرمودند :

دل آدمی میان دو انگشت از انگشتان خداوند است !

[ منظور از انگشت خداوند قدرت خداوند است

همان گونه که دست خداوند بدین معنی است : یدالله فوق ایدیهم ]


 

نوشتـــه اند :

نفس ، دربـــــــانِ دل است ،

که به جای چــاکـــر ، رعیت وار در خدمت ایستـــاده ،

ولی دل در محــل شهــــود است و محمـــــول ربوبیت ،

سلطان وار همی مُلکَت رانَد !

پس ؛ چون نفس که چاکر است ، قیمت او بهشت آمد ،

چه گوئی دل را با آن همه قربت ،

ارزش وی چه باشد ؟

مگر جوار حضرت عزت ،

و دوام مشاهدت و رؤیت !

 



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 811 )  

                                                                         

ســوره 9 : تـوبــه ( مـدنـی ـ 129 آیه دارد ـ جزء دهم ـ صفحه 187 )  

 

   ( قسمــت ســـی و ســوّم )


آرایـشِ مجلـس

 

 جزء یازد هــم صفحــه 204 آیه 111 )

این سوره چون با عذاب و تهدید کافران و مشرکان آغاز شده و اعلام برائت و بیزاری از آنها را در بر دارد ، و کافران و مشرکان مشمول عفو بخشش و رحمت خداوند نیستند ، استثنائاً برخلاف تمام سوره های قرآن ، بدون بسم الله الرحمن الرحیم شروع گردیده است .

اعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم

إِنَّ اللّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنفُسَهُمْ وَ أَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ

فَیَقْتُلُونَ وَ یُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْرَاةِ وَالإِنجِیلِ وَالْقُرْآنِ وَ مَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللّهِ

فَاسْتَبْشِرُواْ بِبَیْعِکُمُ الَّذِی بَایَعْتُم بِهِ وَ ذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ


 تفسیـــر لفظـــی :

 

در حقیقت‏ خدا از مؤمنان جان و مالشان را به [بهاى] این که بهشت براى آنان باشد خریده است همان کسانى که در راه خدا مى‏ جنگند و مى‏ کشند و کشته مى‏ شوند [این] به عنوان وعده حقى در تورات و انجیل و قرآن بر عهده اوست وچه کسى از خدا به عهد خویش وفادارتر است پس به این معامله‏ اى که با او کرده ‏اید شادمان باشید و این همان کامیابى بزرگ است.

 

 تفسیر ادبی و عرفانی :

 

این آیت بر ذوق اهـــل ادب و عرفـــان ،

جـــای نـــــاز دوستــــــان ،

و میـــدان اَســــرار صدّیقــــان ،

و تهنیــــت مــــؤمنــــــــــــان است ،

تهنیتی زیبــــــــا و تشریفـــــی به ســــزا ،

تهنیتی که دل را اُنس است و جــــــــان را پیغــام ،

آرایش مجلــس است و سرمـــــایـــــه ی مفلـــــــس !

زینت زبـان ها و زنــدگی دل ها ،

تهنیتی کـــریــــم از خــداونــد کـریــــم ،

رهی را به فضــــل خویش می بخشـــــــد ،

آن گاه بخشیـــــــده ی او را از او بـــــاز می خرد !

خود می دهد ، خود معاملت می کند ، و در آن معاملت ،

رهی را ســـــــود همی بخشد ، و زیـــــــان ، خود می برد !

این است نیکوکاری و کرامت ،

این است مهــــربـــانی و لطافـــت !

 

در تورات از زبــــان خداونـــد آمـــده است :

بهشت ، بهشت مــــــــن است ،

مـال ، مـــال مــــن است ،

بنده ، بنــــده ی من است ،

پس شمـــــــا ای بنــــدگان من ؛

بهشتِ مــن را به مــــالِ من بخریــد ،

اگـــر ســـود بردیــــد ، بــرای شمـــــــا ،

و اگر زیــــان کردیـــد ، به عهــــده ی مـــن !

ای فــرزنـــدان آدم ؛

من شما را نیــافــریـــدم که از شما ســــود بــرم !

بلکه شمـــا را آفریـــدم تا از من سـود بریــد !

ای جـــوانمـــــــرد ؛

خداونــــد در ازل ، پیش از وجـــود بنـــــده ،

بنده را خریــد ! خود فروشنده بود و خود مشتری !

خود فروخت و خود خـــریـــــــد !

در شرع اسلام روا نیست که فروشنده و خریدار یکی باشد ،

مگر پدر (ولیّ) که از فرط محبت و شفقت او را روا است ،

پس چه گوئی در خــــدا که رأفت و رحمت وی ،

در بنــــــــده بیـــش از پـــــــــــدر است ،

چه ؛ مهربانیِ او بی کـــران است ،

و مهـــر وی افزون از آن است ،

چون آن معاملت در حق پــــدر روا است ،

در حق خالق جهان و آفریننده ی مهربان اولی تر و تمام تر !


... و بیشترین سود را یاران با وفای اباعبدالله الحسین علیه السلام بردند ،

تـــن ناقـابـــــل و فنـــا پذیـــر را دادند و بهشت ابــــدی را گرفتند

گـــوارایشــــان بــــــــــاد

و یا لیتنی کنت معکـــــــم فافــــــــوز معکــــــم فـــوزاً عظیمـــاً


کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود

 

روز بزرگـــداشت اســــرا گـــرامی بـــاد



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 810   ) 

 

ســوره 9 : تـوبــه ( مـدنـی ـ 129 آیه دارد ـ جزء دهم ـ صفحه 187 )


  ( قسمــت ســـی و دوّم )


ِ اعتـرافِ مـؤمنـان


 

 جزء یازد هــم صفحــه 203 آیه 100 )

این سوره چون با عذاب و تهدید کافران و مشرکان آغاز شده و اعلام برائت و بیزاری از آنها را در بر دارد ، و کافران و مشرکان مشمول عفو بخشش و رحمت خداوند نیستند ، استثنائاً برخلاف تمام سوره های قرآن ، بدون بسم الله الرحمن الرحیم شروع گردیده است .

اعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم

وَالسَّابِقُونَ الأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِینَ وَالأَنصَارِ  وَالَّذِینَ اتَّبَعُوهُم بِإِحْسَانٍ رَّضِیَ اللّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُواْ عَنْهُ

وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی تَحْتَهَا الأَنْهَارُخَالِدِینَ فِیهَا أَبَدًا ذَلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ


  تفسیـــر لفظـــی :

 

و پیشگامان نخستین از مهاجران و انصار و کسانى که با نیکوکارى از آنان پیروى کردند

خدا از ایشان خشنود و آنان [نیز] از او خشنودند ، و براى آنان باغ هایى آماده کرده که از زیر

[درختان] آن نهرها روان است همیشه در آن جاودانه ‏اند ، این است همان کامیابى بزرگ

 

 تفسیر ادبی و عرفانی : [بخش دوم] 

 

ادامه مطلب از پست قبل ....


اعتـــــراف دوگونـه است :

یکی اعتــــراف بیگانگان ، فردا در قیـــامت ،

که چون نشانــــــه ی عـــذاب بینند ؛

و آثــــــارِ سَخَط و نقمتِ حـــق ،

و سیاست و زفیـــر دوزخ مشاهده کنند ؛

بــــــــه گنــــــاه خــــــــویش معتـــــــرف شوند !

ولی این اعتـــــــــــــراف چه ســـــود دارد و به چه کار آید ؟

 

دیگــری اعتــــــــــراف مؤمنـــــــان است ؛

که در دنیـا به گنــاه خویش معتـرف ،

و به عیب خــود اقـــرار دارند ،

و در دل پشیمـــــــــانی ،

و در جــان سوز و حسرت دارند ،

این است اعتــــذارِ به جـــــــای خود !

و اعتـــــرافِ به وقــــت خود !

که خداوند در باره ی آنان فرمود :

خَلَطُوا عَمَلاً صالِحـــــاً وَ آخَـــــرَ سَیِّئاً

کـــــــــردار خویش به هم درآمیختنــــــد ؛

یکی نیک و یکی بَــــد !

لختی پاک ، لختی پلیــــد ،

لختی حــــلال ، لختی حــرام ،

لختی راستـــــی ، لختی کـــــژی ،

لختــــی عیـــــب ، لختــــــی هنــــــر !

که گنــاه می کنند و با گنــــاه استغفار می کنند ،

که گفتـــــه انــــــــد :

لغزش و گنـــــــاه با عمـــل صــالـــــح جمع کردن ،

دلیل است بر این که گناه بنده ثواب طاعت را باطل نکند ،

که اگــــــر باطــــــل کــــــــردی عمـــــــل صالــــــح نگفتی ،

 

و خداوند در باره ی آنان فرمود :

عَسَی اللهُ اَن یَتُــــــــوبَ عَلَیهِــــــــــم

خدای واجب کرد که تــوبـــــه ی آنان را بپذیرد ،

و با همه ی عیب هایش در برگیـــــــــرد !

و با همه ی گنــــاه ها ببخشد ؛ که :

اِنَّ اللهَ غَفُــــــورٌ رَحِیــــــــمٌ


 

قسم ســــوم : ظالمـــــان

اینــــــان گـــــــروهی هستند که ؛

با عیب های بزرگ و جرم های فاحش ،

کردار بــد و گفتــار کــــژ ؛

جوانی در دلیــری برگنــــاه ،

پیــــــری در سستی در طاعت ،

درویشــــــــی در ناسپـــــاســــــی ،

و تــوانگــــــری را در نـاپــــاکی گذرانده اند ،

در روزگار دولت ، ستمــــــکاری ،

در ایـــام قـــوّت ، شوخی و گستـــــــاخی

مایه ای نه مگر در دل آشنائی ، و اقرار به یگانگی خدا !

که خداوند در باره ی آنان فرمود :

وَ آخَرُونَ مُرجَونَ لِاَمرِاللهِ

ایشان را به مشیت من واگذارید ،

و به امیـــد فـــــــــرو گذارید ،

و به نومیــدی میفکنید ،

که خداوند یا ایشان را عذاب کند به عدل ،

یا عـــــــذر پذیــــــرد به فضـــــــــل !

اگر عدل کند ، او را رواست !

و اگر فضــــل کنـــــد ، وی را سزاست !

نه هرچه در عدل رواست در فضل سزاست ،

بلکه هرچه از فضل سزاست در عدل رواست ،

که فضــــــــل بر عـــــــــدل ســــالار است ،

و عدل در دست فضــل گرفتــــــــار !

عــدل پیش فضـــــل ، خامـوش !

و حلقــه ی وصـال در گوش !

نبینی که عدل نهان است و فضل پیدا ؟

تا دشمن مغــــرور است و دوست شیــــدا !

آن گاه فرمود :

وَاللهُ عَلِیـــمٌ حَکِیـــــــمٌ

خداوند دانــــا است ، به دانش راست و بی غلط ،

و حکیــــــــم است بی سهــــو و بی خلــل !

در علـــم او چیـــــــزی فـــوت نـــــــه !

از قـــدرت وی چیــــــزی خارج نه !

بر حکم او چیــــزی غالــب نه !

خلق را به حکم خویش میان عدل و فضل می دارد ،

گفتــــــــار او راست ،

دانش او پـــــــــــاک ،

ساخته ی او نغـــز !

فضــــــل او تمـــــام ،

و مهر او قدیم است .

جَـــلَّ جَــلالُـــهُ.


عاشورای حسینی را گرامی می داریم

سالروز شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام

و یاران با وفا و گران قدرشان را گرامی می داریم

و این مصیبت عظمی را به مولایمان ، بقیة الله الاعظم

حضرت حجة ابن الحسن المهدی (عج)

 آن امـــــام منقــــــــم تسلیت و تعــــــزیت عرض می نمائیم

 

اسامی همـــــه شهیــــــــــدان حمـــاسـه کـربـــــــلا [کلیک]


زیارت ناحیه مقدسه امام عصر عجل الله تعالی فرجه ( کلیک )


باز این چـــه شـــــورش است ... [دوازده بندمحتشم کاشانی]



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 809   )                                                                      


ســوره 9 : تـوبــه ( مـدنـی ـ 129 آیه دارد ـ جزء دهم ـ صفحه 187 )


  ( قسمــت ســـی و یکــم )


سَبَـقِ عِنـایـت


 

 جزء یازد هــم صفحــه 203 آیه 100 )

این سوره چون با عذاب و تهدید کافران و مشرکان آغاز شده و اعلام برائت و بیزاری از آنها را در بر دارد ، و کافران و مشرکان مشمول عفو بخشش و رحمت خداوند نیستند ، استثنائاً برخلاف تمام سوره های قرآن ، بدون بسم الله الرحمن الرحیم شروع گردیده است .

اعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم

وَالسَّابِقُونَ الأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِینَ وَالأَنصَارِ  وَالَّذِینَ اتَّبَعُوهُم بِإِحْسَانٍ رَّضِیَ اللّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُواْ عَنْهُ

وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی تَحْتَهَا الأَنْهَارُخَالِدِینَ فِیهَا أَبَدًا ذَلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ


 تفسیـــر لفظـــی :

 

و پیشگامان نخستین از مهاجران و انصار و کسانى که با نیکوکارى از آنان پیروى کردند

خدا از ایشان خشنود و آنان [نیز] از او خشنودند ، و براى آنان باغ هایى آماده کرده که از زیر

[درختان] آن نهرها روان است همیشه در آن جاودانه ‏اند ، این است همان کامیابى بزرگ


 تفسیر ادبی و عرفانی :

 

خداوند در این آیت ، دین اسلام را بر سه قسم نهاد :

بر اندازه ی درجات ایمان ایشان ،

و تفاوت در اعمــــال ، و تباین در اخــــــــلاق .

نخست ؛ سابقـاننـــــــد ،

دوم ؛ مقتصدانند ، (معترفان)

سوم ؛ ظالمــــاننــــــــد .

 

قسم اول : سابقـــــــــان

سابقـــــان را در ازل از خــــدای مر ایشان را سبــقِ عنــایــت است ،

کـــه فضــــل هـــدایتنـــد و صـــــدر اول و سلــــف ایـــن امت ،

صحـــابــــــه ی رســــول الله (ص) و گزیده ی خداینـــد ،

و پیشوایان اسلام ، و پیشینیانِ در دین و معـــرفت ،

پیغــــــــــام حـــــق را ایشان اول شنیدند ،

و حق را ایشان استقبـــــــال کردند ،


برخی مهـــاجراننـــد که :

خـان و مــان خود را بگذاشتنـــد ،

و اسباب و وطن را جمله از بهـــر خــــدا باختند .


و برخی دیگر انصــــارند که :

مصطفـــی (ص) را به جــــــــان و دل پذیــــــــرفتنــــــــد ،

و یاران وی را مــــأوی دادند ، و اســــلام را پروراندند ،

و دین اسلام را تــن و جـــان خود سپـــــــر کردند ،

و دنیا را خوار گرفتند ، و مِهـر بر دین نهادند .


گروهی تابعــــاننــــــد که :

از پس درآمدند ، و از آنان دین آموختند ،

و اخـــــلاق ایشان را گرفتند .



قسم دوم : معتـــرفان یا مقتصــــدان

اقتصــــــــاد ، راه میــانـــه رفتــــن است ،

یعنی نه هنــر سابقــــــان و نه افــــــراط ظالمــــان !

بلکه راه میـــانــــه رفتند ، و طاعت و معصیت به هم آمیختند ،

همچون اصحاب اعـــراف که نیکی هایشان با بدی هایشان برابر آمد !

از بهشت واماندنــــــد و از دوزخ دور !

خداوند در باره ی ایشان فرمود :

وَ آخَرُونَ اعتَرَفُوا بِذُنُوبِهِم ...

ایشانند که به گنـــاه خود اعتـــراف کردند ،

و به بدخوئی خویش معترف و به عیب خود بینـــا ،

و از کـــــرده ی خود خجــــل و پشیمــــــــــان شدنـــــــد !


تاسوعای حسینی را گرامی می داریم



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 808   ) 

                                                                          

ســوره 9 : تـوبــه ( مـدنـی ـ 129 آیه دارد ـ جزء دهم ـ صفحه 187 )  

 

  ( قسمــت ســـی ام )


صفـایِ دلِ مسکینـان



 

 جزء د هــم صفحه 201 آیه 90 )

این سوره چون با عذاب و تهدید کافران و مشرکان آغاز شده و اعلام برائت و بیزاری از آنها را در بر دارد ، و کافران و مشرکان مشمول عفو بخشش و رحمت خداوند نیستند ، استثنائاً برخلاف تمام سوره های قرآن ، بدون بسم الله الرحمن الرحیم شروع گردیده است .

اعوذ بالله السمیع العلیم من الشیطان الرجیم

وَ جَاء الْمُعَذِّرُونَ مِنَ الأَعْرَابِ لِیُؤْذَنَ لَهُمْ وَ قَعَدَ الَّذِینَ کَذَبُواْ اللّهَ وَ رَسُولَهُ

سَیُصِیبُ الَّذِینَ کَفَرُواْمِنْهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ

تفسیـــر لفظـــی :

 

گروهی از عذر سازان ( نزد محمد ص) آمدند تا آنان را دستور نشستن از جنگ (ترک جهاد) دهد ،

و آنان که به خدا و رسولش به دروغ گفته بودند ، که ما ایمان آورده ایم ،

از جنگ نشستند (سر باز زدند ! ) ، آری به آنان که کافر شدند عذاب دردناک خواهد رسید .



 تفسیر ادبی و عرفانی :

 

دو گروه در جنگ تبوک شرکت نکردند ،

گروهی منافقان ، و گروهی مؤمنان !

منافقان چون ظاهر به خلاف باطن نهادند ،

خداوند فرمود :

ای محمد ؛ به آن ها بگو عـــــــذر دروغ منهیـــد ،

و بهــــانــــــــــه ی باطــــل میــــارید ،

که از شما راست نیــایـــــد ،

آن کس که در ازل کـــــــــژ آفریده شده ، راست کَی گوید ؟

طنــــــــابِ گسسته چه بـــــــــار کشد ؟

چـــــراغِ کُشتـــــه چه روشنــــــــــائی دهد ؟

گروه دیگـــــــر مؤمنــــــاننـــــــــد :

عنایتی یان ِ حضرت و برداشتگان لطفِ خداوند ،

که ایشــــــــان را خود با عــــــــــذر دادن نگذاشت ،

بلکه ایشـان را به نیــــابــت بداشت و عــــــــذر بنهــــاد ،

که بر ضعیفـــــان و پیــــرانِ فـــرو ریختـــــــــــــه ،

و درویشــــــــانِ شکستــــــه ، هیــــــچ هــــــــرج نیست ،

و نشستن (ترک جهاد) ایشان به عذرِ ناتوانی است ،

پس آنان را تبعیت نیست ،

و اعتقاد ایشان این است که ؛

اگــــر قـــدرت و تـــــــوان بودی ،

و ساز و برگِ بیرون شدن آماده شدی ،

به صحبت رسول(ص) آن را غنیمت شمردی ،

و بـذل جـــان در راه خــــدا بر ایشان آسان بودی ،

خداونـــد هم آن اعتقــاد و صفـــای دل آنان را پسندید ،

و بر ضعــف و عجــــــز آنـــــان رحمت کــــــــرد ،

و ایشــــــــان را عـــــــــــذر بنهــــاد ،

به شرط آن که نصیحت و خیرخواهی باز گزینند .

نصیحتِ مر خـــــــــدای آن است کــــــــه ؛

در او به راستی و پاکی سخن گوئی ،

و از هرچه ناسزا است او را منــزّه و مقــدّس دانی ،

در راه معاملــــــت به انــــدازه ی طاقـــــت ،

 از روی تعظیـــــــم او را عبـــــــــادت کنی ،

و مردم را به دین او ارشــــــاد نمائی ،

و نعمت هــــای خــــدای را به یــــاد ایشان آوری .

نصیحت ِ مر رسول خـــــدای آن است که ؛

او را به دل دوست داری ، و طاعت او فرض دانی ،

 و به گفتـــار و کــردار و مــــال و دین وی را یاری دهی ،

و اهل بیت او را دوست بداری .

[ نه این که با فرزندان وی خصومت ورزند و آنان را ناجوانمردانه قتل عام نمایند

و هسران و فرزندانشان را به اسارت گیرند ! [ لعن الله بنی امیة قاطبه ]


گر چشم روزگار بر او فاش می گریست


خـــون می گذشت از سر ایوان کـــربــلا

 



موضوع :


<      1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *