سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1988234
  • بازدید امروز: 102
  • بازدید دیروز: 152
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[962]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 720 )  

                                                                                 

ســوره 7 : اعـــراف ( مکّی ـ 205 آیه دارد ـ جزء هشتم ـ صفحه 151 )


( قسمــت شانــزدهـم )


بهشت را به بهــا بدهنــد !


 

خـــدا حافـــظ مـــاه خـــــدا !

 

 ( جزء هشتــم صفحه 155 آیه 43   ) 

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

وَ  نَزَعْنا ما فی صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ تَجْری مِنْ تَحْتِهِمُ  الْأَنْهارُ

وَ قالُوا الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذی هَدانا لِهذا وَ ما کُنّا  لِنَهْتَدِیَ لَوْ لا أَنْ هَدانَا اللهُ

لَقَدْ جاءَتْ رُسُلُ رَبِّنا  بِالْحَقِّ وَ نُودُوا أَنْ تِلْکُمُ الْجَنَّةُ أُورِثْتُمُوها بِما  کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ  

  

 تفسیـــر لفظـــی : 

و  آن چه در دل ها از کینه و حسد دارند بر مى کَنیم (تا در صفا با هم زندگى کنند)

و از زیر (قصرهاى) آن ها نهـــــرها جارى است ،

مى گویند : ستایش مخصوص خداوندى است که ما را به این (همه نعمت ها) رهنمون شد ،

و اگر خدا ما راهدایت نکرده بود  ما (به این ها) راه نمى یافتیم .

مسلّماً فرستادگان پروردگار ما حق را آوردند .  و (در این هنگام) به آنان ندا داده مى شود که :

این بهشت را در برابر اعمالى که انجام مى دادید به ارث بردید

 

 تفسیر ادبی و عرفانی :  

صفت جوانمردان طریقت و سالکان راه حقیقت آن است که :

خداوند نخست دل های آن ها را از هوی و هوس پاک کرد ،

تا قـــــــدم بر جــــاده ی شــــریعــت  نهـــــادند ،

و به نصوص کتاب خدا و سنت مصطفی و سیره اولیاء پی بردند ،

فهـــــــم و وَهــــــــم خود را در آیات صفـــات گـــم کردند ،

و صــــــواب دیدِ خردِ خود را معـــــــــزول کردند ،

و به اذعــان و اعتــــــراف گردن نهادند ،

و به سمع رضـــا قبول کردند ،

و راه تسلیم پیش گرفتند .

باز ؛ دل های ایشان را از دنیــــــــا و آلایش دنیـــــا پاک کــــرد ،

تا نـــــــور معــــرفــــت در دل هـــــای ایشــان تــــــافت ،

و چشمــــه های حکمـــــت در دل هاشان پدید آمد ،

دوستیِ دنیـــا را از دل هاشان بیـــرون کشید ،

تا یکی دیدنــد و یکی شنیدنــد و به یکی رسیدنـــد !

و زبــــان با ذکـــــر ، دل با فکـــر ، جـــــان با مهـــــر ،

زبان در یـــــاد ، دل در راز ، و جان در نـــــاز شد !


تا دلم فتنـــه بر جمـــال تو شد


بنده ی حُسن ذوالجلال تو شد

 

 

بهشت را به بهــا بدهند ، به بهانه ندهنــد !

 

... وَ نُودُوا أَنْ تِلْکُمُ الْجَنَّةُ ...

این که بهشت را به ازاء عمـــــل داد ؛

تسکین دل بنده را گفت ، و نوازش زیاد کرد ،

وگرنه بنده داند که عملِ با تقصیر او ،

ســـــــزاوار آن درگاه نیست ،

و آن منزل ها و درجـــــه ها ، جزای این عمل نــــه !

اما به فضــــــــل خود ،

ناشایست را شایستـــــــه می کند ،

و می آرایـــــــــد ،

و نیک خدائی و مهربانیِ خود را با بنده می نمایاند .

 

باید از رفتــــن او جامــــــه به تن پاره کنم

درد دل را به چه انگیــــزه توان چــاره کنم

درِ میخانـــــه گشائیـــــد به رویم که دمی

درد دل را به می و ساقی میخــواره کنم

مگذاریـــــــــد که درد دل من فـاش شود

که دل پیـــــــر خرابـــات ز غـــم پاره کنم

سرِ خُم بــاد سلامت که به غمخواری آن

ذره در پــرده ی عشق تو چو خمپاره کنم

از سراپـــرده ی عشقش به در آیم روزی

ساکنــــان سرِ کـــــویش همه آواره کنم

رُخ نمــــا ای بت هر جائیِ بی نام و نشان

تا ز سیلی دل خود همسر رخســـاره کنم

[ دیوان امام خمینی (ره) ص 157 ]



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 719 )                                                                                     


ســوره 7 : اعـــراف ( مکّی ـ 205 آیه دارد ـ جزء هشتم ـ صفحه 151 )


( قسمــت پانــزدهـم )


بهشت عرفان و بهشت رضوان


نمائی از شهر مکه ـ مقابل کوه ابو قبیس و تونل منتهی به حرم دوست

 

( جزء هشتــم صفحه 155 آیه 42 ) 

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ لا نُکَلِّفُ نَفْساً إِلّا وُسْعَها

أُولئِکَ أَصْحابُ الْجَنَّةِ هُمْ فیها خالِدُونَ


تفسیـــر لفظـــی : 

 

و  کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده اند

( البتّه هیچ کس را  جز به اندازه تواناییش تکلیف نمى کنیم )

آنها اهل بهشتند ، و جاودانه در آن  خواهند ماند

 

تفسیر ادبی و عرفانی :   

 

معنی ایمــــــان در این جــــــــا ؛

اقرار به زبــــــان ، و تصــــــــــدیق به جنـــان (دل) ،

و عمل به ارکان ( انجام واجبات و ترک محرمات ) است

به عبارت دیگر ایمــــان عبارت است از :

1 ـ اقـــــــرار به زبـــــــان

2 ـ استوار داشتن به دل

3 ـ کـــردار به تن و مال !

و تا این سه خصلت جمع نشود نام ایمـــان بر کسی نیفتد !

 

ایمان موحدان و مخلصان ؛

معرفت بر مشاهــــدت ،

یادگــــار در حقیقـــــــــت ،

و صــــدق در معاملت است .


و عمـــــــل صــــالـــــح ؛

سنّت در عبــــادت است ،

و اداء امــــــانت ،

و عمل نیکو و بر مصلحت است .


که خداوند می فرماید :

ما مؤمنان و نیک مردان و نیکوکاران را بـــارِ گــــران ننهیم !

و بهشت جــــــــــاودان از آنان دریـــــــغ نداریم ،

هم در دنیـــــا بهشت عرفان دارند ،

و هم در عقبـــــــــی بهشت رضــــــــــوان ،

در دنیــــا در حدیقـــه های مناجات ، و روضه های ذکـــر می نازند ،

و در عقبـــــی در حقایق مواصلت بر بساط مشاهدت می آسایند .


 


شیخ انصاری گفت :


خـــدایــــــا ؛

 

نسیمی از باغ دوستی دمید ،

دل را فـــــــــدا کـــــــــردیــــــــم ،

بوئی از خزینه ی دوستی یافتیم ،

به پادشاهی بر سرِ عالَم نــــدا کردیم ،

برق از مشرقِ حقیقت تافت ،

 آبِ گِل کـــــم انگاشتیــــــم !

خـــدایــــــا ؛

 

هر شادی ای که بی تو است ؛ انـــــــدوه است !

هر منزلی که نه در راه تو است ؛ زندان است !

هر دل که نه در طلب تو است ؛ ویران است ،

یک نَفَس با تو ؛ به دو گیتی ارزان است !

یک دیدار از تو ؛ به هزار جان ، رایگان است !

 

کارت پستال درخواستی طراحان



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 718 )                                                   


ســوره 7 : اعـــراف ( مکّی ـ 205 آیه دارد ـ جزء هشتم ـ صفحه 151 )


( قسمــت پانــزدهـم )


اهل سعادت و شقاوت


 

 ( جزء هشتــم صفحه 154 آیات 33 و 37 ) 

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

قُلْ إِنَّما حَرَّمَ رَبِّیَ الْفَواحِشَ ما ظَهَرَ مِنْها وَ ما بَطَنَ وَ الْإِثْمَ وَ الْبَغْیَ بِغَیْرِ الْحَقِّ

وَ أَنْ تُشْرِکُوا بِاللهِ ما لَمْ یُنَزِّلْ بِهِ سُلْطاناً وَ أَنْ تَقُولُوا عَلَى اللهِ ما لا تَعْلَمُونَ


تفسیـــر لفظـــی : 

 

بگو : « خداوند ، تنها اعمال زشت را حرام کرده است ؛ چه آشکار باشد و چه پنهان ؛

و (همچنین) گنـــاه و ستم به نا حق را ؛ و این که چیزى را که خداوند دلیلى براى آن نازل نکرده ،

همتاى خداوند قرار دهید ؛ و چیزى را که نمى دانید به او نسبت دهید

 

تفسیر ادبی و عرفانی :   

 

فواحش ظاهر و باطن دانسته شد ،

اثــم و بغــی در این آیت عبارت است از ؛

بیداد و فزونی جستن و حسد ورزیدن ،

که پیامبر (ص) فرمودند :

چون شما را پنداشتی در دل آید ،

و به کسی گمــــــــان بــــــــدی بردید ؛

آن گمــــــــان بـــــد و پنداشت را درست ندانید ،

و چون بر کسی حســـــد بردیـــــــد ، بغــــــی نکنید ،

یعنی : چـــــون از کسی بــــــــــدی در دل آیــــد ،

بر آن کس بیرون میائید و ستیــــــــزه نکنید ،

و چون شما را فال بدی افتاد ،

در آن کار که می کنید یا به آن راه که می روید ؛

از آن کار و از آن راه برمگردید و به آن ترتیب اثر ندهید !

37 ـ فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى عَلَى اللهِ کَذِباً أَوْ کَذَّبَ بِآیاتِهِ أُولئِکَ یَنالُهُمْ نَصیبُهُمْ مِنَ الْکِتابِ

حَتّى إِذا جائَتْهُمْ رُسُلُنا یَتَوَفَّوْنَهُمْ قالُوا أَیْنَ ما کُنْتُمْ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللهِ قالُوا ضَلُّوا عَنّا

وَ شَهِدُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ أَنَّهُمْ کانُوا کافِرینَ

چه کسى ستمکار تر است از آن ها که بر خدا دروغ بستند، یا آیات او را تکذیب کردند؟!

آن ها نصیب شان را از آن چه مقدّر شده (از نعمت ها و مواهب این جهان) مى برند ؛

تا زمانى که فرستادگان ما (و فرشتگان قبض روح) به سراغشان آیند که جانشان را بگیرند ؛

از آن ها مى پرسند : « کجایند معبود هایى که غیر از خدا مى خواندید؟!

(چرا به یارى شما نمى آیند؟!) » مى گویند: « آن ها (همه) از نظر ما پنهان و گم شدند »

و به زیان خود گواهى مى دهند که کافر بودند. 

 

آنان که سخنان خداوند را دروغ می پندارند ،

از کتاب و رحمت حق برخوردار نخواهند شد ،

و منظور از کتاب ؛ چه قرآن باشد چه لوح محفوظ ؛

آن است که به این گونه اشخاص ؛

همان رسد که در لوح محفوظ ،

در باره ی آنان از مدت عمر و روزی ،

و کار و شقــــاوت و سعـــــــادت نوشته شده .

از پیامبر (ص) پرسیدند :

آیا ما باید کارها را به آن چه در لوح محفوظ است واگذاریم ،

و ترک کار و کوشش نمائیم ؟

فرمــــودند :

تا ممکن و میسّر باشد کار کنید ،

برای آن چه که آفریده شده اید ،

اگر اهل سعادت باشید ؛

به سوی کارهای نیک و سعادت بخش رانده می شوید ،

و اگر اهل شقاوت باشید ؛

به سوی کارهای شقاوت بخش می روید .


 

یک امشبی که در آغوش مــــــــاه تابانم

ز هرچه در دو جهـــان است روی گردانم


بگیـــر دامن خورشید را دمی ای صبــــح

که مَـــه نهاده سرِ خویش را به دامـــانم

هـــزار ساغـــر آب حیـــــات خـوردم ز آن

لبان و همچــو سکنـــدر هنــوز عطشانم

خـدای را که چه سرّی نهفته اندر عشق

که یـــار در برِ من خفتــــه ، من پریشانم

ندانم از شب وصل است یا ز صبح فراق

که همچو مرغ سحرگاه ، من غزلخـوانم

هــزار سال اگر بگذرد از این شب وصل

ز داستــــان لطیفش هـــــــزار دستانم

 

مخوان حدیث شب وصل خویش را هندی

که بیمنـــــــاک ز چشــم بـــــدِ حســــودانم 


[ دیوان امام خمینی (ره) ص 156 ]

 

 

روز قــدس امسال ؛

 

روز حمایت از مردم بی دفاع فلسطین

و روز همدردی با مردم غـــــــــزّه

و روز اعلام برائت از ستمگران و استکبارجهانی

و روز فریــــاد خشــــم علیه صهیونیسم است



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 717 )                                                    

ســوره 7 : اعـــراف ( مکّی ـ 205 آیه دارد ـ جزء هشتم ـ صفحه 151 )

( قسمــت چهــاردهـم )

زینت دل و آرایش سِــرّ

 ( جزء هشتــم صفحه 154 آیه 32 ) 

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

قُلْ مَنْ حَرَّمَ زینَةَ اللهِ الَّتی أَخْرَجَ لِعِبــــــادِهِ وَ الطَّیِّبــــــاتِ مِنَ الرِّزْقِ

قُلْ هِیَ لِلَّذینَ آمَنُوا فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا خالِصَةً یَوْمَ الْقِیامَةِ

کَذالِکَ نُفَصِّلُ الْآیاتِ لِقَوْمٍ یَعْلَمُونَ

تفسیـــر لفظـــی : 

بگو : چه کسى زینت هاى الهى را که براى بندگان خود آفریده ،

و روزی هاى پاکیزه را حرام کرده است ؟! بگو : این ها در زندگى دنیا ، براى کسانى است

که ایمان آورده اند ؛ ( اگر چه دیگران نیز با آن ها مشارکت دارند ؛

ولى) در قیامت ، فقط براى مؤمنان خواهد بود ،

این گونه آیات (خود) را براى کسانى که آگاهند، شرح مى دهیم .

 

تفسیر ادبی و عرفانی :   

هرچیــزی را زینتـــی است ؛

و زینت زبــان ، ذکــــــــــر است ،

و زینـــــت دل ، فکــــــــــــــــر است ،

و زینت قـــرآن ؛ صــــوتخـــــوب است ،

هرچیــــزی را آرایشــــــی است ؛

و آرایش نفس ؛ در حســـن معــــاملت است به صفت مجاهدت ،

و آرایش دل ؛ در دوام مواصلـــــت است هنـــگام مشاهدت ،

و آرایش سِـــــرّ ؛ حقایق قربت است در میدان معاینت !

این است که خداونــــــــد فرمود :

کِی زینت خداوند را بر بندگان حـــــرام کرده ؟

این زینت ها و آرایش ها بر طالبان حق دریغ نیست ،

و از حاضــــــــردلان ممنــــــــــــوع نــــه !

گنج خانه ی نعمت پر از نعمت است و طالبانش آن را در می یابند ،

و خوانچه ی لطف و رحمت آراسته و ساخته ، و خورندگان آن را در می یابند !

و عارفی فرزانــــه گفتــــه :

ای طالبان حق ؛ بشتابید که نقــــد نزدیک است ،

ای شب روان ؛ نخوابیـــد که صبــــــــح نزدیک است ،

ای شتابندگان ؛ شــــاد شوید که منـــــزل نزدیک است ،

ای تشنــــــگان ؛ صبــــر کنیـــــد که چشمــــه نزدیک است ،

ای دلگشــــای بنــــدگان ؛ چه شود که دلم را بگشائی ،

و از خـــــود مرهمـــــی بر جانــــــــم نهی ؟

من سود چون جویم که دو دستم از سرمایه تهی ؟

نگر که به فضــــــــل خـــــــود افکنـــــی مـرا به روز بهی !

 

آن ناله هــــا که از غـــم دلــــــــدار می کشم

آهی است کز درون شـــرربــــــــار می کشم

با یـــــار دل فریب بگــــــو : پرده برگشــــــای

کز هجر روی مـــــاه تــــــــو ، آزار می کشم

منصـــور را گـــــذار که فریــــاد او به دوست

در جمـــــع گل رُخـــان به  سرِ دار می کشم

ساقی بریـــــز باده به جامـم که هجــر یـــار

باری است بس گـران که به سربار می کشم

 کفتی که دوست باز کند در به روی دوست

این حسرتی است تازه که بسیار می کشم

کوچک مگیــــــر کلبـــــه ی پیر مغان که من

بــوی نگـــــار زان در و دیـــــــوار می کشم

سالک ؛ در این سلوک به دنبــال کیستی ؟

من یــــــار را به کوچـــه و بازار می کشم !

[ دیوان امام خمینی (ره) ص 155 ]

کودکان غـــزّه را دریابیـــــم



موضوع :


<      1   2   3   4   5      
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *