سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1986919
  • بازدید امروز: 245
  • بازدید دیروز: 156
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[962]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1028 )                                                                   

ســوره 18 : کهــف ( مـکّــی ـ115آیه دارد ـ جزء  پا نزدهم ـ صفحه 293 )


( قسمــت دهــم )


شـربـتِ رحمـت


 ( جزء پانزد هــم صفحــه 295 آیه 18 ) 

 

بسم الله الرحمن الرحیم 

وَ تَحْسَبُهُمْ أَیْقَاظًا وَ هُمْ رُقُودٌ وَ نُقَلِّبُهُمْ ذَاتَ الْیَمِینِ وَ ذَاتَ الشِّمَالِ وَ کَلْبُهُم بَاسِطٌ ذِرَاعَیْهِ بِالْوَصِیدِ

لَوِ اطَّلَعْتَ عَلَیْهِمْ لَوَلَّیْتَ مِنْهُمْ فِرَارًا وَ لَمُلِئْتَ مِنْهُمْ رُعْبًا


   ترجمــه لفظـــی آیــه :

 

و مى ‏پندارى که ایشان بیدارند در حالى که خفته ‏اند و آنها را به پهلوى راست و چپ مى ‏گردانیم

و سگشان بر آستانه [غار] دو دست‏ خود را دراز کرده [بود]  اگر بر حال آنان اطلاع مى ‏یافتى

گریزان روى از آنها برمى‏ تافتى و از [مشاهده] آنها آکنده از بیم مى ‏شدى



سالروز ولادت با خیر و برکت هشتمین خورشید تابناک آسمان ولایت و هدایت

ثامن الحجج ، امام علی ابن موسی الرضا علیه السلام ، مبـــــارک

 

 نگاه ادبی و عرفانی به آیــه : [بخش سوم]

 

... لَوِ اطَّلَعْتَ عَلَیْهِمْ لَوَلَّیْتَ مِنْهُمْ فِرَارًا ...

خداوند یبارک و تعالی می فرماید :

ای محمّـــد ؛

اگر تو به ایشان نگریستی ؛

از ایشان بگریختی ، و دل تو بهم شدی !

مــــــــــــراد از این کلام الهی ،

ترساندن مصطفی(ص) نیست !

بلکه بزرگداشت مقام ایشان است ،

چنان که در متعارف گویند :

فلان کس در بــلائــــــی گرفتـــــار بود ،

که اگر تــــو بدیدی بیهوش گشتی !

پس خداوند خواست تا مصطفی(ص) را بزرگ گرداند ،

تا خلق به چشم بزرگداشت به ایشان نگرند !

برخی مفسِران گویند :

بنای کار سالکان راه حقیقت ؛

 بر روش یاران غار است که ؛

اساس آن عبـــــارت است از :

تحقیــــقِ قصــــــــــد ،

تجـــریـــــــــد ارادت و همّــت ،

عزلت از خلق (ی که در گمراهی است)

اِسقـــــــاطِ عـلاقـــت ،

اخلاص در دعـــــوت و انـابــــت ،

از خود بیزار و از جهان آزاد و به حقّ شاد !

از تحکّــــم خویش و پسنـــــــد خود بـــــــاز رستــه ،

دست نیاز به درگاه بی نیاز زده ،

گهی از صولت هیبت ؛ سوزان و گـــدازان ،

و گهی در نسیـــــــم اُنس ؛ شــــادان و نــــازان !



عالمانِ شیرین گفتار و خداشناسانِ نازنین رفتار گویند :

خــــداونـــــــــد با اصحــــــاب کهــــــف آن کــــــرد ؛

که مـــادر بر فــرزنــــد کند ؛ بدین گونــــه که ؛

نخست ؛ او را گهـــــــــواره ســــــازد ،

پس ؛  بخوابانَد ، پس بجنبانَد ،

گاهی مگس پـــرانَـــــــد ،

و به وقتش ؛ شیر دهد تا بیارامد و رشد کند .

خـــداونـــــد هم با ایشان همان کرد :

اول ؛ غار را بر ایشان چون گهواره کرد ( وَ یُهَیِّیء لَکُم ...)

پس ؛ آنها را بخوابانید (فَضَرَبنا عَلی آذانِهِم ...)

سپس ؛ آن را بجنبانید (وَ نُقَلِّبُهُم ...)

آنگاه ؛ رنج آفتاب از آنان دور ساخت (وَتَرَی الشَّمسَ ...)

و در آخـــــر ؛ آنــــان را شــــربتِ رحمت چشانیــــد (یَنشُر لَکُم رَبُّکُم ...)

 


سخـــن روز :


88

 

خـط امــام آن است که فرمودند:  

 

بغض  و کینه انقلابى تان را در سینه ها نگه دارید ؛ 

با غضـب و خشــــــــــم بر دشمنــــــان تان  بنگــــرید ؛

و بدانیــــــــــــد که پیـــــــــــروزى از آن شمــــــــــــاست ...

کسی تصور نکند که ما راه سازش با جهان خواران را نمی‌دانیم.

ولی هیهات که خادمان اسلام به ملت خود خیانت کنند! ...

که اگــــر بنـد بنـد استخـــوان‌ های مان را جدا سازن ؛

اگـــــر ســـــرمـــــــــان را بالای ‌دار برنــــد ،

اگر زنده زنده در شعله‌های آتش مان بسوزانند ،

اگر زن و فرزندان و هستی ‌مان را در جلوی دیـــدگانمان

به اســــــارت و غـــــــارت برنــــــد

هرگز امان‌ نامه کفر و شرک را امضا نمی‌کنیم .

[ صحیفه امام؛ ج21؛ ص98 | 29 تیر 1367 ]

[ وزنه سیاسی ]

 



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید        ( 1027 )                                                                  

ســوره 18 : کهــف ( مـکّــی ـ115آیه دارد ـ جزء  پا نزدهم ـ صفحه 293 )


( قسمــت نهــم )


صحبت با اولیـاء


ضریح جدید امامین عسکریّیین (علیهم السلام) در سامرّا


( جزء پانزد هــم صفحــه 295 آیه 18 ) 

 

بسم الله الرحمن الرحیم 

وَ تَحْسَبُهُمْ أَیْقَاظًا وَ هُمْ رُقُودٌ وَ نُقَلِّبُهُمْ ذَاتَ الْیَمِینِ وَ ذَاتَ الشِّمَالِ وَ کَلْبُهُم بَاسِطٌ ذِرَاعَیْهِ بِالْوَصِیدِ

لَوِ اطَّلَعْتَ عَلَیْهِمْ لَوَلَّیْتَ مِنْهُمْ فِرَارًا وَ لَمُلِئْتَ مِنْهُمْ رُعْبًا


   ترجمــه لفظـــی آیــه :

 

و مى ‏پندارى که ایشان بیدارند در حالى که خفته ‏اند و آنها را به پهلوى راست و چپ مى ‏گردانیم

و سگشان بر آستانه [غار] دو دست‏ خود را دراز کرده [بود]  اگر بر حال آنان اطلاع مى ‏یافتى

گریزان روى از آنها برمى‏ تافتى و از [مشاهده] آنها آکنده از بیم مى ‏شدى


 

 نگاه ادبی و عرفانی به آیــه :[بخش دوم]

 

 

... وَ کَلْبُهُم بَاسِطٌ ذِرَاعَیْهِبِالْوَصِیدِ ...

چون فـــــــرا راه بودند ؛

آن سگک بر پیِ ایشان افتاد !

که شما مهمانانِ عزیزید ؛

و مهمانِ عزیز ، طفیلی برنتابد ،

آن حیوان ؛ در موافقت ، چند گامی برداشت ؛

تا به قیامت ؛ مؤمنان ،

در قرآن داستانِ وی خوانند ! و جلوه دهند !

پس چه گویی در باره ی کسی که ؛

همه ی عمر خویش را در صحبت اولیاء به سر آرد ؟

و در موافقت ایشان گام پس ننهد ؟

خداوند دادگر ، بلعم باعورا (دانشمند بزرگ یهود) را ؛

که اسم اعظم می دانست ؛

چون آن را بی جا به کار بست ، سگ خواند !

و از درگاه خود براند ،

ولی به سگ اصحاب کهف آن همه کرامت کند ،

که با دوستان خود فرا راه خود دارد ،

و به جهانیان بنماید که :

قُرب (نزدیکی) ، به نوازش ما است ، نه به علت خدمت !

و بُعــــد (دوری) به اهانت ما است ، نه به علت معصیت ،

که گفتــــــه انــــــد :


پسر نـــــوح با بـدان بنشست


خانـــــدان نبوّتش گـــــم شـد


سگ اصحاب کهف روزی چند


پیِ نیکان گرفت و مردم شد !

 

 

و یا این کــــــــه :


با بدان کم نشین که صحبت بد


گرچه پاکی تـــو را پلیــــــد کند


آفتـــــــــاب بدین بزرگـــــی را


لکـــه ای ابـــــــــر ناپدید کند !

 

 

 

... وَ لِیَذَّکَّرَ أُوْلُواْ الأَلْبَابِ

تا عاقـــــلان پنــــــــــد گیـــــرنـــــــــد ،

زیـــــــرک دلان ، یادگار ستــــاننـــد ،

که ؛ خردمنــدان و هوشیــاران و زیرک دلان را ،

نــــزد خــداونــــــــد ، مقــــــــــدار است .

و نازیرکان ، نزد آفریدگار ، خـــوار ،

چه ؛ که از خداوند ، کسی پنــــــد پذیرد ؛

کـــــه دل با او دارد ، و از او شـــــــــــــرم دارد ،

و به خداوند کسی گِــرَوَد ؛

که نیـــــاز خـــــــــود به او دانــــد ،

و مهــــــــــر خــــــــــود را بر او نهـــــــــــد ،

که وی را شناسد و او را پیش چشم خویش دارد .


http://dl.aviny.com/Album/enqelabeslami/emam/shakhsi/kamel/14.jpg

 

 

عشق دلـدار

 

چشــم بیمـــــار تـــو اى مَى زده ، بیمـــارم کــرد

حلقــــــه ی گیسـویت اى یــــار ، گرفتـــــارم کرد

 

ســــــرو بستــــانِ نکـــویى ، گل گلــزار جمـــــــال

 غمــــــــزه ناکرده ، ز خوبـــان همـه بیــزارم کرد

همــه ی مى‏ زدگــــــان هــوش خود از کف دادند

 ساغراز دست روان بخش تـــو ، هشیـــارم کرد

چه کنــم ؟ شیفتـه ‏ام ، سوختـه‏ ام ، غــم زده‏ ام

عشــــــــوه ات ، واله آن لعـــل گهــــر بارم کرد

عشق دلـــــدار چنـــان کــــرد  که منصـــور منش

 از دیـــــــــــــارم به در آورد و ســــرِ دارم کـــرد

عشقت از مــــــدرســه و حلقــه صـوفى رانـــــدم

 بنـــده حلقــــــــــــه به گــوش در خمّـــارم کرد

 

بــــــــــــاده از ساغرِ لبریز تو ، جاویــدم ساخت

بوســـــه از خـــاک درت ، محـرم اســــرارم کرد


[ دیوان امام خمینی (ره) ص 82 ]

سخـــن روز :

مقام معظم رهبری در 13 آبان 71 در خصوص استکبار و اقدامات آن می فرمایند: «معنای استکبار جهانی این است که دولت ها و قدرت هایی در دنیا هستند که نسبت به ملت های دیگر، با برخورد استکباری مواجه می شوند؛ ثروت آن ها را می برند، در حکومت های آن ها دخالت می کنند، در سیاست های آن ها اعمال نظر می کنند و آن ها را به این سمت و آن سمت می کشانند. این استکبار بین المللی است. همان چیزی که در قرن هجدهم و نوزدهم، با استعمار شروع شد وبعد در قرن بیستم به استعمار نوین مبدل شد و امروز، یا در دوران اوج قدرت های استکباری ، به شکل استکبار جهانی درآمد ؛ که دنیا را بین دو قطب و دو قدرت تقسیم کرده بودند. هر کدام یک جور ملتی را می دوشیدند و در پنجه ی خود می فشردند

امروز چیزی که اضافه شده است -که استبداد بین المللی مناسب آن است- عبارت است از این که قدرت های مستکبر جهانی و در رأس آن ها قدرت ایالات متحده ی آمریکا برای ملت های دیگر، حق حرف زدن و اظهار نظر کردن هم قائل نیستند؛ هر کاری که برای سیاست خودشان مفید و لازم بدانند ولو به ضرر ملتی یا ملت هایی باشد انجام می دهند.»

پس چرا دولت ما باید به آمریکا خوشبین باشد

و ودیعه ای امام را در برابر شیطان بزرگ ذبح کند؟!

  [ وزنه سیاسی ]

 

 



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1026 )                                                                    

ســوره 18 : کهــف ( مـکّــی ـ115آیه دارد ـ جزء  پا نزدهم ـ صفحه 293 )


  ( قسمــت هشتـــم )


حاصلِ اعمالِ بندگان


 

 ( جزء پانزد هــم صفحــه 295 آیه 18 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم 

وَ تَحْسَبُهُمْ أَیْقَاظًا وَ هُمْ رُقُودٌ وَ نُقَلِّبُهُمْ ذَاتَ الْیَمِینِ وَ ذَاتَ الشِّمَالِ وَ کَلْبُهُم بَاسِطٌ ذِرَاعَیْهِ بِالْوَصِیدِ

لَوِ اطَّلَعْتَ عَلَیْهِمْ لَوَلَّیْتَ مِنْهُمْ فِرَارًا وَ لَمُلِئْتَ مِنْهُمْ رُعْبًا


   ترجمــه لفظـــی آیــه :

 

و مى ‏پندارى که ایشان بیدارند در حالى که خفته ‏اند و آنها را به پهلوى راست و چپ مى ‏گردانیم

و سگشان بر آستانه [غار] دو دست‏ خود را دراز کرده [بود]  اگر بر حال آنان اطلاع مى ‏یافتى

گریزان روى از آنها برمى‏ تافتى و از [مشاهده] آنها آکنده از بیم مى ‏شدى


 نگاه ادبی و عرفانی به آیــه :

 

چون به ظواهرِ ایشان نِگَری ؛

ایشان را بینی که در میدان عمل ، بیدار و فعّال ،

و چون به سرائر آنان نگـــری ؛

همگی فارغ در بوستان لطف ذوالجلال ،

به ظاهــــر ؛ در عمـــــــل ،

به باطن ؛ در نظاره ی لطفِ ازل !

در عبادت حقّ ، کمر بر میان بستــــه ،

و از اعانتِ خــــــدا ؛ تاج مشاهدت بر سر نهاده ،

کــــــرداری ؛ موافقِ امـــــــــر ،

و دیــــــداری ؛ مطابقِ حکـــــم دارند .

 

عالِمی را پرسیدند :

ایمانِ بی عمل ، تمام نیست !

و اصحـــــــاب کهف را عمـــــل نبود !

که چون در روش آمدند ؛ در حال بخفتند !

عالِم گفت :

کدام عمــــــل از این بزرگــــــوارتـــــــر ؟

که خداوند فرمود : وَ رَبَطْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ إِذْ قَامُوا ...

که بر لسانِ اهلِ اشارت ؛

معنی آن این است که ؛ از خود برخاستند ...

و حاصلِ اعمالِ بندگان ، بدان بــــــاز آید ،

که ؛ از خــــــــــود برخیــــــــــــــزند ....

و چون آنان از خود برخاستند ، به حــقّ رسیدند ،

و در آن گاه ، واسطه از میان برخیزد ،

و خود تصرّف در ایشان کند ،

و کارِ ایشان ، خود سازد !


الهـــــی ؛

چند نهـــان باشی و چند پیـــــــدا ؟

که دلم گشت حیـــــــران و جان شد شیدا !

تا کَی در استتـــــــار و تجلّــــــــــی ؟

کَی بُوَد آن تجلّیِ جاودانی ؟

 

 

خــدایــــا ؛

چند مــــرا خــــوانی و رانــــی ؟

بگداختــم در آرزوی زمانی که تــــــو دانی !

آن روز که فقــــط تــــــو مـــــانی !

و همه گردند فــــانی !

تا کی افکنی و برگیــــــری ،

تا کی بخوانـــــــی و برانــــــــی ؟

این چه وعده است بدین درازی و دیری ؟

 

الهـــی ؛

اگر چه بهشت چون چشم و چـــــراغ است ؛

بی دیــــدار تـــــــــو درد و داغ است ،

دوزخ ، بیگانه را بنگاه است ،

و آشنــــــا را گذرگاه است ،

و عارفـــــــــان را نظـــــــــــــرگاه است

سخن روز : 

جان     کری وزیر خارجه آمریکا می گوید: «ظریف به طور خاص در دو هفته گذشته به من     گفت : اگر این توافق اجرایی شود ، آن زمان قدرت کافی برای من جهت همکاری     بیشتر و گفت ‌و گو با ما درباره مسائل منطقه‌ای بوجود خواهد آمد .

امام خمینی(ره) در خصوص مستقل بودن و ذلیل شدن مسئولین می فرمایند:

 مى‌‏خواهى مستقل باشى ، باید جورش را بکشى! مى‏‌خواهى ذلیل باشى؟

بـــرو پیونـــــــد کن با آمــــــریکا. 

[ وزنه سیاسی ]

ای امـــــام بــزرگــــوار ؛

 

گویا قصد بر این باشد که : پیوند کنند با آمریکا !!!



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1025 )                                                                       

ســوره 18 : کهــف ( مـکّــی ـ115آیه دارد ـ جزء  پا نزدهم ـ صفحه 293 )


  ( قسمــت هفتـــم )


انـوارِ اسـرارِ ازل


 

 ( جزء پانزد هــم صفحــه 295 آیه 17 )  

بسم الله الرحمن الرحیم  

وَ تَرَى الشَّمْسَ إِذَا طَلَعَت تَّزَاوَرُ عَن کَهْفِهِمْ ذَاتَ الْیَمِینِ وَ إِذَا غَرَبَت تَّقْرِضُهُمْ ذَاتَ الشِّمَالِ

وَ هُمْ فِی فَجْوَةٍ مِّنْهُ ذَلِکَ مِنْ آیَاتِ اللَّهِ مَن یَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ وَ مَن یُضْلِلْ فَلَن تَجِدَ لَهُ وَلِیًّا مُّرْشِدًا


   ترجمــه لفظـــی آیـــه :

 

و آفتاب را مى ‏بینى که چون برمى ‏آید از غارشان به سمت راست مایل است و چون فرو مى ‏شود

از سمت چپ دامن برمى‏ چیند ، در حالى که آنان در جایى فراخ از آن [غار قرار گرفته] اند ،

این از نشانه ‏هاى [قدرت] خداست ، ‏خدا هر که را راهنمایى کند او راه ‏یافته است

و هر که را بى ‏راه گذارد هرگز براى او یارى راهبرنخواهى یافت



 

 نگاه ادبی و عرفانی به آیــه :

 

کسی که انــوارِ اســرارِ ازل به باطــــنِ وی روی نهد ؛

انـــــــوارِ آفتـــابِ صـــورت ، چه زَهره ی آن دارد ؛

که شعـــــــــاع خــــــود بر وی افــکنَــــــد ؟

 

این آفتابِ صورت ؛ روشنی دادنِ خلــــق راست ،

و آن انــوارِ اســـرار ؛ معــرفتِ حق راست ،

که این ؛ نــــــــــورِ صـــــورت است ،

و آن ؛ نـــــورِ سیــــــرت !

این ؛ آفتــــــابِ جهـــــان افــــروز ،

و آن ؛ انـــــــــوارِ دل افـــــــــــروز !

این ؛ روشن دارنده ی جهان ؛ تا خلق بدو نِگَرَند ،

و آن ؛ روشن دارنده ی دل ؛ تا دوستان حقّ به ایشان نِگَرَند ،

انــوارِ اســــرارِ آن جوانمردان (اصحاب کهف) در آن غــــار ؛

درخشـــــی بیــــــــــــرون داد کـــــــه ؛

انوارِ اسرارِ خورشیدِ تابنده ، دامـــــن در خود چیــــــد ،

و چون سینــــــه ی جوانمـــــــــــردان غــــــار ؛

محـــــــلِ انـــــــوارِ اســــرارِ غیبی بود ؛

این صفت و حالتِ خورشیــــــــد ؛

در تابیدن از راست به چپ و برعکس آن ؛

در حقّ آن جوانمـــــــــردان بــــــود !

 

 محفل دل سوختگان

 

عاشقم ، عاشق و جز وصل تو درمانش نیست
 

کیست کاین آتش افروختـــــه در جانش نیست 

 

جز تو در محفل دل سوختگان ذکــــــری نیست

این حدیثی است که آغــازش و پایانش نیست

راز دل را نتـــــــوان پیش کسی بـــــــــاز نمود

جز برِ دوست که خود حاضـر و پنهانش نیست

با کـــه گویم که به جــــز دوست نبیند هــرگز

آن که اندیشه و دیـــــــدار به فرمانش نیست

گوشه ی چشم گشـــا بر من مسکیـــن بنگر

نــــاز کن ، نـاز که این بادیه سلطانش نیست

سرِ خُــــم بــــاز کن و ســـاغر لبـــریـــــزم ده

که به جز تو ، سرِ پیمانــــه و پیمـانش نیست

نتــــوان بست زبانش ز پریشــــان گـــــــویی

آن که در سینه به جز قلب پریشانش نیست

 

پـــاره کن دفتــــر و بشکن قلـــــم و دم بربنـــــــد
 

که کسی نیست که سرگشته و حیرانش نیست


 

[ دیوان امام خمینی (ره) ص 66 ]

 

سخــن روز :

 

آقای روحانی رئیس جمهور محترم کشورمان در جمع  استانداران و اعضاء دولت خود بدون توجه به قانون اساسی و پیامدهای آن جملات افراطی ، غیر منصفانه و غیر قانونی ای علیه نهاد شورای نگهبان قانون اساسی داشتند و گفتند: « شورای محترم نگهبان ناظر است نه مجری. مجری انتخابات دولت است. دولت مسئول برگزاری انتخابات است و دستگاهی هم پیش‌بینی شده که نظارت کند تا خلاف قانون صورت نگیرد. شورای نگهبان چشم است و چشم نمی‌تواند کار دست را بکند، نظارت و اجرا نباید مخلوط شوند باید به قانون اساسی کاملا توجه کرده و عمل کنیم ... مگر مجلس اول پس از انقلاب اسلامی که در آن زمان حتی شورای نگهبان نیز وجود نداشت و همه حتی گروهک‌های مخرب در آن حضور داشتند بهترین مجلس تاریخ این کشور نبود؟»

آقای روحانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بارها در انتخاباتهای مهم کشور از جمله مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری و ریاست جمهوری ثبت نام نموده و توسط همین شورای نگهبان هم مورد تائید قرار گرفته اند ، ...

حال سئوال این است که چرا ایشان چنین جملاتی را قبلاً مطرح نکرده اند ؟! آیا اتفاقی افتاده که این چنین باید به شورای محترم نگهبان حمله ور شد ؟ ....  

یا جناب روحانی دغدغه رد صلاحیت مابقی فتنه گرانی را دارند که در دولت جائی برای نفوذ آنها مهیا نشده و قصد تصاحب مجلس را دارند ، و قرار است آنها توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شوند ؟!

و یا اینکه فتنه ای بزرگتر از فتنه سال 88  در راه است که پیش درآمد آن حمله به شورای نگهبان در این مقطع زمانی است ... تا مردم فرصت پی بردن به عمق فاجعه برجام و قطعنامه 2231 را نداشته باشند؟!!!  [ وزنه سیاسی ]

 



موضوع :


<      1   2   3   4   5      
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *