سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1985999
  • بازدید امروز: 93
  • بازدید دیروز: 185
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[962]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1035 )                                                                   

ســوره 18 : کهــف ( مـکّــی ـ115آیه دارد ـ جزء  پا نزدهم ـ صفحه 293 )

 ( قسمــت هفــدهــم )

سـرا پـرده ی عقبـی

 

 

 ( جزء پانزد هــم صفحــه 299 آیه 47 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم 

وَیَوْمَ نُسَیِّرُ الْجِبَالَ وَتَرَى الْأَرْضَ بَارِزَةً وَحَشَرْنَاهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنْهُمْ أَحَدًا

   ترجمــه لفظـــی آیــــه :

و [یاد کن] روزى را که کوه ها را به حرکت درمى ‏آوریم و زمین را آشکار [وصاف] مى ‏بینى

و آنان را گرد مى ‏آوریم و هیچ یک را فرو گذار نمى ‏کنیم

 نگاهی ادبی و عرفانی به آیــه :

آن روز که دستگاه دنیـــــا بردارند ،

و سرا پرده ی عقبی گشایند ،

و از هول رستاخیـــــــز ؛

کـــــــوه ها را فرا رفتـــن آید ،

و زمیــــــــن را فــــــرا جنبش آید ،

آسمــــــان هـــــا در گــــــــــــردش آید ،

و عرش عظیم به صحرای قیــامت بیرون آرند ،

و بســــــاط  قهــــــر بگستــــراننـــد ،

و تــــرازوی عــــدل درآویـــزند ،

و زمین را فرمـان دهند ؛

که ودیعـــت ها را بیـــــــرون دهـــــد ،

زمیــــن بر خـــــــود بلـــــــــرزد ،

[ إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا]

و ودیعت ها باز سپارد ،

[ وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقَالَهَا ]

یکی را بینی از زمین برآید ؛

چنان که خاکستـــر از میان آتش !

دیگـــــــری را بینی از لحـــــــــد برآیــــــد ؛

همانند دُرّ از میــــــــــان صـــدف !

همگی همی روند تا به محشـــــــر رسنــد ،

و آنان را نــزد خــداونــــــــــد عرضـــــه دهنــــــــــد ،

و انسان گویند : چــــــــه شده است ؟

[وَ قَالَ الْإِنسَـــــــانُ مَا لَهَــــــا ]

آن روز زمین خبرهایش را بازگوید !

[ یَوْمَئِذٍ تُحَـــدِّثُ أَخْبَـــــــــارَهَا ]

به آن چه را که خدایش وحی (امر) فرموده ،

[ بِأَنَّ رَبّــــــَکَ أَوْحَــــى لَهَـــــا ]

آن روز مردم از قبـــــــرها پراکنده بیرون آیند ،

[یَوْمَئِذٍ یَصْدُرُ النَّـــــــاسُ أَشْتَــاتًا]

تا کــــــــردارهـــــــای خود را ببیننند !

[ لِّیُــــــــرَوْا أَعْمَــــــــالَهُـــــــــمْ]

پس هرکس به قدر ذره ای کار نیک کرده باشد ،

آن را ( نتیجه و پاداش آن را ) ببیند !

[ فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ ]

و هرکس به اندازه ذره ای بـــدی کرده باشد ؛

آن را ( نتیجه و جزای آن را ) ببیند !

[وَ مَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ ]

 

 

 سخــن روز :

رئیس‌جمهور کشورمان در جمع مردم همدان با دفاع از توافق وین و بر خلاف نظر کدخدا (آمریکا) ادعای عجیبی را مطرح نمود و گفت: « بعد از 23 ماه تلاش و مذاکره توسط دیپلمات‌های ملت به نقطه‌ ای رسیده‌ ایم که توانسته‌ ایم سایه شوم جنگ را از سر مردم برداریم و امنیت واقعی را به کشور باز گردانیم ! »

بر خلاف اظهارات جناب روحانی چندین مقام مسئول آمریکائی ، اسرائیلی ، و حتی بزدلان سعودی ، ادعا کرده اند که با انجام توافق وین حمله نظامی به ایران آسانتر خواهد بود

آموسی الدین رئیس اسبق سرویس اطلاعات نظامی اسرائیل و رئیس کنونی مرکز مطالعات امنیت ملی دانشگاه تل‌آویو به این مطلب اشاره می کند: « زمانی که مهلت توافق هسته‌ای به پایان رسد ،حمله نظامی آمریکا دشوارتر نخواهد بود ، بلکه آسانتر از امروز می‌باشد . »

(جاش ارنست) سخنگوی کاخ سفید ، چندی پیش در نشست خبری در مورد اهداف احتمالی اقدام نظامی علیه ایران می گوید: « نکته کلیدی این است که  ( پس از توافق)  گزینه نظامی تقویت هم می‌شود ، چرا که طی این سال‌ها ما جزئیات بیشتری از برنامه هسته‌ای ایران جمع ‌آوری خواهیم کرد . »

اوباما می گوید: « ایران، یک رژیم دین‌سالار بی‌رحم و حامی تروریسم است.  پس از 15 سال ، شرایط برای اقدام نظامی مناسب ‌تر است . بازرسی‌ها پس از دو رئیس‌جمهور بعدی هم ادامه دارد ! »



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 1032 )                                                                   

ســوره 18 : کهــف ( مـکّــی ـ115آیه دارد ـ جزء  پا نزدهم ـ صفحه 293 )


  ( قسمــت چهاردهــم )


آتشِ بی دود

 

 ( جزء پانزد هــم صفحــه 297 آیه 32 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم 

وَاضْرِبْ لَهُم مَّثَلًا رَّجُلَیْنِ جَعَلْنَا لِأَحَدِهِمَا جَنَّتَیْنِ مِنْ أَعْنَابٍ

وَحَفَفْنَاهُمَا بِنَخْلٍ وَجَعَلْنَا بَیْنَهُمَا زَرْعًا


   ترجمــه لفظـــی آیــــه :

 

و براى آنان آن دو مرد را مثل بزن که به یکى از آنها دو باغ انگور دادیم

وپیرامون آن دو [باغ] را با درختان خرما پوشاندیم و میان آن دو را کشتزارى قرار دادیم


 

 نگاه ادبی و عرفانی به آیــه :

 

حاصل این آیت داستان دو برادر است که مال از پدر به آنها رسید ، یکی همه را به نیازمندان دادو دیگری باغ و خانه و خدم و حشم آراست .

 روزی برادر فقیر نزد او آمد و درخواست کمک کرد ، برادر او را سرزنش داد که مالهای پدر را چه کردی ؟ گفت در راه خدا و برای ثواب آخرت دادم ، گفت ببین باغ من چقدر بار دِه و خرّم است ! و تو به خیال موهوم همه را از دست دادی ! و او را از خود راند .

 همین که موقع محصول باغ رسید ، آفتی نازل و همه را مانند گیاه خشک در برابر باد قرار داد ، تا عبرت بی دینان و مغروران دنیا گردد !

 

و در این آیت خداوند به پیغامبر امر می دهد که این مَثَل را برای دو برادر زند

که یکی ایمان آورد ( حرث ) و دیگر (ابوجهل) که منکر همه آنها بود !

 

امّا به ذوق اهل ارادت :

 اشارت است به دو مرد که یکی صاحب آرزو بود ، و دولت می خواست بی رنج تمام ، و کارها بر نظام ! چون کسی که آرزوی دُرّ شب افروز کند ، بی آن که خطر دریا بیند ! و این مرد هم چنین در راه پندار غلط خود افسرده بماند ، و هیچ زحمت ناکشیده و هیچ رنج نابرده ، و به نقد خویش و وجد خویش که در بدو ارادت به او روی نموده ، غرّه شده ، و تکیه بر آن کرده ، و نفس خود را به هوی و هوس و شهوت الفت داده ، تا سرانجام از آن وقت و وجد افتاده و مرتدّ طریقت گشته ، و او را در رشته ی مردودان و مهجوران کشیده اند .

 

 

آری در صحبت چنین کسی ســـــود نیست ،

و بهره ی او از آتش ؛ جز دود نیست !

مرد دیگر ، طالب استقامت است ، و عنایت ازلی در او رسیده ، و توفیق الهی همراه او گشته ،

به حسن معاشرت و صدق معاملت روز افزون شده ، و به آرزوی خویش رسیده است .

 

صحبت این مرد همه ســــــود است

و آتش او همه بی دود !

مرد اوّل از غافلان است ،

زینت و آرایش وی ؛

مال و فرزندان است ،

و مرد دوّم از عارفان است ،

و زینت و آرایش امروز او ؛

ایمـــــــان و یقیــــــــــــن ،

و فردا جنّت نعیم و جاودان است .

 

 

 

 

گنـــج نهـــان

 

بــر در میـکــــده با آه و فغـــــــــان آمــده ‏ام

 از دغـــل‏بــــــــازىِ صوفى به امـان آمده ‏ام


شیخ را گـــــو کــه درِ مــدرسه بربند که من

 زیـن همـــه قال و مقال تو ، به جان آمده ‏ام

سَرِ خـُــــــــم باز کــن اى پیـر که در درگه تو

 با شعف ، رقص کنان دست فشان آمـده ‏ام

گـرهـى بـــــاز نگــردد ، مگر از غمــــــزه یــار

بـــر درش بـــا تــــن شوریـده ، دوان آمده ‏ام

همه جا خانه یار است که یارم همه جاست

پس ز بتخانه سوى کعبـه چه سان آمده ‏ام ؟

راز بگشــــا و گــــــــره باز و معمـــــا حل کن

کــــه از این بادیه ، بى تــــاب و توان آمده‏ ام

 

تــــا کــه از هیچ کنم کوچ به سوى همه چیز

بــــوالهوس در طمـــع گنــــج نهــان ، آمده ‏ام

(دیوان امام خمینی [ره] ص 140)


ع

سخـــن روز :

 

اقتصـاد مقاومتـی :

 

حضرت آیت الله خامنه ای به دولتمردان متذکر شدند: هیچ برنامه اقتصادی غیرمنطبق با سیاست های اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرارندهید و برنامه ششم توسعه را نیز سریع تر و بر همین مبنا تدوین کنید . 

وقتی کشوری با وسعت ایران و با تفکر انقلاب اسلامی سال ها است که از سوی استکبار جهانی مورد حملات پی در پی در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و  نظامی ،امنیتی قرار گرفته است ؛ ضرورت ایجاد ستاد فرماندهی مشترک اقتصاد مقاومتی قوای سه گانه ، ضروری و جدی است ، و بی توجهی به این مسئله تا کنون ضربات جبران ناپذیری به کشور وارد نموده است .

جناب روحانی پس از در اختیار گرفتن سکان ریاست جمهوری همانند شعــــار رئیس دولت اصلاحات (گفتگوی تمدنها) با طرح شعار"جهان آری از خشونت" و چراغ سبز نشان دادن به کدخدا (آمریکا) و کشورهای غربی ، فکر می کرد که نیازی به بسته اقتصاد مقاومتی ندارد و به زودی با بستن با کدخدا و رفع تحریم ها می تواند بر مشکلات اقتصاد فائق آید ، لذا از ایجاد ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مورد نظر امام خامنه ای غفلت ورزید و علی رغم دادن امتیازهای فراوان در توافقنامه ژنو به آمریکا ، نتوانست از تحریم های فلج کننده کدخدا بکاهد ، و در همین اثناء در جبهه دیگری مورد تهاجم آمریکا و رهبران خود فروخته برخی از کشورهای عربی قرار گرفت و به یکباره با سقوط 50 در صدی نفت روبرو گردید....

.... با عطشی که پس از توافق وین در دولت اعتدال و لیبرال جناب روحانی برای انعقاد قرارداد با کشورهای غربی بوجود آمده ، آیا اجازه شکل گیری ستاد مشترک اقتصاد مقاومتی بصورت عملی از سوی دولت اعتدال صادر خواهد شد؟!!!

البته پاسخ این وجیزه را رئیس جمهور محترم در کنفرانس خبری خود داد و همه مطمئن شدند که دولت قصدی برای اجرای اقتصاد مقامتی ندارد ، زیرا ایشان گفت: نگذارید دولت کشور را بازار خارجی ها کند.!!!!! [ وزنه سیاسی ]

 



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 1031 )                                                                   

ســوره 18 : کهــف ( مـکّــی ـ115آیه دارد ـ جزء  پا نزدهم ـ صفحه 293 )


( قسمــت سیـزدهــم )


جستجـوى دوست


 

 ( جزء پانزد هــم صفحــه 297 آیه 28 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم 

وَاصْبِرْ نَفْسَکَ مَعَ الَّذِینَ یَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاةِوَالْعَشِیِّ یُرِیدُونَ وَجْهَهُ وَلَا تَعْدُ عَیْنَاکَ عَنْهُمْ

تُرِیدُزِینَةَ الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَلَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِکْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَ کَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا


   ترجمــه لفظـــی آیــــه :

 

و با کسانى که پروردگارشان را صبح و شام مى ‏خوانند [و] خشنودى او رامى ‏خواهند

شکیبایى پیشه کن و دو دیده ات را از آنان برمگیـــر که زیور زندگى دنیا را بخواهى

و از آن کس که قلبش را از یاد خود غافل ساخته ‏ایم و از هوس خود پیروى کرده

و [اساس]  کارش بر زیاده ‏روى است اطاعت مکن


 نگاه ادبی و عرفانی به آیــه :


ای محمّــد ؛

 

به نفس با درویشان باش ،

که دل در قبضه ی صفت است ،

و با صحبت ایشان نپردازد ،

و محبّت اغیار در آن نگنجد ،

پس دل به دست ما نیست ،

تا به کسی دهیم یا ندهیم ،

و ما را در آن تصــرّف نیست ،

و مِهــــــر اغیــــــار را در آن مدخـــل نـــه !

... بِالْغَدَاةِوَالْعَشِیِّ ...

وقت دعا و ذکر را معیّن کرد ،

بامداد و شبانگاه ،

چون به ارادت رسید بر معنیِ حال گفت ؛

... یُرِیدُونَ وَجْهَهُ ...

پیوستــــه و همیشــــــه او را خواهنـــــــــد ،

در حالتی که پای به دوگیتی فرا نهاده ،

و از خــلـــــــق آزاد گشتـــــــــه ،

و از خود باز رستــه است !

 

... وَلَا تَعْدُ عَیْنَاکَ عَنْهُمْ ...


ای محمّــد ؛

اینان که بدین صفتند ؛

چشــــــم از ایشان نه بگردان ،

که ایشان دل از مــــــــا نه بگردانیدند ،

تـــــــو امــــــروز نظر خود را از ایشان مَبُـــــر ؛

مــــن هم فــردا نظر آنان را از خود منـــــع نمی کنم !


ای محمّــد ؛

ثمـــره ی ارادت ایشان ؛

امــــــــروز ؛ صحبت و مرافقـــت ،

و نظرِ تو ؛ فردا ؛ قربت و مشاهدت است .

 

 

 

سبـوى دوست

 

عمــــــــرى گذشت و راه نبــــردم به کـوى دوست

مجلس تمــــــــام گشت و نـــــدیدیــم روى دوست


گــــلشن معطّـــــر است ســــــــرا پــا ز بـوى یـــــار

گشتیم هــــر کجـــــــــــــا ، نشنیدیــم بــوى دوست

هر جــــــا که مى روى ، ز رخ یــــــار ، روشن است

خفــــــــاش وار راه نبـــــــــــردیـــم ســوى دوست

میخـــوارگـانِ دلشـــده ســــــــاغــــر گرفتــــه انــد

مــــا را نَـمــى نصیب نشـــــد از سبـــــوى دوست

گوش مـــــــــــن و تــو ، وصف رُخ یــــــــــار نشنود

ورنـــــه جهــــــــان نــــدارد جــز گفتـگــوى دوست

با عـــــــــاقلان بگو که : رُخ یــــــار ظاهـــــــر است

 کاوش بس است این همـه ، در جستجوى دوست

 

ســــــاقى ز دست یــــــــار به مــــــا باده مى دهد

بـــرگیـــــر مى ، تـــــو نیز ز دستِ نکـــوى دوست

 [دیوان امام خمینی (ره) ص 64 ]

 

سخـــــن روز :

 

جان کری وزیر خارجه آمریکا می گوید:

« ظریف به طور خاص در دو هفته گذشته به من گفت،

" اگر این توافق اجرایی شود ، آن زمان قدرت کافی برای من

جهت همکاری بیشتر و گفت‌ و گو با ما

درباره مسائل منطقه‌ای بوجود خواهد آمد."

گفته اند؛ هر حیوان که از دور دیدی و ندانستی سگ و گرگ است یا آهو ،

ببین رو به سمت مرغزار و سبزینه می رود یا بدنبال لاشه و استخوان ؟!

آدمی را نیز چون نشناسی ، ببین به کدام سوی می‌رود ،

بدنبال اهداف اسلام ناب محمدی(ص) است یا اسلام آمریکائی !

دنبال عدالت است یا دنبال چپاول دیگران !!!

[ وزنه سیاسی ]

 



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1030 )                                                                     

ســوره 18 : کهــف ( مـکّــی ـ115آیه دارد ـ جزء  پا نزدهم ـ صفحه 293 )


  ( قسمــت دوازدهــم )


فنـاء ذاکـر در مذکـور

 

 

 

 ( جزء پانزد هــم صفحــه 296 آیه 24 )  

بسم الله الرحمن الرحیم    

إِلَّا أَن یَشَاءَ اللَّهُ وَاذْکُر رَّبَّکَ إِذَا نَسِیتَ وَ قُلْ عَسَى أَن یَهْدِیَنِ رَبِّی لِأَقْرَبَ مِنْ هَذَا رَشَدًا


     ترجمــه لفظـــی آیــــه : 

 

مگر آنکه خدا بخواهد و چون فراموش کردى پروردگارت را یاد کن

و بگو امید که  پروردگارم مرا به راهى که نزدیکتر از این به صواب است هدایت کند


 

السلام علیک یا یَعسُـوبَ الدِّینِ وَ مِیـزانُ الاَعمال


یا امیــــــرالمــؤمنیــــن


 نگاه ادبی و عرفانی به آیــه :

 

چون خود و خلق را فراموش کردی،

خـــــــــدای را به یـــــــــاد آر ،

چون هـــــوای نفس را زیر پــــــــای آوردی ،

و جــاه خلــــق از دل بیـــرون کردی ،

مـــــــــا را یــــــــــاد کـــــــــن ،

و به این یاد ، جان پاک خود را شاد کن ،

هـــــــوای نفس ، بــــــت است ،

و جــاه خلـــــــق ؛ زنّـــــار ،

تا از بت بیــزار نگردی ؛

یگانــــــه پــرست نشـــــــوی !

و تا زنّــار نگشائی ، مسلمان نباسی !

نوشتــــه انـــــد :

عالِمی بزرگ که در میان خلق جای عظیمی داشت ، ترسید که آن جاه ؛ او را مغرور و هلاک کند ، در ماه رمضان بود و او برخاست و از شهر خارج شد ، چون به حدّ ترخّص رسید ، روزه را افطار کرد ، و ساعتی بعد به شهر برگشت ، هنوز به ساعات پایان روز نرسیده بود و مردم روزه بودند ، ولی او که روزه نبود و خلق را از سفر و عذر وی آگاهی نه ، اندر شهر طعام همی خورد ! مردم بر او گرد آمدند و از قفا همی بزدند که این بی دین است ! و او با خود چیزی می گفت ! یکی از مریدان کنجکاو نزدیک او شد تا بفهمد چه می گوید ؛ شنید که می گوید :

ای نفس ؛ باز هم خلق پرستی ؟ به جاه خلق مغروری ؟ ببین خلق با تو چه می کنند ! این است نتیجه خلق پرستی ، ببین چگونه آوردمت تا خدای پرستی نه خلق ! ...

 

عارفـــــان گوینـــــد :

حقیقتِ ذکــــــر ، فنـــــــاءِ در مذکــــــور است ،

ذکر نه همه آن است که تو به اختیار خویش ،

از روی تکلّف ، لب جنبانی !

که آن ؛ خود تذکر است ، و تذکّر ؛ تصنّع است !

ذکر حقیقی آن است که ؛

زبان ؛ همه دل شود ،

و دل ؛ همه ، سِــرّ گــــردد ،

و سِــــرّ ؛ عین مشاهــــدت شود ،

و اصــول تفـــــرقت ؛ منقطـــــع گردد ،

و کمالِ جمعیّت در عالَم معیّت ،

از این مقــــام پدید آید ،

که گفتـــــه انــــــد :

چون تجلّی ؛ صحیح باشد ؛ زبان و دل و سُــرّ ؛ یکی باشد !

چنان که ذکر در سِـــرّ مذکور شود ، و جان در سِــرّ ،

نور ؛ عیان گردد ، و عیان از بیان دور !

 

اَلسّـلامُ عَلَیــکَ یا صاحب الزّمان

جانـــــــان من !

 قائـم آل محمّـــــد (ص)

 هـر جمعـــه را به این امیـــد آغاز می کنیم

که شـایـد تـــــو در این جمعـــــه بیــــایی

و کام تشنــگان عـدالـت را سیـــراب نمـــایی

 برای تعجیــــــــل در فـــــرج مبارکتــــان

همچنـــــان دعـــــا می کنیم

 

سخـــن روز :

رئیس جمهور کشورمان که به مدت 2 سال ، ملت را برای حل مشکلات اقتصادی سرگرم مذاکرات هسته ای کرده بود ، وقتی مشاهده کرد، که برون داد توافق هسته ای وین یا همان برجام ، مشکلی از مشکلات اقتصادی کشور و ملت را حل نمی کند ، لذا با اقدامات ایذائی ... به  گفتمان همدلی و هم زبانی که رهبر معظم انقلاب در اول سال 94 بدان سفارش کرده بودند ، حمله ور شد تا اکسیر شفا بخش وحدت بین دولت، ملت و نهادهای انقلابی حافظ نظام، را با خلل مواجه نماید و ملت پیگیر خیانت های صورت گرفته در برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل نباشند!

او گفت : همه از نظر دولت برابرند و آن جایی که باید بگوید فردی برای شرکت در انتخابات صالح است یا نه هیأت‌های اجرایی هستند ... شورای محترم نگهبان ناظر است نه مجری. مجری انتخابات دولت است ... شورای نگهبان چشم است و چشم نمی‌تواند کار دست را بکند،  نظارت و اجرا نباید مخلوط شوند.

ایشان می گوید: توانستیم سایه شوم جنگ را از سر مردم برداریم و امنیت واقعی را به این کشور بازگرداندیم .

[ به راستی امنیت واقعی از کشور رفته بود و ایشان آن را بازگردانید ؟ ]

راستی چرا در زمان دولت احمدی نژاد که تندترین مواضع را علیه آمریکا و اسرائیل داشت ، هیچ موشکی به طرف کشورمان شلیک نشد و هیچ هوا پیمائی جرأت بمباران تأسیسات اتمی ایران را نکرد ؟!

راستی ؛ نکند یکی از بندهای نانوشته برجام وین ،تخریب و حمله به شورای نگهبان است که به ایشان واگذار شده است ؟! (وزنه سیاسی)

همه مشکلات مــــــا

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبــوب دل هـا و منجی انســـان هـا

حضرت حجـة ابن الحســــن المهــــدی(عـــج) است

پس برای تعجیــــل در فـــرج مبارکشان زیـــاد دعا کنیم

برای سلامتی و خشنودی امـــام و مقتــــدا و مولایمان

 قائـم آل محمّـــــد (ص)

و برای تعجیل در فـــرج مبــــارکشان

دو رکعت نماز مخصوص و یکصد صلوات



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید  ( 1029 )                                                                    

ســوره 18 : کهــف ( مـکّــی ـ115آیه دارد ـ جزء  پا نزدهم ـ صفحه 293 )


( قسمــت یازدهــم )


اسیـرِ قــدرت


 

 ( جزء پانزد هــم صفحــه 296 آیه 23 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم 

 

وَ لَا تَقُولَنَّ لِشَیْءٍ إِنِّی فَاعِلٌ ذَلِکَ غَدًا


   ترجمــه لفظـــی آیــه :

 

و زنهار در مورد چیزى مگوى که من آن را فردا انجام خواهم داد


 نگاه ادبی و عرفانی به آیــه :

 

هرکس در راه خــــــدا شناسی گام برداشت ،

و قـــدم در راه معـــــــرفت الله گذاشت ،

و بدانست که خلق همه اسیـر قـــدرت اویند ،

و در حبسِ معیشت و بر گذرگاهِ قضــــا و قَــدَرِ او ،

اختیــار ، اختیـــــار نکند ، و خود را کار نسازد و حکـــم نکند ،

و همه کار خود را به مشیت و خواست خداونـــــد افکند ،

و آن گاه تکلیف خویش در آن چه خدا ساخته نیامیزد ،

و چنـــــان که حکــــم خـــــــــدا بر او می گردد ،

بی معارضــــــــــه با آن می ســــــــازد ،

و به زبــــان حـــــــــال می گوید :

خـــدایـــــــــــا ؛

این بــوده و هست و بودنـی ،

مقـــــام و شــــأن تــــــو  ستـــودنی ،

اما من به قـــــــدر و شــأن تـــو نادانـــــم ،

و ســــزای شایستــه ی تو را نتوانم ،

در بیچـــارگیِ خــــود گردانم ،

روز به روز بر زیــانــــم ،

چون منی چون بُوَد ؟ چنــــانم !

از نگریستن در تاریکــــی به فغــــانم ،

که خــود بر هیچ چیـــز هست ماندنم ندانم ،

چشم بر روزی دارم که تـــو مانی ، و من نمانم !

بیچــــاره چون من کیست ؟ گر آن روز بینم !

اگر ببینـــم ، به جـــــان فــدای آنــم !


 

می گساران

 

عاشقـــــــان روى او را خانــه و کاشانه نیست

مرغ بال و پر شکسته ، فکر بـــــاغ و لانه نیست

 

گـــر اسیر روى اویى ؛ نیست شو ، پروانه شو

پاى‏ بنـــد ملک هستى ، در خـور پروانــــه نیست

مى‏ گســــاران را دل از عالم بریدن شیوه است

آن که رنـــــگ و بوى دارد ، لایق میخانـه نیست

راه علم و عقل با دیوانگـــــــى از هم جـــداست

بسته ی این دانــــه‏ ها و این دام ها دیـوانـه نیست

 

مست شو ، دیوانه شو ، از خویشتن بیگانه شو

آشنــا با دوست ، راهش غیر این بیگانــه نیست

[ دیوان امام خمینی (ره) ص 72   ] 


تت

سخــن روز :

 یوکیا آمانو رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی گوشه ای از چگونگی شکستن اقتدار نظام اسلامی ایران را که توسط  دولت تدبیر اعتدال و کدخدایش یعنی آمریکا صورت گرفته ، چنین می گوید: 

تهران اطلاعات حساسی برای کاستن از نگرانی های ما درباره فعالیت های هسته ای گذشته خود ارسال کرده است هرچند که هنوز خیلی زود است درباره آن نتیجه گیری کنیم.

  ****************

آیا به راستی برای ماندن در قدرت ظاهری

باید همه چیز را به باد فنا داد ؟

آیا شایسته است که : به جای این که

 اسیر قدرت خـــــدا باشیم ،

اسیر قدرت پوشالی کدخـــــــدا باشیم ؟

 

 

 

 



موضوع :


<      1   2   3   4   5      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *