سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1985990
  • بازدید امروز: 84
  • بازدید دیروز: 185
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[962]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید  ( 1041 )                                                                    

ســوره 18 : کهــف ( مـکّــی ـ115آیه دارد ـ جزء  پا نزدهم ـ صفحه 293 )


( قسمــت بیست و سوم )


تأییـد ربّــانی


 

سالروز شهـــادت امام جوان و معصوم

 

حضرت امام محمّد التّقیّ جوادالائمه علیه السلام تسلیت

 

 

 ( جزء شانزد هــم صفحــه 302 آیه های 83 و 84 )

بسم الله الرحمن الرحیم 

وَ یَسْأَلُونَکَ عَن ذِی الْقَرْنَیْنِ قُلْ سَأَتْلُو عَلَیْکُم مِّنْهُ ذِکْرًا

إِنَّا مَکَّنَّا لَهُ فِی الْأَرْضِ وَآتَیْنَاهُ مِن کُلِّ شَیْءٍ سَبَبًا



   ترجمــه لفظـــی آیــــه :

 

و از تو در باره ذوالقرنین مى‏ پرسند

بگو به زودى چیزى از او براى شما خواهم خواند

ما در زمین به او امکاناتى دادیم و از هر چیزى وسیله ‏اى بدو بخشیدیم


 

  نگاهی ادبی و عرفانی به آیــه :

 

قصه ی ذوالقرنین ،

دلیلی واضح و برهانی صادق ،

بر نبوّت محمّد(ص) است ،

با آن که مردی بود امّی و نادبیر ،

که هرگز به هیچ مکتب خانه ای نرفته ،

و معلّمی ندیده ،

و کتابی نخوانده ،

و از کسی نشنیده !

از قصّه ی پیشینیان خبر می داد ،

و آئین رفتگان و سرگذشت آنان را

بر آن نسق و قاعده که در کتاب خود خوانده بودند ،

و در صُحُف نبشته دیدند ،

بی هیچ زیان و نقص

و بی تفاوت و اختلاف در آن ،

بیــــــــــان می کرد !

پس هر که توفیــــــق یافت ؛

حقیقتِ صدقِ وی حقّ را بشناخت ،

و بر مرکب سعادت ، به بساط قربت رسید .

 

می فرمــــایـــــــــد :

                إِنَّا مَکَّنَّا لَهُ فِی الْأَرْضِ ....

ما ذوالقرنین را در زمین تمکّن دادیم ،

تا خــــاور و باختـــــــــر را زیر قـــــــدم خود آورَد ،

و اطــــــــــراف زمیـــــــــن را به آســـــانــــــــــی در نوردد ،

 

این آیت اشارت است به این که :

ما اهل معــرفت و جوانمردان حضرت را در اطراف مملکت ،

برقرار و پـــــــای برجـــــــــــا کردیم ،

و درهای کرامت را بر روی ایشان گشودیم ،

و ایشان را جهان مسخّر کردیم ،

تا به تأیید ربّانی ، اگر خواهند به یک شب ،

بادیــــــــــــه در نوردند ، و دریــــــــا بـــــــاز بُـــرند ،

و از بعضی کارهای غیبی نشان باز دهند !

[ ادامه بحث در پست بعدی ]
 (کلیک) عبـــــــرت ذوالقـرنیــن

سخن روز :

رهبر عزیز انقلاب فرمودند :

« عده ای مدام جوانان حزب اللهی را با تعابیری نظیر افراطی می کوبند که این کار بسیار غلط  است.»

اما رئیس جمهور در یک حالت غیر عادی که از عصبانیت ایشان خبر می داد، تنها پس از گذشت 3 روز از عتاب رهبر معظم انقلاب ، در یک حرکت افراطی به نیروهای مؤمن به انقلاب و منتقدین خود حمله ور شد و گفت :

« نخواهم گذاشت عده ای افراطی به امید ملت ضربه بزنند.»

 و لذا می شود دریافت که جناب روحانی در مقابل آمریکا بسیار ضعیف ، بزدل و ناتوان است و توان دفاع از حقوق بر حق نظام اسلامی را ندارد ، ولی در برابر منتقدین منطقی خود عصبانی ، دلاور و بسیار افراطی ظاهر می شود!

 و این مسئله باعث گردید که رهبر معظم انقلاب در 4 شهریور 94 (هفته دولت) به دولت تذکر دهند

و فرمودند : « باید در هر شرایطی در اتخاذ مواضع انقلابی صراحت داشت و صریح و بدون رو در بایستی ، در مقابل دشمن مواضع انقلاب و مبانی امام بزرگوار را بدون ترس و خجالت بیان کرد.»

 به نظر می رسد که در تفکر لیبرالیسم ، محل استفاده از"رحماء بینهم"  برای ارتباط با کفار است و" اشداء علی الکفار" هم برای برخورد با نیروهای مؤمن به انقلاب اسلامی بکار می رود!!!

[ وزنه سیاسی ]

 



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1040 )                                                                    

ســوره 18 : کهــف ( مـکّــی ـ115آیه دارد ـ جزء  پا نزدهم ـ صفحه 293 )  


( قسمــت بیست و دوم )


اسـرار ربّـانی


 

 ( جزء شانزد هــم صفحــه 302 آیه 82) 

بسم الله الرحمن الرحیم 

وَأَمَّا الْجِدَارُ فَکَانَ لِغُلَامَیْنِ یَتِیمَیْنِ فِی الْمَدِینَةِوَ کَانَ تَحْتَهُ کَنزٌ لَّهُمَا وَ کَانَ أَبُوهُمَا صَالِحًا

فَأَرَادَ رَبُّکَ أَنْ یَبْلُغَا أَشُدَّهُمَـــــــــــا وَ یَسْتَخْرِجَا کَنزَهُمَـــــــــا رَحْمَةً مِّن رَّبِّکَ

وَ مَا فَعَلْتُهُ عَنْ أَمْرِی ذَلِکَ تَأْوِیلُ مَا لَمْ تَسْطِع عَّلَیْهِ صَبْــــرًا


   ترجمــه لفظـــی آیــــه :

 

و اما دیوار ؛ از آن دو پسر [بچه] یتیم در آن شهر بود و زیر آن گنجى متعلق به آن دو بود

و پدرشان [مردى] نیکو کار بود ،  پس پروردگار تو خواست آن دو [یتیم] به حد رشـــــد برسند

و گنجینه خود را که رحمتى از جانب پروردگارت بود بیرون آورند ، و این [کارها] را من خودسرانه

انجام ندادم ، این بود تاویل آنچه که نتوانستى بر آن شکیبایى ورزى

 

 نگاهی ادبی و عرفانی به آیــه :

 

... و اما دیوار که آن را عمارت کرد ؛

اشارت است به نفس مطمئّه ،

چون دید که در کوره ی مجاهدت ،

پاک و پالوده گشته ، و نیست خواهد شد ،

گفت :

ای موسی ؛ مگذار که نیست گردد ،

که او را بر آن درگاه حقوقِ خدمت است ،

عمارتِ ظاهرِ او ، و عمارتِ باطنِ ،

فرضِ عین است ،

و در زیر خزانه های اســــــرار ازل و قِـدَم نهاده اند ،

اگر این دیـــــــــوار نفســــــــــانی پست شود ،

خزینه ی اسرار ربّانی بر صحرا افتد ،

و هر بی در و ناکسی در وی طمــــــــــع کند ،

و سرّ این کلمات آن است که ؛

گنج حقیقت را در صفات بشریت نهاده اند ،

و اطــــــــــوار طینت درویشان ، پرده ی آن ساخته ،

همان است که گفته اند :


دین ز درویشان طلب ، زیرا که شاهان را مدام


رسم باشد گنـــج ها در جای ویــــران داشتن !

 

گویند وقتی خضــــــر گفت :

من اراده کرده ام کشتی را معیوب کنم ؛

و انفراد از اراده را اظهار داشت ،

محض رعایت ادب بود ،

که اراده را به خود نسبت دهد ،

و در مورد کشتن غلام ،

چون کشتن کافر و رعایت مؤمنان در نظر داشت ،

گفت مااراده کردیم ، (خواستیم) که ؛

خداوند فرزند بهتری به پدر و مادر کرامت کند ،

و این هم نیک اراده ای بود ،!

و در مورد دیوار ؛ چون اراده ی خداوند بود ؛

که آن گنج تا زمان رشد دو یتیم در امان باشد ؛

گفت : خداوند اراده کرد ،

و گفتــــــــه اند :

چون خضر در باره ی کشتی گفت من اراده کرده ام !

ندا آمد که تـــــــو کیستی که اراده کنی ؟

این بود که بار دوم گفت مــــــــا اراده کردیم !

و بار سوم گفت خـــــــــدا اراده کرده !!!

سخــن روز :

آقای جلیلی در کمیسیون ویژه برجام به راز مهمی اشاره کرد و گفت:

آقای اوباما پیامی را توسط خانم وندی شرمن در مذاکرات استانبول 2 (فروردین 91) برای هیئت ایرانی در ابتدای جلسه قرائت نمود که بخشی ار آن بدین شرح است:

« من نه تنها به نمایندگی از طرف دولت آمریکا در این مذاکرات بلکه به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا این پیام رئیس جمهور را به شما که نماینده ایران و نماینده ولی فقیه ایران هستید اعلام میکنم که ما حق ایران را برای استفاده صلح آمیز ازانرژی هسته ای در چارچوبNPT  شناسایی میکنیم . ما اینجا نیستیم تا در مذاکرات ایران را مستثنی کنیم »

با کمال تأسف باید گفت که رئیس دولت اعتدال علی رغم اطلاع از پیام اوباما، ولی بخاطر ترس و کدخدا دانستن آمریکا ، حاضر نشد از تجربیات موفق تیم سابق هسته ای استفاده نماید ! و در مسیری گام برداشت که از سوی کدخد(آمریکا) ریل گذاری می شد و به همین خاطر در برجام و قطعنامه 2231 بر خلاف پیام سال 91 اوباما که پذیرفته بود ایران استثناء نباشد ولیکن با بی تدبیری و شاید خیانت دولت اعتدال ، ایران به یک استثناء در جهان با تکالیف سنگین و حقوق بسیار ناچیز تبدیل شد! و شروطی را برخلاف قوانین بین الملل و مغایر با NPT که تاکنون سابقه ای در جهان نداشته ، پذیرفتند ،

لذا به نظر می رسد که دولت اعتدال و آمریکا برای از بین بردن روحیه انقلابی جوانان کشور در این مسیر هماهنگ باشند!!!

[ وزنه سیاسی ]

 

 

همه مشکلات مــــــا

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبــوب دل هـا و منجی انســـان هـا

حضرت حجـة ابن الحســــن المهــــدی(عـــج) است

پس برای تعجیــــل در فـــرج مبارکشان زیـــاد دعا کنیم



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید       ( 1037 )                                                                

ســوره 18 : کهــف ( مـکّــی ـ115آیه دارد ـ جزء  پا نزدهم ـ صفحه 293 )


( قسمــت نوزدهــم )


بیـان حکمـت


 

 

 ( جزء پانزد هــم صفحــه 299 آیه 51 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم 

مَا أَشْهَدتُّهُمْ خَلْقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَا خَلْقَ أَنفُسِهِمْ وَمَا کُنتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُدًا


   ترجمــه لفظـــی آیــــه :

 

[من] آنان را نه در آفرینش آسمانها و زمین به شهادت طلبیدم

و نه در آفرینش خودشان  ،و من آن نیستم که گمراهگران را همکار خود بگیرم

 

   نگاهی ادبی و عرفانی به آیــه :

                                

خداوند تبارک و تعالی در این آیت ؛

از استغناء جلال خود خبــــر می دهد ،

و وحـــدانیّـت و فــــــــردانیّـت خـــــــود را ؛

به کمــــــال عـــــزّت خود به خلـق می نماید ،

که ؛ نیست هـــا را هست کننده منـــــــم ،

از نبــــــود ، بــــــــود آورنـــــده منم ،

و از آغاز ؛ نــــــو سازنده منم ،

چون آسمـــــان و زمیــن را آفـریـــدم ؛

تنهــــــــــا خــــــــود بــــــودم ؛

بی یـــار و دانـــا بودم ،

بی علّت و توانـــــــا بودم ،

بی حیلت و با حکمـــــت بودم ،

نه مرا انبـــاز (شریک) بود ،

نه کس با من یــــــار !

و نه در آفرینش مرا کمک کار !

بی نیــــــاز از خلق ؛ در کردگاری ،

و یکتـــا و یگانـــه به حقّ در آفریدگاری .

 

در این آیت به اشارت می فرماید :


                   ای جوانمـــــــــــرد ؛

 

اگر نشانی از مــــــــــا می طلبی ،

این آسمــــــــان نیلگـــــــون ،

که بی عمادی (ستون) برداشتـــه ،

نشان قدرت مــــــــــــا است ،

و این زمیـــــــــن خاکی ؛

که بر آب بداشتــه ؛

بیان حکمت مـــــــــــا است !

اکنـــون در این نشان قــــــــدرت ؛

و بیــــــان حکمت مـــــــــــا نظاره کن ؛

و شناخت جلال عزت ما را بر ما حوالت می کن ،

که آن نه در حــــــدّ فهم خردمندان است ،

و نه جـــــــــای مشــورت دانایـــان !

و نه درگاه تاویــــل عالمـــان !


 

 سِــرّ ِ جـــان

 

با کـــه گویم راز دل را ، کس مــرا همـــــراز نیست

از چه جویــــم سِرّ جـــان را ، در به رویم باز نیست 

 

نـــاز کن تا مى‏ توانى ، غمــــــــزه کن تــا مى ‏شود

  دردمنـــــــــدى را ندیدم ، عــاشق ایـن ناز نیست

حلقـــــه صــــوفى و دیـــــر راهبــــم هرگز مجوى

مـــــــرغ بــال و پر زده ، با زاغ ؛ هم ‏پـرواز نیست

اهل دل ، عـــــــاجز ز گفتار است با اهـــل خــــرد

 بــــــى ‏زبان بـا بى ‏دلان هرگز سخن پـرداز نیست

ســـــر بده در راه جانان ، جان به کف سرباز باش

  آن کـه سر در کـــــوى دلبر نفکند ، سرباز نیست

عشق جــانـــان ریشــه دارد در دل ، از روز اَلَست

 عشــــق را انجـــــام نَبــوَد ، چون ورا آغاز نیست

 

این پریشـــان حالــى از جــــام "بلى " نوشیــــده ام

ایـــن " بلــى"  تا وصل دلبــر ، بى بـــلا دمساز نیست

 

[ دیوان امام خمینی (ره) ص 65 ]

سخن روز :


وقتی رهبری دهها بار فرموده اند که فقط در رابطه با موضوع هسته ای با آمریکا مذاکره شود، پس چرا افرادی همچون هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی اصرار می ورزند و به خود اجازه می دهند بر خلاف نظر رهبری و در راستای کمک به شیطان و تضعیف انقلاب اسلامی و حتی بر ضد انقلابیون جهان سخنان نادرست بگویند؟!

آیا جوانان انقلابی در برابر چنین سخنان گستاخانه ای که اهداف دشمن را تسهیل می کند، سکوت خواهند کرد؟ و حماسه نه دی دیگری نمی آفرینند؟!

امام خامنه ای در خطابی به مسئولینی که منافقانه جوانان انقلابی را افراطی معرفی می کنند فرمودند:

« تقویت روحیه انقلابی و ایستادگی در مردم، از بهترین راههای تقویت درونی است و مسئولان باید جوانان انقلابی را گرامی بدارند ... عده ای مدام جوانان حزب اللهی را با تعابیری نظیر افراطی می کوبند که این کار بسیار غلط است.»

لذا ضرورت دارد جوانان انقلابی به میدان آمده و از حقوق بر حق خود در مقابل لیبرال هایی که افراط گرایانه قبله آمال و آرزوهای خود را کدخدا(آمریکا) قرار داده اند به دفاع برخاسته و صحنه را از صحنه گردانان غربگرا باز پس گیرند.

[ وزنه سیاسی ]

 

 

 برای تعجیـــل در فــرج مبارک امام عصر (ع)

 

همچنـــــان دعـــــا می کنیم




موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1039 )                                                                    

ســوره 18 : کهــف ( مـکّــی ـ115آیه دارد ـ جزء  پا نزدهم ـ صفحه 293 )


 ( قسمــت بیست و یکم )


دریـای معـرفت



picfa.net 01 عکس های طبیعت زیبا از Tall Guys

 

 ( جزء شانزد هــم صفحــه 302 آیه 79 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم 

أَمَّا السَّفِینَةُ فَکَانَتْ لِمَسَاکِینَ یَعْمَلُونَ فِی الْبَحْرِ

فَأَرَدتُّ أَنْ أَعِیبَهَا وَکَانَ وَرَاءهُم مَّلِکٌ یَأْخُذُ کُلَّسَفِینَةٍ غَصْبًا


   ترجمــه لفظـــی آیــــه :

 

اما کشتى از آن بینوایانى بود که در دریا کار مى ‏کردند خواستم آن را معیوبکنم

[چرا که] پیشاپیش آنان پادشاهى بود که هر کشتى [درستى] را به زورمى ‏گرفت


 نگاهی ادبی و عرفانی به آیــه :

 

اهل اشارت گفته اند که ؛

این دریا ؛ دریای معرفت است ،

که هزاران پیغمبر با امت خویش ؛

در آن دریا غواصی کرده اند ،

به امید آن که گوهر توحید ،

از آن دریا در دامن طلب گیرند ،

و آن کشتی ؛ کشتیِ انسانیت است ،

که خضـــر می خواست به دست شفقت ؛

و مصلحــــت آن را خــــراب کند ،

و صاحبانِ کشتی ؛ مسکینان بودند ؛

که سکینه ، صفت ایشان بود ،

ولی موسی ، ظاهر آن را به پیرایه ی شریعت ،

آراستــــــه و آبــــــــــاد دیــــــد !

و خضـــــــر او را گفت ؛

در پسِ این آبادانی ؛ شیطانی است ؛

که در جـــوارِ کشتـــی ، کمینِ قهـــــر ساختـــــه ،

تا به زور کشتی را بستاند !

و ما باید این آراستگی و آبادانی را ،

به دست شفقت برداریم ،

تا چــــــــون شیطان بیایـــــــد ؛

ظاهــــــر آن را خـــــــراب بینـــــــد ،

و پیرامونِ آن نگردد .


picfa.net 18 عکس های طبیعت زیبا از Tall Guys

وَأَمَّا الْغُلَامُ فَکَانَ أَبَوَاهُ مُؤْمِنَیْنِ فَخَشِینَا أَن یُرْهِقَهُمَا طُغْیَانًا وَ کُفْرًا (80)

و اما نوجوان پدر و مادرش [هر دو] مؤمن بودند

پس ترسیدیم [مبادا] آن دو را به طغیان و کفر بکشد

 

آن غلام که خضر او را کشت ؛

و موسی بر او انکار کرد ؛

اشارت است به آرزو ها و پنداشت ها ،

که در میدانِ ریاضت ،

و کوره ی مجاهدت ،

از نهاد انسان سر بر زند ،

خضـــــــــر گفت :

ما را فرموده اند تا هرچه نه به نسبتِ ایمان است ؛

سرش را به تیغ غیرت برداریم ،

که نتیجه ی پنداشت ؛

چون در پنداشت خویش به بلوغ رسد ؛

کافرِ طریقت گردد ،

ما خود در عالم بدایت ؛

راه کفر بر او زنیم ، تا به حدّ خویش باز رود !


 دَحــوُ الاَرض

امروز بیست و پنجم ذیقعده ، روز دحو الارض یعنی گسترش یافتن زمین است.

از امیرالمومنین علیه السلام روایت شده است که فرمودند:

نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در بیست وپنج ذی القعده بود.

کسی که در این روز روزه بگیرد و شبش را به عبادت بایستد،

عبادت صد سال را که روزش را روزه و شبش را عبادت کرده است خواهد داشت.

 

منظور از دحوالارض (گسترده شدن زمین) این است که در آغاز ، تمام سطح زمین را آب های حاصل از باران های سیلابیِ نخستین فرا گرفته بود . این آب ها ، به تدریج در گودال های زمین جای گرفتند و خشکی ها از زیر آب سر برآوردند و روز به روز گسترده تر شدند.

همچنین در برخی از روایات این روز به عنوان روز قیام امام زمان مهدی موعود(عج) معرفی شده و خاتم المحدثین ، شیخ عباس قمی (ره) روز دحو الارض را از چهار روز معروفی ذکر کرده که روزه آن ثواب هفتاد سال عبادت را دارد.

شب و روز دحوالارض نمازها و ادعیه مخصوصی دارد که کیفیت آنها در کتاب مفاتیح الجنان مرحوم شیخ عباس قمی (ره) آمده است.

 

 

سخـــن روز : 

آقای عراقچی در جلسه بررسی حقوقی برجام وقتی با سئوال آقای رسائی در خصوص تآمین نظرات رهبری مبنی بر لغو تحریم ها پاسخی می دهد که باور آن غیر ممکن است ! عراقچی می گوید: ما در برجام دغدغه های رهبری درباره تحریم ها را رعایت کرده ایم!.

امام خامنه ای : « این که نشستیم مذاکره کردیم ،در بعضی از موارد کوتاه آمدیم ، یک امتیازاتی دادیم ، عمدتاً برای این بودکه تحریم ها برداشته بشود ؛ اگر بنا است تحریم ها برداشته نشود ، پس معامله‌ای وجود ندارد ، دیگر اصلاً این معنا ندارد. مسئولین این را باید مشخّص کنند و نگویند که مثلاً او برای قانع کردن رقبای داخلی خودش این حرف را می زند . »

با توجه به اشکالات اساسی در متن برجام و قطعنامه 2231 سخن آقای عراقچی تعجب برانگیز و اهانت آمیز است، زیرا این جماعت که اینگونه ادعا می کنند دغدغه های رهبری را رعایت کرده اند، اگر نمی خواستند رعایت کنند! مصیبت بزرگی گریبانگیر کشور می کردند و دولت یازدهم روی پادشاهان قاجار و امضاء کنندگان عهدنامه ننگین ترکمنچای و رژی را سفید می کردند و انقلاب اسلامی را به کدخدا(آمریکا) به رایگان می بخشیدند و با تشر کدخدا حتی به دست بوسی رژیم صهیونیستی هم می رفتند!!!

حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مجلس و عضو کمیسیون بررسی برجام در صفحه اینستاگرامش نوشته : « امروز آقای عراقچی کمی عصبانی بود، نمی دانم چرا ، اما در پاسخ به انتقادات و اشکالات دوستان نماینده ، چندبار از کوره در رفت و پرخاشگری کرد حتی یکبار عینکش را پرت کرد روی میز. من هم به ایشان گفتم ای کاش پای میز مذاکره اینطور رفتار می کردید ، بعداز جلسه هم گفتم ای کاش وقتی جان کری زنگ زد به آقای ظریف که کشتی کمک به مردم یمن باید برگردد ، به جای برگرداندن کشتی ، عینک به زمین می زدید. به شوخی گفتم هیچ ‌وقت یک ایرانی را تهدید نکنید فقط تلفن بزنید ما خودمان انجام می دهیم !!! [ وزنه سیاسی ]

 



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید   ( 1038 )                                                                  

ســوره 18 : کهــف ( مـکّــی ـ115آیه دارد ـ جزء  پا نزدهم ـ صفحه 293 )


( قسمــت بیستم )


حـلاوت سخـن حـقّ



 

 ( جزء پانزد هــم صفحــه 300 آیه  60 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم 

وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِفَتَاهُ لَا أَبْرَحُ حَتَّى أَبْلُغَ مَجْمَعَ الْبَحْرَیْنِ أَوْ أَمْضِیَ حُقُبًا


   ترجمــه لفظـــی آیــــه :

 

و [یاد کن] هنگامى را که موسى به جوان [همراه] خود گفت :

دست بردار نیستم تا به محل برخورد دو دریا برسم هر چند سالها[ى سال] سیر کنم


 نگاهی ادبی و عرفانی به آیــه :

 

نوشتــــه انــــد :

 

موسی(ع) را چهـــــار سفــــر بود ؛

سفــــــر اول ؛ سفــــر هَــــرَب ؛

سفــــــری کـــــه پس از کشتـــــن قبطـــــــــی ؛

از مصر فرار کرد و به مَدیَن نزد شعیب (ع) رفت ،

سفــــر دوم ؛ سفـــــر طلب بود ؛

سفری که از مدین به مصــــر بر می گشت ؛

و در آن سفــــر در تاریکیِ شب ؛

در وادیِ اَیمَن بدنبال آتش رفت ؛

و روشنـــــــــی یافت ،

او نـــــــــــــــار خـــــواســــــت ؛

و از نــــــــــار بـــــــه نــــــــــور رسیـــــد !

سفر سوم ؛ سفــــر طَــرَب بود !

سفری که در میقات به کوه طور رفت ،

و با خـــــــداونــــــــدش سخـــــــــن گفت .....

کار طــــــــــــرب به جایی رسید کـــــــه ؛

رؤیت خداونـــــــــد را درخواست کرد !

و پاسخ « لَن تَرانِی » شنید !

سفر چهارم ؛ سفــــــر تَعَــــب بود ؛

سفری که با یوشــــع به قصد دیدار خضـــــر (ع) ،

راه بسیاری پیمود و خستــــه شد !

لطایف ، درس ها و عبرت های این سفر ها :

موسی(ع) در شب تاریک به طلب نـــار شد ؛ نـــــور یافت !

ولی جوانمرد عارف ؛ به طلب نــور شد ؛ نــــــــار یافت !

اگر موسی بی واسطه ، به حلاوت سخن حقّ رسید ؛

چه عجب اگر دوستــــــان را از آن بوئــــی رسید !

اگـــــــر آتــش مــوســـی آشــــــــکار بـــــود ؛

آتش این جوانمـــــردان ، نهـــــــان است ،

و در عمـــــــــق جــــــــــــان است !

اگـــــــر آتش موســـی در درخــت بــــود ؛

آتش این جوانمــــــردان در عمق جان است !

او که این آتش دارد ؛ دانــــــد کــه چنــــان است !

همه ی آتش هـــا تــــــــن را ســــــــــوزد ؛

و آتشِ دوستــــــی ؛ جــــــان را !

و با آتشِ جانسوز ؛ شکیبـــــائی چگونه توان !

سفر تَعَب موسی اشارت است به ؛

سفر مریدان در بدایتِ ارادت !

که سفر دیانت ، و تحمّل مشقّت !

و تهذیب ؛ ســـه گونـــــــــــه است :

تهذیبِ نفس ، تهذیبِ خوی ، تهذیبِ دل ؛

تهذیب نفس نیز در سه چیز است :

به جای گله ؛ سپاس گزاردن ،

به جای غفلــــــــت ؛ بیـــــــــدار ماندن ،

به جای گــــــــــزاف ؛ هــوشیــــــــــــــــار بودن !

و تهذیب خوی نیز در سه چیز است :

به جای ناله ؛ شکیبائی کردن ،

به جای بخــــــل ؛ بـــــــــــذل نمودن ،

و به جای انتقـــــــــــام ؛ عفـــــــــــو نمودن !

تهذیبِ دل نیز در سه چیز است :

از هلاکِ امن ؛ با ترس آئی ،

از شومیِ نومیدی ؛ با برکتِ امید آئی ،

و از محنتِ پــــراکنـــــــدگیِ دل ؛

با سپاس گزاریِ دل آئی !

و رسیدن به این تهذیب ها ؛

آموختنِ دانش است ،

و خوردنِ غـــــــذای حــــــــلال ،

و ادامـــــــــه ی بـــــــــــارِ ذوالجـــلال !

و ثمره ی آن سه چیز است :

سـرّی به اطلاع حقّ آراسته ،

جـــانی به مهــــر سرمدیّت افروختـــــه ،

و علــــــم لَدُنِّـــــــــی بی واسطــــــــه یافتــــــه !

و این است که فرمود :

... وَ عَلَّمْنَاهُ مِن لَّدُنَّا عِلْمًا (65)

هرکه صفات خود قربان شرع مقدس تواند کرد ؛

ما اسرارِ علمِ حقیقت را بر دل او نقش بندیم ،

و محقق است که گوینده ی این علم ؛

از یافــــت سخن گوید !

و نـــــــــور بر سخن وی پیــــــدا ،

که برقی از نــــورِ اعظم ، در دل وی تافتـــــه !

و چــــــــراغ معــــرفت وی افراختــــه !

و اســــــــرار غیبــــــــــیِ او مکشوف گشتـــــه !

چنان که بر خضر در کار کشتی و غلام و دیوار ؛ مکشوف بود .




موضوع :


<      1   2   3   4   5      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *