سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1985968
  • بازدید امروز: 62
  • بازدید دیروز: 185
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[962]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 504 )

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ـ 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 2 )

( قسمت یکصـد و پانزدهــم )


شیـدای محبـوب


 

 

( جزء سوم صفحه 49)

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

285 ـ آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَیْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ  کُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَ مَلآئِکَتِهِ وَ کُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ

لاَ نُفَرِّقُ  بَیْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَ قَالُواْ سَمِعْنَا وَ أَطَعْنَا غُفْرَانَکَ رَبَّنَا وَ إِلَیْکَ الْمَصِیرُ

286 ـ لاَ یُکَلِّفُ اللّهُ نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا لَهَا مَا کَسَبَتْ وَ عَلَیْهَا مَا اکْتَسَبَتْ رَبَّنَا لاَ تُؤَاخِذْنَا

إِن نَّسِینَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَ لاَ تَحْمِلْ عَلَیْنَا إِصْرًا کَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِنَا رَبَّنَا وَ لاَ تُحَمِّلْنَا

مَا لاَطَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَآ أَنتَ مَوْلاَنَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ

 

تفسیر لفظی :

285 ـ  پیامبر(ص)  بدانچه از جانب پروردگارش بر او نازل شده است ایمان آورده است‏،

و مؤمنان همگى به خدا و فرشتگان و کتاب ها و فرستادگانش ایمان آورده ‏اند (و گفتند:)

(میان هیچ یک از فرستادگانش فرق نمى ‏گذاریم‏) و گفتند: (شنیدیم و گردن نهادیم‏،

پروردگارا ؛ آمرزش تو را (خواستاریم‏) و فرجام به سوى تو است‏.)

286 ـ خداوند هیچ کس را جز به قدر توانایى‏ اش تکلیف نمى‏کند. آنچه (از خوبى‏)

به دست آورده به سود او، و آنچه (از بدى‏) به دست آورده به زیان اوست‏ .

پروردگارا ؛ اگر فراموش کردیم یا به خطا رفتیم بر ما مگیر،

پروردگارا ؛ هیچ بار گرانى بر (دوش‏) ما مگذار؛

همچنان که بر (دوش‏) کسانى که پیش از ما بودند نهادى‏.

پروردگارا ؛ و آن چه تاب آن نداریم بر ما تحمیل مکن‏؛ و از ما درگذر؛

و ما را ببخشاى و بر ما رحمت آور؛ سرور ما  تویى‏؛ پس ما را بر گروه کافران پیروز کن‏.

 

تفسیر ادبی و عرفانی :

... آمَنَ الرَّسُـولُ بِما اُنــزِلَ اِلَیکَ مِن رَبِّهِ ...

خطاب به محمّد (ص) نکـرد بر وجه بزرگ داشت،

آمن الرسول گفت و آمن محمّد نگفت ,

چنانکه درباره خود اَلحَمـدُلله گفت

و اَلحَمـــدِی نگـفــت،

این مدح و ثنــــــا بر پیغمبــــر(ص) است

که او را رسالـــت داد،

و بر مــؤمنــان که آن همه حــــدود و احـــکام بشـنـــاخـتنـــد.


(ای محمّــد) ؛  

 

از مــا غــفـــــــران خـــواستــــــی


(غُـفـــرانَــکَ رَبّـَنـــــــــا)

 

تــــــــــــو را و امت تــــــــو را آمرزیدم،

(ای محمّــد) ؛

 

از من رفـــع خطـــا و فراموشی خـــواسـتـی


(اِن نَسِـیـنـــا اَو اَخـطَـــانـــا)

 

هـــر دو را از تــــو و امـــت تو برداشـتــــم،

(ای محمّــد) ؛

 

از ما سبــــــک باری خواستی


(لا تَحمِــــل عَـلَـینـــا اِصـــراً)

 

بــار تــو و امت تــــو را سبک کــــــــردم،

(ای محمّــد) ؛

 

از ما عـفـو و غـفـران و رحم و نصرت بر بی دینان خواستی


(وَ اعفُ عَـنّـا وَ اغـفِـرلَنــــا وَ ارحَمنـــــــا)

 

همه را به تـــــــــو و امّت تــو دادم!

 

از پیغمبر(ص) پرسیدند :

خـداونــد در شب معــراج به شما چه جایــزه داد؟

فــرمود :

سوره حمــد و آیه آخر سوره بقـــره


و این دو جایزه را از گنجینه عــــرش خود به من داد،


که پیش از من به احــدی نــداده بود!


 (اَلّلهُـــم َصَــلّ ِعَلی مُحَمَّـدٍ وَآلِ مُحَمَّـدٍ وَعَجِّـل فَرَجَهُــم)

****************************

الهـــــــی ؛

اگر چه طاعت بسی ندارم ،


لکن در هر دو جهان جز تــــو کسی ندارم ،

الهـــــــی ؛

تا با  تــــو  آشنا شدم از خلق جدا شدم ،


محبـــــوب را شیـــــدا شـــــدم ،


نهـان بودم ، پیــدا شدم ،

الهـــــــی ؛

از بنـــده با حکم ازل چه برآید ؟


و بر آنچـــــه ندارد چه باید ؟


کوشش بنده چیست ؟


کار خـــــواست تـــــــــــــو دارد ،


به جهد خویش نجــات خویش کَی تواند ؟

الهـــــــی ؛

هرکه تــــو را شناسد کار او باریک ،


و هرکه تــــو را نشناسد راه او تاریک ،


تــــو را شناختـن از تــــو رستـــــن است ،


و به تــــو پیوستـــــن از خود گذشتــــن است ،

الهـــــــی ؛

آنچه را که بر من آراستی به جان خریدم ،


و از هر دو جهان دوستی و لقــــای تــــو را گزیدم.



آن کس که تــو را شناخت جـان را چه کند ؟


فرزنــد و عیـال و خانمـان را چه کنــد


دیوانــه کنـی هـر دو جهـانش بخشــی


دیوانه ی تــو هر دوجهــان را چه کنــد ؟


[ پایان سوره مبارکه بقره ]

 

 

همه مشکلات و گرفتــــاری های ما

ناشی از غیبت طــــولانــــی مولایمــــــان

محبــوب دل هـــا و منجـــی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

پس برای تعجیل در فـرج مبارکشـان

دعـــــا کنیم

کارت پستال درخواستی طراحان



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 503 )

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ـ 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 2 )

( قسمت یکصـد و چهاردهــم )


نسیمـی از باغ لطـف





 

( جزء سوم صفحه 49)

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

284 ـ  لِّلَّهِ ما فِی السَّمَاواتِ وَ مَا فِی الأَرْضِ وَ إِن تُبْدُواْ مَا فِی  أَنفُسِکُمْ

أَوْ تُخْفُوهُ یُحَاسِبْکُم بِهِ اللّهُ فَیَغْفِرُ لِمَن  یَشَاءُ وَ یُعَذِّبُ مَن یَشَاءُ

وَاللّهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ

تفسیر لفظی :

هرچه در اسمان ها و در زمین است خدای راست ، و اگر نمایان سازید آن چه در دل دارید

یا پنهان سازید، خداوند شمارِ آن را داند و با شما شمار کند ، تا بیامرزد آن را که خواهد

و عذاب کند آن را که خواهد ، که خدای بر هر چیزی توانا است .


 

تفسیر ادبی و عرفانی :

این که گفت آن چه در آسمان ها و زمین است از خداوند است ،

نه برای آن گفت که دل بدان بندی ! و یا بدان مشغول شوی !

بلکه برای آن است تا دل در آفریدگار بندی ،

و آفریننده را بینی !


آسمان و زمین را آفرید

و نظرگاه عموم قرار داد

تا در صنـــــــع خـــــــــدا نگرند ،

باز اهل تدبّر و تآمّل را منزلت برتر نهاد ،

که با نظر عبرت و فکرت خوانند ،

و ( اَفَلا یَتَدَبّرُونَ ) فرمود ،

و مصطفی (ص) را از درجه خصوص برگذرانید ،

و به حقیقت افراد راه داد ،

و در نقطه ی جمع فرود آورد ،

تا به نظر او برتر آمد ،

و این منزل ها و مرتبه ها ،

چنان است که ؛

اول منزل آگاهان است ،

دوم از آشنایان ،

و سوم از دوستان و نزدیکان !

بدان سان که نخست

برقی از آسمان عزّت تافت و بنده آگاه شد ،

سپس نسیمی از باغ لطف دمید ،

بنده آشنائی یافت ،

پس از آن از جام دوستی و محبت شربتی نوشید ،

از خود بی خود شد و همه او را شد !

 

گفته اند :

                 آگاهی ، حال مزدوران است ،

آشنائی ، صفت میهمانان است ،

و دوستی ، نشان نزدیکان است .

مزدوران را مزد است ،

و میهمانان را پذیرائی ،

و نزدیکان را راز ،

مزد مزدور درخور اوست !

و پذیرائی میهمان ، درخور میزبان !

و آن که  نزدیک است ، غرقه ی عیان است !

... وَإِن تُبْدُواْ مَا فِی  أَنفُسِکُمْ ...  

کار کسانی که با او سر وکار دارند

بس شگرف است !

و عتابی که از سوی او رسد جلیل است ،

و باید آن را به جان خرید ،

که شمار کننده اوست ،

قدر این خطاب را شبلی دانست که می گفت :


بـار خـدایــا ؛

چه باشد اگر گناه همه ی عالمیان بر گردن شبلی نهی !

تا فردا در خلوت گاه ، هر گناهی را با من شمار کنی !

تا با تــــــو ام سخن دراز گردد !


حـرام دارم با دیگـران سخن گفتن


که تا حدیث تو گویم سخن دراز کنم !  

 

همه مشکلات مــــــا

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبوب دلهـا و منجی انسانهـا

حضرت حجـة ابن الحسن العـسکـری المهــــدی(عج) است


پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم

 

 



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (502 )

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ـ 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 2 )

( قسمت یکصـد و سیزدهــم ) 


حکمت و رحمت الهی

 

 


[ و هــذاالبلــــد الامیـــــن ، نمایی از شهــــر دوست ـ مکّــه مکــــرّمــه]

 

 

( جزء سوم  صفحه 48 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

282 ـ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِذَا تَدَایَنتُم بِدَیْنٍ إِلَى أَجَلٍ  مُّسَمًّى فَاکْتُبُوهُ وَلْیَکْتُب بَّیْنَکُمْ کَاتِبٌ بِالْعَدْلِ

وَلاَ  یَأْبَ کَاتِبٌ أَنْ یَکْتُبَ کَمَا عَلَّمَهُ اللّهُ فَلْیَکْتُبْ وَلْیُمْلِلِ الَّذِی عَلَیْهِ الْحَقُّ وَلْیَتَّقِ اللّهَ رَبَّهُ

وَلاَیَبْخَسْ مِنْهُ شَیْئًا فَإن کَانَ الَّذِی عَلَیْهِ الْحَقُّ سَفِیهًاأَوْ ضَعِیفًا أَوْ لاَ یَسْتَطِیعُ أَن یُمِلَّ هُوَ فَلْیُمْلِلْ

وَلِیُّهُ بِالْعَدْلِ وَاسْتَشْهِدُواْ شَهِیدَیْنِ من رِّجَالِکُمْ فَإِنلَّمْ یَکُونَا رَجُلَیْنِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتَانِ مِمَّن تَرْضَوْنَ

مِنَ الشُّهَدَاء أَن تَضِلَّ إْحْدَاهُمَا فَتُذَکِّرَ إِحْدَاهُمَاالأُخْرَى وَلاَ یَأْبَ الشُّهَدَاء إِذَا مَا دُعُواْ وَلاَ تَسْأَمُوْاْ 

أَن تَکْتُبُوْهُ صَغِیرًا أَو کَبِیرًا إِلَى أَجَلِهِ ذَلِکُمْ أَقْسَطُ عِندَ اللّهِ وَأَقْومُ لِلشَّهَادَةِ وَأَدْنَى أَلاَّ تَرْتَابُواْ 

إِلاَّ أَن تَکُونَ تِجَارَةً حَاضِرَةً تُدِیرُونَهَا بَیْنَکُمْ فَلَیْسَ عَلَیْکُمْ جُنَاحٌ أَلاَّ تَکْتُبُوهَا وَأَشْهِدُوْاْ

إِذَاتَبَایَعْتُمْ وَلاَ یُضَآرَّ کَاتِبٌ وَلاَ شَهِیدٌ وَإِن تَفْعَلُواْفَإِنَّهُ فُسُوقٌ بِکُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ

وَیُعَلِّمُکُمُ اللّهُ وَاللّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ

 

تفسیر لفظی :

ای کسانى که ایمان آورده ‏اید، هر گاه به وامى تا سررسیدى معین‏، با یکدیگر معامله کردید،

آن را بنویسید. و باید نویسنده‏ اى (صورت معامله را) بر اساس عدالت‏، میان شما بنویسد.

و هیچ نویسنده‏ اى نباید از نوشتن خوددارى کند؛ همان گونه (و به شکرانه آن‏) که خدا

او را آموزش داده است‏. و کسى که بدهکار است باید املا کند، و او (نویسنده‏) بنویسد.

و از خدا که پروردگار اوست پروا نماید، و از آن‏، چیزى نکاهد. پس اگر کسى که

حق بر ذمه اوست‏، سفیه یا ناتوان است‏، یا خود نمى‏ تواند املا کند، پس ولىّ او باید

با (رعایت‏) عدالت‏، املا  نماید. و دو شاهد از مردانتان را به شهادت طلبید، پس اگر دو مرد

نبودند، مردى را با دو زن‏، از میان گواهانى که (به عدالت آنان‏) رضایت دارید (گواه بگیرید)

تا (اگر) یکى از آن دو (زن‏) فراموش کرد، (زنِ‏) دیگر، وى را یادآورى کند.

و چون گواهان احضار شوند، نباید خوددارى ورزند. و از نوشتن (بدهى‏) چه خرد باشد یا بزرگ‏،

ملول نشوید، تا سررسیدش (فرا رسد). این (نوشتنِ‏) شما، نزد خدا عادلانه ‏تر،

و براى شهادت استوارتر، و براى اینکه دچار شک نشوید (به احتیاط) نزدیکتر است‏،

مگر آنکه داد و ستدى نقدى باشد که آن را میان خود (دست به دست‏) برگزار مى ‏کنید؛

در این صورت‏، بر شما گناهى نیست که آن را ننویسید. و (در هر حال‏) هر گاه داد و ستد کردید

گواه بگیرید. و هیچ نویسنده و گواهى نباید زیان ببیند، و اگر چنین کنید، از نافرمانى شما خواهد

بود. و از خدا پروا کنید، و خدا (بدین گونه‏) به شما آموزش مى‏ دهد،

و خدا به هر چیزى داناست‏.


تفسیر ادبی و عرفانی :

 

اگر خداوند درب معاملات ربّانی را بست ،

دری دیگر برگشــاد ،

اگر درب ربـــــــا را بست ،

درب سَلَــــــم را برگشاد ،

چنین است سنت خــــدا ،

اگر راهی به حکمت ببندد ،

صد میدان به رحمت در پیش نهد ،

خــدا گر ز حکمت ببندد دری

ز رحمت گشـایـد در دیگری !

 

اگر از یک لقمه باز زند ، صد نــوالـــه درپیچــــد !

 

نیک بخت کسی است که؛

کار خود را با خـــــــــدای گذارد ،

و از حول و قــوّت خویش بیرون آید ،

تا کار وی چنان که باید بسازد ،

بنده ، خود را چنان که باید نشاید و به کار نیاید ،

چنان که خدای را شاید و به کار آید !

نبینی که برای برداشت دشمنی

و جنگ و ستیز و صلاح و معاش ،

بندگان را چگونگی معاملت آموخت ،

و راه احتیاط  و صحت و درستی

و فساد و نادرستی داد و ستد را نشان داد!

و دبیران و گواهـــــان عدل را

بر اثبات حقوق برگماشت ،

تا خصومت از میـــان برود !

و همگی بــرادروار با هم زندگی کنند.

در این آیه شریفه ( که یک صفحه کامل

و طولانی ترین آیه قرآن است ) فرموده :

... وَاسْتَشْهِدُواْ شَهِیدَیْنِ ...

در معاملات وام و سلف ؛

دو نفر گواه گیرید ! اگر باشد دو مرد

واگر نه یک مرد و دو زن ،

و شهادت در زناشوئی و نکاح واجب ،

ولی در معاملات ، نیکو و پسندیده

و به احتیــــاط نزدیک تر ،

و به استواری معاملات همراه تر است ،

و شهادت زن در نکاح و طلاق و رجوع و وصیّت ،

و وکالت و قتل عمد ، مردود ! و از مرد مقبول است !

ولی شهادت زن در عیب زنان

و در ولادت و رضاع و قاعدگی مقبول ،

و از مرد ِ تنها ، مردود است !

و در امور مالی مانند بیع و اجاره

و رهن و ضمان و هبه و مانند آن ،

 شهادت هر دو مقبول است !

( با همه ی اختلاف فتاوای فقهاء در باب شهادات )

 

و به طور کلی شاهــــد باید دارای شرایط مقرر باشد :

از جمله ؛ با مــــروّت باشد !

بدین گونه که در کوچه و خیابان طعام نخورد !

و بر خلاف زیّ معتاد از خانه بیرون نیاید ،

و فاســــــق نباشد ،

بدین گونه که از گناهان بزرگ بپرهیزد ،

و طاعتش از گناهان کوچک بیشتر باشد !

 

 

هر کسی محـراب دارد هــر سوئی


باز محـراب سنـائی کــوی اوست

همه مشکلات و گرفتــــاری های ما

ناشی از غیبت طــــولانــــی مولایمــــــان

محبــوب دل هـــا و منجـــی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

پس برای تعجیل در فـرج مبارکشـان

دعـــــا کنیم

کارت پستال درخواستی طراحان



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (501 )

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ـ 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 2 )

( قسمت صـد و دوازدهــم )


بنیـان دوستــی

 

( جزء سوم صفحه 47)

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

281 ـ وَاتَّقُواْ یَوْمًا تُرْجَعُونَ فِیهِ إِلَى اللّهِ

ثُمَّ تُوَفَّى کُلُّ نَفْسٍ مَّا کَسَبَتْ وَ هُمْ لاَ یُظْلَمُونَ

 

تفسیر لفظی :

بپرهیزید از روزی که شما را به سوی خداوند برند و آن گاه به هر کس پاداش

آن چه که کرده است بدهند ، و از هیچ کس مزد نکاهند و ستم نکنند .



 

تفسیر ادبی و عرفانی :

روزی و چه روزی ؟

کاری و چه کاری ؟

روز بازاری و چه روز بازاری ؟

داوری گاه دنیا بسی دیده ای ،

باش تا به داوری گاه قیامت رسی !

درگاهان پادشاهان بسی دیده ای ؟

باش تا درگاه عزّت صاحب جلال بینی !

دیوان مظالم پادشاهان بسی دیده ای ؟

باش تا دیوان مظالم قیامت بینی !

سراپرده هیبت زده !

بساط جلال گسترده ،

ایوان کبریاء برکشیده ،

فرادیس جمال آراسته ،

دوزخ هیبت برآشفته !

خداوند فرمود : 

از چنین روزی بترسید ،

که جهانیان همه از آغاز جهان

تا آخر ، همه از خاک بیرون آیند !

و همگی زنده و به محشر رانده شوند !

یکی را بینی از خاک برآمده

چون خاکستر از میان آتش !

یکی چون دُرّ شاهوار از میان صدف ،

همین که رستاخیز شد ،

این روی ها همه رنگ دل ها گیرد ،

هرکه را امروز دل سیاه است ،

فردا روی سیاه باشد !

و هرکه را امروز دل روشن است ،

و به نور دانش و معرفت آراسته ،

فردا آن روشنائی نمایان شود ،

و رنگ رویش آفتاب وار

در عرصه ی کبری بتابد ،

چه زیان اگر در این جهان ،

رنگ ظاهر سیاه باشد !

دلی هست چون شمع رخشان و خورشید تابان،

چه باشد اگر کیسه تهی ولی سر آبادان !

و خداوند به او نگران ! چه روزی ؟

 

آه از آن روزی که بینی خلق را حیران شده


جان ها بر لب رسیده ، دیـده ها گریان شده !

 


همه مشکلات مــــــا

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبوب دلهـا و منجی انسانهـا

حضرت حجـة ابن الحسن العـسکـری المهــــدی(عج) است


پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم

 

 

 



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 500 )

این همه نوازش


 

 

 

 

 

 

 

 


اول  تـو حدیث عشـق کردی آغاز


اندر خور خویش کار ما را میساز


ما مخـزن گنجیم سـراپرده ی راز


لافیست به دست ما و منشور نیـاز

 

... و براستی حدیـــــث عشق را


باید از حسیــــــن علیه السلام شنید

 

 

 

جانـــــــان من !

 

 قائـم آل محمّـــــد (ص)

 

 هـر جمعـــه را به این امیـــد آغاز می کنیم


که شـایـد تـــــو در این جمعـــــه بیــــایی


و کام تشنــگان عـدالـت را سیـــراب نمـــایی

 

برای تعجیل در ظهور مبارکت هر صبح و شام دعا می کنیم


اَللّهـمّ عَجِّـل لولیِّـک الفَــرَج


کارت پستال درخواستی طراحان

 

 



موضوع :


<      1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *