نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 503 )

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ـ 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 2 )

( قسمت یکصـد و چهاردهــم )


نسیمـی از باغ لطـف





 

( جزء سوم صفحه 49)

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

284 ـ  لِّلَّهِ ما فِی السَّمَاواتِ وَ مَا فِی الأَرْضِ وَ إِن تُبْدُواْ مَا فِی  أَنفُسِکُمْ

أَوْ تُخْفُوهُ یُحَاسِبْکُم بِهِ اللّهُ فَیَغْفِرُ لِمَن  یَشَاءُ وَ یُعَذِّبُ مَن یَشَاءُ

وَاللّهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ

تفسیر لفظی :

هرچه در اسمان ها و در زمین است خدای راست ، و اگر نمایان سازید آن چه در دل دارید

یا پنهان سازید، خداوند شمارِ آن را داند و با شما شمار کند ، تا بیامرزد آن را که خواهد

و عذاب کند آن را که خواهد ، که خدای بر هر چیزی توانا است .


 

تفسیر ادبی و عرفانی :

این که گفت آن چه در آسمان ها و زمین است از خداوند است ،

نه برای آن گفت که دل بدان بندی ! و یا بدان مشغول شوی !

بلکه برای آن است تا دل در آفریدگار بندی ،

و آفریننده را بینی !


آسمان و زمین را آفرید

و نظرگاه عموم قرار داد

تا در صنـــــــع خـــــــــدا نگرند ،

باز اهل تدبّر و تآمّل را منزلت برتر نهاد ،

که با نظر عبرت و فکرت خوانند ،

و ( اَفَلا یَتَدَبّرُونَ ) فرمود ،

و مصطفی (ص) را از درجه خصوص برگذرانید ،

و به حقیقت افراد راه داد ،

و در نقطه ی جمع فرود آورد ،

تا به نظر او برتر آمد ،

و این منزل ها و مرتبه ها ،

چنان است که ؛

اول منزل آگاهان است ،

دوم از آشنایان ،

و سوم از دوستان و نزدیکان !

بدان سان که نخست

برقی از آسمان عزّت تافت و بنده آگاه شد ،

سپس نسیمی از باغ لطف دمید ،

بنده آشنائی یافت ،

پس از آن از جام دوستی و محبت شربتی نوشید ،

از خود بی خود شد و همه او را شد !

 

گفته اند :

                 آگاهی ، حال مزدوران است ،

آشنائی ، صفت میهمانان است ،

و دوستی ، نشان نزدیکان است .

مزدوران را مزد است ،

و میهمانان را پذیرائی ،

و نزدیکان را راز ،

مزد مزدور درخور اوست !

و پذیرائی میهمان ، درخور میزبان !

و آن که  نزدیک است ، غرقه ی عیان است !

... وَإِن تُبْدُواْ مَا فِی  أَنفُسِکُمْ ...  

کار کسانی که با او سر وکار دارند

بس شگرف است !

و عتابی که از سوی او رسد جلیل است ،

و باید آن را به جان خرید ،

که شمار کننده اوست ،

قدر این خطاب را شبلی دانست که می گفت :


بـار خـدایــا ؛

چه باشد اگر گناه همه ی عالمیان بر گردن شبلی نهی !

تا فردا در خلوت گاه ، هر گناهی را با من شمار کنی !

تا با تــــــو ام سخن دراز گردد !


حـرام دارم با دیگـران سخن گفتن


که تا حدیث تو گویم سخن دراز کنم !  

 

همه مشکلات مــــــا

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبوب دلهـا و منجی انسانهـا

حضرت حجـة ابن الحسن العـسکـری المهــــدی(عج) است


پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم

 

 



موضوع :