سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1985419
  • بازدید امروز: 60
  • بازدید دیروز: 84
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[962]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



   نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 691 )                                         


ســوره 5 : انعـــام  ( مکّی  ـ  165  آیه دارد  ـ جزء هفتم  ـ  صفحه 128 )


  ( قسمــت سی و نهـــم )


دارِســــلام


 

( جزء  هشتــم  صفحه 143  آیه 126 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم


وَ هَذَا صِرَاطُ رَبِّکَ مُسْتَقِیمًا قَدْ فَصَّلْنَا الآیَاتِ لِقَوْمٍ یَذَّکَّرُونَ


تفسیر لفظی :

و راه راست  پروردگارت همین است ،

ما آیات [خود] را براى گروهى که پند مى‏گیرند به روشنى بیان نموده ‏ایم


تفسیر ادبی و عرفانی :

 

راه راست ، به پا داشتن بندگی است با تحقیق در شناسائی حق ،

و راه شریعت به سوی حقیقت ،

گروهی که به ظاهر پیوسته ، و از حقیقت گسسته ، هرگز به منزل حقیقت نرسند ،

و گروهی که از شریعت دست بداشته ، و آن چه را که نیست حقیقت پنداشته ، هرگز به منزل حقیقت نرسند ،

چون که شریعت خالی از حقیقت ، حرمان است ،

و حقیقت خالی از شریعت ، خذلان !

زیرا شریعت ، بیـــان است ، و حقیقت عیــــان ،

و مصطفی (ص) ، هم صاحب عیان است و هم صاحب بیان ،

و تا شریعت و حقیقت در بنده جمع نشود ، دارِســــلام وی را جای و منزل نشود ،

خداوند فرموده :

آنان در دار سلام نزد خدا هستند ، و به هر حال که باشند و به هر صفت که روند ، سلام قرین حال ایشان و رفیق روزگارشان است ،

به اول دری که رسند ندای « به سلامتی درآئیــــد »  می شنوند .

و چون آرام گیرند ، فرشتگان گویند :

سلام بر شما که صبر پیشه ی خود کردید ،

پس از آن هر سخن شنوند ، بر سر آن سلام و تحیت شنوند ،

و از این عزیز تر که پیوسته سلام حق به ایشان می رسد ، و دل و جان آنان به آن سلام می نازد .

گفته اند : دارِسلام فــــردا از آن کسی است که در دنیـــا :

زباناو از غیبت سالم مانده ،

دلاو از غفلت بازمانده ،

اعضای او از لغزش دور مانده ،

 عقیده ی او از بدعت برکنـــار مانده ،

معامله ی او از حرام و شبهت برکنار بوده ،

و کارهای او از ریـــــا و ظاهر سازی تهی باشد ،

در آن حال است که خلعت « وَ هُوَ وَلِبُّهُم »  در شأن ایشان است ،

و هرکس که خداوند دوست و ولیّ او باشد ؛

هرکجا که باشد و هر ســــرا که جای گزیند ،

پاک و خوش و شادی بخش و دل آرام باشد.


الهـــــی ؛

جز عشق تو هیچ نیست اندر دل ما

عشق تو سرشته گشته اندر دل ما

اسفــار و شفـــاء ابن سینــا نگشود

با آن همــه جرّ و بحث ها مشکل ما

با شیخ بگو که راه مــن باطل خواند

بر حقّ تــــو لبخنــــــد زنــد باطل ما

گر سالـــک او منـــــازلی سَیــر کند

خود مسلک نیستی بُوَد منــــزل ما

صد قافله دل بــــار به مقصد بستند

بر جای بمانـــد این دل غافــــــل ما

گر نوح ز غرق سوی ساحل ره یافت

این غرق شدن همی بُوَد ساحـل ما

(دیوان امام خمینی ص 44 )



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (690)                                                              


ســوره 5 : انعـــام ( مکّی ـ 165 آیه دارد ـ جزء هفتم ـ صفحه 128 )


  ( قسمــت سی و هشتـــم )


فــــراست مؤمــن


 

 ( جزء هشتــم صفحه 143 آیه 125 ) 

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

فَمَن یُرِدِ اللّهُ أَن یَهْدِیَهُ یَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلإِسْلاَمِ

وَ مَن  یُرِدْ أَن یُضِلَّهُ یَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَیِّقًا حَرَجًا کَأَنَّمَا یَصَّعَّدُ فِی السَّمَاء

کَذَلِکَ یَجْعَلُ اللّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِینَ لاَ یُؤْمِنُونَ


تفسیر لفظی :

پس کسى را که خدا بخواهد هدایت نماید دلش را به پذیرش اسلام مى ‏گشاید

و هرکه را بخواهد گمراه کند دلش را سخت تنگ مى‏ گرداند

چنانکه گویى به زحمت درآسمان بالا مى‏ رود

این گونه خدا پلیدى را بر کسانى که ایمان نمى ‏آورند قرارمى‏ دهد

تفسیر ادبی و عرفانی :

 

بدان که این نشان شرح آن است که :

بنده را سـه نـــــور در سه وقت در دل افکنند :

نـــــــور عقـــــــل در بـــدایت ،

نـــــــور علـــــــم در وساطت ،

نـــور عرفـــــــــان در نهـــایت .

آن گاه با همه این نــــورها مشکلات او گشـــوده شود ،

و غیب ها بعضی دیدن گیــرد .

که مصطفی (ص) فرمود :

بپرهیـــــزید از فــــراست مؤمن !

چه ؛ او به نــــور خـــــدا نظر می کنند ،

بدین گونه کـــــه :

به نور بدایت ، عیب خود بداند ،

به نور وساطت ، زیان خود بشناسد ،

و به نور نهایت ، نایافتــــه ی خــــود دریابد !

یا بیان دیگر :

به نور بدایت ، از شرک برهد ،

به نور وساطت ،از خلاف نفس برهد ،

و به نور نهـــایت ، از خویشتــن خود برهد !


بیزار شو از خود که زیانِ تو توئی


کم گو ز ستاره که آسمانِ تو توئی


 

السلام علیک یا ابا صالح المهدی یا صاحب الزمان

 

مولای مهــــربانــــم

قربـان روی ماهـــت

آیـــا شود که افتـــد

بر روی من نگاهــت

در آتــش فـــراقــت

سوزم ز اشتیـــاقت

مُردَم ز بسکه مانده

چشمــم به انتظارت

 

سالروز میلاد موفورالسرور سرور عالمیان


و منجی عالم بشریت


حضرت امـــام مهدی حجة ابن الحسن العسکری


عجل الله تعالی فرجه الشریف


بر همــــه ی منتظــــران آن حضـــرت مبــــــارک



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (689)                                                   


ســوره 5 : انعـــام  ( مکّی  ـ  165  آیه دارد  ـ جزء هفتم  ـ  صفحه 128 )


  ( قسمــت سی و هفتــم )


حیــات معــرفت

 

 ( جزء  هشتــم  صفحه 143  آیه 122 ) 

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

أَوَ مَن کَانَ مَیْتًا فَأَحْیَیْنَاهُ وَ جَعَلْنَا لَهُ نُورًا یَمْشِی  بِهِ فِی النَّاسِ

کَمَن مَّثَلُهُ فِی الظُّلُمَاتِ لَیْسَ بِخَارِجٍ  مِّنْهَا کَذَلِکَ زُیِّنَ لِلْکَافِرِینَ مَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ


تفسیر لفظی :

 

آیا کسى که مرده [دل] بود و زنده ‏اش گردانیدیم و براى او نورى پدید آوردیم

تادر پرتو آن در میان مردم راه برود چون کسى است که گویى گرفتار درتاریکی هاست

و از آن بیرون‏ آمدنى نیست این گونه براى کافران آنچه انجام مى ‏دادند زینت داده شده است


تفسیر ادبی و عرفانی :

 

حیات بشریت چیزی است و حیـــات معرفت چیز دیگر ،

عالمیان به حیات بشریت زنده اند و دوستـــان به حیات معرفت ،

حیات بشریت روزی به سر آید که دنیـــا به آخر رسد و اجل در رسد ،

ولی حیات معرفت هرگز روا نباشد که به سر آید ،

که معرفت روز به روز افزون تر و به حق نزدیک تر شود .

حیات معرفت عبارت است از :

از خلق عُزلت گرفتن ،

با حقّ خلــوت کردن ،

زبان به ذکر گشودن ،

دل در فکـــر داشتن ،

گهی از نظر جلال و عـــــزّت در هیبت بودن ،

گهی بر امید نظر لطف بر سر مراقبت رفتن ،

پیوسته جان بر تابــــه ی عشق کباب کرده ،

پروانه وار ، در شب تاریک چون والهان به فغان آمده ،

بر امید آن که تا سحرگاهِ صبحِ امید بر دمد

 و او تعهد بیماران کند و گوید :

                                    ای فرشتگان ؛

شما گرد دل ایشان طـــواف کنید

تا من مَرهَم بر جراحات دل آنان نِهَــــم !


ای شاخِ امیـــدِ وصلِ عاشق به بر آ


ای مــــــاه ، ز برج بی وفائی به در آ


ای صبحِ وصالِ دوست ، یک روز بر آ


ای تیره شب فراق ، یک ره به سر آ



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (688)        

                                                     

ســوره 5 : انعـــام ( مکّی ـ 165 آیه دارد ـ جزء هفتم ـ صفحه 128 )  

 

  ( قسمــت سی و ششـــم ) 


نشان رهـروان

 

 ( جزء  هشتــم  صفحه 143  آیه 121 ) 

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

وَ لاَ تَأْکُلُواْ مِمَّا لَمْ یُذْکَرِ اسْمُ اللّهِ عَلَیْهِ وَ إِنَّهُ لَفِسْقٌ وَ إِنَّ الشَّیَاطِینَ لَیُوحُونَ

إِلَى أَوْلِیَآئِهِمْ لِیُجَادِلُوکُمْ وَ إِنْ أَطَعْتُمُوهُمْ إِنَّکُمْ لَمُشْرِکُونَ


تفسیر لفظی :

 

و از آنچه نام خدا بر آن برده نشده است مخورید چرا که آن قطعا نافرمانى است

و در خفا ‏شیطان ها به دوستان خود وسوسه مى ‏کنند تا با شما ستیزه نمایند

و اگر اطاعتشان کنید قطعا شما هم مشرکید


تفسیر ادبی و عرفانی :

 

خوردن به شهــــوت چیزی است و خوردن به ضـــــرورت چیز دیگر ،

خوردن به شهــــوت اهـــــــــل غفلــــت راست به صفت بطالت ،

و خوردن به ضرورت اهل قناعت راست به حکم ضرورت

و تقویت نفس بهر طاعت ،

جز این دو حالت ، حالتی دیگر است در خوردن ،

که آن حال عارفان است و نشان رهروان .

مجاهدان راه خدا اهل ریاضتند ،

خـــــــوراک شان خشن ،

لبــاس شان خشن ،

و آن کس که به معرفت خداوند رسد ،

هر چیزی به ذائقه ی او لطیف است .


ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند


تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (687)                                                             


ســوره 5 : انعـــام  ( مکّی  ـ  165  آیه دارد  ـ جزء هفتم  ـ  صفحه 128 )


  ( قسمــت سی و پنجـــم )


نعمت های ظاهر و باطن


 

 ( جزء  هشتــم  صفحه 143  آیه 120 ) 

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

وَ ذَرُواْ ظَاهِرَ الإِثْمِ وَ بَاطِنَهُ إِنَّ الَّذِینَ یَکْسِبُونَ الإِثْمَ سَیُجْزَوْنَ بِمَا کَانُواْ یَقْتَرِفُونَ


تفسیر لفظی :

و گناه آشکار و پنهان را رها کنید زیرا کسانى که مرتکب گناه مى‏ شوند

به زودى در برابر آنچه به دست مى ‏آوردند کیفر خواهند یافت   .



تفسیر ادبی و عرفانی :

 

بدان که کردار آدمی دو طرف دارد :

یک طرف به دل پیوسته ، که آن را نیّت گویند ،

و یک طرف به تن پیوسته ، که آن را عمل گویند .

این ظاهر است و آن باطن ،

پس هرچه از محظورات و منهیات شرع ،

به دست و پای و زبان باشد آن را گناه ظاهر ،

و هرچه به دل بیندیشد و نیّت کند آن را گناه باطن گویند ،

و خداوند در این آیت می فرماید :

هـــــر دو را بگـــــذاریـــــد

هم عمل بــــــــــد که در ظاهــــر رود ،

و هم اندیشه و نیّت بـــد که در باطن بوده ،

بدین بیــــــــــان که :

خداوند به کَرَم خود خلق را بیــــافرید ،

و با نظرِ حکمت و کَـــرَمِ بی نهــــایت ، آن ها را پرورش داد ،

 و نعمت هــــای ظاهر و باطن بر ایشان تمــــــــام کرد ،

آن گاه از بنده شکــــــرنعمت خواست ، و فرمود :

اگر شرط بنـــدگی می نمائید ، شکر نعمت بجای آرید 

و آن این است که گنــــاه ظاهـــر و باطــــن را واگذاریـــد .

همان طور که نعمت دو قســـم است : ظاهـــــر و باطـــــن ،

مخالفت هم دو قسم است : ظاهر و باطن ،

نعمتِ ظاهـــر ؛کمـــــــال خلـــق است

و نعمتِ باطن جمــــــال خالــــق!

همچنین گنـــاه و مخالفت ظاهر ؛ گنــاهِ اعضاءِ تن است ،

و گناهِ باطن ؛ دوست داشتن انجام کار خلاف است ، که در دل رود و قصد و نیّت آن کند .

طلب بهشت ، طلب نعمت است ،

و در طلب نعمت ، بازماندن از راز ولی نعمت و نازحضرت ، ذلت است ،

و هرچه تو را از راز و نیـــــاز باز دارد آن را شـــــرک شمرند و گنــــاه دانند ،

هرچند در باور قومی طاعت و عبادت باشد ،



موضوع :


<      1   2   3   4   5      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *