نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (690)                                                              


ســوره 5 : انعـــام ( مکّی ـ 165 آیه دارد ـ جزء هفتم ـ صفحه 128 )


  ( قسمــت سی و هشتـــم )


فــــراست مؤمــن


 

 ( جزء هشتــم صفحه 143 آیه 125 ) 

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

فَمَن یُرِدِ اللّهُ أَن یَهْدِیَهُ یَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلإِسْلاَمِ

وَ مَن  یُرِدْ أَن یُضِلَّهُ یَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَیِّقًا حَرَجًا کَأَنَّمَا یَصَّعَّدُ فِی السَّمَاء

کَذَلِکَ یَجْعَلُ اللّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِینَ لاَ یُؤْمِنُونَ


تفسیر لفظی :

پس کسى را که خدا بخواهد هدایت نماید دلش را به پذیرش اسلام مى ‏گشاید

و هرکه را بخواهد گمراه کند دلش را سخت تنگ مى‏ گرداند

چنانکه گویى به زحمت درآسمان بالا مى‏ رود

این گونه خدا پلیدى را بر کسانى که ایمان نمى ‏آورند قرارمى‏ دهد

تفسیر ادبی و عرفانی :

 

بدان که این نشان شرح آن است که :

بنده را سـه نـــــور در سه وقت در دل افکنند :

نـــــــور عقـــــــل در بـــدایت ،

نـــــــور علـــــــم در وساطت ،

نـــور عرفـــــــــان در نهـــایت .

آن گاه با همه این نــــورها مشکلات او گشـــوده شود ،

و غیب ها بعضی دیدن گیــرد .

که مصطفی (ص) فرمود :

بپرهیـــــزید از فــــراست مؤمن !

چه ؛ او به نــــور خـــــدا نظر می کنند ،

بدین گونه کـــــه :

به نور بدایت ، عیب خود بداند ،

به نور وساطت ، زیان خود بشناسد ،

و به نور نهایت ، نایافتــــه ی خــــود دریابد !

یا بیان دیگر :

به نور بدایت ، از شرک برهد ،

به نور وساطت ،از خلاف نفس برهد ،

و به نور نهـــایت ، از خویشتــن خود برهد !


بیزار شو از خود که زیانِ تو توئی


کم گو ز ستاره که آسمانِ تو توئی


 

السلام علیک یا ابا صالح المهدی یا صاحب الزمان

 

مولای مهــــربانــــم

قربـان روی ماهـــت

آیـــا شود که افتـــد

بر روی من نگاهــت

در آتــش فـــراقــت

سوزم ز اشتیـــاقت

مُردَم ز بسکه مانده

چشمــم به انتظارت

 

سالروز میلاد موفورالسرور سرور عالمیان


و منجی عالم بشریت


حضرت امـــام مهدی حجة ابن الحسن العسکری


عجل الله تعالی فرجه الشریف


بر همــــه ی منتظــــران آن حضـــرت مبــــــارک



موضوع :