سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1989315
  • بازدید امروز: 50
  • بازدید دیروز: 36
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[962]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید(458)) 

 

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ـ 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 2 )

( قسمت شصـت و نهــم) 


اُنـس محبّــان

 

( جزء دوم صفحه 29 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــمِ

189 ـ یَسْأَلُونَکَ عَنِ الأهِلَّةِ قُلْ هِیَ مَوَاقِیتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ   

وَ لَیْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوْاْ الْبُیُوتَ مِن ظُهُورِهَا وَ لَکِنَّ الْبِرَّ

مَنِ اتَّقَى وَ أْتُواْ الْبُیُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا وَاتَّقُواْاللّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ

 

از تو از ماه ها می پرسند ، بگو : آن ها هنگام هائی ساخته و نهاده از طرف خداوند برای مردم و برای گذراندن حج ،

و پارسائی و نیکی آن نیست که به خانه ها از بام درآئید ! لیکن پارسائی آن است که به خانه ها از در درآئید

و از خشم و عذاب خداوند بپرهیزید تا مگر رستگار شوید .

توضیح این که در آن زمان گویا برای رفتن به خانه خدا  از دیوارهایش بالا می رفتند نه از درب ها !


 

کم و زیاد شدن مــــــــاه

و افــــــزودن و کاستـــــــــــن آن

اشارت است به قبض و بسط عارفان !

و هیبـــــــت و اُنــــــــــــس محــبّــــــــــــــــان !

قبــــض و بسط عارفــــان به منزله بیـــم و امیـــد عامیــــان  است ،

همان قدر که قبض و بسط از خـــوف و رجــــــا بـــرتــــر آمد ،

هیبــت و انـــس  نیز از بســـط و قبـــض بـــرتــــر است !

چه که ؛ خــــوف و رجـــــــــاء ، عامیــــــان راست ،

و قبـــض و بســـــــط خاصــــگان راست !

و هیبت و انس خاص خاصان راست !

حالت اول مقــــام ظالمـــان  است ،

و حالت دوم مقـــــام مقتصدان ،

و حالت سوم ، مقــــام سابقـــان است !

و غایت همـــــــــه ، اُنــــس محبّــــــــان است !

چه که آدمی در آن حالــــــت ، به غایتـــــــی رســــــد ؛

که اگر در میــــــــــان آتــــــــش شــــــــود  خبــــــــــردار  نشـــود !

و حــــرارت آتـــش روح اُنـــس او را هیــچ اثـــــر نکنــــد !

 

*************************************

نوشته اند ؛

عارف بزرگی را پیشه آهنگری بود ،

و آتش سوزان افروخته و آهن در آن نهاده بود ،

کسی از آن جا بگذشت و آیتـــی از قـــرآن خواند ،

شیخ را از آن آیت ، وقت خوش گشت ،

و حالت اُنس  بر وی غالب شد ،

و دست در کـــــــوره بـــــــرد

و آهن گداخته را با دست بیرون آورد !

و همچنان نگاه می داشت !

تا شاگرد در او نگریست !

شاگرد گفت ای شیخ ؛

این چیست که آهن داغ بر دست نهاده ای ؟

عارف از سرِ کارِ آهنگری برخاست ،

و پیشه را بگذاشت ،

و گفت : چندین بار مـــــــا حرفت را بگذاشتیم ،

و باز بر سری آن شدیم ،

این بار حرفت مـــــــــا را بگذاشت !

**************************************

نقـــــل شـــــده :

حکیمی با فرزند خود در کوهی گرفتار آمدی،

و گرگی به آن ها حمله بنمود ،

حکیــــم طعمه ای به گرگ بینداخت ،

و گرگ ، طعمه بخورد و برفت ،

و حکیم و فرزندش نجات یافتند ،

پس از این ماجرا حکیم فرزندش را پنـــــدی داد :

اگر به گرگی طعمه ای دهی ،

طعمه بگیرد و مادام که به خـوردن مشغـول بودی حمله ننمودی !

ولی گرگ نفس ، گرگی است که ؛

 اگر طعمه ای به او دادی ،

یک قـــدم جلــــوتـــــــر آمـــــــدی !

و هرچه به او طعمــه و غــــذا و میـــــدان دهی ،

ترکت نکند و جلوتر آید تا هلاکت سازد !

پس فریب هـــوای نفس مخور ،

و قـــدم به گنــــــاه منه ،

از ابتدا ستیز کن تا گرگ نفس خویش برانی ،

و بـــدان کــــه ؛

 گرگ بیـابـــان با طعمـــــه ای بــــــــرود ،

ولی گرگ نفس به طعمـــــه ای بیــــــایــــــــد !

 

 

این جمعه هم گذشت و نیـــامد !

 

همه مشکلات و گرفتاری های ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمــــــان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

 

 پس برای تعجیــــل در فـــرج مبارکشــــان دعا کنیم




موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید(457)

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ـ 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 1 )

( قسمت شصـت و هشتــم) 

تازیــانه عِقـاب !


 

( جزء دوم صفحه 29 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــمِ

188 ـ وَلاَ تَأْکُلُواْ أَمْوَالَکُم بَیْنَکُم بِالْبَاطِلِ وَ تُدْلُواْ بِهَا إِلَى الْحُکَّامِ

لِتَأْکُلُواْ فَرِیقًا مِّنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالإِثْمِ وَ أَنتُمْ تَعْلَمُونَ


 

مال یکدگر را به گزاف و به ناشایست میان خودتان نخورید !

و آن را فرا دست حاکمان نگذارید ، که بدان وسیله مقداری از اموال مردم را

 با بزه کاری بخورید ، در حالی که می دانید چه می کنید .



 

[ با احترام به همه دوستان گرامی ، این یک تصویر است و منظور من از استفاده از آن ،

صرفاً بنــــدهای ششگانــــه آن بود ، وگرنه جدای از مفیــــد بودن روایت ،

بنده اصراری بر بازنشر ندارم ، در معذوریت قرار نگیرید ، اتخاذ تصمیم با خودتان است ]

 

این آیت اشارت به این که :

کردگار قدیـــم و داور حکیـــــم

 بر  اســـرار بنــــدگان  آگاه است ،

 هرچند داور زمین به ظاهر حکم کند !

داور آسمان به باطن نِگَرد !

و نهــــــانی ها داند ،

پس بنگر تا راستی در باطن به کار بری ،

و راستی در معاملت پیشه کنی ،

و از خــداونـــد نهان دان شرم داری ،

و جز حق خود  طلب نکنی ،

که امروز آبرویت نزد خلق ببرد ،

و فـــردا به تازیانـــه عقــــاب  تـــو را ادب کند ،

و گوید : ای بی شرم فرزند آدم ؛

ندانستی که من به نهانی های آسمان و زمین آگاهم ،

و از کارِ بـــــد ستمگـــــران غافل نیستم .

 

 

صنـدوق عمـــل :

 

از مرحوم آیة الله العظمی اراکی (ره) نقل شده :

صندوق عمل ، گــور آدم است ،

بدین مراد که آدمی در دنیا ،

هرچه سیم و زر جمع بکردی ،

در صندوق بریختی یا پس انداز بکردی ،

برای اعمال و کردار او هم صندوقی وجود دارد ،

که هرچه و هرکار که بکند ،

در صندوق عمل او بریزند !

و ان صندوق [ گُـــــــــور ] است !

پس از آن که شخص بمُرد ،

روز قیــامت  درِ صنـــدوق بگشایند ،

و  اندوختــــــه وی  بنگرند ،

هرچه عمـــــــل نیک تر  داشتی ،

بهــــــــــره بیشتر برداشتی ،

و اگر عمـــــــــــــــل نداشتی ،

بی بهـــــــــــــــره گذاشتی !

 

جانـــــــان من !

 

 قائـم آل محمّـــــد (ص)

 

 هـر جمعـــه را به این امیـــد آغاز می کنیم

که شـایـد تـــــو در این جمعـــــه بیــــایی

و کام تشنــگان عـدالـت را سیـــراب نمـــایی



موضوع :


صنـدوق عمـل !



( ادامه مطلب )



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید(456)

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ـ 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 1 )

( قسمت شصـت و هفتــم) 

دام دوستــــی

 

( جزء دوم صفحه 29 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــمِ 


187 ـ أُحِلَّ لَکُمْ لَیْلَةَ الصِّیَامِ الرَّفَثُ إِلَى نِسَآئِکُمْ

هُنَّ  لِبَاسٌ لَّکُمْ وَ أَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ عَلِمَ اللّهُ أَنَّکُمْ  کُنتُمْ تَخْتانُونَ

أَنفُسَکُمْ فَتَابَ عَلَیْکُمْ وَ عَفَا عَنکُمْ  فَالآنَ بَاشِرُوهُنَّ

وَابْتَغُواْ مَا کَتَبَ اللّهُ لَکُمْ وَ کُلُواْ  وَ اشْرَبُواْ

حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الأَبْیَضُ مِنَ  الْخَیْطِ الأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ

ثُمَّ أَتِمُّواْ الصِّیَامَ إِلَى  الَّلیْلِ وَ لاَ تُبَاشِرُوهُنَّ وَ أَنتُمْ عَاکِفُونَ

فِی الْمَسَاجِدِ تِلْکَ حُدُودُ اللّهِ فَلاَ تَقْرَبُوهَا

کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللّهُ آیَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ

 

شب روزهائی که روزه دارید آمیزش با زنان تان رواست ، ایشان آرام شما و شما آرام ایشانید ،

خدا داناست که شما کج می رفتید و به خود خیانت می کردید! پس خداوند شما را توبه داد

و شما را عفو کرد ! اکنون به زن های خود برسید ! و بجوئید آن چه را که خداوند روزی شما نوشته

و بخورید و بیاشامید تا تیغ روز از دامن شب در بامداد نمایان گردد ،

پس از آن روزه را تمام کنید تا آغاز شب

و در حالی که معتکف در مسجد هستید با زن های خود آمیزش نکنید ،

خداند نشانی های پسندیده خود را این گونه برای مردم بیان می کند !

تا از خشم و ناپسندی وی باز پرهیزید .


 

در این آیت هم پیغام است هم تفضیل و هم تخفیف !

پیغام راست ! تفضیل نیکو ، تخفیف به سزا !

پیغــــام خــــداونـــــــــد به بنـــــــدگان ،

تفضیــــل روزه رمضــــــان بر دیگـــــر اعمـــــــال آنان !

تخفیف به ایشان در اباحت عشــــرت با همسران !

از این عجب تر که بنـــــــدگان را به سحـــــور خــــوردن فرماید،

و در سحور خوردن  تعبیــه لطیف  از غیب بیرون آرد ،

از این روی ، مقصود نه غـــذا خــــوردن است !

بلکه تا بنــــــــــده را در کمنـــد دوستــــی اندازد !

پس خــــــــوردن بهــــــانـــــــــه است ،

و سحـــــور دام دوستــــی را بهـــانـــــه است !

 

 

 

چنان که در شب تار ،

آتش را موسی بهــــانـــــــه  بـــــود !

که در آن شب ابر سیاه نمایان ،

باد سخت در میــــــان !

اهل موسی به نالیـــــــدن آمده !

جهــــان همه تـاریـــــــک شده ،

موسی بی طاقت گشته به فریــــاد آمد !


وقت است کنون اگر بخواهی بخشـود

چون کشته شوم دریغ چون دارد سود ؟

 

 

 

پس این سحری خوردن ، دام وصلت است !

که من نهـــادم تــــا تــــــو برخیـــــــزی !

و در دام دوستی مـــــــا افتی !

فرشتگان را گوئیـــــم بنگرید ؛

این آدم  را که می گفتید خون ریزد  و فســـاد کند

نــه آن است که فقط شما می گفتید !

 بلکه او شب خیــــــــز است ،

بسم الله بر زبان تـــــو برانم تا گویم ؛

که بنـــــــده من از ذاکـــــــران است !

ســــوزی در دلت پدید آرم ؛

تا از سرِ آن ســــــــوز  آه   کشی !

و من گویم ؛ بنده من به مهر من ســــوزان است !

بنده من می سوزد  و می زارد ،

و خــــــدای ، او را می نـــــــــــوازد !

و در دلش نــور معــــرفت می فزاید ،

و حقیقت کرم با زبان لطف به بنده می گوید :


من آنِ تو ام تـو آنِ من باش ز دل

گستاخی کن چرا نشینی تـو خجل

گر جرم همه خلـق کنـم پاک بحل

در مملکتم چه کم شـود مشتی گِل؟

 

 

توضیح : از اتفاقات جالبی که در این وبلاگ قرآنی روی می دهد این است که

بدون هیچ گونه تغییری در برنامه نگارش مطالب ،  

گاهی یادداشت یک روز دقیقاً مصادف می شود با حوادث تاریخی همان روز ! 

 و این بار نیز برای چندمین مرتبه است که این اتفـــاق نــــادر روی میدهد !

 آری ؛ در آستــــــانه مــــاه مبـــــــارک رمضـــــــان هستیـــــم

و مطلب ما هم بهمان ترتیبی که جلو می آمد رسیده به

 آیات مربوط به روزه و رمضـــــان ،

 

ایام پر فیض و برکت رمضان المبارک


بر شمــــا و همه مسلمانان مبـــــارک باشد

 

همه مشکلات و گرفتاری های ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمــــــان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

 

 پس برای تعجیــــل در فـــرج مبارکشــــان دعا کنیم


کارت پستال درخواستی طراحان



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید(455) 

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ـ 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 1 )

( قسمت شصـت و ششــم) 

 جــان جهــان

 

 

( جزء دوم صفحه 28 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــمِ:  

186 ـ  وَ إِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ  الدَّاعِ

إِذَا دَعَانِ فَلْیَسْتَجِیبُواْ لِی وَ لْیُؤْمِنُواْ بِی  لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ

و چون بندگان ، مرا از تو پرسند ، من نزدیکم و خواندن آن ها را پاسخ می گویم

 هرگاه که مرا می خوانند ، پس باید بندگان من فرمان مرا اجابت کنند ،

 و به من ایمان آورند ، تا به راه راست و راستی بمانند .

 

 

چون بندگان ، مــــــــرا از تــــو پرسند ،

آنان که در  حلقــــه حرمت  مـــــــــا درآویختند ،

و به کــــــوی مـــــــــا گریختند ،

هرچه جــــز  مـــــــــا است گذاشتند ،

و خدمت مـــــــــا برداشتند ،

با مـــــــــا گرویدند و از اسباب ببریدند ،

جامــــه بـــلا  به تــــن پوشیدند ،

و مهر مـــــــــا به جان و دل خریدند ،

عاشق در وجــــود آمدند ،

و با عشق بیرون شدند !


با عشـق برون شد از عـدم مرکب ما

روشن ز شـراب وصــل دائم شب ما

زان می که حرام نیست در مذهب ما

تا بـاز دگـر خشک نیــابی دل ما

 

این چنین بندگان و این چنین دوستان ،

چون مــــــــرا از تــــو پرسند ، 

 و نشـــان مــــــا از تـــو خواهند ،

بدان که مـــــن ناخــوانـــده به آن ها نزدیــکــــــم .

 

آورده اند که :

موسی در آن شب دیجور ،

در آن انتهـــــــای طـــــــــور ،

صـــــــدای حـــــــقّ شنید ،

از سوز دل و بی تابی گفت :

خـــدایــــــــا ؛ خوانند ه را شنــــوانـــــدی !

کجـــــایـــت جـــویـــــم ؟ 

نــــدا آمــــــد :

چنان که خواهی می جوئی ،

که مــــن بــــا تـــــــو ام ،

و نزدیک تــرم به تــــو ، از جان تــــــو ، در کالبد تــــو !

و از رگ جــــــــــان تــــــو ، به تــــــــو !

و از سخن تــــــــو ، به دهــــــان تــــــــو !

گفتـم صنمـا مگــر که جـانــان منی

اکنــون که همی نگـه کنـم  جـان منی

بی جــان گردم اگر زمـن برگــردی

ای جان جهانتـــوکفر و ایمان منی !


 

 

 

فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ  الدَّاعِ 

من به بندگان نزدیکم ،

نزدیکان را دوست دارم ،

خوانندگان را پاسخ گویم ،

جویندگان را به خود راه دهم ،

بنده من ؛ به مــــن نزدیک شو !

تا به تـــو نزدیک شوم !

بنده من ؛ تـــو مــــرا می خوانی ،

من تـــو را اجابت می کنم ،

و من تـــو را به رسالت رسول خود می خوانم ،

اجـــابـــت کــــن !

بنده من ؛ درِ دعــــــا بگشــــــای ،

تا درِ اجـــــــــابت بگشایم ،

این بارِ حکم که بر تـــو نهادم ،

مصلحت تـــو را خواستم ،

و ساختن کار تـــو را نهادم ،

تا به راه راست بمانی !

 

و به نعیم جاودان برسی !

 

 

 

وصل آمد و از بیم جــدائی رستیم

با دلبـر خـود به کـام دل بنشستیم !

 

 

 

همه مشکلات مــــــا

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبوب دلهـا و منجی انسانهـا

حضرت حجـة ابن الحسن العـسکـری المهــــدی(عج) است


پس به هنگام افطار و دعای سحرگاهان


برای تعجیل در فرج مبارکشان دعا کنیم

 



موضوع :


<      1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *