سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1967280
  • بازدید امروز: 102
  • بازدید دیروز: 258
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[963]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 519 )

ســوره 3 : آل عمران  ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم ـ صفحه 50 )


( قسمت سیـزدهـم )


خورشیـد نشـاط مــا


 

اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا شَمسَ الشُمُوس وَ اَنیسَ النُفُوس

 

( جزء سوم صفحه 52)

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

 

17 ـالصَّابِرِینَ وَالصَّادِقِینَ وَالْقَانِتِینَ وَالْمُنفِقِینَ

وَالْمُسْتَغْفِـــرِینَ بِالأَسْحَـــــــارِ

 

تفسیر لفظی :

آن ها شکیبایانند و راست گویان و فرمان بُرداران

و انفاق کنندگان و آمرزش خواهان به وقت سحــر.

 

 

تفسیر ادبی و عرفانی :

 

                            جوان مردانی که ؛

به دل ، شکیبایانند بر فرمان حق ، 

به روح ، راست روانند در عهد با حق ،

به تَن فرمان بَرانند در حقّ حق ، 

به مال هزینه کنانند به راه حق ، 

به زبان آمرزش خواهانند از کَرَم حق ، 

بر بلاها صبر کنند و شکوی بگذارند ،

و از دنیـــــــا و عقبی روی برتافتند

تا به مــــــولــــــی رسیدند .

راست گفتند تا در روش آمدند ،

راست رفتند تا منزل بریدند ،

راست اندیشیدند تا به مقصد رسیدند ،

جامه ی فقــــــــر پوشیدند ،

بر درِ ســرایِ کَــــرَم دست نیاز برداشتند و گفتند :


تا نگشــــــائی نرویم !


تا ننـــــوازی برنگردیم !

 

مـن نه آنـم که ز فیـض نگهت چشم بپوشم


نه تــو آنی که گــدا را  ننوازی به نگاهی


در اگر بــاز نگردد نروم بــاز به جــائی


پشت دیـوار نشینـم چو گــدا بر سر راهی


کس بغیر تو نخواهم چه بخواهی چه نخواهی 


باز کن در که جز این خانه مرا نیست پنـاهی

  

 

گاه در سجود و گاه در قیام ،


گاه با بیــم و گاه با امیــــد !

 

بخت از در خان ما درآید روزی


خورشید نشـاط ما برآید روزی


از تو به سوی ما نظر آید روزی


این اندُه ما هم به سرآید روزی


اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا شَمسَ الشُمُوس وَ اَنیسَ النُفُوس

 

... وَالْمُنفِقِینَ...

 

                           گه مال بازند و گه حـال !

                           گه تــن بازند و گه جـان !

مــــــال در راه دوست !

حال در کــــار دوست !

تن در جستن دوست !

جان در دیدار دوست !

ما را همه هرچه هست ایثار ، تو راست


گوش از قِبَـل سماع  گفتار ، تو راست


دیده نظر جمــال  بسیار ، تو راست


جان و دل و دین نثار دیدار ، تو راست


... وَالْمُسْتَغْفِـــرِینَ ... 

 

تا در روش باشد ، آسان باشد صفات ایشان ،

و چون به کشش رسند آمرزش خواهند ،

و از آن شواهد خــــــــوف و رجـــــــــا ،

و صــــــدق و صبـــــــــر ، استغفـــــــــار کنند !

از این جاست که مصطفی (ص) فرمودند :

من روزی هفتـــاد مرتبــه استغفـــار می کنم ،

چون از معرفت بگذرند و فرو گذارند ،

تا به معــــــــروف رسند !

و از دوستی برتر شوند تا دوست بینند .

 

همه مشکلات و گرفتاری های ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمــــــان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

پس برای تعجیــــــــــل در فـــــرج مبارکشان دعا کنیم



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 518 )

ســوره 3 : آل عمران  ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم ـ صفحه 50 )


( قسمت دوازدهـم )


آبِ دیــده ، آهِ سینــه

 

 ( جزء سوم صفحه 52)

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

16 ـالَّذِینَ یَقُولُــونَ رَبَّنَــــا إِنَّنَــــا آمَنَّــــــــــا

فَاغْفِرْ لَنَــا ذُنُوبَنَــا وَ قِنَــــا عَذَابَ النَّـــارِ

 

تفسیر لفظی :

کسانی که می گویند : خداوندا ؛ ما ایمان آوردیم ،

گناهان ما را بیامرز و ما را از عذاب آتش باز دار .

 

تفسیر ادبی و عرفانی :

 

خداوند در این آیه دوستان خود را می نوازد

و گفتار و کردار ایشان را می ستاید و می پسندد

آفرینِ خــــدا بر آن جوان مردان باد که

هرچه گویند و هرچه خواهند

و هر قاعده که نهند

از اوّل نام دوست برند

و از او گویند

و به او گویند

که با او خو کرده

و به آن آسوده اند.


با هرکه سخن گویم گر خواهم و گر نه


ز اوّل سخنـم نام تـو ام در دهن آید

 

 

این دوستان در هرچه شنـوند 

و هرچه خوانند

( آمَنّـــا ) گویند 

اگر از صفات ازلی و ذات سرمدی شنوند

( آمَنّـــا ) گویند

امـــــــروز نادیده در غیبت

و فـــــردا با مشاهدت در قیـــامت

( آمَنّـــا ) گویند.


جلال رؤیت ذوالجلال

و رضـــــوان اکبـــــر

هم در روز رستاخیز

هم در بهشـــت 

ثمره ی ( آمَنّـــا ) باشد.

 

به هرچ از اولیاء گویند : اُرزُقنـا و وَفِّقنــا 

 

به هرچ از اولیاء گفتند :آمَنّـا وَ صَدَّقنــا 

 

... فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا ...

اگر نیاز نمودند و آمرزش خواستند

گویند : خـــداونـــــدا ؛

خط عفـــو و کــــرم بر گناهــــان مــــا کش

و این نهاد های ضعیف را مسوزان به آتش !


... وَ قِنَا عَذَابَ النَّارِ 

خداونــــــدا ؛ 

 

ما را از آتش دوزخ پرهیز ده

و از عقوبت خویش ما را گریز ده !


گـــوینـــــــد :

آتش هرقدر سوزان تر و قـــــوی تر باشد

چون آب به آن رسد نیست شود !

یا به بـــــــاد ، کشته گردد !

آن ساعت که تــــو خلوتی را دست آری

و در پس زانـــــــــو نشینی

و قطره ای چند آب از چشم فرو باری

فرشته ای را گویند این آب را نگه دار ،

چون نفسی سرد از سر حسرت

از دلی پر درد در آری

فرشته ای دیگر را گویند این آه را بردار

تا فردا که آتش دوزخ تاختن آرد،

از یک سو آب و از سوئی دیگر بــــــاد 

آتش را به هزیمت گیرند !

بنده گوید : بار خــــدایـــــــا ؛ این چیست ؟


گویند : این آب دیده ی تـــــو 


و آن آه سینه ی تـــــــو است .


 

الهـــــی ؛

در سر گریستنـــــــی دارم دراز،


ندانم از حسرت گِــریَــــــم یا از نــــــاز ؟


گریستن از حسرت بهره ی یتیــم است


و گریستن شمع بهــــره ی نــــاز!


از نـــــــاز گریستن چون بُــــــوَد ؟


این قصــه ای است دراز !


از بس کـــه دو دیـــده در خیالــــت دارم    

    

 در هـرچــه نگـــه کـنــم تــوئی پنـدارم

 

 

همه مشکلات و گرفتاری های ما


ناشی از غیبت طولانی مولایمــــــان


محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا


قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است


 

پس برای تعجیــــل در فـــرج مبارکشــــان دعا کنیم





موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 517 )

ســوره 3 : آل عمران  ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم ـ صفحه 50 )


( قسمت یازدهـم )


غایـت مقصـد بهشتیـان


رضـوان اکبــر

 

 

غایت مقصـد بهشتیـان رضـوان اکبــر است


 

( جزء سوم صفحه 51)

 

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

15 ـقُلْ أَؤُنَبِّئُکُم بِخَیْرٍ مِّن ذَلِکُمْ لِلَّذِینَ اتَّقَوْا عِندَ  رَبِّهِمْ

جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا  وَ أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ

وَ رِضْوَانٌ مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ بَصِیرٌ  بِالْعِبَــــــادِ

تفسیر لفظی :

بگو آیا به شما خبر دهم به بهتر از آن چه بهره ی کافران است ؟

برای کسانی که از شرک بپرهیزند ، نزد خدایشان بهشت ها است ،

که نهر های آب در آن ها جاری است و در آن جاودان ، و جفت های پاک داشته ،

و خشنودی و پسند از خداوند دارند که او بینا و دانا به بندگان است .



 این رمزی است که از آغاز،

خاک خلیل را به آب خِلَّت بیامیختند ،

و ســــرش را به آتـش عشـــــــق سوختند ،

و جانـــش  را به مِهــــــــر سرمدیّــت بیفروختند ،

و دریــــای عشـــق در باطـــن وی بر موج انگیختند،

آن گاه سحــــــرگاهــــــان وقت صبـــــــوح عاشقـــان ،

و های و هــوی مستان ، چشــــم بـــــــــاز کــرد ،

و از خمارِ مستیِ شرابِ دوستی گفت :

این خــــــــــــدای مـــــــن است ،

بــدیـن گـــونــــــه :


از بس که در این دیده خیـــالت دارم


در هرچه نگه کنم تــــویی پنــدارم


نمائی از مسجد شریف قبلتین در مدینه منوره

 

مسجد قبلتین در شمال غربی مدینه در فاصله 3/5 کیلومتری مسجد النبی قرار دارد.


پس از گذشت قرن ها و تجدید بنای متعدد، هم اکنون مسجد قبلتین با دو گنبد،

دو مناره بسیار زیبا و با دو محــــراب زیبـــا ( محرابی زیبا به سوی مسجدالحرام ،

و جایگاه محــراب سابق به طرف بیت المقدس) چشمان بینندگان را خیره می‌کند

و خاطره عطرآگین صدر اسلام را در اذهان باز‌دید کنندگان خود زنده می‌نماید 

 

همه مشکلات ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است


 

پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم





موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 516 )

ســوره 3 : آل عمران  ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم ـ صفحه 50 )


( قسمت دهـم )



راه بهشـت و جهنّــم

 

 

غایـت مقصـد بهشتیـان


رضـوان اکبــر


 

( جزء سوم صفحه 51)

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

15 ـقُلْ أَؤُنَبِّئُکُم بِخَیْرٍ مِّن ذَلِکُمْ لِلَّذِینَ اتَّقَوْا عِندَ  رَبِّهِمْ

جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا  وَ أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ

وَ رِضْوَانٌ مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ بَصِیرٌ  بِالْعِبَــــــادِ

تفسیر لفظی :

بگو آیا به شما خبر دهم به بهتر از آن چه بهره ی کافران است ؟

برای کسانی که از شرک بپرهیزند ، نزد خدایشان بهشت ها است ،

که نهر های آب در آن ها جاری است و در آن جاودان ، و جفت های پاک داشته ،

و خشنودی و پسند از خداوند دارند که او بینا و دانا به بندگان است .

 

تفسیر ادبی و عرفانی :

 

در این آیه ، حدیث دشمنان و صفت زندگی

و غایت مقصود ایشان باز نمود و بیان کرد ،

و باز قصّــــه ی دوستان درگرفت ،

یعنی آنان که امـــروز تقــوی شعارشان ،

و فـــردا بهشت رضـــوان سرانجامشان ،

و همان گونه که تقـــوی را مرائی است ،

بهشت را درجـــاتی است ،

درجه ی اول ، جنـــة مـــــأوی است ،

و اول مرتبه ی تقـــوی ، پرهیـــــز از حـــــــرام ،

و پرهیـــــز از هــــــوای نفس است ،

و در قـــرآن ، خداوند

جنّة المأوی و هوای نفس را با هم ذکر کرده ،

و درجه ی اعلی جنــــة عَــــــدن است ،

و بالاتر از آن رضـــــوان اکبـــــــر است ،

پس غایت مقصــــد بهشتیــــــان

رضـــوان اکبـــر است

و خداوند ، جنات عدن و رضوان اکبر را

جزو مساکن طیبه بیان فرموده ،

و رضـــوان اکبــــــر نصیب کسانی است که

به نهــــــایـــت تقـــــوی رسیده اند ،

و نهایت تقـــوی این است که ؛

هرچه داغ حدوث و نشان آفرینش دارد

همه را دشمـــــــن خود داند،

و از همه ی آن ها روی برگرداند ،

تا با دلی فارغ

و خاطری آسوده

با غم عشقِ حقیقت پردازد ،

و یقین داند که

با غــــمِ عشـــــقِ او زحمت اغیــــار درنگنجد ،

و دل و جان خود از همه ی آن ها بُـــرَد !


دل باغ تـو شد پاک ببَر زانکه درین دل


یا زحمت مـا گنجـد یا نقش خیـالـت


جان نیز به نزد تـو فرستیم بدین شکـر


صد جان نکند  آن چه کند بوی وصالت


فردا هرکسی را به غایت مقصد و همت خویش رسانند ،

به آن یکی که در آرزوی جنـــة مأوی است

گویند از حرام محض بگریز تا عادل باشی 

تا جنت مــــأوی از تـــــــو دریــــــغ نباشد !

یکی را که در آرزوی دار خلـــــد است

به او گویند از شبهت بگریز تا زاهد باشی 

و دار خلـــــد از تــــــو دریـــــغ نباشد !

و به آن که در آرزوی فردوس است

گویند از حلال محض دور باش در دنیا تا عارف باشی 

و فردوس از تـــــــو دریــــــــــــغ نباشد !

گروهی هم هستند که ؛

هیــچ مـــــرادی جــز مـــــراد دوســـــت ندارند

و اختیــــار ایشان اختیــــــــار دوست باشد


و زبان حالشان این :


یکی درد و یکی درمـان پسندد


یکی وصـل ویکی هجران پسندد


میان وصل و هجر و درد و درمان


پسندم آن چه را جانـان پسندد !


بهشت ها به آن ها عرضه کنند

و ار بهر ایشان کنیزکان ( حُورُالعِین)

و پسران جاویدان (وِلدانٌ مُخَلِّدُون) بر کنگره ها نشانند

و آنــــــــــان از همـــــه ی این هــــا فــــــــــــارغ

و روی خویش از آنان بگردانند و گویند :

اگر باید دل به کسی داد

به کسی دهیم که غم عشق او

با زحمت اغیار  در نگنجد !

 

 

جانـــــــان من !

 

 قائـم آل محمّـــــد (ص)

 

 هـر جمعـــه را به این امیـــد آغاز می کنیم


که شـایـد تـــــو در این جمعـــــه بیــــایی


و کام تشنــگان عـدالـت را سیـــراب نمـــایی

 

برای تعجیل در ظهور مبارکت هر صبح و شام دعا می کنیم


اَللّهـمّ عَجِّـل لولیِّـک الفَــرَج

 



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 515 ) 

ســوره 3 : آل عمران  ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم ـ صفحه 50 )


( قسمت نهـم )



 بهـای بهشـت



 

( جزء سوم صفحه 51)

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

14 ـزُیِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاء

وَالْبَنِینَ  وَالْقَنَاطِیرِ الْمُقَنطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ

وَالْخَیْلِ  الْمُسَوَّمَةِ وَالأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِکَ مَتَاعُ الْحَیَاةِ  الدُّنْیَا

وَاللّهُ عِندَهُ حُسْنُ الْمَآبِ 

تفسیر لفظی :

مردم را برآراستند به دوستی خواهش ها وآرزوها از زنان و پسران و قنطارهای پر از زر و سیم

و اسبان زیبا و نشان دار و نیکو رنگ ، و چهار پایان و کشت زار ، این است برخورداری

از کالای این جهان ، و نزد خداوند عاقبت نیک و بازگشت نیکوست .

 

تفسیر ادبی و عرفانی :

                             مصطفی (ص) فرمود :

چون خداوند بهشت را آفرید ، 

جبرئیل را گفت :

نگاه به این بهشت کن !

و ببین که من چه ساخته ام و آفریده ام ،

و دوستان خود را در آن جا ببین !

جبرئیل رفت و آن بهشت های آراسته

با ناز و نعیم بی نهایت دید ،

و در آن طرب گاه ، در جوار الله 

دوستان و عزیزان را دید !

عرض کـــرد :خــــدایا ؛

هرکس صفت این بهشت ها را بشنود

قصد طاعت دارد ،

که به وسیله آن در ان ها داخل شود ،

لیکن پروردگار عالمیان

هرچه دشواری و رنج بود ،

گرداگرد راه بهشت فراهم ساخت ،

تا هرکه قصد رسیدن به آن دارد ،

آن مرحله ها را بپیماید !

 

خـدایـــا ؛

من چه دانستم که مـــادرِ شـــادیرنــــــــــــج است !

و زیر ناکامی هـــــــــزار گنــــــج است !

من چه دانستم که صحبت تو مهینه ی قیامت است ،

و عـــزّ وصــال تو ، در ذلّ حیرت است !

جان وجهان کعبه جائی خوش است !

آسایشگاه اولیـــاء و قرارگاه صدّیقـــان است !

اما بادیه ی مردم خوار و جان گداز در پیش دارد !

فرسنگ فرسنگ باید پیمود ،

تا خود کِــــرا جُست !

تا آن راه ها را طی کند ،

و به کعبه ی مـــراد برسد !


عالمی در بادیه مهر تو سرگردان شدند


تا که یابد بر درِ کعبـه قبولت بردبـار ؟


 

پس چون راه بهشت

بر ناکامی و بی مرادی نهاد ،

جبرئیل را فرمود :

تا چه بینی ؟

جبرئیل آن راه های پرخطر را دید ،

و منزل های ریاضت را مشاهده کرد ،

و دانست که تا آن مجاهدت ها به عمل نیاید ،

به حضرت باری بار نیابد !

چون چنین دید گفت :

بار خـدایــا ؛

نپندارم که از ایشان یک کس وارد بهشت شود !

 

خداوند فرمود :

این زندان دوزخ را ببین !

تا خشم ما را بینی !

و کیفر ما را بدانی !

جبرئیل دوزخ را با همه ی درکات و عقوبات آن بدید !

عرض کرد : بار خـدایــا ؛

به عزّت و جلالت سوگند ،

که هرکس این دوزخ را ببیند ،

هرگز کاری نکند که در آن وارد شود !

پس خداوند آن چه در دنیا ، لذت ها بود

از زن و فرزند و زر و سیم

و اسب ها و چهارپایان و کشتزارها ،

همه را برشمرد و بر گِرد دوزخ قرار داد ،

و راه رسیدن به آن ها ،

بر مراد هوای نفس نهاد !

تا هرکس در پی هوی و هوس خود رود

عاقبت سر از دوزخ درآوَرَد !

چون جبرئیل راه دوزخ را دید ،


عرض کرد : بار الهــا ؛

 

گمان نبرم کسی باشد از مردم که به دوزخ نرود !

آن گاه مصطفی (ص) فرمود :

هر دو راه باز است !

روندگان راه سخت و پر مشقت به بهشت روند ،

و شمار آنان اندک است !

و روندگان راه شهوت ها ،

قـــدم در دوزخ نهنــــد !

و شمار آنان بسیار است !

چون راه بهشت ، پر بـــلا و با نشیب و بالا است ،

و راه دوزخ آسان و بر نفس ها و میل ها گران نیست !

 

و این است که شهید مظلوم بهشتی فرمود :


بهشت را به بهــا بدهند ، به بهانــه ندهند !


 

 

شاید این جمعه بیاید شاید

 

پرده از رخ بگشاید شاید

 

 

 

و امّـــــــا مشکلات مـــــا !

 

همه مشکلات و گرفتاری های ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمــــــان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است


السلام علیــک

 

یا اباصــالح المهـــدی

 

پس برای تعجیــــــــــل در فـــــرج مبارکشان دعا کنیم




موضوع :


<      1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *