سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1966584
  • بازدید امروز: 76
  • بازدید دیروز: 73
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[963]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 514 )

ســوره 3 : آل عمران  ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم ـ صفحه 50 )


( قسمت هشتـم )


مراقبـت دل


 

( جزء سوم صفحه 51)

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

10 ـإِنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ لَن تُغْنِیَ عَنْهُمْ أَمْوَالُهُمْ

وَ لاَ  أَوْلاَدُهُم مِّنَ اللّهِ شَیْئًا وَأُولَئِکَ هُمْ وَقُودُ النَّارِ

    

تفسیر لفظی :

آنان که کافر شدند هرگز مال و فرزندشان به نزد خدا چیزی نباشد و به کار نیاید

 و آن ها همگی آتش افروز دوزخند.


 

تفسیر ادبی و عرفانی :

خداوند کریم جلیل مهربان است

که مؤمنان را در وعید کافران وعده می دهد

و در مذمّت اینــــان می فرماید :

فردای قیامت مال و فرزند به کارشان نیاید

و ایشان را ســـــود ندارد ،

یعنی مؤمنـــــــان را راست ،

هرگاه حقوق آن را به جای آرند ،

و به وسیله ی آن ها سعادت ابدی جویند ،

که مصطفی (ص) فرمود :

مال صالح برای مرد صالح ، نیکو یاری است ،

و مال برای پرهیزکاری از گناه ، نیکـــو یــــاری است ،

و خداوند فرموده :

آن چه را در این جهان به تو دادیم ،

برای سعادت آن جهان به کار بند ،

و سعادت آن جهان به معرفت خداوند است ،

و آن از روشنائی دل است

و نـــــور دل از چراغ تــــوحیــــــد است ،

و اصل این چراغ ، موهبت الاهی است ،

و مادّه ی سعادت از کارهای تن ،

و طاعات و عبادات از قوّت نفس است ،

و آن از خوراک و پوشاک به دست آید ،

پس مال بدین سبب باعث سعادت است ،

به شرطی که از قدر کفایت نگذرد ،

که سبب طغیـــان است !


 

چنان که فرمود :

انسان همین که بی نیاز شد ،

طغیــــــان می کند !

نقل شده که یکی از عارفان بزرگ؛

کشت زاری داشت حلال،

که از آن کفایت وی درآمدی ،

یک روز که محصول آن بیاوردند ،

عارف بزرگ مشتی از آن برگرفت ،

و گفت : آن را با توکّل همه ی متوکلان عوض نکنم !

و راز این امر کسی شناسد که

به مراقبـــت دل مشغـــــول باشد ،

و می داند فراغت از کفایت معاش

چه مددی است در راه رفتن به سوی سعادت !

 

... لَن تُغْنِیَ عَنْهُمْ أَمْوَالُهُمْ... 

 

اگر هرچه خزائن زمین و اموال زمین است

مال کافران باشد ،

و جمله فدای تن خویش کنند !

تا خود را به آن باز خرند ،

و از عذاب خـــدا برهند !

از ایشان پذیرفته نشود !

خواه آن انفاق در راه درویشان باشد ،

و خواه در راه مصالح همگان !

از بهر آن که عبادتِ مالی ، در درجه ی سوم است !

نخست باید عقیدتی صاف باشد ،

پس از آن عبادتِ بدنی ،

سپس عبادتِ مالی است !

و کافران را نه اعتقاد است نه عبادتِ بدنی !

این است که عبادتِ مالی ایشان را سود ندهد !


باز بنــــده ی مؤمن ،

دلی دارد معتقد ،

زبانی دارد موحّد ،

ارکانی دارد متعبّد ،

پس اگر با اعتقادِ دل ،

و ذکرِ زبـــان ،

و تعبّـــد ارکان ،

صدقــــــــه ای دهد ،

یا به وجهی از وجوه خیرات ، خرجی کند ،

اگرچه شُبهَت را در آن مَدخَل بُــوَد !

امید است که چون بدرقـــه ی آن اعتقاد است رَدّ نشود ،

و شگفت آن که ؛ اگر با صفای اعتقاد ،

کارهائی از آدمی خیزد

که از دیـــــوان و مــــــــال برنخیـــــزد ،

باز امیـــــــد ثــــــواب است .

الهـــی ؛

تـــــو معـشــــــوق عارفــــــانــــــــی،

آرزوی مشتــــاقـــــــــــانــــــــــــی،

نیـوشنــــده ی آواز داعیــــانــی،

شـــادکننـده ی دل بنــدگانی،

بخشاینـده ی گنــاهـــانی،

دستگـیـر بی پنــاهـانی،

عـذرپــذیـر عاصیـــانی،

رحیمی و رحمانی،

بنــده نــوازی،

مهــربـانی،

دوستت دارم تــــو خـود میـــــــدانی!

 

همه مشکلات ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

 

پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم




موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 513 )

ســوره 3 : آل عمران  ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم ـ صفحه 50 )


( قسمت هفتـم )


بسـاط خـدمت


 

 

( جزء سوم صفحه 50 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

 

8 ـ رَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنَا

وَ هَبْ لَنَا مِن لَّدُنکَ رَحْمَةً إِنَّکَ أَنتَ الْوَهَّابُ 

 

 

تفسیر لفظی :

 

خداوندا ؛ دل های ما را تاریک مگردان پس از آن که راه به ما نمودی ،

و ما را از نزد خود رحمت ببخش ، که توئی فراخ بخش .

 

 

 

 

تفسیر ادبی و عرفانی :


این بدین معنی است که :

               بار خــدایــا ؛

شور دل و زیغ از دل های ما دور دار ،

و ما را بر بســـاط خـــدمـــت پاینـــده بدار ،

و آن چه دهی به فضل و رحمت خویش ده ،

نه جـــزای اعمـــــال و عــوض عبــــــــادات ،

که این ها شایسته ی حضرت جلال تــــو نیست .

 

عارفی بزرگوار گوید :


                          این آیت مرا خوش افتاد که فرمود ،

چه بسا اعمال بندگان که هَبـــاءً مَنثُـــــوراً شد !

یعنی نیست و نابـــــــود گشت !

تا ما از این اعمــــــال ناپسندیده ،

و طاعات و عبادات ناشایسته باز رهیم !

و یک بارگی دل در فضل و رحمت او بندیم .


 

 

الهــــی ؛

نسیمی وزیــد از باغ دوستی،


دل را فـــدا کردیم، 

 

بوئی یافتیم از خزینه ی دوستی ,


به پادشاهی بر سر عالم ندا کردیم،


برقی از مشـــرق حقیقــت تافت،


آب و گل کم انگاشتیم و رو گیتی بگذاشتیم،


یک نظــــــر کــــــــردی،


در آن یک نظربسوختیم و بگداختیم،


بیفــــــــزای خـــــدایــــــــــا نظـــــری،


و این سوختــــــه را مرهم ساز


و غـــرق شــــده را دریــــاب،


که مَی زده را به مَی درمان کنــــــند!! 

 

الهــــی ؛

مران کسی راکه خود خواندی ,


ظاهر مکن جرمی را که پوشاندی ,


کریمــــا ؛

میان تـــو و مـــا داور تــــوئی ,


با ما آن کن که خـــــود ســــــزاور آنی ,


نه آن چنــــــــان که ســــــزاوار ماست.

 

همه مشکلات ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

 

 

پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم




موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 512 )

ســوره 3 : آل عمران  ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم ـ صفحه 50 )


( قسمت ششـم )


جمـال حقیقـت


 

( جزء سوم صفحه 50)

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

7 ـ هُوَ الَّذِیَ أَنزَلَ عَلَیْکَ الْکِتَابَ مِنْهُ آیَاتٌ مُّحْکَمَاتٌ  هُنَّ أُمُّ الْکِتَابِ وَ أُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ فَأَمَّا الَّذِینَ فی  قُلُوبِهِمْ زَیْغٌ فَیَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاء  الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاء تَأْوِیلِهِ وَ مَا یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلاَّ  اللّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ یَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ کُلٌّ مِّنْ  عِندِ رَبِّنَا وَ مَا یَذَّکَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الألْبَابِ 

  

 

تفسیر لفظی :

او است خدائی که فرو فرستاد بر تو کتاب که از آن ها آیات استوار و تمام است و که آن ها معظم قرآن و مایه ی دین داران و علم جویان است و دیگر آیه های به ظاهر به هم مانند ، که در حقیقت غیر از یک دگرند . اما کسانی که دل هاشان را کژی و چفتگی (خم) است ، به قصد آشفتگی دین بر پی متشابه روند و جستن تأویل آن با حقیقت مراد خدای از آن بدانند ! در صورتی که هیچ کس جز خداوند و راسخان در علم تأویل آن را ندانند ، که می گویند : خداوندا ؛ به کتاب تو ایمان آوردیم و همه از نزد خدای ما است ، و پند نگیرند جز دارندگان خِرَد .

 

تفسیر ادبی و عرفانی :

                                خداونـــدقــــرآن را فرو فرستاد که

                         شامل آیه های محکم و متشابه است ،

بعضی دانشمندان و مفسران گفته اند :

آیات محکم آن هائی است که

در لفظ و معنی آن ها اشکال و اختلافی نیست ،

و آن ها واجبات و حدود و حلال و حرام هستند .

و آیات متشابه آن ها است که

ظاهر آن با حقیقت آن مختلف باشد !


برخی دیگر گفته اند :


                            محکمات قرآن ، قصه های پیغمبران است ،

که از نوح (ع) در 24 آیت ،

و از هود (ع)  در 10 آیت،

و از صالح (ع)  در 8 آیت ،

و از لوط (ع)  در 8 آیت ،

و از شعیب (ع)  در 13 آیت است،

و از موسی (ع)  در آیات فراوان ،

و از رسول الله (ص) د ر 24 آیت است .

 

 

 

 

و متشابهات آن ها است که :

در آن ها ، داستان ها با تعبیر مختلف ذکر شده ،

مانند : مار یا اژدها در مورد عصای موسی ،


بعضی دیگر گفته اند :

 

                                 محکمات آن است که :

دانشمندان دریافت معنی و تأویل آن دانند ،

ولی متشابهات جز خداوند یکتا نداند ،

مانند : نزول عیسی (ع) و روز رستاخیز

که جز خداوند نداند .


اما فایده متشابهات قرآن آن است که :

تشریفی است برای عالمان

که معانی دقیق از آیات قرآن استخراج می کنند ،

و بدان سبب از عامّه مردم ممتاز می شوند ،

و در آخرت هم به اجر و ثواب می رسند .

 

پس آیات قرآنی دو قسم است :

یکی ظاهر روشن ، دیگر غامض مشکل !

ظاهر ، جلال شریعت است ،

مشکل ، جمال حقیقت است ،

ظاهر است تا عامّه ی مردم دریابند

و بدان عمل کنند ، و به ناز و نعمت رسند ،

مشکل است تا خواصّ ، با تسلیــم و اقـــــرار به آن ،

به راز ولی نعمت رسند !

و از آن جا که هرجا نعمت و نــاز است ،

تا آن جا که اُنس و راز است ،

بسا نشیب و فراز است ،

خداوند از عزّت و شرف آن حالت ،

پرده ی غمض و اشکال و تشابه از آن بر نگرفت ،

تا هر نامحرمی در آن کوی قدم ننهد ! 

که نه هرکس شایسته ی دانستن رازهای پادشاهان است .


رَو گِـرد سرا پـرده ی اسـرار مگرد


کوشش چه کنی کـه نیستی مرد نبرد


مردی باید ز هــر دو عالم شده فرد


کو جرعه ی دُرد دوستان داند خورد

 

 

شاید این جمعه بیاید شاید

 

پرده از رخ بگشاید شاید

 

 

 

و امّـــــــا مشکلات مـــــا !

 

همه مشکلات و گرفتاری های ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمــــــان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

السلام علیــک

 

یا اباصــالح المهـــدی

 

پس برای تعجیــــــــــل در فـــــرج مبارکشان دعا کنیم




موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 511 )

ســوره 3 : آل عمران  ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم ـ صفحه 50 )


( قسمت پنجـم )


اَحسَـنُ الخـالِقیــن


 

( جزء سوم صفحه 50)

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

6 ـ هُوَ الَّذِی یُصَوِّرُکُمْ فِی الأَرْحَامِ کَیْفَ یَشَاءُ

لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ

 

تفسیر لفظی :

خداوند است که صورت شما را هرطور بخواهد در رَحِم درست می کند ،

 و جز او خدائی نیست و او توانا و داناست.

 

تفسیر ادبی و عرفانی :

                               

                                 در این جا سخن از دو چیز است :

                       یکی اثبات صورت آفریدگار

و دیگری بیان قدرت او !

و اظهار نعمت و نهاد منّت

در تقدیر و تصویر خلق به صورت خالق !

 

که فرمود :

آدم به صورت خــداونـــــد خلـــــق شد !


چه که حــقّ صـــورت و وجــــه تــــابــــان است !


لیکن خلق از دریافت چگونگی و کُنــــه آن ناتــــوان و عاجز !


 

چنان که خود خلق نماید !

وجــــه و صــــــورت او به خلــــق نماند !

صورت خلق ، فانی و ناچیز شود !

و صورت خداوند با جلال و اکرام و باقی

و با سُبُحات نور و برق های درخشان ،

که اگر حجاب از آن بردارد

از روشنائی و درخشش وی

 آسمان و زمین بسوزد و بریزد !


گر یک نظـرت چنـان که هستی نگـری


نه بت ماند و نه بت پرست و نه جنّ و پری

 

 

 

 

امّا سخن از تصویر

که خداوند بر آدمیان منّت نهاد

و این صورت کمال و چهره ی جمال ،

که آنان را داد که فرمود :

اَحسَــنَ صُــوَرَکُــم

و این تخصیص از میان همه ی جانوران

به آدمیـــــــان داد !

که جز ایشان را این منزلت نداد ،

و بدین مثابت نرسانید !

هرچند که فرشته ی مقرّب باشد !

چنان که جبرئیل را با آن صورت نیکو ،

که رشک جنان است ، آفرید ،

و اسرافیل را که موکّل عرش عظیم الهی است ،

و نور آفتاب در جنب نور عرش ناپدید است !

نـــــــورانی آفـــــریــــــد ،

ولی نگفت که آن ها را نیکو صورتی دادم !

و در مورد خلق آدمیان ،

اَحسَــنَ الخـالِقِیـــن گفت ،

که او را از خــــاک تیـــره  برکشید !

و بدان منزلت رسانید ،

که خود او را ستـــود !

اَحسَنَ الخالِقِین گفت .

 

 

الهــــی ؛

 

                                      جز از شناخت تو شادی نیست ،


                      و جز از یافت تو زندگانی نه ،


                                                                                           زنده بی تو چون مرده زندانی است ،

 

و زنده به تو زنده جاودانی است 

 

الهــــی ؛

 

                                 گرفتار آن دردم که داروی آنی ،


                             بنده ی آن ثنایم که سزاوار آنی ،


من در تو چه دانم ؟ تو آنی ،


 تو آنی که خود گفتی و چنانکه گفتی آنی ،


تو آنی که مصطفی (ص) گفت :  

 

من ثنای تو را نتوانم شمرد آن گونه که تو خود بر نفس خویش ثنا گفتی !


اَلحَمدُ لله رَبِّ العالَمِین


سپــاس فقط تــــو راست


 ای اَحسَــنُ الخـالِقِیـــن



 

همه مشکلات ما


ناشی از غیبت طولانی مولایمان


محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا


قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است


السلام علیــک


یا اباصــالح المهـــدی

 

پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم

 



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 510 )

ســوره 3 : آل عمران  ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم ـ صفحه 50 )


( قسمت چهـارم )

 

معشـوق تـوانگـر

 

( جزء سوم صفحه 50)

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

5 ـ إِنَّ اللّهَ لاَ یَخْفَىَ عَلَیْهِ شَیْءٌ فِی الأَرْضِ وَلاَ فِی السَّمَاء 

 

تفسیر لفظی :

هیچ چیز بر خدا پوشیده نیست ، نه در زمین و نه در آسمان



 

تفسیر ادبی و عرفانی :


آری چنین است ای خداوند دانای پاک دان ،

نیک دان ، همه دان ،

دوربینِ نزدیک دان ،

تــــوئی آگاه از نهــــــان ،

و آگاه به هر ، گاه !

 

از راز دلــم جملگی آگاه تـوئی


اندر دل من به گاه و بی گاه توئی

تو را چه بانگ بلند ،

چه راز باریک ،

چه روز روشن ،

چه شب تاریک ،

ای شنوائی که همه ی آواز ها شنوی ؛

ای دانائی که به همه ی راز ها رسی ؛

ای بینائی که همه ی دورها بینی !


هر آن چیزی که شد پنهان ، نبیند دیـده ی ما آن


به هر چیزی که شد پنهـان ، بُوَد بینا بر آن  یزدان


کِرا باشد بصر زین سان ، که هر یک ذره زین عالم


نگردد زو گـم از وادی ، نپـوشـد زو شب یلـدا !


**************************************


عشــق یعنی سَیــرِ اِلَی الله

( کلیک فرمائید ]


الهــــی ؛

کار اگر بگفتار است بر سر همه گویندگان تاجم ،

و اگر بکردار است به موری محتاجم،


الهــــی ؛

                   در دل دوستانت نــــور عنایت پیداست ،

            جان ها در آرزوی وصالت شیداست ،

چون تــــــــو مولائی کِراست ؟

و چون تــــو دوست کجاست ؟


الهــــی ؛

                  از خجالت بر سر گرد دارم

            و از حسرت در دل درد ،

و از شــــرم گنــــــاه رخ زرد ،

 

الهــــی ؛

از هرچه می پندارم کمتــــــــرم ،

و از هر دمی که می شمارم بدتـــــــرم ، 

 

الهــــی ؛

من کیستم که تـــــــو را خواهم ،

چون از قدر و قیمت خود آگاهم، 

 

الهــــی ؛

کدام درد بُــــــــوَد بیش ،

که معشوق توانگـــــر و عاشق درویش ،



 

 

همه مشکلات و گرفتــــاری های ما

ناشی از غیبت طــــولانــــی مولایمــــــان

محبــوب دل هـــا و منجـــی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

پس برای تعجیل در فـرج مبارکشـان

دعـــــا کنیم




موضوع :


<      1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *