سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1966838
  • بازدید امروز: 159
  • بازدید دیروز: 171
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[963]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 509 )

ســوره 3 : آل عمران  ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم ـ صفحه 50 )


( قسمت سوم )


نـامـه ی دوسـت


 

( جزء سوم صفحه 50)

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

3 ـ نَزَّلَ عَلَیْکَ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِّمَا بَیْنَ یَدَیْهِ وَأَنزَلَ التَّوْرَاةَ وَالإِنجِیلَ 

تفسیر لفظی :

فرو فرستاد بر تو این کتاب به راستی و درستی در حالی که گواهی کننده است

آن ها را که از پیش فرستاده و فرو فرستاد تورات و انجیل .

4 ـ مِن قَبْلُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَأَنزَلَ الْفُرْقَانَ إِنَّ الَّذِینَ  کَفَرُواْ بِآیَاتِ اللّهِ

لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ وَاللّهُ عَزِیزٌ ذُو  انتِقَامٍ 

تفسیر لفظی :

از پیش برای راهنمائی مردم ، و فرستاد قرآن را که میان حق و باطل جدا سازد ،

آن ها که به ایات خداوند کافر شدند گرفتار عذابی سخت خواهند شد ،

و خداوند قوی و سخت گیر و کین کش است !


تفسیر ادبی و عرفانی :

3 ـ نَزَّلَ عَلَیْکَ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ ...


(ای محمّــد) ؛

اگر روزی چند کعـبـه ی وصالت را نصیب خلق کردم،

تــــو را یک ساعـت فـراموش نکردم،

و نه پیغام و نه کتاب از تـــــو باز نگـرفتم،

که عاشـق را همه تسلی در نامه دوست است.

به پیغـمـبــران پیشین در آن نامه ها

که به ایشان داده بودم

گفته ام که مرا دوستی عـزیــز است

که با مؤمنـــــــان رحیـــــــم

و با درویشان با خُلــــــــق عظیـــــم،

بســاط شــــرعاو را در آخــر الزمان گسترانیم

تا همه شـــــــــرع ها نسخ کند

و همه عـقـــدها فسخ نمایـــد،

این کتاب که به تــــــو فــرسـتــادم

همان وعــده مــوجــود است

که وعده ما بازی نبود و سخن ها مجازی نه!

 

4 ـ مِن قَبْلُ هُدًى لِّلنَّاسِ ...

 

تا کی حق خویش فدای این رمیدگان کنی ؟

که هزیمت ایشان از سیاست کیفر ماست !

تا کی گِرد دل های زنگار گرفته ایشان برآئی ؟

که خرابی آن دل ها از صولت عزّت ماست !

تا کی تدبیر گشادن آن قفــــل ها کنی ؟

که نقش آن مُهـــــر از خزینه ی عدل ماست !

تا کی وعده و وعید و ناز و نعیم

به سمع بــوجهـــــل ها فــــرو خوانی ؟

که ناشنوائی گوش آن ها نشانه ی قهر ماست !

تا کی معجزه ها به آنان عرضه نمائی ؟

که نابینائی چشم آن ها از حکــــم  ماست !

 

 

 

سالروز شهادت پیشوای ششم ،


امام جعفرابن محمدٍ الصادق


بر شمـا و همه شعیـــــان


و دوستداران اهل بیت (ع) تسلیت



 

سلام و درود و ذکر مناقب و فضایل و توسل به آن حضرت :

 

اََللهُمَّ صَلِّ و سَلِّم و زِد وَ بارِِک عَلَی السَّیِّدِ الصّادِقِ الصدیقِ ،

اَلعالِمِ الوَثِیقِ ، اَلحَلِیمِ الشَّفِیقِ ، اَلهادِی اِلَی الطَّرِیقِ ،

اَلسّاقِی شِیعَتِهِ مِنَ الرَّحِیقِ ، وَ مُبَلِّغِ اَعدائِهِ اِلَی الحَرِیقِ ،

صاحِبِ الشَّرَفِ الرَّفِیعِ ، وَالحَسَبِ المَنِیعِ ، وَالفَضلِ الجَمِیعِ ،

اَلشَّفِیعِ ابنِ الشَّفِیعِ ، اَلمَدفُونِ بِاَرضِ البَقِیعِ ،

اَلمُهَذَّبِ المُؤَیَّدِ ، اَلاِمامِ المُمَجَّدِ ،

اَبِیعَبدِاللهِ جَعفَـــــــرِ ابنِ مُحمَّـــــدِ،

صَلَواتُ اللهِ وَ سَلامُهُ عَـلَیـهِ،

اَلصَّـلـــــوةُ وَ السَّــــلامُ عَـلَیکَ یااَباعَبدِاللهِ،

یا جَعفَرِ ابنِ مُحَمَّدٌ ، اَیُّهَا الصّادِقُ، یَابنَ رَسُولِ اللهِ،

یَابنَ اَمِیرِالمُؤمِنِینَ ، یا حُجَّةَ اللهِ عَـلی خَـلقِـهِ،

یا سَیّــِدَنا وَ مَـولانا، اِنّا تَوَجَّهـنــا وَ استَشفَعـنـا

وَ تَوَسَّلنا بِکَ اِلَی اللهِ، وَ قَـدَّمناکَ بَینَ یَـدَی حاجاتِنا

فِی الدُّنیا وَالاخِـرَة،

یا وَجِیهَاً عِـندَاللهِ اِشفَــع لَنا عِـنـــدَالله



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 508 ) 

ســوره 3 : آل عمران  ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم  ـ  صفحه 50 )


( قسمت دوم )


چـراغ هـدایـت

 

( جزء سوم صفحه 50)

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

ا ـالـــم : 

رازی است میان خـداونــد سبحان  و پیغمبراکرم ( ص) 

و جزء متشابهات است، 

کسی جز ائمه معصومین صلوات الله علیهم 

که به اسـرار و رمـوز قـرآن مجیـد دانـاینـد

به حقیقت آن آگاه نیست.

حضرت صادق (ع) فرموده اند :

معنی  الـم سوره آل عمران (انـا الله المجید) است،

یعنی منم خـداونــد با مجد و بزرگواری،

و گفته شده یادآوری این حروف در آغاز سوره

برای جلب توجه مردم است به مطالبی که

پس از آن بیان میشود.

                                                                    (تفسیرقرآن عظیم ، فیض الاسلام ) 

(ا لـم) :

از ابن عباس مفسّر بزرگ قـرآن 

( بعــد از حضرت علی علیه السلام ) نـقـــل شده که :

(الف) اشاره به الله

و (لام) اشاره به جبرئیل

و (میم) اشاره به محمد(ص) است

و دلالت دارد بر اینکه مبدأ قــرآن از خـــدا است

و واسطه آن جبرئیل و به محـمــد(ص) منتهی میشود،

چون الف اول مخرج ها است

و لام میان مخرج ها

و میم منتهای مخرج ها است.

پس الم رمز دوستی

و خطـابی سر بسته با عـاشقــان است.

********************************


شرح کامل و بحث مفصّل و استدلالی در مورد حروف مقطعه را

 [ اینجـــا ](کلیک کنید ) ملاحظه فرمائید.


 

الهــــی ؛

ای سزاوار ثنای خویش ،

ای شکر کننده ی عطای خویش ،

ای شیرین نماینده ی بلای خویش ،

بنده به ذات خود از ثنای تو عاجـــز ،

و به عقل خود از شناخت ذات تو عاجــز ،

و به توان خود از سزای تو عاجـــز ،

الهــــی ؛

ای یادگار جان هـــا ؛

و یاد داشته ی دل هـــا ؛

و یاد کرده ی زبان هـــا ؛

به فضل خود ما را یاد کن ،

و به یاد لطیفی ما را شاد کن

*********************************** 


اِنَّ هـذا القُــرآنَ یَهـــدِی لِلَّتِی هِیَ اَقـوَمُ،

 قــــرآن :

برای رهروان دلیل آشکار،

و برای جویندگان چراغی روشن است،

اهل حق را دل گشاید، و بسوی حق راه نماید،

پس اگر جوینده با تقصیر بُـوَد و در نظر او قصور باشـد

و از عنایت حق دور،قرآن او را سبب ضلالت بُوَد !

و این نه از آن جهت است که در دلیل قصور آید،

که دلیل همان چراغ هدایت از نور اعظم تابان است،

لیکن نگرنده قاصر آمده و از دیدار آن محجوب مانده !

همچون روز که جهان از نـــور پـر است

لیکـــن نابینـــــا از آن محـــــروم !

***************************


خورشید نه مجرم ارکسی بینا نیست 

         

 موسی نشود هرآنکه در سینا نیست


 

همه مشکلات و گرفتــــاری های ما

ناشی از غیبت طــــولانــــی مولایمــــــان

محبــوب دل هـــا و منجـــی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

پس برای تعجیل در فـرج مبارکشـان

دعـــــا کنیم

کارت پستال درخواستی طراحان

 



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 507 ) 

ســوره 3 : آل عمران  ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم  ـ  صفحه 50 )


( قسمت اول )


 

کلیـد کتـاب خــدا

 

بسـم الله الرّحمن الرّحیـم


یکی از صحابه از حضـرت رسول (ص) از بسـم الله پرسید ،

حضـرت فرمودند:

نامی از نام هـای خداونـد و با نـام اعظــم نزدیک است.

 

 

حضرت امام صادق علیه السلامهم فرمودند:


بسـم الله کلید کتاب خــــدا  است همچون کلیـد درب ها،


همـان گونه که هیچ دری بی کلید نیست


هیـچ دستـوری هم درقـرآن بی بسـم الله نیست.


 

بسـم الله نام خـداونـد بر صفت کمال است،

با عـزّت و با جلال،

با لطف و با جمال،

و با فضل و با نوال است،

وجـود او دل هـا را کرامت است 

و شهـود او جان ها را ولایت،

نا دَریافته در عیان و شیرین در حکایت است،

یکی را اگر عنـایت کنـد،

همـه را کفایت کند.


آب و گل را زهـره مهـر تـــو کی بودی اگر


هـم به لطف خود نکردی در ازلشان اختیـار


مهر ذات توست یارب دوستــان را اعتقــاد


یاد وصف توست یا رب غمگنـان را غمگسار 



خـداونـدا،


نثــــــار دل من  امیـــــد دیـــــدار تـــــو است


و بهـارجان من در مرغـزار وصال تــو است.


آن چه جانی باشد که وعـده دیدار فراموش کند؟

و آن چه دلی باشــد که نسیـم وصـالرا از گلـزار نبوید؟

و آن چه زبانی باشد که جز نام دوست بخود راه دهد؟

که از نام دوست بوی دوست آید،

وحدیث دوست راحت جان فــزاید.


روی ما شاد است تا تـو حاضری با روی تـو


جان ما خوش باد چون غایب شوی با یـاد تـو


 

 

این جمعـه هم گذشت و نیامد

 

و ما همچنان جمعه ها را منتظریم

 

تا جمعه فرخنده ای که امام و پیشوایمان

 

حضــرت حجــة ابن الحســن العسکـــری

 

بیاید و کام تشنگان عدالت را سیراب نماید


برای تعجیل در ظهــــور مبارکشان


همچنــــان دعــــــا می کنیم


کارت پستال درخواستی طراحان



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (506)

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ـ 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 2 )

( قسمت صـد و یازدهــم )


حدیـث عشـق


 

 

( جزء سوم صفحه 47 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

277 ـ إِنَّ الَّذِینَ آمَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ وَ أَقَامُواْ  الصَّلاَةَ

وَ آتَوُاْ الزَّکَاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَ لاَ  خَوْفٌ عَلَیْهِمْ

وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ

 

تفسیر لفظی :

کسانی که بگرویدند و کارهای نیک کردند و نماز بپای داشتند و زکات دادند از مال خویش ،

مزد و پاداش آنان نزد خداوند است و فردا برای ایشان بیمی و اندوهی نیست.

 

تفسیر ادبی و عرفانی :

ای هر که به ما پیوست ؛

از شبیخون کیفر باز رست ،

ای هرکه دل در کَرَم ما بست ؛

رخت از حجره غمان بربست ،

ای هرکه ما را دید ؛

جانش بخندید ،

به ما رسید آن که در خود رسید ،

چه گویم که چه دید و چه شنید !

 

الهــی ؛

این همه نوازش از تــــو بهره ی ما است ،

که در هر نفسی چندین سوز

و نور عنایت تــــو پیداست ،

چون تــــو مولائی کراست ؟

و چون تــــو دوست کجاست ؟

این خود پیغام است و خلعت بر جاست ،

خلعت آن است که لَهُم اَجرُهُم هــویــــداست ،

باش تا فردا که آن اجر کریم و نواخت عظیم 

که از بهر تو نزد خود دارد بیرون دهد ،

و آن نعمت بیکران و پیروزی جاودان 

در مجمع رَوح و رَیحان

و میقــــات وصــــــل جانانت دهند !

 

شگفت کاری است کار این درویش !

جبرئیل با صدها پر طاووس

و قرب جلال نتوانست در شب معراج

یک قدم با مهتر عالم

از ورای ســــــــدره بردارد !

ولی این درویش گدا ،

دست از دامن وی برندارد

تا با وی پـــــای بر عرش مجید نهد !

اما میدان این گستاخی نه امروزینه است !

که دیرینــــــــه است !

در عهـــــد ازل که بنیان دوستی می نهاد ؛

ارواح درویشان در مجلس اُنس و بساط انبساط ،

یک جرعه شراب محبت نوش کردند !

مقربان ملآ اعلی گفتند :

ایشانند قومی عالی همت !

 

 

چه که ما باری از این شراب ،

هرگز جرعه ای نچشیدیم ،

و نه شمه ای یافتیم !

و های و هوی این گدایـــــــان

در آسمان ها افتـــــاده که گفتند :


اول  تـو حدیث عشـق کردی آغاز


اندر خور خویش کار ما را میساز


ما مخـزن گنجیم سـراپرده ی راز


لافیست به دست ما و منشور نیـاز

 

... و براستی حدیث عشق را


باید از حسیــن علیه السلام فــرا گرفت

 

 

 

جانـــــــان من !

 

 قائـم آل محمّـــــد (ص)

 

 هـر جمعـــه را به این امیـــد آغاز می کنیم


که شـایـد تـــــو در این جمعـــــه بیــــایی


و کام تشنــگان عـدالـت را سیـــراب نمـــایی

 

برای تعجیل در ظهور مبارکت هر صبح و شام دعا می کنیم


اَللّهـمّ عَجِّـل لولیِّـک الفَــرَج


کارت پستال درخواستی طراحان

 

 



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 505 ) 

ســوره 3 : آل عمران  ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم  ـ  صفحه 50 )

( قسمت اول )


راز عاشقـی


 

( جزء سوم صفحه 50 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

ا ـالـــم : 

2 ـ اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ 

 

تفسیر لفظی :

 

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

 

ا ـ الـــم : 

تفسیر این آیه شریفه دریادداشت یادگار جان هـــا (کلیک کنید) آمده است.


2 ـ اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ

خدائی که نیست خدائی جز او ، زنده و پاینده .


 

تفسیر ادبی و عرفانی :

الله توحید عارفان است

که زبان به نفی نپرداخته

هم از سر اول بر سر اثبات حق افتاده ،

… لا إِلَهَ إِلاَّ هُـــــــو َ…

توحیـــد همه مؤمنـــان است ،

که از درِ نفی درآمده ،

و از تاریکی بیگانگی ،

و پراکندگی باز رسته ،

و به عاقبت به نــــور توحیـــــد بر افروختــــــه .


 

چو (لا) از صدر انسانی فکندت در ره حیرت


پس از نـــور اِلاهِیَّـت به الله آی از (اِلاّ)

 

اول راز با عاشقان است ،

آخر نیاز آشنایان است ،

راز عاشقی با نیاز آشنائی ،

هـــــــــزار منـــــــــــزل است !

آشنایان را در بهشت فرود آرند ،

عاشقان را در حضور فرود آرند !

هرکس را به قــــدر همّـــــت

و اندازه ی معرفت خویش دادند ،

حاصل کار آشنایان این است که :

از خداوند عفـــو و مغفـــرت خواهند ،

و حاصل کار عاشقان ، حضور و وصــــــال است !

 

که می گوید :

 

من آنِ تـو ام تـو آن من باش ز دل

 

گستـاخی کن ! چرا نشینی تو خجل !


الهــــی ؛

 

ای آن که گردون رام تقدیر تو ،

 

و رقبـه عالمیان مسخّـــر تدبیر تو ،

 

و سَـرِ سرکشان بستــــــه تحقیر تو ،

 

و جبّــــــاران عالــم شکستـــه زنجیر تو ،

 

دوزخ زنـــــدان تو ، و فردوس بستـــــان تو ،

 

در آسمــــان ها و کهکشــان ها سلطان توئی ،

 

و زمیـــــن و اهــــل آن به حکــــم و فرمان توست.

 

ای آن که در دل ها پنهـــــانی و در آخــــــرت عیـــانی !


 

ای واقف اسرار ضمیر همه کس


در حالت عجز دستگیر همه کس


از هر گنهم توبه ده و عذر پذیر


ای توبه ده و عذرپذیر همه کس


 

همه مشکلات و گرفتاری های ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمــــــان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

 پس برای تعجیــــل در فـــرج مبارکشــــان دعا کنیم




موضوع :


<      1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *