نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 559 )
ســوره 3 : آل عمران ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم ـ صفحه 50 )
( قسمت پنجـــاه و دوم )
صفـت نیکــوکاران
( جزء چهارم صفحه 67 )
بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم
134 ـ الَّذِینَ یُنفِقُونَ فِی السَّرَّاء وَالضَّرَّاء
وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ
وَاللّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ
تفسیر لفظی :
آن کسانی که انفاق می کنند در شادی ها و کام یابی ها و در گزند ها و ناکامی ها و فروبرندگان خشم
و بازگیرندگان کین و درگذزندگان از مردم آن ها پرهیزکارند.
تفسیر ادبی و عرفانی : ( بخش دوم )
... وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ ...
این که بر صفت مؤمنان این صفت را افزود ،
از آن راه بود که ؛
آنان خشم خویش بر کسی نرانند ،
و همه ی گناهان به سوی خویش نهند !
بلکه رنــــــج ها را تحمل کنند ،
و با شکیبائی و بردباری آن ها را پیش باز کنند ،
... وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ ...
نیز افزود که مؤمنان باید از گناه مؤمنان درگذرند ،
و محـــــو کنند ، و به آن هم اکتفا نکنند ،
بلکه آنان را بنـــــــوازند ،
و از فضــــل ، مال خویش ایشان را عطا کنند ،
که این صفت نیکوکاران است ،
و آنانند که خداوند دوستشان دارد .
... وَاللّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ ...
احســـــــان در معامله ی حقّ این است که ؛
او را پرستش کنی ، چنان که او را میبینی ،
و احســـــان در معاملت با خلق آن است که ؛
اگر کس با تو بــــــد بود ، تو با وی نیک باشی ،
و آن کس که تو را نشاید ، تو او را بشائی !
خــدایـــا ؛
گرفتــار آن دردم که تــــو داروی آن دانی،
در آرزوی آن سوزم که تو سرانجام آن دانی،
بنده آن ثنایم که تــو سـزاوار آنی،
من در تــو چه دانم تــو دانی،
تــو آنی که خود گفتی
و چنانکه گفتی آنی!
چشمی که تـو را دیـد شـد از درد معـافی
جـانی که تـو را یافت شد از مـرگ مسلّـم
خــدایـــا ؛
عارف ، تو را به نـور تـو می داند،
و درآتش مهـر تـو می ســوزد
و از ناز باز نمی پردازد.
درهجـر تـو کار بی نظـام است مرا
شیرین همه تلخ و پخته خام است مرا
درعالــم اگـر هــزار کام است مرا
بی نام تــو سربسر حـرام است مـرا
همه مشکلات و گرفتاری های ما
ناشی از غیبت طولانی مولایمــــــان
محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا
قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است
پس برای تعجیــــل در فـــرج مبارکشــــان دعا کنیم
موضوع :