نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (557 ) 

ســوره 3 : آل عمران  ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم ـ صفحه 50 )


( قسمت پنجاهــم )


 نـوازش با لطـافـت


 

( جزء چهارم صفحه 67 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

133 ـ وَ سَارِعُواْ إِلَى مَغْفِرَةٍ مِّن رَّبِّکُمْ وَ جَنَّةٍ

عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ 

 

تفسیر لفظی : 

و بشتابید به آمرزش از سوی خداوند شما و بهشتی که فراخی آن

به اندازه آسمان ها و زمین است و برای پرهیزکاران آماده شده است .


تفسیر ادبی و عرفانی :

خداونــــد بـــــزرگـــــــوار ،

جلیل جبّار ، کریم غفّار ، کردگار نامدار ،

حکیم راست دان ، علیم پاک دان ، مهربان کاردان ،

بندگان را به خطاب کرامت ،

با هزاران لطافت می نوازد ،

و راهشان را بسوی خود می کشاند ،

و می فرماید :

بشتابید بندگان من !

پیشی جوئید دوستان من !

بنده ی من ؛ هرچه بند است از راه بردار ،

و با کس پیوند مدار ،

باشد که روزی سر به بالین امن نهی ،

و از اندوه فرقت باز رهی ،

آری ؛ جلیل کاری و عزیز حالی است ،

در سبک باران پیوستن ،

و لیکن بس طُرفه کاری است گنجشک را با بــــاز پریدن !

و پیــــــاده با ســــــوار پریدن !


باطنِ تو کَی کند با مرکب شاهان سفر


تا نگردد رأی تو بر مرکبِ همّت سوار


ای مسکین ؛ که همراهی سابقان جوئی ،

و صحبت مردان خواهی ،

در حالی که چشمت پر از نام و ننگ ،

و راهت پر از فخر و عار است !


پای بر دنیا نِه و بردوز چشم از نام و ننگ


دست در عقبی زن و بربند راه فخر و عار


گرچه بو دردات باید تاج داری روز حشر


باش چون منصور حلاج انتظار تاج دار !


گفتـــــه انــــد :

دوندگان و شتابندگان در راه خدا مختلفند ،

یکی به قَـــدم رفت ،

و یکی به نَــــدَم ،

و دیگری به هِـمَـــم !

عابد به قدم رفت ، و به ثواب رسید ،

عاصی به ندم رفت و به رحمت رسید ،

عارف به همم رفت و به قربت رسید !

در آیه 131 فرمود :

از آتش بپرهیزید ، یعنی گنـــــــــاه مکنید ،

تا شما را از آتش برهانم و بیامرزم،

و تنها به این اکتفا مکنید که ؛

با طاعت به بهشت رسید !

که نه هرکه از آتش رست به بهشت رسید !

و نه هرکه به بهشت رسید ، به فردوس اعلا رسید .

اول آیه خطاب به عارفان و دوستداران است ،

و آخر آیه خطاب به عاصیان و گناهکاران !

با عارفان گوید ؛ در من نگرید و با هیبت و رهبت باشید ،

و گناهکاران را گوید ؛ از آتش کیفر ما براندیشید و بهراسید ،


این منزلت عوام مسلمانان ،


 

و آن مرتبت خواص مؤمنان است ،


 

و رونده تا این منزل عوام نپیماید ؛


 

به منزل خواصّ نرسد !

 

 

جانـــــــان من !

 

 قائـم آل محمّـــــد (ص)

 

 هـر جمعـــه را به این امیـــد آغاز می کنیم


که شـایـد تـــــو در این جمعـــــه بیــــایی


و کام تشنــگان عـدالـت را سیـــراب نمـــایی

برای دفع ظلم ظالمان و برقراری حکومت عدل جهـــانی

 

 

پس برای تعجیــــــــــل


در فـــــرج مبارکشــــان زیاد دعا کنیم





موضوع :