نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (558 )
ســوره 3 : آل عمران ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم ـ صفحه 50 )
( قسمت پنجاه و یکــم )
مقــام انفــاق
تجارتی با هفتصــــد برابر ســــود !
( جزء چهارم صفحه 67 )
بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم
134 ـ الَّذِینَ یُنفِقُونَ فِی السَّرَّاء وَالضَّرَّاء
وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ
وَاللّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ
تفسیر لفظی :
آن کسانی که انفاق می کنند در شادی ها و کام یابی ها و در گزند ها و ناکامی ها
و فروبرندگان خشم و بازگیرندگان کین و درگذزندگان از مردم آن هارهیزکارند.
تفسیر ادبی و عرفانی :
مردم در مقام انفاق سه گروهند :
یکی آن که هیچ نفقت نکند ،
نه در کامکاری نه در ناکامی ،
نه در فراخ نعمت ، نه در روز قحط و شدّت ،
چنین کسی را مطلقاً لئیــم گویند ،
دوم کسی که در فراخی نعمت نفقت کند
نه در تنگی و عسرت !
و بیشتر خلق خدا از جهانیان و دنیاداران
بر این مقامند که در دنیا ، دست و دلِ باز ندارند ،
و همواره بر بیم فقر و نداری باشند ،
سوم آنان که در هر حال انفاق کنند ،
چه در حال یُســر ، چه در حال عُســر !
امّا این گونه مردم هم بر دو حال باشند :
یا مردمی متهــــــوّر و بی باک ،
که ندانند از کجا گیرند و به کجا دهند !
و از عاقبت نیندیشند !
اینان برادران شیطانند
که اسراف کار و تبذیر حالند !
حالت دیگر آن که مردمی باشند متوکل به خدا ،
و مطمئن به روزی او ،
این چنین کسان اعتماد به خزانه ی خداوند دارند ،
و دل با حق راست دارند ،
هرچه دارند خرج کنند و هیچ باز نگیرند ،
و از جای خویش به شرط شریعت به دست آورند ،
و از جای خود بر وفــــق شریعت خرج کنند ،
اینان را خداوند در این آیت می ستاید ،
و انفاق آنان را می پسندد .
خــدایــــا ،
آنچه مرا در این جهان نصیب است به کافران ده !
و آنچه مرا درآخرت نصیب است به مـؤمنــان ده !!
مرا در این جهان یــاد و نـــام تـــو بس!
و درآن جهان دیــدار و ســلام تـو بس!
یا رب تــو مرا انابتی روزی کن
شایسته خویش طاعتی روزی کن
زان پیش که فارغ شوم از کار جهان
اندر دو جهان فراغتی روزی کن
الهـــی ؛
ای بیننـده نمـــاز هـا ،
ای پذیرنده نیــازها ،
ای داننــده رازها ،
ای شنــونده آوازها ،
ای مطلــع بر حقایق ،
ای مهـربان بر خلایق ،
عذرهای ما بپذیر که تو غنی و ما فقیر ،
عیب های ما مگیر که تو قوی و ما حقیر ،
اگر بگیری بر ما حجت نداریم ،
و اگر بسوزی طاقت نداریم ،
از بنده خطــا آید و زلّت ، (تزلزل)
و از سلطــان عطـــا آید و رحمـــت
این جمعـه هم گذشت و نیامد
و ما همچنـــــان را منتظــــــریم
تا جمعه فرخنده ای که امام و پیشوایمان
حضــرت حجــة ابن الحســن العسکـــری
بیاید و کام تشنگان عدالت را سیراب نماید
برای تعجیل در ظهــــور مبارکشان
همچنــــان دعــــــا می کنیم
موضوع :