سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1985312
  • بازدید امروز: 37
  • بازدید دیروز: 35
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[962]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1024 )                                                                     

ســوره 18 : کهــف ( مـکّــی ـ115آیه دارد ـ جزء  پا نزدهم ـ صفحه 293 )


  ( قسمــت ششم )


صفــای تـوحیــد



 

 ( جزء پانزد هــم صفحــه 294 آیه 14 )  

بسم الله الرحمن الرحیم  

وَ رَبَطْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ إِذْ قَامُوا فَقَالُوا رَبُّنَا رَبُّالسَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ

لَن نَّدْعُوَ مِن دُونِهِ إِلَهًا لَقَدْقُلْنَا إِذًا شَطَطًا


   ترجمــه لفظـــی آیـــه :

 

و دلهایشان را استوار گردانیدیم آنگاه که [به قصد مخالفت با شرک] برخاستند

و گفتند پروردگار ما پروردگار آسمانها و زمین است جز او هرگز معبودى رانخواهیم خواند

که در این صورت قطعا ناصواب گفته‏ ایم



 نگاه ادبی و عرفانی به آیــه :

 

خلعتــی از کمـــــــال محبت ،

که همانا افــــــزونیِ هدایت بود ؛

به آنــــــان ( یاران غار ) دادیــــــــم ،

و ایشان را به بندِ عصمت ببستیم ،

و بر بســـاطِ معــــــرفت بداشتیم ،

و به قیـــدِ محبت استـــوار کردیم ،

و در وادیِ عنــــــایت ،

ایشان را شمعِ رعایت افروختیم ،

و در دبیـــــرستـــــــانِ ازل ،

آدابِ صحبـــــت آمــوختیــــــم ،

تا در عینِ قدس ، روان ساختیم ،

و در خلــوتِ غـــــــار ، بــــار از حقیقت پرداختند .

آن جوانمــــــردان ؛ بر درگاهِ احدیت ،

به نــــور ایمـــــــان ، ارجمنــــــد بودند ،

و به صفــــــای توحیـــــد افروختــــــه !

دیده ی اهـــــــلِ آن روزگار ؛

به دردِ شرک و کفـــــر ، آلــــــــــــوده بود ،

و غیــــــــرت دیـــــــــن ؛

آنان (یاران غار)  را در حجابِ غار ایمـــن کرد ،

تا دیــده هــــای آلـــــوده ، آنان را نبیند !



(16) وَ إِذِ اعْتَزَلْتُمُوهُمْ وَ مَا یَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّهَ فَأْوُوا إِلَى الْکَهْفِ

یَنشُرْ لَکُمْ رَبُّکُم مِّن رَّحمته و یُهَیِّئْ لَکُم مِّنْ أَمْرِکُم مِّرْفَقًا


و چون از آن ها و از آن چه که جز خدا مى ‏پرستند کناره گرفتید پس به غار پناه جویید

تا پروردگارتان از رحمت‏ خود بر شما بگستراند و براى شما در کارتان گشایشى فراهم سازد


از جناب جبــروت و درگاه ملکـوت فرمان رسید که ؛

در این غـــــــــــــار رَویـــــــد ،

و در کنفِ حمایت و رحمتِ حقّ باشید ،

تا خداوند شما را در پرده ی عصمت نگاه دارد ،

و لبــــــاسِ رحمــت بپوشاند ،

و در کنــــفِ عــــزّت جـــــــای دهـــــد .

 

ای چه خوش روزگارِ کسی یا کسانی که ؛

در راهی می روند که مشمـــــــول عنــایتِ پروردگار ؛

وَ اَلزَمَهُم کَلِمَةِ التَّقوی ... شوند ،

و کمنـــــدِ تقـــــــوی بر گــــــردنِ آنان افتــــــد ،

و به راه راست و سعــادت واقعــی کشانـــــــده شــــوند !

 

تا کی‌ دل‌ من‌ چشم‌ به‌ در داشته‌ باشد؟

ای‌ کاش‌ کسی‌ از تو خبــر داشته‌ باشد

آن‌ باد که‌ آغشته‌ به‌ بــوی‌ نفس‌ توست‌

از کوچه‌ ی ما کاش‌ گــــذر داشته‌ باشد


السلام علیک یا مولای یا اباصالح المهدی


این جمعه هم گذشت و نیامدید آقـــا !


شاید ما همچنـــــان سرگــــــرم دنیـــا و زنـــــدگی خویشیــم


ولی هر روزه برای تعجیل در ظهـــــــــور مبارکتــــــان


دعــــای فــــــرج بر لب داریـــــــم

 



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 1023 )                                                                        

ســوره 18 : کهــف ( مـکّــی ـ115آیه دارد ـ جزء  پا نزدهم ـ صفحه 293 )


    ( قسمــت  پنجـــــم    )


جـوانمــردی



 

 ( جزء پانزد هــم صفحــه 294 آیه 13 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم 

نَحْنُ نَقُصُّ عَلَیْکَ نَبَأَهُم بِالْحَقِّ إِنَّهُمْ فِتْیَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى


   ترجمــه لفظـــی آیــه :

 

ما خبرشان را بر تو درست‏ حکایت مى ‏کنیم آنان جوانانى بودند که

به پروردگارشان ایمان آورده بودند و بر هدایتشان افزودیم


 نگاه ادبی و عرفانی به آیــه :

 

در آیات قبل به ذکر داستان اصحاب کهف پرداخته که بعلت اطلاع عموم دوستان از این داستان ،

از ذکر آن در اینجا خودداری شد .

و اینک ادامه سوره کهف ....نَحْنُ نَقُصُّ عَلَیْکَ ...

شرفِ بزرگوار ، و کرامتِ تمام ، و نواختِ بی نهایت ،

که خداونـــــــد بر اصحــــــــاب کهـــــــف نهاد ؛

ایشان را جوانمـــــــرد خواند ،

چنان که ابراهیــــــم خلیـــــــــــل ،

و یوسف صدّیق را هم جوانمـــــــرد خواند ،

حضرت مصطفی(ص) به علی مرتضی(ع) فرمودند :

یا علی ؛ جوانمـــــــــرد ، راستگــــــو ، وفــــــــادار ،

امانت گزار ، رحیـــــم دل ، درویش دار ، و مهمان نــــواز است .

 

 

و گفتـــــــه انـــــــد :

سرورِ همه ی جوانمــــــردان ، یوسفِ صدّیق(ع) است ؛

که از برادران انواع بلاها به او رسید ؛

ولی چون بر آنان دست یافت :

جوانمـــــــــــردی کرد و گفت :

امــــــــروز دیگر بر شما گناهی نیست !

[ ولی برادران باز هم دست از کینه و کین توزی برنداشتند و حسادت مانع از ترک این خصلت شیطانی آنان بود ، که یوسف(ع) نیز فرمود : آنچه بین ما گذشت همه از شیطان بود ....]

 

 

... وَ زِدْنَـــــــــاهُمْ هُـــــدًى

                 در خبـــــــــــــر است که :

روزی حضرت مصطفی(ص) در جمعی نشسته بودند ،

ســــــائلی برخاست و سئـــــــوال حاجت کرد ؛

حضرت روی به یاران کردند و فرمودند :

با وی جوانمــــــردی کنید ،

علی(ع) برخاست و رفت ، چون بـاز آمـــد ؛

یک دینار و پنج درهم و یک قرص نان با خود آورد ،

حضرت گفت : یا علی ؛ این چه حال است ؟

علی(ع) گفت :

یا رسول الله ؛ چون سائل سئوال کرد ،

به دلم گذشت که او را قرص نانی دهم ،

باز در دلم آمد که او را پنج درهم دهم ،

باز به خاطرم گذشت که او را یک دینار دهم ،

اکنون روا نداشتم که ؛

آن چه به خاطرم گذشت و بر دلم فراز آمد نکنم !

 

حضرت فرمودند :

لا فَتی اِلا علی ...


جوانمـــردی جـــز علــــــی نیست

 

 

تمنّــــــا

 

عالم اندر ذکـــر تـــو در شور و غوغـا ، هست و نیست

بــــــاده از دست تـو اندر جام صهبــا ، هست و نیست


نـــــــور رخســــــــار تو در دل ها ، فـــروزان شد نشد

عشق رویــــــت در دل هر پیر و برنا ، هست و نیست

بلبل انـــــــــدر شاخ گل مدح تــــــو را خوانـد و نخواند 

بوى عطر موى تو در دشت و صحرا ، هست و نیست

درد دل از روى زردم پیش او ، گفــت و نـــــــگفـــــت 

پــاره پـــــاره جـــــامه صبر و شکیبا ، هست و نیست

جـــــــانِ من در راه آن دلبـر فـــــدا گشت و نـــگشت 

جـــــان خــــــوبانْ برخىِ خاک دلارا ، هست و نیست

 

کـــــــــــــاروان عشق در رویــــــاى او ، رفت و نـرفت

جــــــــان صدها کاروان در این تمنّـا ، هست و نیست

(دیوان امام خمینی [ره] ص 69 )

 

همه مشکلات مــــــا


ناشی از غیبت طولانی مولایمان


محبــوب دل هـا و منجی انســـان هـا


حضرت حجـة ابن الحســــن المهــــدی(عـــج) است

 

 

پس برای تعجیــــل در فـــرج مبارکشان زیـــاد دعا کنیم

 

برای سلامتی و خشنودی امـــام و مقتــــدا و مولایمان


 قائـم آل محمّـــــد (ص)

 

و برای تعجیل در فـــرج مبــــارکشان

  

دو رکعت نماز مخصوص و یکصد صلوات


 

و امّـــــــــــا سخن روز : کلام رهبــــر فقیـــد

دیروز جناب روحانی رئیس جمهور کشورمان در همایش استانداران و دولت، سخنانی را بر خلاف مبانی و اصول امام و انقلاب اسلامی بر زبان جاری کرد و گفت: « نباید فکر کنیم پس از حصول توافق می‌توانیم هر طور که بخواهیم حرف بزنیم.»

البته جواب این سخنان دشمن شاد کن آقای روحانی را امام خمینی(ره) سالهای قبل داده و فرمودند : « نباید برای رضایت چند لیبرال خودفروخته در اظهار نظرها و ابراز عقیده‌ها به‌گونه‌ای غلط عمل کنیم که حزب‌الله عزیز احساس کند جمهوری اسلامی دارد از مواضع اصولی خود عدول می‌کند»

تغییر گفتاری که رئیس جمهور محترم از آن دم زده دقیقاً مطابق دستور اوباما رئیس جمهور آمریکا است که چند روز قبل خواستار کنار گذاشتن شعــار مـــــــــرگ بر آمـــــــــریکا گردید!!! ( وزنه سیاسی )

 ولی ملت بزرگ و استکبارستیز ایران به پیروی از رهبری معظم انقلاب ، این شعار را تا نابودی همه ی کفار و مستکبران جهان ترک نخواهد کرد .

مـــــــــرگ بر آمـــــــــریکا



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1022 )                                                                         

ســوره 18 : کهــف ( مـکّــی ـ115آیه دارد ـ جزء  پا نزدهم ـ صفحه 293 )


  ( قسمــت  چهـارم     )


زینت هــای زمیــن



 

 ( جزء پانزد هــم صفحــه 294 آیه 7 )  

بسم الله الرحمن الرحیم    

إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَى الْأَرْضِ زِینَةً لَّهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَیُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا


     ترجمــه لفظـــی آیه   :

 

در حقیقت ما آنچه را که بر زمین است زیورى براى آن قرار دادیم

تا آنان را بیازماییم که کدام یک از ایشان نیکوکارترند


 نگاه ادبی و عرفانی به آیه :

 

این آیت ؛ اشارت  به این دارد که :

اهل معرفت و محبتِ خدا و مشتاقانِ او ،

همگی زیور و زینتِ زمین هستند ،

اینان ،؛ آفتاب ها و مــاه ها و ستــاره های زمینند ،

که چون درخشیـــــــدن گیـــرند ؛

تابشِ انوارِ توحید در اسرارِ موحّدان ،

جمیــــــع آفــــــــاق را روشن کنــــــد ،

که ؛ زینتِ زمین ؛ دوستانِ خدایند ،

و جهان به آن ها آراستــــــــه ،

و دل هایشان به نــور معرفت افروختــه ،

اینان ؛ عَلَم هایِ دین ، و اوتادِ زمینند ،

به نام و نشان ؛ درویشانند ،

و به حقیقت ؛ پادشاهان زمینند !

هرکس سیرتِ اینان خواهد ؛

آنان را در سوره ی کهف دریابد ،

و داستان آنان را در این سوره برخوانَد :


(10) إِذْ أَوَى الْفِتْیَةُ إِلَى الْکَهْفِ فَقَالُوا رَبَّنَا آتِنَا مِن لَّدُنکَ رَحْمَةً وَ هَیِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا

آنگاه که جوانان به سوى غار پناه جستند و گفتند پروردگار ما ؛

از جانب خود به ما رحمتى بخش و کار ما را براى ما به سامان رسان

ایشان را گفتند :

در این غــــــــار رَویـــــــد ،

و خــــوش بخسبیــــــــد ،

و سر به بالیــــــنِ امــن نهید ،

که ما خوابِ شما را به عبادت جهانیان برگرفتیم !

.... و خداونـــــــد آنان را در آن کــــــــــــوه ،

غاری پدید کرد ، و ایشان را در آن غارایمن کرد ،

چنان که مؤمنان را در غارِ گُور پنهان و ایمن کند ،

خـداونـــــــد به آنان در آن غـــــــــار ؛ رحمت کرد ،

چنان که بر مؤمنان هم در غار گور ، رحمت کند ،

خداوند آن غــــار را بر آنان فــــــراخ کرد ؛

چنان که بر مؤمنان نیز غــار گــــــور را فــــــراخ گرداند ،

خداوند بالای غـــار را بر آنان گشاده کرد ؛

تا هـــــــــوا و نسیــــــمِ صبـــــــــــــا از آنان منقطـــــع نگردد ،

چنان که در روضــه ی مؤمنــــــان نیــز ،

دری از بهشت گشاید ،

تا از نسیمِ بهشت بر ایشان همی وَزَد .

 

 

نیــم غمـــزه

 

پــــروانــــــــه وار بر در میخــانـــــه ، پـــر زدم

در بستــــه بــــود بـــا دل دیـــــوانــــه در زدم

 

خــــــوابم ربــــود ، آن بت دلــدار تــا به صبــح

چــون مــرغ حـق ، ز عشق ، ندا تا سحـر زدم

دیــــدار یـــــار گـــر چه میسّـــــــر نمـى شود

مـــن در هــــواى او ، به همـــه بــام و بر زدم

در هــــر چـــه بنگــرى ، رخ او جلـــوه ‏گــر بُوَد

لــــوح رُخش به هــــر در و هـــر رهگـــذر زدم

در حــــال مستــى ، از غــم آن یــــار دلفـریب

 گاهى به سینه ، گاه به رُخ ، گـه به سر زدم

جـــان عزیـــــز من ، بت من چهــــره بـــاز کرد

طعنــــه به روى شمس و بــه روى قمــر زدم

 

یارم به نیـــم غمــــزه چنان جان من بسوخت

کــــآتش به ملک خـــاور و هــــم ، بــاختـر زدم

(دیوان امام خمینی [ره] ص 141)

 

دوستان ؛ فردا موعد میقات است ،

 

آمــــــــادگی داریــــــد ؟


اگر او بیاید شرمنده نباشیم !




موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1021 )                                                                       

ســوره 18 : کهــف ( مـکّــی ـ115آیه دارد ـ جزء  پا نزدهم ـ صفحه 293 )


  ( قسمــت  سوّم     )


رهبــانِ شریعـت

 

 

 

مـــا هم اجــــازه نمی دهیــم


ملت ایــــــــــران ، محکـــــم و استــــــوار ،

 

پشت سر رهبـــــــــری معظّــــــم انقلاب است



هیهـــــات منّــا الذّلّـــة

 

 

 ( جزء پانزد هــم صفحــه 293 آیه 1 )  

بسم الله الرحمن الرحیم   

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَنزَلَ عَلَى عَبْدِهِ الْکِتَابَ وَ لَمْ یَجْعَل لَّهُ عِوَجَا


   ترجمــه لفظـــی آیه  :

 

ستایش خدایى را که این کتاب [آسمانى] را بر بنده خود فرو فرستاد

 و هیچ گونه کژى در آن ننهاد

 

 نگاه ادبی و عرفانی به آیه : [بخش سوم]

 

... الَّذِی أَنزَلَ عَلَى عَبْدِهِ الْکِتَابَ ...

این آیت ؛ عبـــــــارت است و اشــــــارت ،

عبـــــارت ؛ بهره ی اشبــــــاح ،

و اشـــــــــارت ؛ نصیب ارواح ،

ارواح ؛

در سماعِ ( اَلَّذِی ) به نشاط آمد ،

و اشبـــــــــاح ؛

در سماعِ (اَنزَلَ عَلی عَبدِهِ ) در اجتهاد آمد ،

و راه طلــــــب گـــــــرفت .

همچنین در این آیت ؛

هم تعظیـــــمِ قـــــــــــرآن است ، (آخرین کتاب )

و هم تخصیصِ مصطفی(ص) ، ( آخرین پیغمبـر )

 

آن که قرآن است ؛

                 کـــــــلامِ رحمـــــــــــان‌ ،

یادگارِ دلِ مــؤمنـــــــــــان ،

و اُنسِ جـــــان عارفــــــان ،

و آن که مصطفـــــی(ص) است ؛

ایمنیِ زمین است ،

و زیــــــورِ آسمان ،

قــــــــــــــرآن ؛

دل هــــــا را عُـــــــدّت است ،

و جــــــان هـــــــا را تبصرت ،

مصطفی(ص) ؛

رهبــــــانِ شریعــــت است ،

و عنــــــــوانِ حقیقــــــــــت .



[ و امروزه رهبانِ شریعت کسی است که با قاطعیت می فرماید :

امریکایی ها می خواهند از توافقی که هنوز نه در ایران و نه در امریکا

تکلیفش و رد یا قبول شدنش معلوم نیست ، وسیله ای برای نفــــــوذ در ایران بسازند ، 

 اما مــــــــا این راه را قاطعـــــانه بستــــــه ایم ، و با همه توان بالای خود ، 

اجــــازه نفوذاقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی

و یا حضور سیاسی در ایران را به امریکاییها نمی دهیم.

ایشان افزودند:  

نه نفوذ اقتصادی آمریکا را در کشور اجازه خواهیم داد ،

نه نفوذ سیاسی و نه نفوذ فرهنگی.

با همه‌ توان ( که بحمدالله این توان ، امروز زیاد هم هست)

با این نفــوذ مقابلـــه خواهیم کرد‌.]

( بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب در تاریخ 1394/5/26 در دیدار علما، صاحبنظران و میهمانان اجلاس مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام و اجلاس اتحادیه رادیو تلویزیون های اسلامی )

 

هـوای وصــال

 

در پیــچ وتــــــــاب گیسوى دلبــر ، ترانه است

دلبــرده فــــــدایى هر شــــاخ شانــــــه است


جان در هــــــــواى دیدن رخسار مــــــاه توست

در مسجد و کنیســــه نشستن بهانــــــه است

درصیــــــــد عــــــارفان و ز هستى رمیـــــدگان

زلفت چـو دام و ، خــال لبت همچو دانــه است

انـــــدر وصــــــــال روى تــو اى شمس تابنــــاک

اشکـــــــم چــــو سیل جــانب دریـــا روانه است

در کــوى دوست ، فصل جـــوانى به سر رسید

باید چـــــه کرد؟ این همه جــور زمـــانــــه است

امــــــواج حُسن دوست ، چو دریــــــاى بى ‏کران

این مستِ تشنه کــــامْ غمش در کــــرانه است

 

میخـــــــــــانه در هواى وصـــــــــالش طرب کنان

مطرب به رقص و شادى و چنـگ و چَغـــانه است

( دیوان امام خمینی [ره] ص 61 )


 

... و باز هم از خداوند بزرگ و منّان مسئلت داریم که ؛

با تعجیل در فرج مولایمان حضرت مهدی علیه آلاف التحیة والثناء

همه ی مشکلات مادّی و معنویِ امّت اسلام و جهان بشریت را مرتفع بفرماید .




موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1020 )                                                                       

ســوره 18 : کهــف ( مـکّــی ـ115آیه دارد ـ جزء  پا نزدهم ـ صفحه 293 )


  ( قسمــت  دوّم     )


طاق ابـروی دوست



 

 ( جزء پانزد هــم صفحــه 293 آیه 1 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم 

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَنزَلَ عَلَى عَبْدِهِ الْکِتَابَ وَ لَمْ یَجْعَل لَّهُ عِوَجَا

   ترجمــه لفظـــی :

ستایش خدایى را که این کتاب [آسمانى] را بر بنده خود فرو فرستاد

 و هیچ گونه کژى در آن ننهاد

 

 نگاه ادبی و عرفانی : [بخش دوم]

 

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی ...

خـداونــد ذوالجلال، حکیــــــم قـــــادر بر کمـــــال،

سزاوار ثنای خویش، شکر کننده عطای خویش،

ستـــــایش خـــود ؛ خـــــود می کند،

و ثنــــــای خود ، خود می گوید،

که عـــزّتِ خــــود، خـــــــود شناسد ،

و عظمت و جبـــروتِ خــــود ، خـــــــود داند،

آب و خاک به وصف او کی رســد ؟

خــدائی که طاعاتِ با تقصیـــر را قبـــول کرد ،

و جور و جفای خلق به پرده فضل خویش بپوشانید،

توفـیــق طاعـت ارزانی داشت،

و دل را به ایمـــــان و معــــرفـت بیـــــــــــاراست،

و چون دانست که آنان از اَدایِ شکــر نعـمـت عـاجـزنـد !

خود را حمـــــــــد کرد و گـفـت :

آن نعـمـت هـا که دادم ؛ بی تـــــــــو قـسمت کـردم ،

و بی تــــــو حمـــــد آوردم ،

و به حکم دوستی از تـــــــو نیــــــابت کردم

تا احسان و اِنعـام خــود را با تـو تمــــــــــام کردم.


الهــــــــــی ؛

قبله عارفان خورشید روی توست ،

محــــراب جــــــان ها طاق ابروی توست ،

مسجد الاقصی دل هــــــــا حریــــم کوی توست ،

نظری به سوی مــــا فـــــــرما که نظر ما به سوی توست.

 

الهــــــــــی ؛

روی بنمـــا تا در روی کس ننگریم ،

و در بگشـــــــــای تا بر درِ کَـــــس نگـــذریم.



 

ما را سر و ســودای کس دیگر نیست

از عشق تــو پروای کس دیگر نیست

جز تــو دگری جای نگیـرد در دل

دل جای تو شد جای کس دیگر نیست

 

 

خـانـه ی عشـق

 

خــانه عشق است و منزلگاه عشّــاق حـزین است

پــایـــه آن بـرتــــر از دروازه عــــــرشِ بریـــن است

 

ایـــــــن ســـرا ، بارافکنِ مى‏ خوردگان راه یار است

با پریشان حالى و مستى و بیهوشى قــرین است

از جهــــانِ هستى و ملک جهان بینى بـــرون است

بــــا گروه نیستى جویـان عاشق ، همنشین است

مسکن ســــــوداگـرانِ روى یـار گلعـــــــــذار است

مــــــــرکـــــــــــز دلدادگانِ آن نگارِ مــه جبین است

پــــــــــرده دارانِ  حـــــــــــرم فـــرمانروایان طریقند

 بـــانــىِ این بارگــــــه آواره از روى زمیــــــن است

 

عــــــاکفِ این کعبـه وارستــه ز مدح این و آن است

خـــــــــادم این میکــــده دور از ثناى آن و این است

 

( دیوان امام خمینی [ره] ص 60 )

 


مـــا هم اجــــازه نمی دهیــم

ملت ایــــــــــران ، محکـــــم و استــــــوار ،

پشت سر رهبـــــــــری معظّــــــم انقلاب است


هیهـــــات منّــا الذّلّـــة

بی تـــــو ای آرام جانم زندگانی چون کنم ؟


چون نباشی در کنارم شادمانی چون کنم ؟



موضوع :


   1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *