نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید
جـــام بـــلا
( جزء اول ـ صفحه 7 )
بســـم الله الـرحمــن الــرحیــم
41 ـ وَ آمِنُواْ بِمَا أَنزَلْتُ مُصَدِّقًا لِّمَا مَعَکُمْ وَ لاَ تَکُونُواْ أَوَّلَ کَافِرٍ بِهِ
وَ لاَ تَشْتَرُواْ بِآیَاتِی ثَمَنًا قَلِیلًا وَ إِیَّایَ فَاتَّقُونِ
ایمان آورید به آنچه فرو فرستادیم از کتاب و پیغام ، که گواه کننده کتاب شما است!
و نخستین کافر به این کتاب مباشید ، و آیات مرا به اندک بهاء مخرید ،
و رشوت مَسِتانید تا سخنان مرا پنهان کنید و از خشم من و عذاب من پرهیزید.
اصل تقـــــوی پرهیـــــــزکاری است
و متقیـــان سه گروهنـــــد:
مهینه ، میانه ، کهینه ،
مهینه آن است که نعمت به شکایت نیالاید،
میـــانه آن است که خدمت بر ریــــا نیـــالاید،
و کهینه آن است که تــوحید خود به دام شرک نیالاید.
42 ـ وَ لاَ تَلْبِسُواْ الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَ تَکْتُمُواْ الْحَقَّ وَ أَنتُمْ تَعْلَمُونَ
حق را به باطل میامیزید ، و راستی و حق را (پیغمبری محمد ص) کتمان نکنید
در حالی که شما می دانید (که او رسول خدا است)
.
43 ـ وَ أَقِیمُواْ الصَّلاَةَ وَ آتُواْ الزَّکَوةَ وَ ارْکَعُواْ مَعَ الرَّاکِعِینَ
نماز را بر پا کنید و زکات بدهید و با نمازگزاران نماز گزارید
.
44 ـ أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنسَوْنَ أَنفُسَکُمْ
وَ أَنتُمْ تَتْلُونَ الْکِتَابَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ
مردم را به نیکی امر می کنید و خود را فرو می گذارید و فراموش می کنید
در حالی که کتاب مرا می خوانید آیا پس در نمی یابید؟
45 ـ وَ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاَةِ وَ إِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِینَ
یاری بخواهید به شکیبائی و نماز که این باری گران و امری بزرگ است
مکر بر شکسته دلان و تیمار داران و فروتنان !
خداوند به صبر یعنی روزه امر کرد تا شره و حرص از میان ببرد
و به نمـــــاز فرمـــــــــان داد تا خشـوع و خضـــوع آرد.
حظّ نفس و غذای دل در هم میامیزید
که با یکدیگر نسازند
خداوند دل، به حقِّ حق مبسوط است
و بنده نفس به حظ نفس مربوط ،
پس به یک دگر کی رسند؟
دنیا خسیس است و عقبی نفیس،
با یک دگر چون می سازند؟
دوستی خالق، سعادت ابــــدی و ازلــــی است
و دوستی مخلوق وبــــــال نقـــــدی،
در یک دل چون بهم آیند؟
خویشتن پرستی و خدا پرستی یک دگر را ضدند،
در یک نهـــــاد چگونــــــــه جمع شوند؟
مهــر خود و یــار مهربانـت نرسد
این خـواه گر آن که این و آنت نرسد
45 ـ وَ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاَةِ ...
فرمان آمد که ای پیغمبر ؛
امت خود را بگوی که در کارها صبر کنید تا بمراد برسید،
هر که صبر مردان ندارد، گِرد میدان مردان نگردد !
پای این مردان نداری جامه مردان مپوش
برگ بی برگی نداری لاف بی خویشی مزن!
مهتر عالم و سید فرزند آدم
از آن ساعت که گام در این میدان نهاد
یک دم او را بی غم نداشتند
چون کار به غایت رسد
و از هر گوشه بلا به وی روی نمود
آهی برآورد و گفت :
هیچ پیغمبر به اندازه من آزار ندید
فــوراً خطاب از مصـــــدر جـــــلال آمد
که ای مهتـــر بنــــدگان ؛
کسی که شاهد دل و جان وی ما باشیم
هـرگـــز از بــــــار بــــــــلا ننـــــــــالد
و چون هرچه در خزانه غیب زهر اندوه بود
همه را یک کاسه کرده
بر دست وی نهـــــادنــــــــد
و از این راز پـــــرده برداشتند
و به او گفتنــــــد :
ای مهتــــــــــر پیمبـــــــــران ؛
زهـــــــرهـــا بر مشاهــــــده مـــا نـــوش کن!
هرکه در این درگــه مقـرّب تــر است
جـــام بـــلا بیشتــرش می دهنـد
ار دستت از آتش بُوَد ، مــــا را ز گل مفرش بُوَد
هرچ از تو آید خوش بُوَد ، خواهی شفا خواهی الم
السلام علیــک
یا اباصــالح المهـــدی
همه مشکلات مـــــا
ناشی از غیبت طولانی مولایمان
قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است
ای محبــوب دل هـا ؛ ای منجی انســان هـا ؛
هـر ســال را به این امیـــد آغاز می کنیم
که شـایـد تـــــو در این ســـال بیــــایی
و کام تشنــگان عـدالـت را سیـــراب نمـــــایی
برای تعجیل در فرج مبارکتــــان دعا می کنیم
دعا می کنیم این سال که با جمعـه آغـاز
و با جمعــــــه پــایـــــــــان می یابد ،
و نیمـــــه شعبــــانش هم جمعــــه است
و رهبــــر معظم انقلابمان آن را
سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی
نام گذاری فرموده اند
سـال فـرج مبـارک مولایمان باشد
تا هم اقتصـــــاد جهــــــــانی شکوفا شود
و هم فرهنگ اسلامی بر جهان حکم فرمــا شود
ان شاءالله تعالی
موضوع :