سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1985428
  • بازدید امروز: 69
  • بازدید دیروز: 84
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[962]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 839 )                                                                               


ســوره 10 : یونُس ( مـکّــی ـ 109 آیه دارد ـ جزء یازدهم ـ صفحه 208 )


  ( قسمــت  بیست و دوّم )


جـان عاشقـان


 

جزء یازد هــم صفحــه 218 آیه 87 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم  

وَأَوْحَیْنَا إِلَى مُوسَى وَأَخِیهِ أَن تَبَوَّءَا لِقَوْمِکُمَا  بِمِصْرَ بُیُوتًا

وَاجْعَلُواْ بُیُوتَکُمْ قِبْلَةً وَ أَقِیمُواْ  الصَّلاَةَ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ


تفسیـــر لفظـــی :

 

و به موسى و برادرش وحى کردیم که شما دو تن براى قوم خود در مصر خانه‏ هایى  ترتیب دهید

و سراهایتان را رو به روى هم قرار دهید و نمـــاز برپا دارید و  مؤمنان را مژده ده

 

تفسیر ادبی و عرفانی : [ بخش دوّم ]  

 

... وَأَقِیمُواْ الصَّلاَةَ ...

 

ظاهر این آیت خطاب به موسی (ع) است ،

ولی تفسیر حقیقی آیت ، خطاب به مؤمنیــن است :

کـــه ؛ نمــــــــاز به پــــــــا داریــــــد ،

و شرط بندگی و فرمان بُرداری در آن به جای آرید ،

چون توفیــــق یافتیــــد ؛

به رحمت من شــــــادی کنید ،

به فضــــل من بنــــــازیـــد ،

به کرم من امیــــد دارید ،

به فرمـــــــان من فخر کنید ،

به یـــــــاد من اُنس گیرید ،

بر ضمــان من پشتی دارید ،

و بر وعـــده ی من چشم دارید .

 

 

 

... وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ ...

 

آنان را به عـزّ رشاد ،

و راست راهی ،

و نکو نامی در دنیا ،

و نعیـــــمِ باقی ،

و مُلک جـــــــاودانی ،

در عقبی بشارت ده !

این ظاهر آیت است به زبان تفسیر ،

لکن به زبــــان اشـــــــارت ،

و بر ذوق اهل معرفت و حقیقت ،

خانه ی خدمت ؛ نفس عابدان است ،

و خانه ی حرمت ؛ دل عارفان است ،

و خانه ی صحبت ؛ جان عاشقان است .

 

 

لطفاً روی عناوین ذیل کلیک کنید :

 

ربیــــع آمـــد


سفـرنامـه حجــاز


غریــــــب مـــــــدینـــــه


ربیع الاول ماه حزن و اندوه شیعه



موضوع :


 نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 842 )                                                                            


ســوره 10 : یونُس ( مـکّــی ـ 109 آیه دارد ـ جزء یازدهم ـ صفحه 208 )


  ( قسمــت  بیست و پنجم )


آینـه ی تـوفیـق



 

جزء یازد هــم صفحــه 220 آیه 100   ) 

بسم الله الرحمن الرحیم  

و َمَا کَانَ لِنَفْسٍ أَن تُؤْمِنَ إِلاَّ بِإِذْنِ اللّهِ وَ یَجْعَلُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِینَ لاَ یَعْقِلُونَ


 تفسیـــر لفظـــی :

 

و هیچ کس را نرسد که جز به اذن خدا ایمان بیاورد

و [خدا] بر کسانى که نمى اندیشند پلیدى را قرار مى‏ دهد


 تفسیر ادبی و عرفانی :  

 

اذن در این جا مشیّت است ،

که بی آینه ی توفیق کس روی ایمان نبیند ،

و بی عنایت حق ، کس به شناخت حق نرسد ،

بنده به کوشش خویش ، نجات خویش کَی تواند ؟

تا خداوند با دل بنده را تعریف نکند ،

و شواهد صفات حق در دل وی برقرار ننماید ،

بنده هرگز به شناخت او راه نبرَد !

و اگر نه عنــــــــــایت قدیــــــــــم بُوَد ،

دعویِ شناختِ ربوبیّت چون کند اگر توفیق رفیقش نبوَد ؟


دل کیست که گوهری فشانَد بی تو ؟


با تــــن که بوَد که مُلک رانَد بی تــو ؟


والله که خـــود راه نـــدارد بی تــــــو


جـــان زَهــــره ندارد که بماند بی تو

 

 

جلوه ی جـــــام

 

اى کــــــاش ، دوست درد دلــم را دوا کـــند

گــــــر مهـــــربانیــم ننمایـــد ، جفــــــا کنــــــد

 

صوفـــى که از صفــا ، به دلش جلوه ‏اى ندید

جامـــــــى  از او گرفت که با آن صفـــــــا کند 

دردى ز بــى ‏وفایـــى دلبــر ، به جــان ماست

سـاقـــــى ،  بیــــار سـاغـر مى تا وفــــا کند  

بیگــانه گشته ، دوست ز من ، جرعه‏ اى بده

  بــــــاشدکــــــه یــار غمـزده را آشنــــا کند

پنهـــان به ســـوى منــــزل دلــــدار بر شــــدم

ترسم که محتسب ، غـــــم مـــن بر ملا کند

آن یــــــار گلعـــذار قــــــــدم زد به محفلـــــــم

 تـــــا کشف راز از دل ایــــن پارســا کنــــــد

 

با گیسوى گشاده ، سرى زن به شیخ شهر

مـــــگذار شیخِ مجلسِ رنــدان ، ریــــــا کنــــد

 

[دیوان امام خمینی (ره) ص 100]

 

 

لطفاً روی عناوین ذیل کلیک کنید :

 

ربیــــع آمـــد


سفـرنامـه حجــاز


غریــــــب مـــــــدینـــــه


ربیع الاول ماه حزن و اندوه شیعه



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 841 )                                                                              

 

ســوره 10 : یونُس ( مـکّــی ـ 109 آیه دارد ـ جزء یازدهم ـ صفحه 208 )


  ( قسمــت  بیست و چهارم )


ستم کارانِ بر خود !



 

 

جزء یازد هــم صفحــه 220 آیه 98 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم  

فَلَوْلاَ کَانَتْ قَرْیَةٌ آمَنَتْ فَنَفَعَهَا إِیمَانُهَا إِلاَّ قَوْمَ  یُونُسَ لَمَّآ آمَنُواْ کَشَفْنَا عَنْهُمْ

عَذَابَ الخِزْیِ فِی الْحَیَاةَ الدُّنْیَا وَ مَتَّعْنَاهُمْ إِلَى حِینٍ


تفسیـــر لفظـــی :

 

چرا هیچ شهرى نبود که [اهل آن] ایمان بیاورد و ایمانش به حال آن سود بخشد ؟ مگر قوم یونس که وقتى [در آخرین لحظه] ایمان آوردند عذاب رسوایى را درزندگى دنیا از آنان برطرف کردیم و تا چندى آنان را برخوردار ساختیم


 تفسیر ادبی و عرفانی :

 

خدای جهان و جهانیان ،

دوستدار نیــاز و سوز درویشان ،

شنونده ی ناله ی خستگان ،

بنده ای را دوست دارد که در او زارد ،

و از کردار خویش بدو نالد ،

و خود را دست آویزی نداند ،

و دست از همه ی وسائل و طاعات تهی بیند ،

اشک از چشم روان ،

ذکر حــــــــق بر زبــــــــان ،

و مهر او در میان جان .

نبینی که خداوند با قوم یونس چه کرد ؟

هنگامی که یونس قوم خود را وعده ی عذاب داده بود ،

چون رسیدن بلا را نزدیک دید ،

از خانه و شهر بیرون شد !

آن گاه که قوم درماندند ،

و عذاب و بلا به ایشان نزدیک شد ،

مردم شهر ، بامدادان که از خانه ها بیرون شدند ،

ابر سیاهی در آسمان دیدند ،

که دودی عظیم بپراکند ،

و آتش از آن پاره پاره می افتاد !

 

 

در آن حال یونس را جهت استغاثه و استمداد طلب کردند و نیافتند !

 

پس گروهی عظیم به صحرا شدند ،

طفلکان را از مادران و پدران جدا کردند ،

تا آنها گریه و زاری درگرفتند !

پیران سرها را برهنه کردند ،

و به یک باره فغان برآوردند ،

و زاری و خواری زینهار خواستند !

 و گفتند : خدایا ؛ گناه ما بزرگ است ،

ولی عفو تو از آن بزرگ تر !

خدایا ؛ به سزای ما چه نگری ؟

به سزاواری خود نگر ،

و همگی به یک صف ایستادند ،

پس از آن جوان ها به صف ایستادند ،

و گفتند : خدایــــــــا ؛

تو ما را فرمودی که ستمکاران را عفو کنید ،

و از گنا آنان درگذرید ،

خدایا ؛ ما هم ستمکارانِ بر خود هستیم ،

ما را عفو کن و از ما درگذر .

صف کودکان آغاز شد !

همگی یک صدا فریاد برآوردند :

خدایا ؛ تو ما فرمودی که سائلان را ردّ نکنیم ،

ما همه سائلیم ، ما را ردّ مکن و نومید مگردان ،

ای فریاد رس نا امیدان ؛

ای چاره ی بیچارگان ؛

و ای خدای مهربان ؛

عذاب را از ما بگردان .

ناگاه دود و آتش که بالای سر هر سه صف بود از میان رفت !

و خداوند توبه ی آنان را پذیرفت ،

این بود که فرمود :

ما عذاب رسوائی را در زندگانیِ این جهان از آنها بازگرفتیم ،

و تا هنگام مرگ آنها را از متاع این جهانی بهره مند ساختیم .

 

پس ای مسلمانان ؛

آیا شما از قوم یونس کمترید ؟

چرا برای رفع بلا و حل مشکلات به سوی خدا روی نمی آورید ؟

چرا مرد و زن و کودک و جوان ؛

یک صدا از اعمال زشت خویش توبه نمی کنید ؟

چرا فرج مولایمان را از خدای خویش نمی خواهیم ؟

آیا وقت آن نرسیده است که با تأسی به قوم یونس ،

ظهور مولای غایب خویش را بخواهیم ؟

 

لطفاً روی عناوین ذیل کلیک کنید :

ربیــــع آمـــد


سفـرنامـه حجــاز


غریــــــب مـــــــدینـــــه


ربیع الاول ماه حزن و اندوه شیعه



موضوع :



بسم الله الرحمن الرحیم


دعـوی اخـلاص


 

دعوی اخلاص

 

گــــر تــــو آدم ‏زاده هستى "عَلّم اَلاَسمــا" چه شد ؟

"قابَ قَوْسینت" کجا رفته است؟ "اَوْ اَدْنى" چه شد؟

 

بـــــر فـــــــــراز دار ، فـــــــــریـاد "اَنَا الحـق" مى‏زنى

مــــــدّعىِ حــــــــق طلــب ، اِنیّت و اِنّـــــا چــه شـد؟

صــــوفى صـــــافى اگر هستى ، بکَـن این خـرقـه را 

دم زدن از خــــویشتـــن با بـــــوق و با کرنـا چه شد؟

زهــــــد مفـــــــروش اى قلنـــــدر ، آبـروى خود مریز

زاهـــــد ار هستى تو ، پس اقبـال بر دنیـــا چه شد؟

این عبــــادت ها که ما کردیم ، خوبش کاسبى ‏است 

دعــــــــــوى اخلاص با این خود پرستی ها چه شد؟

مــــــرشد از دعوت به سوى خویشتن ، بردار دست 

 "لا الهت" را شنیدستم ؛ ولــــــــى "الاّ" چــــه شد؟

 

مـــــاعر بیمایه ، بشکن خـــــامـــــه آلــــــــــــوده ‏ات

کـم دل‏ آزارى نمــا ، پس از خـــــــدا پـــــروا چه شد؟

 

[ دیوان امام خمینی (ره) ص 94 ]

 

 

سالروز شهــــــادت ثامن الحجج


حضرت امام علی ابن موسی الرضا علیه السلام تسلیت


 

لطفاً روی عناوین ذیل کلیک کنید :

 

ربیــــع آمـــد


سفـرنامـه حجــاز


غریــــــب مـــــــدینـــــه


ربیع الاول ماه حزن و اندوه شیعه



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 838 )                                                                              


ســوره 10 : یونُس  ( مـکّــی ـ 109 آیه دارد ـ جزء یازدهم ـ صفحه 208 )


    ( قسمــت  بیست و یکـــم )


ادبِ حضـور

 

جزء یازد هــم صفحــه 218 آیه 87 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم  

وَ أَوْحَیْنَا إِلَى مُوسَى وَ أَخِیهِ أَن تَبَوَّءَا لِقَوْمِکُمَا  بِمِصْرَ بُیُوتًا

وَاجْعَلُواْ بُیُوتَکُمْ قِبْلَةً وَأَقِیمُواْ الصَّلاَةَ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ


 تفسیـــر لفظـــی :

 

و به موسى و برادرش وحى کردیم که شما دو تن براى قوم خود در مصر خانه‏ هایى ترتیب دهید

و سراهایتان را رو به روى هم قرار دهید و نمـــاز برپا دارید و مؤمنان را مژده ده


 تفسیر ادبی و عرفانی :

 

ظاهر تفسیر این آیت ،

مقصود ؛ مسجـــــــــد و محــــــراب است ،

که می فرماید :

آن را برای عبادت و خدمت ما ساختــه دارید ،

و در آن برای طلب قرب ما معتکف نشینید ،

و ســــود خود در آن جوئید ،

که آن جــــا بــــــــــــازار آخـــــرت است ،

و شمـــــــــا بازرگانـــــــــان ،

و توحیــــد ؛ سرمایه و اصل بضاعت ،

و هرکس را سود به اندازه ی بضاعت باشد .


و شرط آن است که :

 

چون روی به عبادتگاه نهی تا نمـــــاز گـــزاری ؛

نخست باطن خود را به آب توبـــــه بشوئی ،

چنان که ظاهر را به آب مطلـــق طهـــارت دادی ،

آن گاه خواجگی و رعنـــائی و تکبّـــــر ،

بر درِ مسجــــــد از خود فرو نهی ،

بنده وار به سان بندگان ، شکستـه و کوفتـــه ،

قدم عجز و نیـــــــــاز در سجده گاه نهی ،

و سر در پیش افکنده ،

و زبان به تضرّع گشوده ،

با دلی پر درد ،

و جانی پر حسرت ،

و چشمــــــــــی پر آب ،

با خجلت و شرمســـاری ،

تکبیـــــر بنــــــــدی ،

و در آن ؛ کبریــــاء حق ،

به دیده ی سر ،

و به وقت قیــــــــام ،

در خجلت گنـــــاه خود بمانده !


و چون نام و کلام خدای را بر زبان راندی ؛

باید نهـــــاد تـــــــو ؛ به کلی آگاه گردد ،

و در رکـــــــوع ؛ همین تواضع و فروتنی رود ،

و در سجـــــــــود ، ادبِ حضـــــــور به جای آری ،

و چنــــان دانی که ؛ در جـــــوار قــــــــرب او هستی ،

و در عین نظر او !


چون سلام باز دهی ؛

همه بشارت و شادی بینی ،

و چون توفیق این طاعت یافتی ؛

خـدمــت را به ســــــر بُـــــــــرده ای .

 

معجــزِ عشــق

 

نــــــــــــاله زد دوست که راز دل او پیدا شد       پیش رنـــــــــدان خرابــات چسان رسوا شد

خـــــواستم راز دلم پیش خودم باشد و بس       در ِ میخـــــــــانه گشـودند و چنین غوغا شد

ســــــــــر خُم را بگشایید که یار آمده است       مــــــــژده اى میکـده ، عیش ازلى بر پا شد

ســــــــر زلف تو بنازم که به افشــــــاندن آن      ذرّه خــــــورشید شد و قطره همى دریا شد

لب گشودى و ز مى گفتى و میخواره شدى      پیش ســــاقى، همه اسرار جهان افشا شد

گــــــویى از کوچه میخانه گذر کرده مسیح       که به درگـــــــــــاه خـــــــــداوند بلند آوا شد

معجــــــــــــــــز عشق ندانى تو ، زلیخا داند       که بـــــــــرش یوسف محبوب ، چنان زیبا شد


[ دیوان امام خمینی (ره) ص 89 ]



موضوع :


<      1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *