سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1989347
  • بازدید امروز: 82
  • بازدید دیروز: 36
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[962]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید(441 ) 

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ـ 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 1 )

( قسمت پنجـــاه ودوم) 

زنـده جــاودان

 

( جزء دوم صفحه 24 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــمِ 

154 ـ  وَلاَ تَقُولُواْ لِمَنْ یُقْتَلُ فِی سَبیلِ اللّهِ أَمْوَاتٌ

بَلْ أَحْیَاء وَ لَکِن لاَّ تَشْعُرُونَ  

مگوئید کشته شدگان در راه حق مردگانند ،

بلکه زندگانند ، ولکن شما نمی دانید .

 

 

اگر شهیـــــدان راه حـــــق کشته شدند ،


نگوئید مــــــــرده اند ،


ایشان از ذلّــت دنیـــــا به عـــــــزّت آخــــــــــــرت رسیدند ،


و چه زیـــان است که چون از دنیــــــــا بـــاز رستند ،


به وصـــــــــــال مـــولـــــی رسیــدند !


گر من بِمُرَم مــرا مگوئید که مُــرد

گو مرده بدو ، زنده شد و دوست ببرد !

 

زنده اوست که به دوست زنده است نه به جان !


چه ، هرکه به دوست زنده است ،


 او  زنـــده جـــــــــاودان است !


 

خــدای مــن ؛

هرکه به تــــــو زنــــده است هرگز نمیرد ،


جــــــــان در تـــن اگر از تــــــــــو  محـــروم مانَـــد ،


چون مـــــــــرده زندانی است !


زنـــــده به حقیقت کسی است که


با تـــــــــو اش زنــــدگانی است !

 

 

برای انتقــام خـون شهیـدان





موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید(440)

 ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ـ 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 1 )

( قسمت پنجاه و یکــم)

صبــر  بر انتظــار

  

 

 

( جزء دوم صفحه 23 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــمِ

153 ـ  یا اَیُّهَاالَّذِینَ آمَنُوُا استَعِینُوا بِالصَّبرِ وَالصَّلوةِ

اِنَّ اللهَ مَعَ الصّابِرِین

ای کسانی که ایمان آورده اید ، یاری جوئید به نماز و شکیبائی ، که خدا با شکیبایان است.

هم نــداست ، هم شهـــادت ،

هم تهنیت ، هم مـدحـــت ،

نـــــدائی با کـــرامـــت ،

شهـــادتی با لطافـــــت ،

تهنیتــــــــــی بـــر دوام ،

مدحتــــــی تمـــــــام ،

 

به مذاق اهل عرفان صبـــــــر بر سه قسم است :

 

صبـــر بر نظــم و طاعـــت ،

صبـــر بر بـــــلا و مصیبت ،

صبــــر از گنــاه و معصیت ،

صبـــر بر طاعت ، صبـــر امیـــدواران است ،

صبــــر بر بــــلا ، صبر دوست داران  است ،

صبــــر از معصیت ، صبر ترس داران  است ،

امیــــــدواران شکیبائی کنند ،

تا به اُنس خلــــوت  رسند !

تــــرس داران شکیبائی کنند ،

تا به نـــــور عصمت  رسند !

دوست داران شکیبائی کنند ،

که به نــــور سلامت  رسند !

 

و صبــر بر انتظار فـــرج ، مجموعه ای از همــه آن هاست

 

که پیامبر (ص) فرموده اند :

 

افضل الاعمال ، انتظار الفرج ،

المنتظر لامرنا کالمتشحط بدمه فی سبیل الله

 

با فضیلت ترین کارها انتظار فـــرج است ،

کسی که منتظر امر ما ( حضرت قائم {ع})باشد ،

همانند کسی که است که در راه خدا در خون خود غوطه ور شود

 

**********************************

 

سالروز میلاد مسعـــود و موفــورالسرور

قـلــب عالــــم امــــکان ،

مظهر قدرت یزدان ، امـــــام انس و جان،

مفسّر و مجری احکام قرآن، نجات دهنده عالمیان ،

خلیفة الله و امان الله و بقیّة الله

مولانا و مولی الکَــونیــــن والثقــلیـــــن

حضرت حجة ابن الحسن العسکری

عجل الله تعالی فرجه الشریف

و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداه

بر شما و همه منتظران ظهــــور مبارک باشد .

 

أللّهمََّ صَلِّ وَ سَلِّم، وَ زِد وَ بارِک،

عَلی صاحبِ الدَّعوَةِ  النَّبویَّة، وَ الصَّولَةِ الحَیدریَّة،

و العِصمَةِ الفاطِمیَّة، و  الحِلمِ الحَسَنِیَّة،

و الشّجاعَةِ الحُسَینِیَّة، و العِبادَةِ  السَّجّادِیَّة،

و المآثِرِ الباقِریَّة، و الآثار الجَعفَرِیَّة، و  العُلومِ الکاظِمیَّة،

و الحُجَجِ الرَّضَوِیَّة، و الجُودِ  التَّقَوِیَّة، و النَّقاوَةِ النَقَوِیَّة،

و الهَیبَةِ العَسکَریَّة، والغَیبَةِ الإلهیَّة، القائمِ بِالحَقِّ،

و الدّاعی إلی الصِّدقِ  المُطلَقِ، کَلمةِ الله، و أمانِ الله،

و حُجّةِ الله، اَلقائمِ بِأمرِ الله، اَلمُقسِطِ لِدینِ الله،

الغالِبِ لِأمرِ اللهِ، و الذّابِّ عن  حَرَمِ الله،

إمام السّرِّ و العَلَنِ، دافعِ الکَربِ والمِحَن،

صاحبِ  الجُودِ و المِنَن، الإمامِ بِالحَقِّ،

أبی القاسِم محمّدِ بن الحَسن،

صاحبِ العَصرِ و الزَّمان، و قاطعِ البُرهان،

و خَلیفةِ الرَّحمان، و شَریکِ  القُرآن،

و مُظهرِ الإیمان، و سیِّد الإنسِ و الجانّ،

صَلَوات اللهِ و سلَامُهُ عَلیه و علیهِم أجمَعین ،

اَلصَّلوةُ و السَّلامُ عَلیک، یا وَصیَّ  الحَسَن،

و الخَلَفَ الصّالِح، یا إمامَ زَمانِنا،

أیُّها القائمُ  المُنتَظَرُ المَهــدِیّ،

یابنَ رسول الله، یَابنَ أمیـرِالمُؤمنین،

یا إمام  المسلمین ، یا حُجَّةاللهِ عَلی خَلقه ،

یا سَیِّدنا و مولانا ، إنّا تَوَجَّهنا،‌ و استَشفَعنا،

وَ تَوَسَّلنا بِکَ إلی اللهِ، وَ قَدَّمناکَ  بَینَ یَدَی حاجاتِنا،

فِی الدُّنیا و الآخِرَة، یا وجیهاً عِندَ الله، إشفَع لَنا عِندَ اللهِ

عَزَّ وَ جَلَّ وَ صَلَّی اللهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ اَجمَعِینَ

  

 

اَلغَـوثَ الغَــوثَ الغَــوث

اَلاَمـــــانَ اَلاَمـــــانَ اَلاَمـــــانَ

یا مولانـا یـا صـــاحـــب الـزّمـــــان



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید(439)

 ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ـ 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 1 )

( قسمت پنجـاهـــم )

 نشـان مهـربــانی 

 

( جزء دوم صفحه 23)

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــمِ

152 ـ فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ وَ اشْکُرُواْ لِی وَ لاَ تَکْفُرُونِ

پس مرا یاد کنید تا من شما را یاد کنم ، و مرا سپاس دارید ،

 و در من ناسپاس نباشید ، و کفران نعمت نکنید .

 

این است یاد دوست مهربان ،

آسایش دل و غذای جان ،

یاد او گوی است و اُنسش چوگان ،

گل او سوز و شناسائی بوستان ،

این نه یاد زبان است که تو دانی ،

که آن در درون جان است ،

روزگاری بر بویزید گذشت که

ذکر زبانی کمتر کردی ،

چون او را پرسیدند گفت :

عجب دارم از این یـــاد زبــــان ،

عجب تر از این که او بیگانه است !

بیگانه چه کنــــد در میــــان ؟

که یــــاد او است خود در میـــان جـــان .

در قصه عشق تو ، بسی مشکل هاست

من با تو به هم ، میان ما منزل هاست !

خداوندا ؛

یادت چون کنم که خود در یادی ،

و بنده را از فراموشی فریادی !

خداوندا ؛

هر که در رسید غمان وی برسید !

نیازمند تر از ذاکران در دو گیتی کیست ؟

و بنده را بهتر از شادی تــــــو چیست ؟

 

  

ای جوانمرد ؛

تـــــو خود تا یاد خودی وی را چه شناسی ؟

سفـــر ناکـــرده منــــزل چه دانی ؟

دوست ندیده و نشناخته از نشان او چه خبر داری ؟

معبــود خودی و عابــد خویشتنی

زیرا که برای خـود کنی هرچه کنی !

اگر به جان خطر کنی با خطر شوی !

وگر روزی به کوی حقیقت گذر کنی ،

آن بینی که هیچ چشمی ندیده !

و هیچ گوشی نشنیده !

و به خاطر هیچ آدمی خطور نکرده !

 

یک بار به کـوی او گــذر باید کرد

در صنــع لطیـف او نظـر باید کرد

خواهان گلی به جان خطـر باید کرد

دل را زوصــال او خبــر باید کرد

بنــده ی مـــن ؛

نشان مهربانی مـــــــا آن است که :

نخست مـــــــا تــــو را یاد کردیم !

سپس تــــو مـــــــا را یاد کردی !

نخست من تــــو را خواستــــم !

پس از آن تــــو مـــــــا را خواستی !

تو را باشد هم از مــن روشنائی

بسی گردی و پس هم با من بیائی

 

وَ اشْکُرُواْ لِی وَلاَ تَکْفُرُونِ

 

شکر گاهی بر دیـــدار نعمت است ،

و گاهی بر دیـــدار نعمت بخش ،

و بر مشاهده ذات او ،

این شکــــــــرِ اهــــلِ نهــایت است ،

و آن شکــــر اهــــلِ بدایت ،

خداوند چون بدانست که

بیشتر بندگان یارائی سپاس ندارند ،

کار بر ایشان آسان کرد ،

و مهین شکر از ایشان فرو نهاد ،

و نگفت مرا شکر گزار باشید ،

بلکه گفت : شکر نعمت بجای آرید ،

 و حق آن را بشناسید ،

آن گاه از شناخت حق من ،

و مشاهده ذات من نومید شوید !

که آن نــه کار آب و گِل است !

و نـــه حدیــــث جـــــان و دل !

تا که از دون همتی ما منزل اندر جان کنیم

رخت بربندیم از جان قصد آن جانان کنیم

 

  

اگر فقط یک روز از عمر دنیا باقی مانده باشد

خداوند آن روز را آن قدر طولانی می کند

تا قائم آل محمد (عج) ظهور فرماید

 

برای نجات بشریت از همه رنج ها و سختی ها

و ایجـاد جامعـه نمـونـه بشـــری

و تبدیل جهان به مدینــه فاضلـه

و تشکیل حکومت واحد جهانی

قطعـاً و مسلّمــا ً

 



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید(438) 

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ـ 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 1 )

( قسمت چهـل و نهــم) 

محجــوب آخــرت

 

 

 ( جزء دوم صفحه 23 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــمِ

148 ـوَ لِکُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّیهَا فَاسْتَبِقُواْ الْخَیْرَاتِ أَیْنَمَا تَکُونُواْ یَأْتِ بِکُمُ اللّهُ جَمِیعًا إِنَّ اللّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ

هر گروهی را سوئی است که روی فرا بدان می نهند ، پس شما در نیکی کردن شتاب کنید ، و بر یک دیگر پیشی گیرید ، هرجا باشید خداوند به شما می رسد و همه را از آن جای بیاورد ، که خداون بر هر چیزی توانا است.

 

نوشته اند که خلق را پنج قبله است :

عرش ، کرسی ، بیت المعمور ،

بیت المقدس ،کعبه بیت الله در مسجد الحرام،

عرش قبله حاملان است ،

کرسی قبله کروبیـــــــان ،

بیت المعمور  قبله روحانیان ،

بیت المقدس قبله پیغمبران ،

و کعبـــــه قبله مؤمنان است .

 

عرش از نـــــور است ،

کــــرسی از زر است ،

بیت المعمور از یــاقـــوت ،

بیت المقــدس از مـــــرمـــــر ،

و کعبـــــه از سنــــــگ !

 

این تعبیرات اشارت است که :

اگر بنده مؤمن نتواند به عرش آید و طواف کند ،

یا به کرسی شود و زیــارت کند ،

یا به بیت المعمور  رود و عبــادت کند ،

یا به بیت المقدس رسد و خدمت کند ،

باری بتواند که اندر شبانه روزی پنج بار

به این سنـگ روی آرَد ،

که قبله مؤمنان است ،

تا ثــــــــواب آن همــــه بیابد !

گویند این آیت اشارت است به این امر که :

هر گروهی روی از  مـــــا  برتافتند ،

و با دیگــــــــران الفت گرفتند ،

و برای خـــــود دلارامی ساختند ،

و به دوستی پسندیدند ،

شما که جوانمردان طریقت  و  سالکان راه شریعـــت  اید ،

و دعـــــوی دوستــــی مــــــا دارید ،

دیده خود را از آن چه جز ماست فرو بندید !

اگرچه همه فــــردوس بـــــرین باشد !

تا پیــــرو شـریعــت محمّــــد باشید ،

و حق اقتــدا به آن مهتـــــر عالم بگذارید ،

که او  مهتـــــر پیغمبران بــــود ،

و چشم از همه کائنات برگرفت ،

و جــــــز درگاه احـــدیّـــــت پنـــــاه گاهی  نــدیــــد ،

و  تکیــــــه گاهی  نپسنـــدیــــــــد !

مردی که به راه عشق جان فرساید

آن به که بدون یــار خود نگراید

عاشق به ره عشق چنــان می باید

کز دورخ و از بهشت یــادش ناید

شوریده حالی از سر حال خویش گفته :

گـر نباشـد قبـلــه عالـم مــرا

قبلـه من کـوی معشوق است و بس

این جهان با آن جهان و هرچه هست

عاشقان را روی معشوق است و بس !

عارفی گفته :

خداوند مریدان را به مــراد خویش رسانید،

و هرکس را با معشوق خویش نشانید ،

و حقیقت این کار آن است که :

مردم همه دعوی دوستی حق کردند ،

و هیچ کس نخواست که به درگاه او کسی باشد !

هرکه او نام کسی یافت از این درگه یافت

ای برادر کس او باش و مینـدیش از کس

پس چون  دعوی حق  کردند ،

آنان را بر محک ابتــــلا  زد ،

و چیزی در ایشان انداخت ،

و آن را قبلـــه ایشان کرد ،

تا روی بــــدان آورند ،

در یکی جاهی ،

در یکی جفتی ،

در یکی شاهدی ،

در یکی تفاخری ،

در یکی علمی ،

در یکی زهدی ،

در یکی عبادتی ،

در یکی پنداری ،

این همه در آن ها انداخت

تا خلق بــدان مشغــــــول شدند ،

این بود که مردم دنیا ، محجوب دنیا شدند ،

و اهـــــل آخــــرت محجـــــــوب آخــــــرت .

خــدایـــا ؛

آبخور می شناسم ولی خوردن نمی یارم !

دل تشنه در آرزوی قطره ای می زارم ،

مشک آب مرا سیراب نکند !

که در طلب دریـــــــایــــــــم !

به هزار چشمه و جوی گذر کردم ،

که دریــــا یــابــــــــــــم !

در آتش غریق دیده ای ؟                       

من همــــــانــــــــــم !

در دریا تشنه دیده ای ؟

من همــــــانــــــــــم !

راستـــی ماننـــــــــد حیـــرانی در بیــابـــانــــم !

همـــی گـــــویــــــــــــــم فـــــــریــــــــــاد رس !

کــــــه از دســـت بی دلــــی به فغـــــانــــــــم !



موضوع :


<   <<   6   7      
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *