سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1985355
  • بازدید امروز: 80
  • بازدید دیروز: 35
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[962]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



     نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 638   )  

ســوره 5 : مـــائـده ( مدنی ـ 120 آیه دارد ـ جزء ششم ـ صفحه 106)


    ( قسمــت چهـاردهـــم )


راه توحیــد

     

( جزء ششــم صفحه   118 ـ آیه 59 ) 

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ هَلْ تَنقِمُونَ مِنَّا إِلاَّ أَنْ آمَنَّا بِاللّهِ

وَ مَا أُنزِلَ إِلَیْنَا وَ مَا أُنزِلَ مِن قَبْلُ وَ أَنَّ أَکْثَرَکُمْ فَاسِقُونَ


تفسیر لفظی :

 

بگو اى اهل کتاب آیا جز این بر ما عیب مى‏گیرید که ما به خدا

و به آنچه بهسوى ما نازل شده و به آنچه پیش از این فرود آمده است

ایمان آورده‏ ایم و این که بیشتر شما فاسقیــــد


تفسیر ادبی و عرفانی :

 

ای محمّد ؛ آن بیگانگان را بگو که بر ما چه عیب می نهید ؟ و چه طعن می کنید ؟

ایمانِ ما را به غیب ، عیب می شمارید ؟ ما کارها را به حق واگذار کردیم ،

و نا دیده و نا دَریافته به جان و دل پذیرفتیم ،

ما چنین کردیم و شما نافرمانی کردید ، و خویشتن را از ربقه ی بندگی بیرون بردید ،

عیب ، همه بر شما است ، و طعن در شما و خشم و لعنت بر شما باد که از فاسقـــانیـــد .


63 ـ لَوْلاَ یَنْهَاهُمُ الرَّبَّانِیُّونَ وَالأَحْبَارُ عَن قَوْلِهِمُالإِثْمَ

وَأَکْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ مَا کَانُواْ یَصْنَعُونَ


چرا الهیون و دانشمندان آنان را از گفتار گناه [آلود] و حـــرامخوارگى‏شان باز نمى‏دارند ؟

راستى چه بد است آنچه انجام مى‏ دادند.

 

باری ایشان که در میان شما ربّانیانند و احبار ، و در میان شما اخیار ، که به دانش مخصوصند و به دریافت موصوف ، چرا نادانان را باز نزنند و به دانش خویش آتش جهل آنان را فرو ننشانند ؟


آیا نمی دانند که فایــده ی علم  آن است و طریق عالِم چنان است که بر زبان نصیحت رانَد ، و در دل همت دارد ، تا جاهل را از جهل ، و عاصی را از معصیت باز دارد ؟ و بی راه را به راه آرَد ؟ و گمراه را رهبری کند ؟ چون چنین نباشد ثمره ی علم کجا باشد ؟ و شرف علم چگونه پدید آید ؟


64  ـ وَ قَالَتِ الْیَهُودُ یَدُاللّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَیْدِیهِمْ وَ لُعِنُواْ بِمَا قَالُواْ بَلْ یَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ یُنفِقُ کَیْفَ یَشَاءُ

وَ لَیَزِیدَنَّ کَثِیرًا مِّنْهُم مَّا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ طُغْیَانًا وَ کُفْرًا وَ أَلْقَیْنَا بَیْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاء إِلَى یَوْمِ

الْقِیَامَةِ کُلَّمَا أَوْقَدُواْ نَارًا لِّلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللّهُ وَ یَسْعَوْنَ فِی الأَرْضِ فَسَادًا وَاللّهُ لاَ یُحِبُّ الْمُفْسِدِینَ


و یهود گفتند دست‏ خدا بسته است ! دست هاى خودشان بسته باد و به [سزاى ] آنچه گفتند

از رحمت‏ خدا دور شوند ، بلکه هر دو دست او گشاده است هر گونه بخواهدمى‏ بخشد ، و قطعا

آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو فرود آمده بر طغیان و کفر بسیارى از ایشان خواهد افزود ،

و تا روز قیامت میانشان دشمنى و کینــه افکندیم، هر بار که آتشى براى پیکار برافروختند

خدا آن را خاموش ساخت ، و در زمین براى فساد مى‏ کوشند و خدا مفسدان را دوست نمى‏ دارد .


اگر موحدان ، به نادانی روزی یکدگر را غیبت و بدگوئی کنند ، چون در راه توحیــــــد راست روند

و تسلیم پیشه کنند ؛ امید است که آنان را عفــــو کنند ، امّا صعب و منکر آن است که

در [باره] آفریدگارِ منزّه ناسزا سخن گویند ، و آن چه را عیب مخلوق شمرند بر خالق بندند ،

چنان که این بیگانگان گفتند : دست خداوند بسته است !


ای جوانمــرد ؛

 

در توحید ، تسلیم پیشه کن ، هرچه از عقل رود باک نیست ،

و در خدمت ، طاعت پیشه کن ، هر چه از معاملت فرو شود باک نیست ،

و در زهــد ، فراغت پیشه کن ، اگر گنج قارون در دست تو است باک نیست ،

و از خداوند ، خداوند جوی که از هرکس بازمانی باک نیست !


   

  

 

برای سلامتی و خشنودی امام و مقتدا و مولایمان


 قائـم آل محمّـــــد (ص)

 

و برای تعجیل در فرج مبارکشان

  

دو رکعت نماز مخصوص و یکصد صلوات


شـایـد این جمعـه بیاید مهـدی(عج)



موضوع :


     نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 637 )  

ســوره 5 : مـــائـده  ( مدنی  ـ  120  آیه دارد  ـ جزء ششم  ـ  صفحه 106)


    ( قسمــت سیـزدهـــم )


بانـگ نمــــاز

 

 ( جزء ششــم صفحه   117 ـ آیه 57 ) 

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

یَاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ الَّذِینَ اتَّخَذُواْ دِینَکُمْ هُزُوًا وَ لَعِبًا

مِّنَ الَّذِینَ أُوتُواْ الْکِتَابَ مِن قَبْلِکُمْ وَالْکُفَّارَ أَوْلِیَاء وَاتَّقُواْ اللّهَ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ


تفسیر لفظی :

 

اى کسانى که ایمان آورده ‏اید کسانى را که دین شما را به تمسخر و بازى گرفته‏ اند

[چه] از کسانى که پیش از شما به آنان کتاب داده شده و [چه از] کافران دوستان [خود]

مگیرید و اگر ایمان دارید از خدا پروا دارید


تفسیر ادبی و عرفانی :

 

هرکه مسلمان است ، بار احکام اسلام بر او نه گران است ، هرکس صاحب دین است ، دین بر دل وی شیرین است ، موحد را نعمت دین شاهد دل و جان  است ، و مؤمن پیوسته بر درگاه خدمت بسته میان است ، زیرا هر طینتی را دولتی است و هر فطرتی را خدمتی ، هرکسی را منزلتی است ، و بندگان رحمن را منزلت ، جز بندگان شیطان است ، مقبولان حضرت ، دیگرند ، و مطرودان ، جماعتی دیگر ، یکی در حضرت نــــاز به بانگ نمـــــــاز  شــــاد شود ، و چون گل بر بار بشکفد و پیوسته منتظر آن نشسته و از بیم فوت آن بگداخته .


درویشی را دیدند بر پای ایستاده و سر در انتظار فرو برده ، گفتند : ای درویش ؛ آن چیست که در انتظار آن چنین فرو شده ای ؟ گفت : طهارت کرده ام ، وقت راز درآمده ، انتظار بانگ نمــاز می کشم .


این چنین کس را چگونه توان با کسی که از شربت کفر و فسق و نفاق مست شده برابر کرد ؟ باشد که فرق نکند میان بانگ نماز و بانگ نای و ساز !

 

این است وصف حال آنان که خداوند فرمود :

وقتی بانگ نماز بلند می شود کافران آن را فسوس و بازی می گیرند !


گویند : پیری از جائی می گذشت ، بانگ نماز شنید ، گفت : این بانگ طعنه و لعنت است ! چند گامی فراتر رفت سگی را دید بانگ می زند ، گفت : این بانگ تسبیح و تهلیل است ! مریدان پرسیدند این چه کلامی است ؟ بانگ مؤذن را چنان و بانگ سگ را چنین ؟ پیر گفت : اعتقاد این مؤذن پاک نیست ، و دین او راست نه ! بانگ نمــــاز  و دیگر بانگ ها نزد او یکسان است ، ولی از صدای سگ ، تسبیح خداوند را شنیدم ! و خداوند خود فرموده : هرچیزی ما را تسبیح می گوید ! ( یسبح لله ما فی السموات و ما فی الارض … ) ، از این جهت جواب او را لعنت و جواب سگ را تسبیح دادم !


نوشتــــه اند :

 

وقتی مؤذن الله اکبــــر  می گوید در های دوزخ بسته می شود ،

وقتی اشهد ان لا اله الا الله می گوید در های بهشت باز می شود ،

وقتی اشهد ان محمد رسول الله می گوید نعمت های بهشت  نمایان می شود.


برای سلامتی و خشنودی امام و مقتدا و مولایمان صلوات 

اَلّلهُـــم َصَــلّ ِعَلی مُحَمَّـدٍ وَآلِ مُحَمَّـدٍ وَعَجِّـل فَرَجَهُــم



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 636 )  

ســوره 5 : مـــائـده  ( مدنی  ـ  120  آیه دارد  ـ جزء ششم  ـ  صفحه 106)


    ( قسمــت دوازدهـــم )


مجلـس اُنـس

 

 ( جزء ششــم صفحه   117 ـ آیه 55 ) 

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

إِنَّمَــــا وَلِیُّـــکُـــــمُ اللّهُ وَ رَسُــــولُـــــــهُ

وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَ هُمْ رَاکِعُونَ


تفسیر لفظی :

ولى شما تنها خدا و پیامبر اوست و کسانى که ایمان آورده ‏اند

همان کسانى که نماز برپا مى‏ دارند و در حال رکوع زکات مى‏ دهند

 

تفسیر ادبی و عرفانی :

 

چون خداوند خواهد که بنده ای را برگزیند و از میان بندگان او را ولیّ خود گرداند ، اول نوازشی که بر او نهد آن باشد که وی را بر ذکرخود دارد ، تا از کار خود به کار حق پردازد ، و از یاد خود به یاد حق پردازد ، و از مهر خود به مهر حق آید ، و چون با ذکر و مهر حق آرام گرفت او را به خود نزدیک گرداند ، و نشان نزدیکی او حلاوت عبادت و کراهت معصیت و عزلت از خلق و لذّت خلوت باشد ، پس او را در مجلس خلوت بر بساط اُنس نشاند ، آزاد از خلق و شاد به حق و بی قرار در عشق ، حجاب ها برداشته و مکاشف جلال و عظمت گشته ، از خود بیگانه و با حق یگانه شده .


و این نشانه ها در ولیّ خدا امیرالمؤمنین علی ابن ابیطالب علیه السلام است ، که خداوند تبارک و تعالی به رسول بزرگوارش فرمود : اگر ولایت او را ابلاغ نکنی همچنان است که رسالت خویش را انجام نداده باشی !

 

شیخ طبرسی (ره) در تفسیر مجمع البیان در مورد این آیه شریفه نوشته است : ولیّ کسی است که بر مردم ولایت داشته و به امور آنان قیام کند ، و واجب اطاعت باشد ، و مفهوم آیه این است که : کسی که عهده دار مصلحت و هدایت شما می شود و به تدبیر امور شما می پردازد همانا خدا و پیغمبران او هستند که پیغمبران نیز به امر خدایشان به این کار قیام می کنند ،

و نیز ولیّ کسانی هستند که ایمان آوردند و نماز به پای داشتند و در حال رکوع زکات پرداختند ، و طبق روایت عامّه و خاصّه ( شیعه و سنی ) تنها علی علیه السلام در حال رکوع انگشتری خود را به سائل بخشید ،

و این آیه که روشن ترین دلیل بر ولایت و امامت بلافصل حضرت علی علیه السلام است بعد از این جریان نازل گشت ، و شخص رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم در بازگشت از حجة الوداع در محل غدیر خم ، به امر خداوند منان ، ایشان را امیرالمؤمنین خواندند و به مسلمانان امر نمودند تا ایشان را با این لقب و عنوان بخوانند و با ایشان بیعت کنند ، و فرمودند :

گفتن امیرالمؤمنین به غیر از علی علیه السلام جایز نیست (حرام است)



خــدایـــــا ؛

 

ای مهیمن اکرم ، ای محتجب معظّم ،


ای متجلی به کرَم ، ای قسّام پیش از لوح و قلم ؛


بادا که روزی باز رهم از زحمت حوّا و آدم ؟


آزاد شوم از بند وجود و عدم ؟


از دل بیرون کنم این حسرت و ندم ؟


و با دوست برآسایم یک دم ؟


و در مجلس اُنس قدح شادی بر دست نهاده دمادم ؟


کارت پستال درخواستی طراحان



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 401 -635 )                  

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ،  286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 1 )


( قسمت دواز دهــم ) 


اصـل تقــوی


 

( جزء اول ـ صفحه 7 ) 

 

بســـم الله الـرحمــن الــرحیــم

41 ـ وَ آمِنُواْ بِمَا أَنزَلْتُ مُصَدِّقًا لِّمَا مَعَکُمْ

وَ لاَ تَکُونُواْ  أَوَّلَ کَافِرٍ بِهِ وَ لاَ تَشْتَرُواْ بِآیَاتِی ثَمَنًا قَلِیلًا   

وَ إِیَّایَ فَاتَّقُونِ 

ایمان آورید به آنچه فرو فرستادیم از کتاب و پیغام ، که گواه کننده کتاب شما است!

و نخستین کافر به این کتاب مباشید ، و آیات مرا به اندک بهاء مخرید ،

و رشوت مَسِتانید تا سخنان مرا پنهان کنید و از خشم من و عذاب من پرهیزید.


اصل تقـــــوی پرهیـــــــزکاری است

و متقیـــان سه گروهنـــــد:

مهینه ، میانه ، کهینه ،

مهینه آن است که نعمت به شکایت نیالاید،

میـــانه آن است که خدمــــت بر ریــــا نیـــالایـــــد،

و  کهینه آن است که تــوحیـــد خود به دام شرک نیالاید.

 

 

45 ـ وَ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاَةِ وَ إِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِینَ


یاری بخواهید به شکیبائی و نماز که این باری گران و امری بزرگ است

مکر بر شکسته دلان و تیمار داران و فروتنان!


خداوند به صبر یعنی روزه امر کرد تا شره و حرص از میان ببرد

و به نمـــــاز فرمـــــــــان داد تا خشـوع و خضـــوع آرد.

 

حظّ نفس و غذای دل در هم میامیزید که با یکدیگر نسازند

خداوند ِ دل ، به حقِّ حق مبسوط است

و بنده ی نفس به حظ نفس مربوط ،

پس به یک دگر کی رسند؟

دنیا خسیس است و عقبی نفیس ،

با یک دگر چون می سازند؟

دوستی خالق، سعادت ابــــدی و ازلــــی است

و دوستی مخلوق وبــــــال نقـــــدی ،

در یک دل چون بهم آیند؟

خویشتن پرستی و خدا پرستی یک دگر را ضدند،

در یک نهـــــاد چگونــــــــه جمع شوند؟

 

45 ـ وَ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاَةِ ...


فرمان آمد که ای پیغمبر ؛

امت خود را بگوی که در کارها صبر کنید تا بمراد برسید،

هر که صبر مردان ندارد، گِرد میدان مردان نگردد !

 

مهتر عالم و سید فرزند آدم

از آن ساعت که گام در این میدان نهاد

یک دم او را بی غم نداشتند

چون کار به غایت رسید

و از هر گوشه بلا به وی روی نمود

آهی برآورد و گفت:

هیچ پیغمبر به اندازه من آزار ندید

فــوراً خطاب از مصـــــدر جـــــلال آمد

که ای مهتـــر بنــــدگان ؛

کسی که شاهد دل و جان وی ما باشیم

 هـرگـــز از بــــــار بــــــــلا ننـــــــــالد

و چون هرچه در خزانه غیب زهر اندوه بود

همه را یک کاسه کرده بر دست وی نهـــــادنــــــــد

و از این راز پـــــرده برداشتند و به او گفتنــــــد :

ای مهتــــــــــر پیمبـــــــــران ؛

زهـــــــرها بر مشاهــــــده مـــا نـــوش کن!


... و تحمل این همه سختی ها و رنج ها و آزار و اذیت دشمنان او را از پای در نیاورد

و نتیجه این شد که دشمنانش همه نابود شدند و دین او و نام او تا قیامت برجای ماند ...


و اینک پس از یکهزار و چهارصد و اندی سال دین او بیش از هر زمان دیگر درخشیدن گرفته

و انقلاب اسلامی ایران زمینه ساز حکومت واحد جهانی اسلام گردیده است .

این پیروزی بر همه ی اسلام خواهان دنیا مبارک باد

 

سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران

 

بر همه ی هم وطنان ارجمنــــد مبـــــــارک باد


دشمن نیز گزینه ی روی میــــز ملت ایران را


در این روز تاریخی تمـــــاشــــــــــا کند !

 

مـــرگ بر آمــــریکا



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 635 )   

ســوره 5 : مـــائـده  ( مدنی  ـ  120  آیه دارد  ـ جزء ششم  ـ  صفحه 106)


   ( قسمــت یازدهـــم )


میوه درخت دوستی


 

( جزء ششــم صفحه   117 ـ آیه 54 ) 

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ مَن یَرْتَدَّ مِنکُمْ عَن دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ

أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِیـــــــــــنَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکَافِـــــــرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ

وَلاَ یَخَافُونَ لَوْمَةَ لآئِمٍ ذَلِکَ فَضْلُ اللّهِ یُؤْتِیهِ مَن یَشَاءُ وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ


تفسیر لفظی :

 

اى کسانى که ایمان آورده‏ اید هر کس از شما از دین خود برگردد

به زودى خــــــــدا گروهى [دیگر] را مى‏ آورد که آنان را دوست مى‏ دارد

و آنان [نیز] او را دوست دارند [اینان] با مؤمنان فروتن [و] بر کافران سرفرازند

در راه خــــــــدا جهــــــــاد مى‏ کنند و از سرزنش هیچ ملامت گـــرى نمى ‏ترسند

این فضـــل خـــــداست آن را به هر که بخواهد مى‏ دهد و خدا گشایش گر داناست

سالروز رحلت غریبانه ی کریمه ی اهل بیت ، حضرت فاطمه معصــومــه (س)

دختر گرامی امام موسی الکاظم علیه السلام را تسلیت عرض می نمائیم


تفسیر ادبی و عرفانی :

 

در این آیت دانایان را اشارتی است و مؤمنان را بشارتی ، 

اشارت آن است که خداوند ، حافظ و نگهبان دین حنیف و ملت اسلام است ، و پیوسته برجا است ،

و چه زیان به این دین رسد اگر قومی برگردند و مرتــــدّ شوند ؟ خداوند دیگرانی را آوَرَد که به جان و دل آن را باز گیرند ، و به نــــــاز پرورند ، و احکام شرع به ایشان محفوظ دارد ، و بساط دین به مکان ایشان مزیّن سازد ، و رقم دوستی بر ایشان کَشَد ، که آنان خدا را دوست دارند و خداوند هم آنان را دوست دارد !

آنان کسانی هستند که چراغ معرفت در سر ایشان افروخته ، نور خدائی مربّی ایشان ،

و دامن پیغمبری مهــــد ایشان ، و ازل و ابد در وفای ایشان است !

بشارت آن است که هرکس مرتدّ نیست در شمار دوستان است و اهل محبت و ایمان ،

هرکس در ورطه ی ردّت نیفتاد او را بشارت است که در زمره ی دوستان افتاد ،

و خداوند نخست دوستی خود را با او اثبات کرد ، و آن گاه دوستی بندگان را برای خود ،

تا بدانی که خداوند تا بنده ای را به دوستی خود نگیرد دوست او نَبُوَد !

نشانِ یافتِ اجابتِ دوستی ، رضـــــا است ، و افزاینده ی آب دوستی وفـــــا است ،

مایه ی گنج دوستی همه نـــــور است ، و بـــــــار (میوه) درخت دوستی همه ســــــرور ،

هرکه از دو گیتی جدا ماند در دوستی معذور است ،

و هرکه از دوست پاداش دوستی خواهد ناسپاس است ،

دوستی ، دوستیِ حق است و دیگر همه وسواس ،

نزدیکتر منــــــــزل به خداوند ، دوستی است ،

دوستی درختی است که بارِ سر در آرَد و از او همه ی گل های اُنس روید ،

دوستی ، ابری است که همه نور بارَد ، و شرابی است که همه شهد سازد ،

و راهی است که همه مِشک و عبیر آرَد ،

رقم دوستی ازلی است و داغ آن ابدی !


تا دوستیِ دوست مــرا عادت و خوست

از دوست منم همه و از من همه اوست


 

به داوُد (ع) چنین وحی آمد :

ای داود ؛  هرکه مرا جوید به حق مرا یابد ،

و آن کس که دیگری جوید مرا چون یابد ؟

ای داود ؛  زمینیان را گو : رو به صحبت و مؤانست با من آرید ،

و به ذکر من اُنس گیرید ، تا مونس دل شما باشم ،

من طینت دوستان خود را از طینت ابراهیم حلیل خود و از طینت موسی کلیم خود

و از طینت محمّـــــــد حبیب خود آفریدم ،

ای داود ؛  من مشتاقان را از نور خود آفریدم ، و به جلال خود پروریدم ،

مرا بندگانی است که ایشان را دوست دارم ، و آنان هم مرا دوست دارند ،  

ایشان مرا یاد کنند و من ایشان را یاد کنم ،

ایشان از من خشنود و من از ایشان خشنود باشم ،

ایشان در وفای عهد با من ، و من در وفای عهد با ایشان ،

ایشان مشتاق من و من مشتاق ایشان .



موضوع :


<      1   2   3   4   5      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *