سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1985396
  • بازدید امروز: 37
  • بازدید دیروز: 84
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[962]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (673)       

                                                         

ســوره 5 : انعـــام ( مکّی ـ 165 آیه دارد ـ جزء هفتم ـ صفحه 128 )  

 

( قسمــت بیست و یکـــــم )


غایت رتبت صدیقان


 

 ( جزء هفتــم صفحه 134 ـ آیه 59   )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم


وَ عِندَهُ مَفَاتِحُ الْغَیْبِ لاَ یَعْلَمُهَا إِلاَّ هُوَ وَ یَعْلَمُ مَافِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ

وَ مَا تَسْقُطُ مِن وَرَقَةٍ إِلاَّ یَعْلَمُهَاوَلاَ حَبَّةٍ فِی ظُلُمَاتِ الأَرْضِ

وَلاَ رَطْبٍ وَلاَ یَابِسٍ إِلاَّفِی کِتَابٍ مُّبِینٍ


تفسیر لفظی :

و کلیدهاى غیب تنها نزد اوست ،جز او [کسى] آن را نمى‏ داند

و آنچه در خشکى و  دریاست مى‏ داند و هیچ برگى فرو نمى ‏افتد

مگر [اینکه] آن را مى‏ داند و هیچ  دانه ‏اى در تاریکی هاى زمین

و هیچ تر و خشکى نیست مگر اینکه در کتابى روشن    [ثبت] است


تفسیر ادبی و عرفانی : [ بخش دوم ]


خداوند بر خزینه ی اسرار فطرت و محبت مُهــر برنهاد و طمع ها از دریافت آن باز برید ،

هرکس که شمه ای از آن را از دور بیافت فریاد برآورد که :

چراغی از نور غیب درخشید و پنهان گشت !


انبیاء و اولیاء و شهدا و صدیقان چندان که توانستند از اول عمر تا به آخر تاختند و مرکب ها دوانیدند ، عاقبت به قدمِ اولِ وی رسیدند ! لیکن محمّد مصطفی (ص) که بر زِبَرِ خلایق برآمد زیر پای خود نپسندید ، و به سدره ی منتهی و جنِات مأوی و طوبی که غایت رتبت صدیقان است ننگرید !


شیخ انصاری گفت :

بر عبودیت آن نهند که برتابد ، دانستن غیب همه بر نتابند و نتوانند ،

بلی ، بعضی چیزی و بعضی چیزی نــه ! که همه را خدا داند و بـــس !

احدی بر غیب او آگاه نمی شود جز کسی را که خود برگزیند .


... وَ یَعْلَمُ مَافِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ ... تنها اوست و بس که به همه ی دانستنی ها احاطه دارد و هیچ چیز از او پوشیده نیست ، این فرشتگانند که بر بندگان موکلند و کارهای ایشان را برشمارند و می نویسند ، و آنان بر مردم آشکار نشوند جز به روز بازپسین !

در خبر است : هنگامی که بنده از دنیا برود دو فرشته در دیدار او آیند ،

اگر بنده ی مطیع و ثواب کار باشد از آنان دعای خیر می شنود ،

و اگر گناه کار است دعای بد !

به آن که ثواب کار است می گویند : ای بنده ی نیک بخت و فرمان بُردار ؛ بسی طاعت که کردی بوی خوش آن به ما رسید و جزای تو خوب است .

و به آن که گناه کار است گویند : گناهانی که از تو سر زد بوی ناخوش آن به ما رسید و سزای تو بد است !

آن گاه در آن وقت که چشم مرده به بیرون نگرد و چشم بر هم نزند !


ای مــاه برآمدی و پنهـان گشتی


گِرد فلک خویش خرامان گشتی


چون دانستی برابر جان گشتی


ناگاه فرو شدی و پنهان گشتی !


کارت پستال درخواستی طراحان



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (672)                                                                

 

 ســوره 5 : انعـــام ( مکّی ـ 165 آیه دارد ـ جزء هفتم ـ صفحه 128 )

  

  ( قسمــت بیستـــــم )

  

 کلیـد هـای خزائن

  

  از فضیلت نمــــاز غفیلــــــه غافل نشویم 

 

( جزء هفتــم صفحه 134 ـ آیه 59   )

  

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

وَ عِندَهُ مَفَاتِحُ الْغَیْبِ لاَ یَعْلَمُهَا إِلاَّ هُوَ وَ یَعْلَمُ مَا  فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ

وَ مَا تَسْقُطُ مِن وَرَقَةٍ إِلاَّ یَعْلَمُهَا  وَلاَ حَبَّةٍ فِی ظُلُمَاتِ الأَرْضِ

وَلاَ رَطْبٍ وَلاَ یَابِسٍ إِلاَّ  فِی کِتَابٍ مُّبِینٍ

 

تفسیر لفظی :

و کلیدهاى غیب تنها نزد اوست ،جز او [کسى] آن را نمى‏ داند

و آنچه در خشکى و  دریاست مى‏ داند و هیچ برگى فرو نمى ‏افتد

مگر [اینکه] آن را مى‏ داند و هیچ  دانه ‏اى در تاریکی هاى زمین

و هیچ تر و خشکى نیست مگر اینکه در کتابى روشن    [ثبت] است

 

 

تفسیر ادبی و عرفانی :

 

اوست گشاینده ی دل ها ،

نماینده ی راه ها ،

نهنده ی داغ ها ،

افروزنده ی چراغ ها ،

یکی را چراغ هدایت افروزد ، یکی را داغ ضلالت نهد ،

عنایتیان حضرت را چراغ سعادت افروزد ، و درِ رحمت گشاید ،  

بساطِ بقا گستراند ، بر تخت رعایت نشاند ، به زیور کرامت بیاراید.

 

اوست که راندگان ازل را داغ شقاوت نهد و درِ خذلان گشاید ،

آری ؛ کلید های غیب دست اوست ، علم غیب خاص اوست ،

هرکس را سزای خود دادن و جای وی ساختن کاراوست !

 

شیخ انصاری گوید :

همه ی کلیــــد ها نزد اوست ،

چنان که خود خواهد گشاید ، و آن چه خود خواهد نماید ،

بر دل ها درِ هدایت گشاید ،

بر همّت ها درِ روایت باز کند ،

بر جوارح درِ طاعت ،

اهل ولایت را درِ کرامت ،

اهل مهر را درِ قربت ،

اهل تمکین را درِ جذب ،

مؤمنان را درِ طاعت ،

اولیاء را درِ مکاشفت

و انبیاء را درِ معاینت گشاید !

 

کلید خزانه اسـرار فـطــرت ،محمّد مرســـل(ص) ،

به نزد حـق است که او را به نعـت کرم

در مهـد محبت در قـبّــه غـیـرت بپرورد

و اسرار فطرت و عـزت وی از خـلـق بپوشـیـد،

تا پیغمبران همه به این آرزو به خاک فــرو شدند،

به طمع آن که ایشان را بر یک سِرّ از اسرار فطرت وی اطلاع افتد،

و هـرگـز نیفتاد و ندانستند،

و چگونه دانستندی که خـداونــد در قـرآن مجـیــد

قصه او را سربسته می گـویـد،

و از آن اســــرار به این آیه خـبــر می دهــد که :

(فَاَوحی اِلی عَـبـدِهِ فَاَوحی)

 

یعنی آنچه مصـــلـحـــت می دیــد به او وحی فـرسـتـاد.


(که دیگر پیامبران این مزیت را نداشتند)


زان گونه شـراب ها که او پنهـان داد         

 یک ذره به صد هـــزار جــان نتـوان داد

  



موضوع :


میلاد نـــــــور

 

  

  

السلام علیک یا مولای یا امیـــــرالمؤمنیــــن



موضوع :


بسم الله الرحمن الرحیم


السلام علیک یا ثامن الحجج


یا امـــــام علی ابن موسی الرضـــــا


 

 

دوستــــان و همراهـــــــــان گرامی و ارجمند ؛ سلام


با عنایت حق از فردا در مشهد مقدس

 

نایب الزّیـــاره تــــان هستـــم

http://www.wspi.ir/wspi/uploads/2013/09/47284834489120592989.gif



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (670 ) 

                                                                

ســوره 5 : انعـــام ( مکّی ـ 165 آیه دارد ـ جزء هفتم ـ صفحه 128 )  

 

( قسمــت هیجــدهـــــم )


محلــه ی دوستــی


 

( جزء هفتــم صفحه 133 ـ آیه 52   )


بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم


 وَ لاَ تَطْرُدِ الَّذِینَ یَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِیِّ یُرِیدُونَ وَجْهَهُ مَا عَلَیْکَ مِنْ حِسَابِهِم مِّن شَیْءٍ

وَ مَا مِنْ حِسَابِکَ عَلَیْهِم مِّن شَیْءٍ فَتَطْرُدَهُمْ فَتَکُونَ مِنَ الظَّالِمِینَ


تفسیر لفظی :

 

و کسانى را که پروردگار خود را بامدادان و شامگاهان مى‏ خوانند در حالى که خشنودى

او را مى‏ خواهند مران ، از حساب آنان چیزى بر عهده تو نیست و از حساب تو [نیز]

چیزى بر عهده آنان نیست تا ایشان را برانى و از ستمکاران باشى


تفسیر ادبی و عرفانی : [ بخش دوم ]

 

... یُرِیدُونَ وَجْهَهُ ...

 

از عارفی پرسیدند : صفت مُـــریــــد چیست ؟

این آیت را برخواند که : (... یَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِیِّیُرِیدُونَ وَجْهَهُ ...)

 آنان شب به روز آورند و خواهش دنیوی ندارند و خواستار نعمت اخروی نیز نیستند !

بلکه تمام همّ و قصد آن ها خدای آفریننده است ،

پس چون خود را ویژه ی خدا قرار دادند خداوند هم به آنان عنایت فرمود

و خطاب به رسول بزرگوارش مصطفی (ص) فرمود : آنها را از خود مــــران !


معنی دیگر این آیت ، خواستِ مـــــــراد است در راه بردنِ مــــرید !

و آن ســـه قسم است :

یکی ؛ ارادت دنیـــای تنها 

دوم ؛ ارادت آخرتِ تنهـــا

سوم ؛ ارادت حــــقّ تنها


ارادت دنیا همان است که فرمود :

اینان کسانی هستند که ؛

عرض دنیائی و سود عاجل و زندگانی این جهانی و زر و زیور آن را خواهانند !

و نشان این ارادت دو چیــــز است :

یکی نقصـــــــــان در دیـــــــن

و دیگری دوری از درویشان و نیازمندان !


و نشان ارادت آخرت نیز دو چیز است :

یکی سلامت دین به نقصان در امور دنیا ،

دیگری اُنس و الفت با درویشان و مستمندان !


و ارادت حقّ آن است که فرمود : یُرِیدُونَ وَجْهَ الله

 یعنی تنها خدا را می خواهند و نشانی آن پای به دو گیتی فرا نهادن

و از خلق آزاد گشتن و از خود برَستن !

 

 

از شیخ انصاری معنی طریقت را پرسیدند ، گفت :

نَفَسی است میان علم و وقت در ناحیه ی نــاز ، در محله ی دوستی ، در سرای نیستی ،  

که چهــــــــــار حــدّ دارد :

یکی با آشفتگان ، دیگری با غریبان ، سومی با بیدلان ، و حد چهارم با مشتاقان است .

آن گاه گفت : ای مهربان فریاد رس ؛ عزیز آن کس که با تو یک نَفَس ،

ای یافته و یافتنی ! از مرید چه نشان دهند جز بی خویشتنی !

همه خلق را محنت از دوری است و مرید را از نزدیکی !

همه را تشنگی از نایافت آب و مرید را از سیر آبی !


 

الاهـــــی ؛

 

یافته می جویم ! با دیده ور می گویم :

چه جویم که دارم ؟ که بینم که دیدم ؟ با او چه گویم ؟

شیفته ی این جستجویم ! گرفتار این گفتگویم !


تا جــان دارم غـــم تــــو را غم خــــوارم


بی جان ، غم عشق تو به کس نسپارم

 



موضوع :


<      1   2   3   4      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *