قیمت سرور خرید سرور قیمت سرور اچ پی قیمت رم سرور قیمت هارد سرور قیمت لپ تاپ قیمت لب تاب قیمت نوت بوک قیمت لپ تاپ ایسوس قیمت لپ تاپ لنوو قیمت لپ تاپ اچ پی قیمت لپ تاپ ایسر قیمت سوئیچ سیسکو قیمت مودم دی لینک قیمت مودم تی پی لینک لپ تاپ قیمت مادربرد قیمت یو پی اس فروش یو پی اس قیمت پرینتر قیمت دوربین مداربسته قیمت پرینترهای اچ پی دوربین مداربسته قیمت گوشی موبایل قیمت پاوربانک قیمت گوشی سامسونگ قیمت هارد اکسترنال قیمت هارد اس اس دی قیمت فلش مموری قیمت باتری لپ تاپ
سفارش تبلیغ
صبا
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1072457
  • بازدید امروز: 26
  • بازدید دیروز: 573
  • تعداد کل پست ها: 1222
  • ****

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید   ( 1107 )                                                                       

ســوره 21 : انبیاء ( مـکّــی ـ 112 آیه دارد ـ جزء  هفـدهـم ـ صفحه 322 )


( قسمــت پانزدهم )


 بریـد وصــال


 

 ( جزء هفدهــم صفحــه 326 آیه 47 )

بسم الله الرحمن الرحیم 

وَنَضَعُ الْمَوَازِینَ الْقِسْطَ لِیَوْمِ الْقِیَامَةِ فَلَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَیْئًا

وَ إِن کَانَ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ أَتَیْنَا بِهَا وَ کَفَى بِنَا حَاسِبِینَ


   ترجمــه لفظــی آیــــه شریفـه :

 

و ترازوهاى داد را در روز رستاخیز مى نهیم پس هیچ کس [در] چیزى ستم نمى ‏بیند

و اگر [عمل] هموزن دانه خردلى باشد آن را مى ‏آوریم و

کافى است که ما حسابرس باشیم

میلاد امام حسن ابن علیٍ العسکریّ مبارک


 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :


حکم خداوند در قیامت به میزان عدل است ،

که حکم بر آن چه خواهد کند ،

و بر آن چه خواسته حکم کرده ،

و آن حکم چنین است که ؛

بنده ای که عمل اهل بهشت انجام داد ؛

خداوند او را از اهل دوزخ به شمار آورد !

و بنده ای دیگر که کار اهل دوزخ کرد ؛

خداوند او را به بهشت فرستاد !

از این گونه حکم ها سابقه ای رانده !

چنان که خود دانسته ؛

و عاقبتی نهاده ، چنان که خود خواسته !

قومی شب و روز در ریاضت و مجاهدت گذاشته ؛

و در گوش آنان خوانده که ؛

درخواست شما ردّ ، و راه شما سدّ میشود !

قومی دیگر در بتکده معتکف گشته ،

و لات و هُبَل را مسجود خود قرار داده ؛

ندای عزّت پیاپی آمده که ؛

من برای شما هستم بخواهید یا نخواهید !

و شما از برای من هستید بخواهید یا نخواهید !

پس ای جوانمــرد ؛

اگر مددی از غیب به نام تو فرستاده اند ؛

و نظری از نظرهای لطف به تو رسیده ؛

به یقین بدان که آن مدد ؛

به هیچ علّت فرو نیاید ؛

و آن نظر در هیچ سبب نیامیزد !

نظر عزّت چون درآمد ؛

به یک لحظه گبری صاحب صدری کند !

و از رهزنی راهبری سازد !

پس بدان که آدمیان دو گروهند :

مؤمنان و کافران ،

فردای قیامت که عالمیان را حشر کنند ؛

کافران را یکسر به دوزخ برند ،

و کارهاشان را در ترازو نهند ،

که کارهای آنان پراکنده ؛

و چون غبار ، در هواست ؛

و هیچ گاه زیر وزن نیاید !

ولی مؤمنان ؛ چه مطیع و چه عاصی ،

چون کارهاشان را بر ترازو نهند ؛

قومی از آنها را حسنات بر سیّئات افزون ؛

و قومی دیگر سیّئات بر حسنات فزونی گیرد !

که گروه نخست را به بهشت برند ،

و گروه دوم را به دوزخ فرستند !

چه ؛ که در رستاخیز ،

ملاکِ کیفر و پاداش بندگان ؛ ترازو است ،

که فرمود : اَلوَزنُ یَومَئِذٍ الحَقُّ

و گروه سوم ، قومی که ؛

خوبی ها و بدی هایشان در ترازو برابر آید ،

از ایشان آن کس که در دنیا برادری داشته ؛

که هم صحبت او بوده و با هم در دین موافقت داشته اند ؛

خداوند آن برادر را برگمارد ؛

که از حسنات خود چیزی به او بخشد ،

چندان که خوبی ها بر بدی ها بچربد !

و به این سبب او را به بهشت رساند !

در میان آن گروه اگر کسی باشد که ؛

وقتی در نیمه های شب بیدار شده ؛

درود بر محمد مصطفی(ص) فرستاده ،

چنان که جز خدای تعالی هیچ کس آن را ندانست !

و از آن خلوت وی آگاه نبود ،

خداوند آن درود را در خزینه ی غیب ؛

به ودیعت نهاده تا روز رستاخیز ؛

آن ساعت که صاحبش نیاز به آن دارد ؛

از خزینه به درآید !

و کپّه ی حسنات برتر شود !

آن گاه خداوند فرماید :

ای بنده ی من ؛ امانت تو نزد من ودیعت بود ،

به وقت نیاز آن را به تو رسانیدم ،

پس سالم و خشنود به بهشت در آی !

لیکن در میان آنان کسی باشد که ؛

نه آن برادر را دارد و نه آن ودیعت را !

او را در مقام سیاست و هیبت رستاخیز بدارند ،

تا ترس و بیم او به غایت رسد ،

و آن لختی کفّاره ی گناهان او شود ،

و در نتیجه ؛ کپّه ی سیّئات او سبک گردد !

که در اینصورت کپه ی حسنات سنگین تر نماید !

پس فرمان ربّ عزت رسد که ؛

ای بنده ؛ در بهشت شو !

که خوبی های تو بر بدی های تو فزونی یافت !

و به حکم ازلی و عنایت سرمدی ؛

کار ناسره ی تو ؛ سره شد !

آن گاه این بنده ی بخشوده به زبان حال گوید :

من دانستم که آرزو برید وصال است ،

و در زیر ابر جود و عفو ؛ نومیدی محــــــال !

من خوب دانستم که ؛

خدای مهربان ؛ چنان بردبار است که ،

لطف و مهربانیِ او ؛ به گناهکاران بی شمار است !



موضوع :



صـراط مستقیـم


 

 

 این است راه راست


 



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1105 )                                                                        

ســوره 21 : انبیاء ( مـکّــی ـ 112 آیه دارد ـ جزء  هفـدهـم ـ صفحه 322 )


( قسمــت سیـزدهم )


شتـابِ پسنـدیــده

 

 ( جزء هفدهــم صفحــه 325 آیه 37 )

بسم الله الرحمن الرحیم 

خُلِقَ الْإِنسَانُ مِنْ عَجَلٍ سَأُرِیکُمْ آیَاتِی فَلَا تَسْتَعْجِلُونِ


   ترجمــه لفظــی آیــــه شریفـه :

 

انسان از شتاب آفریده شده است به زودى آیاتم را به شما نشان مى ‏دهم

پس [عذاب را] به شتاب از من مخواهید


 

 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

آدمی از عجله آفریده شده !

فرق است میان عجله و سرعت در کارها

عجله ؛ شتابی است ناپسندیده و نکوهیده ؛

و از آن نهی شده ( که عجله نکنید )

ولی سرعت ؛ شتابی است پسندیده و ستوده ؛

و بدان امر آمده ( که مسارعت کنید بسوی آمرزش گناهان از خداوند )

عجله ؛ شتاب در کاری است نه به وقت خویش !

و مسارعت ؛ شتافتن به کاری است در اول وقت خویش !

عجله ؛ نتیجه ی وسواس شیطان است ؛

و مسارعت ؛ قضیه ی توفیق و تعظیم فرمان حقّ است !

از عجله ، پشیمانی و شوردلی به دست آید ؛

و از مسارعت ؛ آرامش و پیوند جان و دل پدید آید !

خداوند بر دل مؤمنان آرامش فرستد ؛

تا او را نادریافته بشناسند ،

و نادیده دوست دارند ،

و از کار خود به کار او پرداخته ،

و از یاد خویش به یاد او آمده ،

و از مهــر خویش به مهر وی شده ،

که ؛ همه ی یاد ها جز یاد او همه سهــو است ،

و همه ی مراد ها جز مراد او همه لغــو !

 

نگاهی به تفسیر آیه شریفه از منظر دیگران :

گرچه مفسران در تفسیر کلمه ((انسان )) و ((عجل )) در اینجا بیانات گوناگونى دارند ولى پیدا است که منظور از انسان در اینجا نوع انسان است (البته انسانهاى تربیت نایافته و خارج از قلمرو رهبرى رهبران الهى).

و منظور از ((عجل )) شتاب و شتابزدگى است ، همانگونه که آیات بعد نیز شاهد گویاى این مطلب است ، و در جاى دیگر قرآن مى خوانیم : (( و کان الانسان عجولا ؛  انسان، عجول است )) (اسراء – 11).

در حقیقت تعبیر ((خلق الانسان من عجل )) یک نوع تاکید است ، یعنى آنچنان انسان عجول است که گوئى از ((عجله )) آفریده شده ، و تار و پود وجودش از آن تشکیل یافته !

و به راستى بسیارى از مردم عادى چنین اند هم در خیر عجولند و هم در شر ، حتى وقتى به آنها گفته مى شود اگر آلوده کفر و گناه شوید ، عذاب الهى دامنتان را مى گیرد ؛ مى گویند پسچرا این عذاب زودتر نمى آید ؟!

و در پایان آیه اضافه مى کند: ((عجله نکنید من آیات خود را به زودى به شما نشان مى دهم . (ساوریکم آیاتى فلا تستعجلون)

تعبیر ((  آیاتى )) در اینجا ممکن است اشاره به آیات و نشانه هاى عذاب و بلاها و مجازاتهائى باشد که پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّ ( مخالفان را با آن تهدید مى کرد و این سبک مغزان کرارا مى گفتند: پس ‍ چه شداین بلاهائى که ما را با آن مى ترسانى .

قرآن مى گوید عجله نکنید، چیزى نمى گذرد که دامانتان را خواهد گرفت.

و نیز ممکن است اشاره به معجزاتى که دلیل بر صدق پیامبر اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) است بوده باشد ؛ یعنى اگر کمى صبر کنید : معجزات کافى به شما ارائه داده خواهد شد.

[ برگرفته از تفسیر نمونه ]



موضوع :


 نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1104 )                                                                       

ســوره 21 : انبیاء ( مـکّــی ـ 112 آیه دارد ـ جزء  هفـدهـم ـ صفحه 322 )


( قسمــت دوازدهم )


گذرگاهِ زائران حقّ


 

 ( جزء هفدهــم صفحــه 324 آیه 34 )

بسم الله الرحمن الرحیم 

وَمَا جَعَلْنَا لِبَشَرٍ مِّن قَبْلِکَ الْخُلْدَ أَفَإِن مِّتَّ فَهُمُ الْخَالِدُونَ


   ترجمــه لفظــی آیــــه شریفـه :

و پیش از تو براى هیچ بشرى جاودانگى [در دنیا] قرار ندادیم

آیا اگر تو از دنیا بروى آنان جاویدانند


 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

 

کسی که در دل خود نقطه ی صدق پیدا کرد ؛

حقیقتِ عشقِ به مرگ از جان او سر زند ؛

زیرا که وعده ی ملاقات ، آنجا است ؛

آن چه جائی بُوَد که وعده ی ملاقات فراموش کند ؟

یا چه دلی باشد که جز به مشاهده ی حق ، راحت نتواند بود ؟

 

و بزرگان دین گفته اند :

برای مؤمن بدون لقاء حقّ ، راحتی نخواهد بود !

روایت کرده اند ؛

روزی که جبرئیل آخرین سوره ی قرآن را (سوره نصر) ،

برای رسول الله(ص) آورد ؛

حضرت به جبرئیل گفت :

ما را از قهـر مرگ خبر داده اند ؛

و هنگام رفتن نزدیک شده ،

و آفتاب عمر به سر دیوار رسیده ،

جبرئیل گفت :

ای رسول خدا ؛ آخرت بهتر از دنیا است ،

و خداوند آن چه را که خواهی به تو می دهد تا خشنود باشی !

 

و شگفت آن که رسول الله(ص) ؛

روز دوشنبه به دنیا آمد

و روز دوشنبه به رسالت مبعوث شد ،

و روز دوشنبه از دنیا رفت !!!


 

پس بدان ای جوانمرد که ؛

هیچ دولتی عزیز تر از مرگ نیست ،

دین داران را در دروازه ی مرگ ؛ تاج کبریا بر سر نهند ،

و برخورداران شریعت به دروازه ی مرگ ، توقیع و فرمان دولت دریابند !

زیرا مرگ ؛ حرم لا اله الا الله است ،

مرگ ؛ آستانه ی دارُالمُکِ قیامت است ،

مرگ ؛ گذرگاهِ زائران حقّ است ،

مرگ ؛ مرکز عزّتِ عارفان ،

و طلیعه ی عنایتِ ازل ،

و مقدمه ی رعایتِ ابد است .

در دوعالَم هیچ کس را آن راحتی نیست که ؛

موحّد در لحد با احد است .

هرکس زندگیش پیوسته با خدای ، خوش باشد ،

هنگام مرگ از یک زندگیِ طبیعی ؛

به یک زندگیِ حقیقی و اصلی متصل می شود ؛

که در حقیقت همانا زندگیِ پاک و حقیقی ،

زندگیِ پس از مرگ است .



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1102 )                                                                        

ســوره 21 : انبیاء ( مـکّــی ـ 112 آیه دارد ـ جزء  هفـدهـم ـ صفحه 322 )


( قسمــت دهم )


سرچشمه ‏ى حیات


 

 ( جزء هفدهــم صفحــه 323 آیه 30 )

بسم الله الرحمن الرحیم 

أَوَلَمْ یَرَ الَّذِینَ کَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَکَانَتَا رَتْقًا

فَفَتَقْنَاهُمَا وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء کُلَّ شَیْءٍحَیٍّ أَفَلَا یُؤْمِنُونَ


   ترجمــه لفظــی آیــــه شریفـه :

 

آیا کسانى که کفر ورزیدند ندانستند که آسمانها و زمین هر دو به هم پیوسته بودند

و ما آن دو را از هم جدا ساختیم و هر چیز زنده ‏اى را از آب پدید آوردیم

آیا [باز هم] ایمان نمى ‏آورند


 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

 

این آیت تا آخر اشارت است به کمال قدرت و بیان حکمت او ؛

چون به قدرت نگری ؛ همه ی معدومات رنگِ وجود گیرد ؛

و چون به عزّت نگری همه موجودات رنگِ عدم گیرد ؛

زینهار تا گمان نبری که خداوند هرچه بدانست بگفت ؛

و هرچه توانست بکرد ! و هرچه داشت بداد !

نه ؛ موجودات و مخلوقات ؛

نمودِ کاری است از قدرتِ او !

وحی ها ، الهام ها ، پیغام ها ،

همه ذرّه ای است از علم او ؛

چنان که حکمی چند از علمِ خود به خلق فرستاد و علم به تَه نرسید !

همچنین کلوخی چند بهم باز نهاد و قدرت او به پایان نرسید !

اگر هزاران آسمان و عرش و کرسی و زمین و کرات دیگر بیافرید و بیافریند ؛

هنوز ذرّه ای از قدرت او پیدا نکرده و کاسته نشده ؛

آن قدرت ؛ کم شدنی و کاستنی نیست ،

قدرت خلق است که متناهی و پایان پذیر است ؛

وگرنه قدرت حق تعالی ؛ متعالی و نامتناهی و پایان ناپذیر است .

بزرگان دین گفته اند :

آن چه در عقل ، محال است ؛

خداوند بر آن قادر بر کمال است .

او در قدرت ، بی احتیال ،

در قیمومیت ؛ بی گشتنِ حال ،

و در صفات ؛ جاویدِ متعال است .


 

تفسیر آیه شریفه از منظر تفسیر نمونه :


در این که منظور از (( رتق )) و (( فتق )) (پیوستگى و جدائى ) که در اینجا در مورد آسمانها و زمین گفته شده است چیست ؟

مفسران سخنان بسیار گفته اند که از میان آنها سه تفسیر ، نزدیک تر به نظر مى رسد و چنانکه خواهیم گفت هر سه تفسیر ممکن است در مفهوم آیه جمع باشد.

1 ـ ‌به هم پیوستگى آسمان و زمین اشاره به آغاز خلقت است که طبق نظرات دانشمندان ، مجموعه این جهان به صورت توده واحد عظیمى از بخار سوزان بود که بر اثر انفجارات درونى و حرکت ،تدریجا تجزیه شد و کواکب و ستاره ها از جمله منظومه شمسى و کره زمین به وجود آمد و باز هم جهان در حال گسترش است .
2 ـ  منظور از پیوستگى ،یکنواخت بودن مواد جهان است به طورى که همه در هم فرو رفته بود و به صورت ماده واحدى خود نمائى مى کرد، اما با گذشت زمان ، مواد از هم جدا شدند، و ترکیبات جدیدى پیدا کردند، و انواع مختلف گیاهان و حیوانات و موجودات دیگر ، در آسمان و زمین ظاهر شدند، موجوداتى که هر یک نظام مخصوص و آثار و خواص ویژه اى دارد، و هر کدام نشانه اى است از عظمت پروردگار و علم و قدرت بى پایانش.

3 ـ  منظور از به هم پیوستگى آسمان این است که در آغاز بارانى نمى بارید و به هم پیوستگى زمین این است که در آن زمان گیاهى نمى روئید، اماخدا این هر دو را گشود، از آسمان باران نازل کرد و از زمین انواع گیاهان را رویانید. روایات متعددى از طرق اهل بیت (علیهم السلام ) به معنى اخیر اشاره مى کند، و بعضى از آنها اشاره اى به تفسیر اول دارد. بدون شک ، تفسیر اخیر چیزى است که با چشم قابل رؤ یت است که چگونه از آسمان باران نازل مى شود، و زمینها شکافته مى شوند و گیاهان مى رویند، و با جمله ((او لم یر الذین کفروا)) (آیا کسانى که کافر شدند ندیدند…) کاملا سازگار است ، و با جمله )) و جعلنا من الماء کل شى ء حى )) نیز هماهنگى کامل دارد.

ولى تفسیر اول و دوم نیز با معنى وسیع این جمله ها، مخالف نیست ، چرا که رؤ یت گاهى به معنى علم مى آید، درست است که این علم و آگاهى براى همه نیست تنها دانشمندانند که مى توانند در باره گذشته زمین و آسمان و به هم پیوستگى آنها و سپس جدائیشان آگاهی هائى پیدا کنند، ولى می دانیم قرآن کتاب یک قرن و یک عصر نیست ، بلکه راهنما و راهگشاى انسانها در تمامى قرون و اعصار است . به همین دلیل آنچنان محتواى عمیقى دارد که براى هر گروه و هر عصر ،  قابل استفاده است ، روى این حساب ما معتقدیم ، هیچ مانعى ندارد که آیه فوق داراى هر سه تفسیر باشد که هر کدام در جاى خود ، صحیح و کامل است ، و بارها گفته ایم استعمال لفظ در بیش از یک معنى نه تنها ایراد ندارد بلکه گاهى دلیل کمال فصاحت است ، و اینکه در روایات مى خوانیم : ((قرآن داراى بطون مختلفى است )) نیز ممکن است اشاره به همین معنى باشد.

 

پیام های آیه شریفه از منظر تفسیر نور :

1 ـ مشاهده‏ ى طبیعت با هدف ، کلید کسب ایمان است. « اولم یر ... افلا یؤمنون » 


2 ـ‌ جهان طبیعت دوران‏هاى مختلفى داشته است. « کانتا رتقا ففتقناهما »

3 ـ  در جمود و بسته بودن ، خیرى نیست ، باز شدن سرچشمه ‏ى حیات است. « رتقا ففتقناهما » 


4 ـ  سرچشمه ‏ى همه موجودات زنده ، از آب است. « و جعلنا من الماء کل شى‏ء حى »


 



موضوع :


   1   2   3      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *