قیمت سرور خرید سرور قیمت سرور اچ پی قیمت رم سرور قیمت هارد سرور قیمت لپ تاپ قیمت لب تاب قیمت نوت بوک قیمت لپ تاپ ایسوس قیمت لپ تاپ لنوو قیمت لپ تاپ اچ پی قیمت لپ تاپ ایسر قیمت سوئیچ سیسکو قیمت مودم دی لینک قیمت مودم تی پی لینک لپ تاپ قیمت مادربرد قیمت یو پی اس فروش یو پی اس قیمت پرینتر قیمت دوربین مداربسته قیمت پرینترهای اچ پی دوربین مداربسته قیمت گوشی موبایل قیمت پاوربانک قیمت گوشی سامسونگ قیمت هارد اکسترنال قیمت هارد اس اس دی قیمت فلش مموری قیمت باتری لپ تاپ
سفارش تبلیغ
صبا
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1048549
  • بازدید امروز: 596
  • بازدید دیروز: 665
  • تعداد کل پست ها: 1221
  • ****

نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1106 )                                                                       

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

ســوره 21 : انبیاء ( مـکّــی ـ 112 آیه دارد ـ جزء  هفـدهـم ـ صفحه 322 )


( قسمــت چهاردهم )


اسـرار حقیقـت


 

 

 ( جزء هفدهــم صفحــه 325 آیه 42 )

بسم الله الرحمن الرحیم 

قُلْ مَن یَکْلَؤُکُم بِاللَّیْلِ وَالنَّهَارِ مِنَ الرَّحْمَنِ بَلْ هُمْ عَن ذِکْرِ رَبِّهِم مُّعْرِضُونَ


   ترجمــه لفظــی آیــــه شریفـه :

 

بگو چه کسى شما را شب و روز از [عذاب] رحمان حفظ مى ‏کند

[نه] بلکه آنان از یاد پروردگارشان روی گردانند



 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

 

برخی مفسران در معنیِ این آیت گفته اند :

برداشتنِ تهمت از سوابقِ خدمت در دین ،

رکنی عظیم ، و تکیه بر تقدیر حقّ ،

و اعراض از قدرتِ تدبیرِ خود ،

صراطی است مستقیم !

بگذاشتنِ اختیار ، به صدقِ افتقار ،

نقطه ی پرگارِ طریقت است ،

و خود را به حقّ سپردن ،

و دستِ اعتماد به ضمان او زدن ،

مدار اسرار حقیقت است !

زیرا ؛ دار و گیر ، و نواخت و سیاست ،

و تاج و تاراج ؛ همه به دست او ،

و به حکم اوست ،

یکی را در صدرِ عزّت نشانَد ،

و دیگری را در نعلِ ذلّت !

یکی را بر بساطِ لطف ؛

و دیگری را زیر تازیانه‌ ی قهر می آورَد !

آدمِ خاکی را از خاکِ مذلّت بر می کشد !

و از راه تفضّل و کرم ،

به اوجِ همت و عظمت می نهد !

و ابلیسِ رانده ی درگاه را ؛

از عالَم عِلوی در می کشد ؛

و بر سر چهار سوی ارادت به عقوبت می کشد !

 

موسی ابن عمران چون به طلب آتش می رفت ؛

شبانی بود با یک تخته گلیم ،

و چون باز گشت ، پیغمبری بود کلیم !

بلعمِ باعورا که به کوه بر می شد ؛

به صورت ، در میان قوم خود ولیّ بود ؛

ولی چون بازگشت سگی بود به حکم صفت !

 

چه ؛ خداوند ، اسرارِ ربوبیتِ خود را جایی آشکار کند ؛

که سیمرغِ عقل های بشری آن جا پَر نزند !

که همه جا ترازویِ عدل در دست او ،

و حکم  ؛ حکمِ اوست !

 



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید                                                             

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 22 : حج ( مدنی ـ 78 آیه دارد ـ جزء  هفدهم ـ صفحه 332 )

 


عهـدِ سجـود

 

 ( جزء هفدهم صفحه 341آیه 77 )

بسم الله الرحمن الرحیم 

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ارْکَعُوا وَاسْجُدُوا وَاعْبُدُوا رَبَّکُمْ وَافْعَلُوا الْخَیْرَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ

مَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ


   ترجمه لفظی آیه شریفه :

 

اى کسانى که ایمان آورده ‏اید رکوع و سجود کنید و پروردگارتان را بپرستید

و کار خوب انجام دهید باشد که رستگار شوید



 

نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :


 

در این آیت به زبان اشارت می فرماید :

خداوند مؤمنان را رکوع و سجود فرمود ؛

و سپس فرمود : وَاعبُدُوا رَبُّکُم ...

یعنی اگر بلای دنیا و محنت روزگار را شربتی سازند ؛

و بر دست ناتوانیِ تو دهند ؛

روی تــُـــرش نکنـــــــــی ،

و بار بلا را به جان و دل کشی ،

و شربتِ محنت نوش جان کنی !

به شکرانه ی این که تو را به خدمت خود فرمود ؛

و بر حضرتِ نماز و مقامِ راز بداشت ؛

 

و نیکو نگر تا به این طاعت و عبادت ؛

منّتی ننهی ، و به حقیقت دانی که ؛

جمله طاعت ها و عبادت ها و کردارها و گفتارهای فرزند آدم ؛

از ابتـــدای وجـــود تا آخـــــــــر عهــــد سجــــــود ؛

در مقابل کمال و جلال الهی ؛

به ارزشِ دوکِ چرخ ریسیِ پیرزنان نیست ،

و خداوند به فضل و کرم خویش ،

این مشتی خاک را به درگاه خود خواند ؛

و بساطِ انبساط ، به لطف خود بسط کرد ؛

وگرنه این سیه گلیمِ وجود ،

و این ذرّه خاکِ ناپاک را کَی زهره ی آن بودی ؛

که قدم بر حاشیه ی بساط پادشاه جهان نهادی ؟

پس سزای خاک آن است که ؛

با حالت عجــــز و انکسار گوید :


ما خود ز وجود خویش تنگ آمده ایم


وز روی قضا بر سر سنـــگ آمده ایم


در دهــــــر چنین گلیــــم بدبختی را


مــا از سیـــه ای بجای رنگ آمده ایم

 

 



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1162 )                                                        

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 23 : مؤمنون ( مدنی ـ 78 آیه دارد ـ جزء  هیجدهم ـ صفحه 332 )


  ( قسمت شانزدهم )


سـرمنـزلِ معشـوق


 

   ( جزء هیجدهم صفحه 348 آیه 99 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم   

حَتَّى إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ

 

    

   ترجمه لفظی آیه شریفه :

 

( آنها همچنان به راه غلط خود ادامه می‏دهند) تا زمانی که مرگ یکی از آنان فرا رسد

می‏ گوید : پروردگار من ! مرا باز گردانید !


 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

 

مرگ دو فسم است :

مرگ کرامت ، مرگ کراهت ،

مرگ کرامت ، مؤمنان راست ،

مرگ کراهت ، کافران راست ،

در مرگ مؤمن گویند :

ای نفس مطمئنه بسوی خداوند باز گرد ،

و کافر را گویند :

امروز عذاب رسوائی سزای شما است !

که نا حق می گفتید ،

و از آیات الاهی سر باز می زدید !

 

 

مؤمنان را فرشته ی رحمت ؛

با هزاران رَوح و راحت و بشارت و کرامت گوید :

دل تنگ مباش و نترس ،

و فرشته ی عذاب ، کافران را گوید :

عذاب سوزان را بچشید !

اگر کسی گوید مؤمن با آن همه کرامت و رفعت و منزلت ،

چرا از مرگ کراهت دارد ؟

جواب آن است که کراهت وی نه از مرگ است ،

بلکه از فوت لذت خدمت حق است ،

چون بر مؤمن هیچ کرامت و نعمتی ؛

مانند خدمت و ذکر حق نیست !

 

در خبرها آورده اند که :

یکی از پیامبران هنگام مرگ گریه می کرد ؛

او را وحی آمد که از مرگ می نالی ؟

و مرگ نخواهی ؟

گفت : نه چنین است !

بلکه گریه من بدین علت است که ؛

دیگران ذکر تو گویند و من پس از مردن نتوانم !

 

و نیز گفته اند که :

نفس مؤمن روزگاری با روح مخالطت افتاده ،

و به وی اُنس گرفته ،

به وقت مرگ ؛ نفس از جدایی روح کراهت دارد ؛

نه روح از جدائیِ نفس !

 

از این لطیف تر این که :

نفس که می نالد ، نه از مرگ می نالد ؛

بلکه وی را به روح غیرت می آید ؛

که او به سرمنزل معشوق می رسد ؛

و شبِ فراقش به آخر می رسد ؛

و بامداد وصال دمیده ؛

و سوز عشق را مرهم دیده ؛

ولی نفس را به خاک می دهند !

که از خاک آفریده شده !



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1159 )                                                        

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 23 : مؤمنون ( مدنی ـ 78 آیه دارد ـ جزء  هفدهم ـ صفحه 332 )


  ( قسمت سیزدهم )


دل خستــه

 

 

   ( جزء هفدهم صفحه 345 آیه 57 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم  

إِنَّ الَّذِینَ هُمْ مِنْ خَشْیَةِ رَبِّهِمْ مُشْفِقُونَ


   ترجمه لفظی آیه شریفه :

 

آنان که از خوف پروردگارشان بیمناکند


 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

 

اگر در معنی این آیت تأمل شود ؛

این معنی بدست می دهد که ؛

مطیع ، بر طاعت خویش ؛  ترسان تر است

از عاصی در معصیت خویش !

 

چنان که فرمود :

وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِیعاً أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ

 

ای مؤمنان ؛ شما که مطیعانید و شما که عاصیانید ؛

همه با کمال تضرع و زاری ؛

به درگاه حضرت باری باز آئید ؛

و با حالت عجز و انکسار از ما آمرزش خواهید ؛

تا شما را در پرده ی رحمت خویش بپوشیم ؛

خداوند فرماید : عجب دارم از تهی مغزی که ؛

شب دو رکعت نماز گزارد ؛

و روز گره خودبینی بر پیشانی افکند ؛

و منّت هستی خویش را بر آسمان و زمین نهد!

و ذرّات وجود او با او گوید :

تو چه می گوئی ؟ تو کِی هستی ؟

نشنیدی بلعم باعورا را که اسم اعظم میدانست ؛

با آن همه مقــــــام و بزرگی ،

بر تویله ی سگان بستند ؟ !

و تو یک شب دو رکعت نماز خواندی ؛

روز دیگر خواهی که عالَم از حدیث نماز تو پر شود ؟

ای بیچاره ؛ بنده ی بزرگ خداوند ؛

شب و روز سر به سجده ی اخلاص گذارَد ؛

آن گاه همه را به آب بی نیازی فرو گذارد !

و با دو دست تهی بر سر کوی شفاعت رود ،

و گــویــــد :

یَآ أَیُّهَا الْعَزِیزُ مَسَّنَا وَ أَهْلَنَا الضُّرُّ وَ جِئْنَا بِبِضَـاعَةٍ مُّزْجَاةٍ


الهـــی ؛

آمدم با دو دست تهی !

سوختــــــــم به امیــــــد روزبهی !

چه شود اگر بر این دلِ خسته ام مرهم نهی ؟


 

عَجِّــــل عَلی ظُهُـــورِک



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    ( 1158 )                                                           

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 23 : مؤمنون ( مدنی ـ 78 آیه دارد ـ جزء  هفدهم ـ صفحه 332 )


  ( قسمت دوازدهم )


مِحنـت یا محبّـت



 

   ( جزء هفدهم صفحه 345 آیات  55 و 56 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم   

أَیَحْسَبُونَ أَنَّمَا نُمِدُّهُمْ بِهِ مِنْ مَالٍ وَبَنِینَ

نُسَارِعُ لَهُمْ فِی الْخَیْرَاتِ بَلْ لَا یَشْعُرُونَ


   ترجمه لفظی آیه شریفه :

 

آنها گمان می‏کنند اموال و فرزندانی که به آنان داده‏ ایم

برای این است که درهای خیرات را به روی آنها بگشائیم؟!

(چنین نیست) بلکه آنها نمی فهمند!

 

 

محنت و محبّت ظاهـراً شبیـه همند !


 

نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

 

این خواجگان دنیا دار ؛

نفس پرور ، خلق پرست ؛

ردای تکبر بر دوش نهاده ،

و مست شهـوت گشته ،

چه ؛ پندارند که دنیا ایشان را کرامتی است ؟

یا کثرت مال و فرزند ایشان را سعادتی است !

نــــه ! هرگـــــز ! چنین نیست !

آنها خبر ندارند که چون طلیعه ی لشکر نعمت در رسد ؛

همه درگاه بیگانگان طلبد !

و پرچم شقاوت با خود بَرَد !

و داغ بیگانگـــی نهد !

لیکن چون طلیعه ی لشکر محنت در رسد ؛

همه زاویه ی عزیزان طلبد !

و گِرد سرای دوستان گردد !

از بهر آن که محنت و محبّت به شکل ظاهر مانند همند !


فرعون را چند سال ملک و عافیت و نعمت دنیا داد ،

و در آن با وی دریغ نرفت !

لیکن اگر ساعتی درد و سوز موسی را خواستی ؛

به وی نـــــــدادی !

که او سزاوار جمال آن درد نبود !

چنان که آن ساعت که ارّه بر فرق زکریّا نهادند ؛

اگر کسی از او پرسیدی که چه خواهی ؟

از ذرّات وجود او فریــاد عشق برخاستی ،

و گفتی : آن خواهم که تا ابــــــــد بر فرقم همی راند !


تا زِیَـــم بنــــدگیِ بنــــدِ قبــایِ تو کنم !


وین سلامت همه در کار بلای تــو کنم !

 

 

عَجِّـــل عَلی ظُهُـــــــورِک



موضوع :


   1   2      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *