سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
نویسندگان
خبرنامه
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1968115
  • بازدید امروز: 193
  • بازدید دیروز: 269
  • تعداد کل پست ها:
  • ****
درباره
[]

آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی




نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید(471) 

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ـ 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 2 )

( قسمت هشتـــاد و دوم ) 

شــراب طهـور

 

( جزء دوم صفحه 33 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــمِ 

212 ـزُیِّنَ لِلَّذِینَ کَفَرُواْ الْحَیَاةُ الدُّنْیَا وَ یَسْخَرُونَ  

مِنَ  الَّذِینَ آمَنُواْ وَالَّذِینَ اتَّقَواْ فَوْقَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ 

وَاللّهُ یَرْزُقُ مَن یَشَاءُ بِغَیْرِ حِسَابٍ

 

برای کافران زندگانی دنیا را زیبا و خوش آیند ساختند ! و آنان مؤمنان را سخریّه می کنند ، و به آن ها می خندند ،

در حالی که پرهیزکاران در روز رستاخیز برتر از ایشانند ، و خداوند به هرکس که بخواهد روزی بی شمار دهد .

 

مشتی بیگانگان ناخواستگان ،

که دنیـــا برایشان آراستند ،

و شیطان بر آنان گماشتند ،

تا به هر ناسزای پیوستند ،

و از راه وفـــــــا بــــاز گشتند ،

و زبــان طعـــن بر مؤمنـــــان دراز کردند ،

هر ساعت تیـــر سُخـــریَّت (*)

بر دل و دیـــده ایشان زدند ،

و ایشان خود در شهــــــود جـــــلال ،

و کشف جمـــال حـــــق ،

چنان مستغـــرق بودند که ،

پروای زخــم طعــن ایشان نداشتند !

این است که مصطفی (ص) فرمود :

هر که با خــــــدا است ، خــــــدا با او است .

 

آورده اند که :

جوانی از پدرش پرسید :

حق تعالی در قرآن کریــــم فرموده است :

متــــاع دنیـــــــا [ متــــــاع قلیــــل است ]

و متــــــاع قلیــــــل یعنی مـــال انـــدک !

پس از چه رو شاهان و اشراف ، مال کثیــــر  دارند ؟

پــدر که اهـل درایـت و کفـــایـت بـــود با تبسّــــم پاســـــخ داد :

مراد از « متاع قلیــل »  مال کم در مقابل مال زیاد نیست ،

بلکه مــــــراد ، قلّـــت و کثــــرت جـــوهــــــری است ،

بدین معنی که ماهیت و موجــــودیت مال دنیـــــوی ،

در برابر مــــال اخروی  قلیــــــل و ناچیـــز بودی ،

خواه کم باشد خواه زیاد !

بلکه همه اموال موجود در عالم ،

در مقابــــل قطــره ای از شـــــراب طهــــــور ،

یا مـــــاء سلسبیل ، و مــــال اخـــروی ، ناچیــــز است !

--------------------------------------------

(*)تیر سُخریّت زدن = مسخره کردن

 

 

جانـــــــان من !

 

 قائـم آل محمّـــــد (ص)

 

 هـر جمعـــه را به این امیـــد آغاز می کنیم

که شـایـد تـــــو در این جمعـــــه بیــــایی

و کام تشنــگان عـدالـت را سیـــراب نمـــایی

 

یادداشت برگزیده « بصیـــرت »

[ کلیک کنید ]



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید(470) 

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ـ 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 2 )

( قسمت هشتـــاد و یکـــم ) 

بنـدگی و تابنــدگی !


( جزء دوم صفحه 33 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــمِ 

211 ـسَلْ بَنِی إِسْرَائِیلَ کَمْ آتَیْنَاهُم مِّنْ آیَةٍ بَیِّنَةٍ

وَ مَن یُبَدِّلْ نِعْمَةَ اللّهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءتْهُ فَإِنَّ اللّهَ شَدِیدُالْعِقَابِ

از فرزندان اسرائیل ( یعقوب ) بپرس که چقدر نشان های روشن به آن ها دادیم !

و هرکس نعمت خدا را پس از رسیدن به آن ، تبدیل نماید ، بداند که خداوند سخت سزا دهنده است .

 

چندان که فرزندان یعقــــوب را

نشان های روشن  دادیم و نمودیم ،

 لختی آثـــار رحمت ،

لختی آیـــــات قــــدرت ،

لختی شگفتی های طبیعت ،

لختی دلائل نبـــوّت ،

لکن چه ســـــــــود !

که دیـــده ایشان در حجـــــــاب است ،

اگر خواستی بند مذلت از ایشان برداشتی ،

تا در  عالم حقـــــایــــق  روان شدندی !


دانی که سر کوی تو بُد معدن من

دانی که بناکام بُد این رفتن من !

آورده اند :


قطره ای از آسمان سوی دریــــا بیامد !

چون به نزدیک دریــــا رسید ،

دید دریــــا پر از آب است !

 و چنان فراوان از آب که

قطره در مقابل آن گم و ناچیز می نماید !

پس ؛ از خجالت گریـــه ای کرد و آب شد !

چون به حال شرمساری به دریــــا ریخت ،

در آن جا به دُرّ گران بهائی مبدّل شد !

و حلیـــه ( زینت ) آدمیان گردید !

ای عــــزیـــــــز ؛

این مَثَـــــل بدان آوردم که ؛

بندگی را شرمندگی باید تا تابنــــدگی گیرد !

 

 

 

 

همه مشکلات و گرفتــــاری های ما

ناشی از غیبت طــــولانــــی مولایمــــــان

محبــوب دل هـــا و منجـــی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

پس برای تعجیل در فـرج مبارکشـان

دعـــــا کنیم


کارت پستال درخواستی طراحان



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید(469) 

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ـ 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 2 )

( قسمت هشتـــاد) 

تسلیــم !

 

( جزء دوم صفحه 32 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــمِ 

210 ـ هَلْ یَنظُرُونَ إِلاَّ أَن یَأْتِیَهُمُ اللّهُ فِی ظُلَلٍ مِّنَ  الْغَمَامِ

وَالْمَلآئِکَةُ وَ قُضِیَ الأَمْرُ وَ إِلَى اللّهِ تُرْجَعُ  الأمُورُ

 

مشرکان که از ایمان باز ایستند ، چشم نمی دارند جز آن که خدای روز رستاخیز در تیکه هایی از ابر به ایشان آید

و همچنین فرشتگان آیند و کار برگزارند ! و هرکس را سزای عمل دهند ،

و بدان که بازگشت همه کار ها به سوی خدا است .

مگر انتظار آنان غیر از این است که خدا و فرشتگان در [زیر] سایبان هایى از  ابر سپید به سوى آنان بیایند

و کار [داورى] یکسره شود و کارها به سوى خدا بازگردانده مى‏شود.

 

این آیت جای نــــــاز عارفان ،

و چــــــراغ دل مـــوحّـــــدان ،

 و روشنی چشم مؤمنــــان  است ،

برو در ره تسلیــــــــم باش ،

که سلامت در تسلیــــــــم است ،

و راه تسلیـــــــم ، بی هراس و بیم

آن دیـــــن که جبرئیــــــل به آن آمد ،

و مصطفی (ص) آن را خواند ،

و قــــــــرآن به آن آمـــــد ،

و مؤمنان ، بهشت به آن یافتند ،

و ناجیــــــان به آن از عـــــذاب رستند ،

تسلیـــــــــم است ،

آن کار که خـــــــــــدا بدان راضی ،

و بنــــــــــــــده به آن پیـــــــــروز ،

و گیتـــــی بدان روشن است ،


تسلیــــــــــم است ،


و راه ، راه تسلیــــــــــــم است ،


زینهـــــــار تا بمانی در دین قدیم !


 


[ که اســـــلام دیـــن تسلیــــم و رضـــــــا است ]


و بر همیــــن پایــه بـــود که امــــــام سـوم شیعیــــــــان،

حضرت اباعبــــدالله الحسیـــــن علیه السلام ،

عصر عاشــــــورا در گــــــودی قتلـــــــگاه ،

در آخرین نماز عارفانه و عاشقانه خود ،

خطاب به پروردگار خویش گفت :

الهی ؛ رضاً برضاک ، راضیاً بقضاک ، لامعبود سواک

 

 

 

از امیر مؤمنان حضرت علی علیه السلام نقل کرده اند که فرمود :


ایمـــــــــان به خـــــــــــــــدای تبارک و تعالی ،

برای انسان چون درختـــــی است که ،

ریشه اش در زمیـــــن محکم و سخت بودی ،

اصــــل و ریشه آن درخت [ یقیــــــن ] است ،

که هم چنان در دل مؤمن ثابت و استوار  بماندی،

فـــــــرع آن از شاخ و ساق و برگ و غیره ،

[ زهـــد و تقـــوی ] است ،

شکوفـــه آن [ حجب و حیــــــــا ] ،

و میــــــوه اش  [ گذشت و سخــا ]  است .


 

سالروز میـــلاد باسعــادت سبـط اکبــــر ،

فرزنــــــد ارشــــد حیـــدر ،

نـور چشــم زهـرای اطهــر ،

حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام

بر شما و همه دوستان خاندان عصمت و طهارت  

مبـــــــــــــارک

 

اََللهُمَّ صَلِّ و سَلِّم و زِد وَ بارِِک عَلَی السَیِّدِ المُجتَبی ،

وَ الاِمامِ المُرتَجی ، سِبطِ المُصطَفی ، وَ ابنِ المُرتَضی ،

عَلَمِ الهُدی ، اَلعالِمِ الرَّفِیعِ ، ذِی الحَسَبِ المُنِیعِ ،

وَ الفَضلِ الجَمِیعِ ، وَ الشَّرَفِ الرَّفیعِ ، اَلشَفِیعِ ابنِ الشَّفِیعِ ،

اَلمَقتُولِ بِالسَّمِّ النَّقِیعِ ، اَلمَدفُونِ بِاَرضِ البَقِیعِ ،

اَلعالِمِ بِالفَرائضِ وَالسُّنَنِ ، صاحِبِ الجُودِ وَالمِنَنِ ،

کاشِف الضُّرِّ وَ البَلوی وَ المِحَنِ ، ما ظَهَرَ مِنها وَ ما بَطَنِ ،

لَّذِی عَجَزَ عَن عَدِّ مَدائحِهِ لِسانُ اللُّسَنِ،اَلأمامِ بِالحَقِّ المُؤتَمَنِ،

اَبِی مُحَمَّدٍ الحَسَنِ ، صَلَواتُ اللهِ  وَ سَلامُهُ عَـلَیـهِ، 

 اَلصَّـلـــــوةُ وَ السَّــــلامُ عَـلَیکَ یا اَبا مُحَمَّدٍ ،  

یا حَسَنِ ابنِ عَلیٍّ ، اَیُّهَا المُجتَبی ، یَابنَ رَسُولِ اللهِ ،

یَابنَ اَمِیرِالمُؤمِنِینَ ، یَابنَ فاطِمَةَ الزَّهراء ،  یا حُجَّةَ اللهِ عَـلی خَـلقِـهِ،

یا سَیّــِدَنا وَمَـولانا، اِنّا تَوَجَّهـنــا وَاستَشفَعـنـا وَ تَوَسَّلنا بِکَ اِلَی اللهِ،

وَ قَـدَّمناکَ بَینَ یَـدَی حاجاتِنا فِی الدُّنیا وَالاخِـرَة،

یا وَجِیهَاً عِـندَاللهِ اِشفَــع لَنا عِـنـــدَالله 

 



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید(468) 

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ـ 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 2 )

( قسمت هفتـــاد و نهــم ) 

اســرار ربوبیّــت


 

( جزء دوم صفحه 32 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــمِ 

207 ـ وَ مِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ

وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَادِ

از جمله مردمان کسی است که برای خشنودی خدا ، خویشتن را می خرد و دنیا را می فروشد ،

و خداوند بر بندگان خود سخت مهربان و بخشنده است .


مفسران نوشته اند :

 این آیه در باره علی علیه السلام فرزند ابی طالب نازل شده ،

آن گاه که پیغمبر از مکه هجرت فرمود و علی (ع) را به جای خود خوابانید ، و خداوند به جبرئیل و میکائیل فرمود : من شما را با هم بــــرادر ساختم و عمر یکی از شما را درازتر از دیگری قرار دادم ، اکنون شما زندگی را به برادری برتری می دهید ؟ هر دو گفتند بلی ! زندگی را بر برادری برتــــــــری می دهیم !

خداوند فرمود : آیا شما نمی خواهید مانند علی پسر ابی طالب باشید که برادری را بر زندگی رجحان داد و جــــــان خود را ایثــــــــار به زنده ماندن محمّـــــد کرد ؟ اکنون هر دو شما بروید در زمین و او را از آسیب دشمنان ایمن دارید !

نوشته اند : جبرئیل بالای سر علی (ع) نشست و میکائیل پائین پای او !

هردو گفتند : ای علی ؛ آفرین و برکت بر تــــــــو باد که چنین ایثـــار به نفس کردی ،

آن گاه این آیــــه نازل شد که : وَ مِنَ النَّاسِ مَن یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَادِ.

 


آن جا که عنایت است ،

پیروزی را چه نهایت است ؟

فضل خــــــدا  نهـــــــــانی نیست

و بر کار او چــــون و چـــــرائی نـــــــــه ،

و معرفت او جز عطائی نیست !

ابوجهل و ابوسفیان و ابی لهب قرشی ،

در آتش جدائی و دوری سوختند!

و ذره ای معرفت از ایشان دریغ داشتند ،

و طلیعه معرفت به استقبـــال ؛

صهیب رومی و بلال حبشی و اویس قرنی،

به روم و حبشه و یمن فرستادند!

و قرآن مجید را جلوه گاه ایشان کردند ،

که این آیــــــه ( آیـــه فـــوق ) باشد ،

و گروه دیگری را به آیـــه ای دیگر یاد کردند ،

که آیـــــــــه ( وَ مَن یُعجِبُــــکَ ) بـــــــــــود ،

که آن کس در ظاهر مؤمن و در باطن کافر بود ،

در باره صهیب و بلال و اویس ،

آیـــــــه ( وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَادِ ) آمد ،

و در باره بوجهل و بوسفیان و بولهب ،

آیـــــــــه ( و لَبِئسَ المِهــادُ ) آمد.


 

نقــــــــل شـــــــده :

پیامبر (ص) بر جماعتی گذر کردند ،

جوان مردانی را دیدند ،

همه صـــدف اســـرار ربــــوبیّت ،

و مقبــــول شواهـــد الاهیت ،

همه انصـــــار نبــــوّت و رسالت ،

هر یکی را سوزی و نیازی ،

هر یکی را دردی و گدازی ،

هم با درویشی و بی نوائی ساخته ،

به ظاهر شوریده و به باطن آسوده !

مصطفی (ص) چون حال ایشان بدید ،

فرمود : ای اصحاب صفّـــــه ؛

شما را بشارت می دهم ،

که هریک از شما بدین حال باقی بمانَد ،

روز رستاخیز از هم نشینان من است .

 

 

از آن مشتی ریاست جوی رعنـا هیچ نگشاید

مسلمانی ز سلمـان جوی و درد دین ز بو دردا !


 

 

و امّـــــــا مشکلات مـــــا !

همه مشکلات ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

السلام علیــک

یا اباصــالح المهـــدی

پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم


 

اَللّهُمَّصَلِّعَلیمُحَمَّدٍوَآلِمُحَمَّدٍوَعَجِّلفَرَجَهُم



موضوع :


 بسم الله الرحمن الرحیم

طلیعـه معــرفت

( ادامه مطلب )

 

 

و امّـــــــا مشکلات مـــــا !

همه مشکلات ما

ناشی از غیبت طولانی مولایمان

محبــوب دل هـا و منجی انســان هـا

قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است

السلام علیــک

یا اباصــالح المهـــدی

پس برای تعجیل در فرج مبارکشان زیاد دعا کنیم


اَللّهُمَّصَلِّعَلیمُحَمَّدٍوَآلِمُحَمَّدٍوَعَجِّلفَرَجَهُم



موضوع :


<   <<   6   7   8      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *