نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید(471) 

ســوره 2 : بقـــره  ( مدنی ـ 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 2 )

( قسمت هشتـــاد و دوم ) 

شــراب طهـور

 

( جزء دوم صفحه 33 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــمِ 

212 ـزُیِّنَ لِلَّذِینَ کَفَرُواْ الْحَیَاةُ الدُّنْیَا وَ یَسْخَرُونَ  

مِنَ  الَّذِینَ آمَنُواْ وَالَّذِینَ اتَّقَواْ فَوْقَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ 

وَاللّهُ یَرْزُقُ مَن یَشَاءُ بِغَیْرِ حِسَابٍ

 

برای کافران زندگانی دنیا را زیبا و خوش آیند ساختند ! و آنان مؤمنان را سخریّه می کنند ، و به آن ها می خندند ،

در حالی که پرهیزکاران در روز رستاخیز برتر از ایشانند ، و خداوند به هرکس که بخواهد روزی بی شمار دهد .

 

مشتی بیگانگان ناخواستگان ،

که دنیـــا برایشان آراستند ،

و شیطان بر آنان گماشتند ،

تا به هر ناسزای پیوستند ،

و از راه وفـــــــا بــــاز گشتند ،

و زبــان طعـــن بر مؤمنـــــان دراز کردند ،

هر ساعت تیـــر سُخـــریَّت (*)

بر دل و دیـــده ایشان زدند ،

و ایشان خود در شهــــــود جـــــلال ،

و کشف جمـــال حـــــق ،

چنان مستغـــرق بودند که ،

پروای زخــم طعــن ایشان نداشتند !

این است که مصطفی (ص) فرمود :

هر که با خــــــدا است ، خــــــدا با او است .

 

آورده اند که :

جوانی از پدرش پرسید :

حق تعالی در قرآن کریــــم فرموده است :

متــــاع دنیـــــــا [ متــــــاع قلیــــل است ]

و متــــــاع قلیــــــل یعنی مـــال انـــدک !

پس از چه رو شاهان و اشراف ، مال کثیــــر  دارند ؟

پــدر که اهـل درایـت و کفـــایـت بـــود با تبسّــــم پاســـــخ داد :

مراد از « متاع قلیــل »  مال کم در مقابل مال زیاد نیست ،

بلکه مــــــراد ، قلّـــت و کثــــرت جـــوهــــــری است ،

بدین معنی که ماهیت و موجــــودیت مال دنیـــــوی ،

در برابر مــــال اخروی  قلیــــــل و ناچیـــز بودی ،

خواه کم باشد خواه زیاد !

بلکه همه اموال موجود در عالم ،

در مقابــــل قطــره ای از شـــــراب طهــــــور ،

یا مـــــاء سلسبیل ، و مــــال اخـــروی ، ناچیــــز است !

--------------------------------------------

(*)تیر سُخریّت زدن = مسخره کردن

 

 

جانـــــــان من !

 

 قائـم آل محمّـــــد (ص)

 

 هـر جمعـــه را به این امیـــد آغاز می کنیم

که شـایـد تـــــو در این جمعـــــه بیــــایی

و کام تشنــگان عـدالـت را سیـــراب نمـــایی

 

یادداشت برگزیده « بصیـــرت »

[ کلیک کنید ]



موضوع :