سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1967010
  • بازدید امروز: 90
  • بازدید دیروز: 241
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[963]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (896 )                                                                               

ســوره 13 : رعــد ( مـدنـی ـ 43 آیه دارد ـ جزء سیـزدهم ـ صفحه 249)

  ( قسمــت دوّم )

دوستیِ حـقّ


 

جزء سیزد هــم صفحــه 249 ( آیـه 4 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

وَفِی الأَرْضِ قِطَعٌ مُّتَجَاوِرَاتٌ وَ جَنَّاتٌ مِّنْ أَعْنَابٍ  وَزَرْعٌ وَ نَخِیلٌ صِنْوَانٌ وَ غَیْرُ صِنْوَانٍ

یُسْقَى بِمَاء وَاحِدٍ  وَ نُفَضِّلُ بَعْضَهَا عَلَى بَعْضٍ فِی الأُکُلِ إِنَّ فِی ذَلِکَ  لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَعْقِلُونَ

 تفسیـــر لفظـــی :

 

و در زمین قطعاتى است کنار هم و باغ هایى از انگور و کشتزارها و درختان خرما  چه از یک ریشه و چه از غیر یک ریشه که با یک آب سیراب مى‏گردند و [با این  همه] برخى از آنها را در میوه [از حیث مزه و نوع و کیفیت] بر برخى دیگر  برترى مى ‏دهیم بى گمان در این [امر نیز] براى مردمى که تعقل مى‏ کنند دلایل [روشنى] است


 تفسیر ادبی و عرفانی :

از آن جا که رموز عارفــــان است و فهم صادقــــان ،

به زبان اشارت می فرماید :

چنان که خداوند در زمین تفاوت نهاد و نقاط مختلف آفرید ؛

و بعضی را بر بعضی فزونی و فضیلت داد ،

همین گونه در طینت انسان ها تفاوت نهاد ،

و گـــروهی را بر گـــــــــروهی برتــــــری داد !

 

حضرت مصطفی صلوات الله و سلامه علیه و علی آله الطاهرین فرمودند :

مردم هم چون کان ها (معدن ها ) مختلف و متفاوتنـــــــد ،

یکی زر ، یکی سیم ، یکی آهن ، یکی مس ، یکی نفت و ... هستند !

یکی را بالاترین قــــــدم گاه ، اقبـــــــــال او ؛

و یکی پست ترین منــــــزلگاه ، ادبــــــار او !

یکی رضــــــــوان در آرزوی صحبــــت او ؛

و یکی را شیــطان ، ننگ از عمــــــل او !

چون از این مقــــــــام برتـــــــر آئی ؛

یکی اسیـــــر بهشت و یکی امیــــــــــر بهشت !

چنان که درختــــان هم به همدیگر نمانند !

و میوه و ثمــــــر آن نیز به هم نمانند !

هر درختی را باری ، و هر نباتی را بری است ،

هر طاعتی را فــــــــردا ثــــــــوابی است ،

و هرکس را آن جا مقـــــامی است ،

جای هرکس به قـــدر روش او ،

و هر فرعی را سزاوار اصل خویش !

که گفتــــه انـــــد :

دنیـــــــا بر مثـــال عـــــروس است !

و مردم در حق او سه گروهنــــد :

یکی دنیـــــــــادار است ؛

که این عروس را مشّاطه گری می کند ؛

و او را می آرایــــــد و جلــــــــوه می دهــــد ،

دیگری زاهــــــــد است ؛

که آن عروسِ آراستــــــه را رهــــــــــا می کند ،

و یا آن را تبـــــــــاه می کنـــــــد !

آرایه هایش را بهم می ریزد ،

و زشتی هایش را عیـــــان می کنــــــد !

سوم عــــــــــارف است ؛

که چنان مهــــر و دوستــــیِ حـــــق او را مشغــول داشتــــه ؛

که پروای دوستی یا دشمنی با این عروس را ندارد !

فـــــــردا که رستـــــاخیــــــــز شود ؛

دنیادار و دنیاخواه و دنیاپرست را در مقام حساب کشند !

اگر خداونــــــد با او مسامحت کنـــــــــد ،

از فضـــــــــل خداونـــــــــدی است ،

و اگر از او مؤاخـــــذت و مناقشت کند ، ســـــــزای اوست ،

و آن زاهد را به بهشت برند که این پاداش کردار اوست ،

و آن عارف را از منزل های بهشتیان برگذرانند ؛

و به اعلی علّیین و مقام قرب الهی برند ،

که فرمود : عِندَ مَلِیکٍ مُقتَدِر


 

عاشق دلباختــه

سر خُــــم بــاد سلامت که به من راه نمود

ســـــاقىِ باده به کف ، جـان من آگاه نمود


خــــادم درگـــه میخـــــانه ی عشّاق شدم

عـــاشق مست ، مــــــرا خادم درگاه نمود

ســـر و جانــم به فـــداى صنم بـاده فروش

  که به یک جرعه ، مرا خسرو جم‏جاه نمود

مـــاهِ رُخســار فروزنـــده‏ ات اى مایه عیش

 بى نیــــازم به خــدا از خور و از مــاه نمود

برگ سبزى ز گلستــــــــان رُخت بخشودى

فــارغم از همه فردوسىِ گمراه (1) ، نمود

 

با کـــه گویم غم آن عاشق دلبـــاختـــــه را

کـــــه همـــه راز خود اندر شکم چــاه نمود

 [ دیوان امام خمینی (ره) ص 116 ]

 ---------------------------------------------------------------------------------

(1) منسوب  به "فردوس" به معنى بهشت "فردوسى" یعنى بهشتى ، اهل بهشت




موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (895 )                                                                                


ســوره 13 : رعــد ( مـدنـی ـ 43 آیه دارد ـ جزء سیـزدهم ـ صفحه 249)


    ( قسمــت اوّل )


گنـج هـای معـرفـت


 

( جزء سیزد هــم صفحــه 249 آیه 1 ) 

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

المر تِلْکَ آیَاتُ الْکِتَابِ وَالَّذِیَ أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ الْحَقُّ وَ لَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لاَ یُؤْمِنُونَ


 تفسیـــر لفظـــی :

 

الف لام میم راء ؛ این است آیات کتاب و آن چه از جانب پروردگارت

به سوى تو نازل شده ، حق است ولى بیشتر مردم نمى ‏گروند


 تفسیر ادبی و عرفانی :

 

بسم الله الرحمن الرحیم


ای نامداری که نامش یادگار جـان است ،

و دل را شادی جـــــاودان ،

رَوحِ رُوح دوستــــــان ،

و آسایش غمگنــــان ، 

هرکه مقبول درگاه خداوند آمد ؛

به اقــــرار ایننـــام آمــــد ،

و هرکه مهجور و مطرود آستان عزّت گشت ؛

به انـــکــــــار وی آمــــــــد ! 

ای جوانمـــــرد :

 

اگر همه ملک جهان به نام تو باز کنند ؛

زینهار تا بی نام خـدا بدان ننگری که آن را وزنی نیست ، 

و اگر فرشتگان به چاکری تو کمر بندند ،

تا نام خـدا بر جانت نشانی ننهند آن را محلی نیست !

 

الـمـر ،  تلـک آیات الـکـتـاب والـذی انـزل الیک

المــر : 

حضرت صادق (ع) فـرموده اند :

معنی المــــــر (انا الله المحی الممیت الرزاق) است

یعنی منـم خـدای زنده کننــده ی میراننــده ی روزی دهـنـده .

(تفسیرقرآن عظیم ، فیض الاسلام)

(ا لـمـر): 

این حروف سـرّی است از اسرار محبت ،

و گنجی از گنج های معرفت ،

که در میان جان دوستان به ودیعت دادند،

و خود ندانند که چه دارند !

و شگفت آن که دریائی همی بینند و در آرزوی قـطــره ای می زارند .


خــــدایـــــــــا ،

جوی تـو روان و مرا تشنگی تا کی؟


این چـه تشنگی است که قـدح هـا می بینم پیـاپی؟ 

 

زین نادره تـر کـرا بود هـرگـزحال 

             

من تشنـه و پیش من روان آب زلال!

 

برای اطلاع بیشتر از تفسیر حروف مقطعه ،

به این یادداشت مراجعه فرمائید :


 [راز و رمــــز حـــــــروف مقطعـــــه در قـــــــرآن ]

( کلیک کنیــــد )

الهـــــــی ؛

ای دور نظــــــر و ای نیکـــو حضــــــر ، ای نیکـــــو کار نیـــک منظـــــــر ،

ای دلیـــــل هر برگشتـــــــه ، و ای راهنمـــــــــای هر سرگشتـــه ،

ای چـــاره ســاز هر بیچـــــاره ، و ای آرنــــــــده ی هر آواره ،

ای جامــــع هر پراکنـــده ، و ای رافــــع هر افتـــاده ،

دست ما گیــر ای بخشنــده ی بخشاینــده

الهـــــــی ؛

یک چنـــد به یــــــاد تـــــو نازیــــــــدم ،

اینــم بس کــــــه صحبــت تـــو ارزیــــــــدم !

الهـــــــی ؛

نه جز از یاد تو دل است ، نه جز از یافت تو جان ،

پس بی دل و بی جان کی توان ؟

الهـــــــی ؛

یــاد تو در میان دل و زبـــان است ،

و مهــــــر تــــــو در میــــــان ســر و جـــــان

الهـــــــی ؛

شاد بدانیم که اول تو بودی و ما نبودیم ،

کار ، تـــو در گرفتـــــــــــی و مــا نگــــرفتیــــم ،

قسمت ، خــود نهــــادی و رســــول خود فرستــادی

 

 

مست تـو ام از جرعه و جام آزادم


مــــــرغ تـو ام از دانـه و دام آزادم


مقصود من از کعبـه و بتخـانه توئی


 

ورنه من از این هر دو مقـــام آزادم

 

 

 

پرتــو حُسن

 

خواست شیطان بد کند با من ؛ ولى احسان نمود

از بهشتــم بــــرد بیـــــرون ، بستـــه جانـــان نمود


خـــواست از فــــــردوس بیرونـــم کند ، خوارم کند

     عشق  پیـــدا گشت و از مُلک و مَلَک پَـــــــرّان نمود  

ســـاقـــى آمـــــــد تا ز جـــــام بـــاده بیهوشـــم کند

     بـــى‏ هُشى از مُلک ، بیـــرونم نمـــود و جـان نمود  

پــــرتـــــو حُسنت به جان افتـاد و آن را نیست کرد

عشـق آمـــــد ، دردها را هر چه بُد درمــــــان نمود

غمــــــزه‏ ات در جـــــــان عـــــاشق برفروزد آتشى

آن چنـــان کـــز جــلـــوه ‏اى با موسى عمـران نمود


ابن سینا را بگــــــو در طـــــور سینـــــا ره نیافت

آن کــــه را بــــرهان حیران‏ ساز تو ، حیـران نمـود

 

 [ دیوان امام خمینی (ره) ص 115 ]



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (894 )                                                                     


ســوره 12 : یوسـف ( مـکّــی ـ 111 آیه دارد ـ جزء دوازدهم ـ صفحه 235 )


    ( قسمــت سی و هفتم )


 روزگار وصــل


 

جزء سیزد هــم صفحــه 248 آیه 111 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم

لَقَدْ کَانَ فِی قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِّأُوْلِی الأَلْبَابِ مَا کَانَ حَدِیثًا یُفْتَرَى وَ لَکِن تَصْدِیقَ الَّذِی بَیْنَ یَدَیْهِ

وَ تَفْصِیلَ کُلَّ شَیْءٍ وَ هُدًى وَ رَحْمَةً لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ

 تفسیـــر لفظـــی :

 

به راستى در سرگذشت آنان براى خردمندان عبرتى است‏ ،

سخنى نیست که به دروغ ساخته شده باشد بلکه تصدیق آن چه [از کتابهایى] است

که پیش از آن بوده و روشنگر هر چیز است

و براى مردمى که ایمان مى‏ آورند رهنمود و رحمتى است


 

 تفسیر ادبی و عرفانی :

خداوند تبارک و تعالی در آغاز سوره ،

قصّه ی یوسف را احسن القصص نامید ،

و در مـــــــورد آن قصّـه عبــرت آمیــــــز :

در اول سوره فرمــود :

نیکـــوتـــرین قصّــــــه هـــــا است ،

و در آخرسوره فرمود :

در این قصّـــه عبــــرت هــا و پنـــــــــد هـــا است ،

قصه ی همه ی پیامبران را که بیان کرد واسطه در میان آورد ،

و فرمود : ای محمّد ؛ تو این قصه ها را بر امّت بخوان ،

ولی قصه ی یوسف را خود بی واسطه بیان فرمود !

در قصّه ی یوسف ، عبرت و پنــــــد برای پادشاهان است ،

که در بسط عدل و احسان به مردم بکوشند ،

چنان که یوسف کوشید ،

و در این قصّــه ، عبــــرت برای پرهیــــــزکاران است ،

که یوسف در نتیجه ی پرهیزکاری به چه مقامی رسید !

و پندی است برای هوس رانان و شهوت پرستان ،

که چگونه عفّــت و خودداری از گنــــاه ،

نتیجه ی رشد و سرافرازی دارد .

در این قصّه می بینیم که :

یعقوب که علاقه اش به فرزند در حــــدّ اعلا بود ؛

برای این که مبادا این علاقه جای علاقه به معبود را بگیرد ؛

یوسف را از وی جــــــــدا کـــــــرد !

و تا زمانی که ذکر و وردش یوسف بود ، به یوسف نرسید !

اما زمـــــانی که به راهنمـــــــائی پیــک حـــقّ از یوسف دل بریـــــد ،

بوی یوسف را استشمام کرد و سپس به یوسف رسید !

در این قصّه می بینیم که :

یعقوب بوی یوسف را از چاهِ نزدیکِ کنعان استشمام نکرد !

ولی زمانی که خداوند اراده فرمود ؛

بوی یوسف را از فرسنگ ها راه دور ( دروازه ی مصــر) استشمام نمود !

در این قصّه می خوانیـــم که :

وقتی یوسف از دوستِ زندانیِ آزاد شده اش خواست ؛

تا نزد پروردگارش (فرعون) او را یـــــــــاد کنــد ؛

( و در جهت خلاصی وی از زندان تدبیری بیندیشد )

خداوند آن را از ذهن ساقی محـــــــو کرد ؛

تا نتواند یادی از یوسف نماید !

ولی زمانی که خداونـــــــد بخواهد؛

قضیــه ی خواب فرعون و تعبیـــر یوسف ؛

باعث نجات وی از زندان می شود !

در این قصّه می خوانیــم که :

تا زمانی که زلیخا شأن و مقامی داشت ؛

همه گِـــردِ او می چرخیـــدنــــــــد ؛

ولی زمانی که این ها را از دست داد ؛

کسی احوالش را هم نمی پرسیــــــد !

 

و بالاخره در این قصّه می خوانیــم که :


عزت و ذلت فقط به دست اوست ؛

 

که عزیز و قدیر و دانــا و حکیـــم است .

 

وَ تُعِزُّ مَن تَســـاءُ وَ تُذِّلُ مَن تَشـــاءُ بِیَدِهِ الخَیر


 

روزگار وصــــل

 

غم مخور ، ایّام هجــــران رو به ‏پایــــان مى‏ رود

این خمـــارى از سرِ ما مــــى‏ گســاران مى رود


پــــرده را از روى مــــــاه خویش ، بالا مى‏ زنــد 

غمزه را سر مى‏ دهد ، غم از دل و جان مى‏ رود

بلبل انـــدر شــاخسار گل هویــــــــــدا مى‏ شود          

زاغ بـــا صـــد شرمســـارى از گلستـــان مى ‏رود

محفــل از نــــور رخ او نــــــور افشــان مى‏ شود 

هرچـــه غیـــر از ذکــر یار ، از یــاد رندان مى ‏رود

ابــــرها از نـور خـورشیــــد رخش پنهـــــان شوند

پــــرده از رخســـار آن ســــرو خـــرامـان مى‏ رود

وعده دیــدار نزدیـــــک است ، یاران مــــژده باد

روز وصلش مـــــى رسد ، ایّام هجــران مى‏رود

[ دیوان امام خمینی (ره) ص 111 ]

 

داستان یوسف به پایان رسید ،

یعقــــــــوب و زلیخــــــا هــر دو به یوسف رسیـــدند ،

یعقوب بعد از چهل سال فراق و اندوه ، سرانجام به یوسف رسید ،

زلیخا نیز پس از سالها رنج و اندوه و سختی و فراق ، بالاخره به آرزویش رسید ،

امـــا حکایت فــــــــراق مــــا و محبـــــــــــوب مان همچنـــــــــان ادامه دارد !

فـــــــــراق یک هزار و چند صد ساله ی شیعه همچنان ادامه دارد !

در این جهان پر غوغا و پر مکر و پر فریب و پر ظلم و پر ستم ،

اسلام و شیعه در غربت و محاصره ی دشمنان اند ،

و منجی همچنان در پسِ پرده ی غیبت !


 

ای خـــــــدا ؛

این انتظار طولانی کَی به پایان می رسد ؟

این جمعــــــه هم گذشت و مولایمـــان نیــــامـــــد ،

و ما همچنـــــان جمعــــــه ها را یکی پس از دیگــــــری ،

در انتظار و فـــــــراق آن عزیــــــــز سفــــــر کرده می گذرانیم ،

 



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (893 )                                                                     


ســوره 12 : یوسـف ( مـکّــی ـ 111 آیه دارد ـ جزء دوازدهم ـ صفحه 235 )


    ( قسمــت سی و ششم )


عزت و کرامت نبوّت


 

سالروز تولد سراسر خیـــر و برکت کوثــــر رسول الله (ص)

 

روز زن و بزرگــــداشت مقــام مــادر


مبـــــــــــارک

 

جزء سیزد هــم صفحــه 248آیه 101 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم

رَبِّ قَدْ آتَیْتَنِی مِنَ الْمُلْکِ وَ عَلَّمْتَنِی مِن تَأْوِیلِ الأَحَادِیثِ فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ

أَنتَ وَلِیِّی فِی الدُّنُیَا وَالآخِرَةِ تَوَفَّنِی مُسْلِمًا وَأَلْحِقْنِی بِالصَّالِحِینَ


 تفسیـــر لفظـــی :

 

پروردگارا ؛ تو به من دولت دادى و از تعبیر خواب ها به من آموختى اى پدیدآورنده آسمانها و زمین

تنها تو در دنیا و آخرت مولاى منى ، مرا مسلمان بمیران و مرا به شایستگان ملحق فرما


 تفسیر ادبی و عرفانی :

 

در این آیت اشارت به بعضی حکّــام و زمــامــــداران است ،

تا دانسته شود که تنها خداونــــــد پادشــــاهِ بر کمـــال ،

و فرمانـــروای بی مثــال ، در پادشــــاهی بی زوال ،

قیّومی بی تغییر حال ، و در صفات متعال است .

یعنی خداوندِ همه ی خداوندان (کدخدایان) !

پادشاه بر همه ی پادشاهان ،

پیش از هر زمان و پیش از هر نشان ،

دارنده ی جهــــان ، و نوبت ساز جهـــانیان ،

اوست که هرکس را آن دهـد که او را سِــــــزَد ،

اوست که بر هرکس آن نهد که برتابد !

اوست که از معدن محنت نقد نعمت پدید آرَد ،

و اوست که از شب انـــــدوه ، روز شــادی برآرَد .

چنان که از اندیشه در قصّه ی یوسف ،

محنت وی ، و انــــدوه یعقوب ، و سوزش دل وی ،

و حســــــــد برادران ، و ستـــــــم به بـــــــرادر خویش ،

آن هم اندوهی بــــزرگ ، رنجی طاقت فــرســــا و طولانی ،

حســـــدی بـــــــــدون پایـــــــان و مــــــــــلال آور !

دانستــــه می شود که خداوند از لطف خود ،

به خانـــواده ی یعقوب چه نعمتی داد ،

و از رحمت بی پایان خود چه بر آن ها نثار کرد !

اندیشه کنیم و بفهمیم که خداونـــــد تبارک و تعالی ،

چگونه در شــــاخ حنظل ، شفـــــای درد نهاد !

و از مغـــــــز افعی ، تریاق زهر ساخت !

و از چشمه ی اندوه یعقوب ، آب شادی روان ساخت !

و از تاریکیِ حسد برادران ، نور شفقت پدید آورد !

و کودکی بی کس و بی پناه را ، از تـه چاه غربت و ظلمت ،

به تخت فرمانروائی کشوری بزرگ چون مصر برآورد !

با آن که برادران از یک دیگر نفرت داشتند ،

لطف خداوندی دامن الفت ایشان را به هم دوخت ،

و ایشان را از پراکنــــــــدگی و دشمنی ،

به دوستی و برادری واقعی فراهم کرد !

تا یوسف ، هم عُــــذر خطــــای آنان را پذیرفت ،

و هم نعمتِ منعــــــم را شکــــــــر گزارد !

و چون این همه لطف و کرم از ناحیـــه خداونـــــدی دید ،

زبــــان ثنـــــــا و دعـــا بگشـــــاد ، که گفتــــــه اند :

خداونــــــد منّــــان ، پادشاهی به دو کس داد ؛

یکی به یوسف ، پیغامبر و دوست خود ،

دیگری به فـــــرعون سرکش و دشمن خود ،

به یوسف از روی دوستی و عــزّت داد ،

و به فرعون از روی خواری و ذلت !

فرعون پادشاهی مصر را از نیروی خود دانست !

و یوسف آن پادشاهی را از حق تعالی دید ،

و در خود نیروئی نشناخت !

لاجرم فرعون ذلیـــل و خـــوار شد ،

و یوسف به عزت و کرامت نبـــوّت رسیــد .

 

 

میلاد پر خیر و برکت ریحانة الرسول ، ام الائمه حضرت فاطمة الزهراءسلام الله علیها


و سالروز تولد امام خمینی (ره) بنیانگزار جمهوری اسلامی ایران


مبـــــــارک

 

سرود عشـق

بهــــــــــــار آمــــــــد و گلـــزار ، نــور بــاران شد

 چمـــــــــن ز عشق رُخ یــار ، لاله افشــان شد


ســـــرود عشق ز مـــــرغان بوستـــان بشنــو ! 

جـمــال یـــــار ز گلبــــرگِ سبــز ، تابـــــــان شد

نــدا به ســــــــــاقى سرمستِ گلعـــذار رسیــد

که طـــرْف دشت چو رُخسار سرخِ مستــان شد

به غنچــــه گوى که از روى خویش ، پــرده فکن

کــــــــــــه مرغ دل ز فــراق رُخت ، پریشان شد

 

ز حـــــال قلبِ جفــــــا دیده ام ، مپرس ، مپرس

چــــــو ابـــــــــــر از غم دلدار ، اشک ریزان شد

[ دیوان امام خمینی (ره) ص 90 ]

 

تبریک یا مولای یا صاحب الزّمان روحی فداک



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (892 )                                                                      


ســوره 12 : یوسـف ( مـکّــی ـ 111 آیه دارد ـ جزء دوازدهم ـ صفحه 235 )


    ( قسمــت  سی و پنجم )


امیـران بهشـت


 

جزء سیزد هــم صفحــه 247 آیات 99 و 100 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم

99 ـ فَلَمَّا دَخَلُواْ عَلَى یُوسُفَ آوَى إِلَیْهِ أَبَوَیْهِ وَقَالَ ادْخُلُواْ مِصْرَ إِن شَاء اللّهُ آمِنِینَ


 تفسیـــر لفظـــی :

 

پس چون بر یوسف وارد شدند پدر و مادر خود را در کنار خویش گرفت

و گفت ان شاء الله با [امن و] امان داخل مصر شوید


 تفسیر ادبی و عرفانی :

 

خانواده ی یعقوب در رفتن به مصر همه یکسان بودند ،

ولی به وقت تقرّب و نوازش ، مختلــــف بودند ،

که پدر و خاله را بر عرشِ کرامت نشانید ،

و به صحبتِ قربت و جای دادن ایشان را مخصوص گردانید ،

ولی برادران را در محل خدمت فرو آورد !

بسم الله الرحمن الرحیم

    100 ـ وَ رَفَعَ أَبَوَیْهِ عَلَى الْعَرْشِ وَخَرُّواْ لَهُ سُجَّدًا وَ قَالَ یَا أَبَتِ هَذَا تَأْوِیلُ رُؤْیَایَ مِن قَبْلُ

قَدْ جَعَلَهَا رَبِّی حَقًّا  وَ قَدْ أَحْسَنَ بَی إِذْ أَخْرَجَنِی مِنَ السِّجْنِ وَجَاء بِکُم مِّنَ الْبَدْوِ مِن بَعْدِ

أَن نَّزغَ الشَّیْطَانُ بَیْنِی وَ بَیْنَ إِخْوَتِی إِنَّ رَبِّی لَطِیفٌ لِّمَا یَشَاءُ إِنَّهُ هُوَ الْعَلِیمُ الْحَکِیمُ


و پدر و مادرش را به تخت برنشانید و [همه آنان] پیش او به سجده درافتادند و [ یوسف] گفت

اى پدر ؛ این است تعبیر خواب پیشین من ، به یقین پروردگارم آن را راست گردانید

و به من احسان کرد آنگاه که مرا از زندان خارج ساخت و شما را از بیابان [کنعان به مصر] باز آورد

پس از آن که شیطان میان من و برادرانم را به هم زد

بى گمان پروردگار من نسبت به آنچه بخواهد صاحب لطف است زیرا که او داناى حکیم است

 

100 ـ وَ خَرُّوا لَهُ سُجَّداً ...

این آیت اشـــــارت به این که :

فردای قیامت ، مؤمنان را عموماً به بهشت اندر آرند ،

عاصیان را آمرزیده ، و مطیعان را پسندیده ،

آنان که اهل گنـاه بوده و مشمول آمرزش شده اند در بهشت گذارند ،

ولی اهل معرفت را به تخصیصِ قربت و نزدیک مخصوص گردانند ،

و نزد حضرت باری تعالی آرند ؛ عِندَ مَلّیکِ مُقتَدِر!


 

آری ای جوانمــــــــــرد ؛

 

اهــل خدمت دیگرند و اهــل صحبت دیگر !

اهــــل خدمت ، اسیــــــران بهشتنــد ،

و اهل صحبت امیـــــران بهشت !

اسیران در نـــــاز و نعیمنـــــد ،

و امیـــــــران با راز ولینعمت مقیــــــم !

 

 

.... وَقَدْ أَحْسَنَ بَی إِذْ أَخْرَجَنِی مِنَ السِّجْنِ ...

محسن نــــه او است که از ابتـــــــدا احسان کند ،

محسن او است که پس از جفـــا احسان کند ،

یوسف اول جفــــــــای نفس خود دید که ؛

در زندان ، التجا به ساقی کرده بود !

پس خلاصی خویش به فضل و کرم حقّ دید ،

و آن را احســـــــان شمـــــــــرد ،

هرچند که بلای چاه دیده بود ولی آن را باز نگفت !

که آن بــــلا در حـق خـــود نعمــت می دیــــد !

چون در چـــــــــاه ، وحی حـــقّ یافـــــت !

و پیغـــــــــام پادشــــــاه شنیـــــــــد ،

و جبـــرئیـــــل ( پیک حق ) را دید ،

پس آن محنت را نعمت شمرد ،

و آن بـــلا را عین عطـــا دید ،

از این روی بلای چاه را یاد نکرد ،

و تنهــا حدیث زنــدان بکـــرد ، و گفت :

خــــدای مهــــــربـــان با مـــن نیکــوئی کرد ؛

کــه ســـــزاوار ملامت بودم و با من کــــرامت کرد ،

که او از من بدی دید و به فضل خویش بر من رحمت آورد ،

و از زنــــدان خــلاصــی داد !

و پس از دوری و جدائیِ طولانی ،

میان گرامیـــــان (خانواده) جمــــع کرد ،

و آن همه لطف و بنده نوازی و مهربانی نمود ،

که خداوندِ لطیف به لطف خود باز آورنده ی امیدواران ،

و به کَـــرَم خویش درگذرنــــده ی نهــانی هـــای بنـدگان ،

و راست دارنده ی کار آنان در هر دو جهان است .




موضوع :


<      1   2   3      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *