نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (896 )                                                                               

ســوره 13 : رعــد ( مـدنـی ـ 43 آیه دارد ـ جزء سیـزدهم ـ صفحه 249)

  ( قسمــت دوّم )

دوستیِ حـقّ


 

جزء سیزد هــم صفحــه 249 ( آیـه 4 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

وَفِی الأَرْضِ قِطَعٌ مُّتَجَاوِرَاتٌ وَ جَنَّاتٌ مِّنْ أَعْنَابٍ  وَزَرْعٌ وَ نَخِیلٌ صِنْوَانٌ وَ غَیْرُ صِنْوَانٍ

یُسْقَى بِمَاء وَاحِدٍ  وَ نُفَضِّلُ بَعْضَهَا عَلَى بَعْضٍ فِی الأُکُلِ إِنَّ فِی ذَلِکَ  لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَعْقِلُونَ

 تفسیـــر لفظـــی :

 

و در زمین قطعاتى است کنار هم و باغ هایى از انگور و کشتزارها و درختان خرما  چه از یک ریشه و چه از غیر یک ریشه که با یک آب سیراب مى‏گردند و [با این  همه] برخى از آنها را در میوه [از حیث مزه و نوع و کیفیت] بر برخى دیگر  برترى مى ‏دهیم بى گمان در این [امر نیز] براى مردمى که تعقل مى‏ کنند دلایل [روشنى] است


 تفسیر ادبی و عرفانی :

از آن جا که رموز عارفــــان است و فهم صادقــــان ،

به زبان اشارت می فرماید :

چنان که خداوند در زمین تفاوت نهاد و نقاط مختلف آفرید ؛

و بعضی را بر بعضی فزونی و فضیلت داد ،

همین گونه در طینت انسان ها تفاوت نهاد ،

و گـــروهی را بر گـــــــــروهی برتــــــری داد !

 

حضرت مصطفی صلوات الله و سلامه علیه و علی آله الطاهرین فرمودند :

مردم هم چون کان ها (معدن ها ) مختلف و متفاوتنـــــــد ،

یکی زر ، یکی سیم ، یکی آهن ، یکی مس ، یکی نفت و ... هستند !

یکی را بالاترین قــــــدم گاه ، اقبـــــــــال او ؛

و یکی پست ترین منــــــزلگاه ، ادبــــــار او !

یکی رضــــــــوان در آرزوی صحبــــت او ؛

و یکی را شیــطان ، ننگ از عمــــــل او !

چون از این مقــــــــام برتـــــــر آئی ؛

یکی اسیـــــر بهشت و یکی امیــــــــــر بهشت !

چنان که درختــــان هم به همدیگر نمانند !

و میوه و ثمــــــر آن نیز به هم نمانند !

هر درختی را باری ، و هر نباتی را بری است ،

هر طاعتی را فــــــــردا ثــــــــوابی است ،

و هرکس را آن جا مقـــــامی است ،

جای هرکس به قـــدر روش او ،

و هر فرعی را سزاوار اصل خویش !

که گفتــــه انـــــد :

دنیـــــــا بر مثـــال عـــــروس است !

و مردم در حق او سه گروهنــــد :

یکی دنیـــــــــادار است ؛

که این عروس را مشّاطه گری می کند ؛

و او را می آرایــــــد و جلــــــــوه می دهــــد ،

دیگری زاهــــــــد است ؛

که آن عروسِ آراستــــــه را رهــــــــــا می کند ،

و یا آن را تبـــــــــاه می کنـــــــد !

آرایه هایش را بهم می ریزد ،

و زشتی هایش را عیـــــان می کنــــــد !

سوم عــــــــــارف است ؛

که چنان مهــــر و دوستــــیِ حـــــق او را مشغــول داشتــــه ؛

که پروای دوستی یا دشمنی با این عروس را ندارد !

فـــــــردا که رستـــــاخیــــــــز شود ؛

دنیادار و دنیاخواه و دنیاپرست را در مقام حساب کشند !

اگر خداونــــــد با او مسامحت کنـــــــــد ،

از فضـــــــــل خداونـــــــــدی است ،

و اگر از او مؤاخـــــذت و مناقشت کند ، ســـــــزای اوست ،

و آن زاهد را به بهشت برند که این پاداش کردار اوست ،

و آن عارف را از منزل های بهشتیان برگذرانند ؛

و به اعلی علّیین و مقام قرب الهی برند ،

که فرمود : عِندَ مَلِیکٍ مُقتَدِر


 

عاشق دلباختــه

سر خُــــم بــاد سلامت که به من راه نمود

ســـــاقىِ باده به کف ، جـان من آگاه نمود


خــــادم درگـــه میخـــــانه ی عشّاق شدم

عـــاشق مست ، مــــــرا خادم درگاه نمود

ســـر و جانــم به فـــداى صنم بـاده فروش

  که به یک جرعه ، مرا خسرو جم‏جاه نمود

مـــاهِ رُخســار فروزنـــده‏ ات اى مایه عیش

 بى نیــــازم به خــدا از خور و از مــاه نمود

برگ سبزى ز گلستــــــــان رُخت بخشودى

فــارغم از همه فردوسىِ گمراه (1) ، نمود

 

با کـــه گویم غم آن عاشق دلبـــاختـــــه را

کـــــه همـــه راز خود اندر شکم چــاه نمود

 [ دیوان امام خمینی (ره) ص 116 ]

 ---------------------------------------------------------------------------------

(1) منسوب  به "فردوس" به معنى بهشت "فردوسى" یعنى بهشتى ، اهل بهشت




موضوع :