سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1967034
  • بازدید امروز: 114
  • بازدید دیروز: 241
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[963]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



پرتــو عشق

 

سالروز شهادت جانسوز هفتمین خورشیــد ولایت و امامت ،

ابا ابراهیم ، امام موسی ابن جعفرٍ الکاظم علیه السلام

بر شما و همه ی شیعیـان آن حضرت تسلیت باد



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (680)                                                                


ســوره 5 : انعـــام  ( مکّی  ـ  165  آیه دارد  ـ جزء هفتم  ـ  صفحه 128 )


  ( قسمــت بیست و هشتــم )


تنزیه و تعظیم خداوند

 

 ( جزء  هشتــم  صفحه  140 آیه 101 ) 

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

بَدِیعُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ أَنَّى یَکُونُ لَهُ وَلَدٌ وَلَمْ تَکُن  لَّهُ صَاحِبَةٌ

وَخَلَقَ کُلَّ شَیْءٍ و هُوَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ 

تفسیر لفظی :

پدید آورنده آسمان ها و زمین است ،

چگونه او را فرزندى باشد در صورتى که براىاو همسرى نبوده

و هر چیزى را آفریده و اوست که به هر چیزى داناست

تفسیر ادبی و عرفانی :

این آیت اشارت به توحیـــــــــد است ،

و این که خداوند جفت و فرزند ندارد اشارت به تنزیه است ،

و این که آفریننده ی همه ی چیـــــــــزها است ،

 و به همه چیز دانا است اشاره به تعظیم است ،

 

پس توحیــــــــد آن است که :

در آسمان ها و زمین خدائی است یکتا و یگانه ،

در ذات بی شبیه ، و در قدر بی نظیر ، و در صفات بی همتا

تنـــزیـــــــه او آن است که :

از عیب پاک ، و از نقص منزه ، و از آفات بری است ،

نه محل حوادث است نه حالت تغییر ،

نه نو صفت است ، نه تغیّـــر پذیر ،

پیش از زمان ، قــــائــــم ،

پیش از عمــل ، جــاعــــل ،

پیش از خلـــق ، خـــالـــق ،

و پیش از صنع ، قدیــر است .

و تعظیــــــــم او آن است که :

به قدرت از همه برتر ،

به ذات و صفـــــات بالاتــــــــر ،

برتری و بالائی صفت او حقّ او است ،

توانِ بر کمال ، و علمِ تمام صفت عزّت او است ،

نه در صفت ، کســـی با او مشـــــــابه !

نه در ذات ، کسی با او مشارک !

نه در ذات ، بسته ی آفت ها ،

نه در صفــــــات ، مشوب به علت ها است ،

در صُنعش ، حکمــــت هــــــــــا پیـــــدا ،

در نشان هایش ، قــــدرت پیــدا ،

در یکتائیش ، حجت پیــــدا ،

همه عاجزند و او توانا ،

همه جاهلنــــــد و او دانـــــــا ،

همـــه در عددنـــــــد و او اَحَــــــــــد ،

همه معیوبنــــــــد و او صَمَـــد ،

اوست لَم یَلِد وَ لَم یُولَد ،

از ازل تا ابـــد !

نا دَریافته شناخته !

نا جستــــــــــه یافتـــــه !

نا دیـــــــــده دوست داشته !


 

نادیده هر آن کسی که نام تو شنید


دل نام زد تــو کرد و مهـــر تـــو گُزید




موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (679)                                                              


ســوره 5 : انعـــام  ( مکّی  ـ  165  آیه دارد  ـ جزء هفتم  ـ  صفحه 128 )


  ( قسمــت بیست و هفتــم )


گرفتـــار مِهـــــر او


 

 ( جزء هفتــم صفحه 139 آیه 91 ) 

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

وَ مَا قَدَرُواْ اللّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِذْ قَالُواْ مَا أَنزَلَ اللّهُ  عَلَى بَشَرٍ مِّن شَیْءٍ قُلْ مَنْ أَنزَلَ الْکِتَابَ الَّذِی

جَاء بِهِ  مُوسَى نُورًا وَهُدًى لِّلنَّاسِ تَجْعَلُونَهُ قَرَاطِیسَ تُبْدُونَهَا  وَ تُخْفُونَ کَثِیرًا وَ عُلِّمْتُم

مَّا لَمْ تَعْلَمُواْ أَنتُمْ وَلاَ  آبَاؤُکُمْ قُلِ اللّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ فِی خَوْضِهِمْ یَلْعَبُونَ


تفسیر لفظی :

و آن گاه که [یهودیان] گفتند خدا چیزى بر بشرى نازل نکرده ، بزرگى خدا را  چنانکه باید نشناختند

بگو چه کسى آن کتابى را که موسى آورده است نازل کرده  [همان کتابى که] براى مردم

روشنایى و رهنمود است [و] آن را به صورت طومارها درمى‏ آورید [آنچه را] از آن [مى‏خواهید]

آشکار و بسیارى را پنهان مى‏ کنیددر صورتى که چیزى که نه شما مى‏ دانستید و نه پدرانتان

[به وسیله آن] به شما آموخته شد ، بگو خدا [همه را فرستاده]

آن گاه بگذار تا در ژرفاى [باطل] خود به بازى [سرگرم] شوند.


تفسیر ادبی و عرفانی :

 

خدا را آن گونه که شاید و باید نشناختند ، و به صفات او پی نبردند ،

کسی او را به ســــــــــزا نشناخت ،

و کسی او را به سزای او ندانست ،

صفت و قدر خویش برداشت تا هیچ عزیز به عزت او نرسید ،

و هیـــچ فهـــم حدّ او در نیافت ، و هیچ دانا قدر او ندانست ،

آب و خاک را با لم یزل و لایزال چه آشنائی ؟

حــــدوث را با قِـــــــدَم چــــــه منـــــاسبت ؟

حـــقِّ باقی  در  رســـمِ فانی  کَی پیوندد ؟

و سزا در نا سزا کَی بندد ؟


گر حضــرت لطفش را اغیـــار به کارستی


عشـــاق جمـــالش را امّیـــد وصــالستی


ممکن شودی جستن گر روی طلب بودی


معلــوم شدی آخـــر گر روی سئوالستی


 ... قُلِ اللّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ ... اشارتی بلیغ است به حقیقت تفرید  و  نقطه ی جمع ،

که همت یگانه کردن و حق را یکتــا شناختن و از غیر وی با او پرداختن است .

 

ای دل ؛

وفا سوی او دار ، و غیر او فرو گذار ،

گرفتار مِهـــــر او باش ، با غیر او چه کار ؟

دنیـــــا و آخــــــــرت در پیش این کار چون دیوار ،

دم زدن از این حدیث عارف را نیست جز عیب و عار !

که گفته اند : با خــــــدا باش و دیگــــــــران را واگـــــــذار !


ای آن که دلم در گرو مهر تو خانه   

                 

کو می دهدم رنج و اَلَم روز و شبانه


از درد فراقت شده ام خانه به خانه  

                

مُردَم نرسیدم به وصــال تو یگانه


خواهد بسرآید شب هجران تو یا نه؟


هرجـا که نظر می کنم ای دُرِّ یگانه   

             

هرکـوی گـذر می کنم ای بَدر شبانه


رخسـار تـو ام در نظـر و منتظرانه    

          

هی پرسم و جویم که کجـا هست نشانه


دیوانه منـم ، من که روم خانه به خانه


 

 

برای سلامتی و خشنودی امـــام و مقتــــدا و مولایمان


 قائـم آل محمّـــــد (ص)

 

و برای تعجیل در فـــرج مبــــارکشان

  

دو رکعت نماز مخصوص و یکصد صلوات


 



موضوع :


<      1   2   3   4   5      
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *