سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
تدبر در قرآن
آیه قرآن
لینک دوستان
خبرنامه
 
آمار وبلاگ
  • کل بازدید: 1967217
  • بازدید امروز: 39
  • بازدید دیروز: 258
  • تعداد کل پست ها: 1283
  • ****
درباره
محمّـد تــرابـی[963]

روح بلند مدیر وبلاگ خادم قرآن محمد ترابی در اسفند ۱۳۹۸ در ۶۷ سالگی به سوی معشوق شتافت. روحش شاد و یادش گرامی باد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
آرشیو مطالب
*

حدیث

*
لوگوی دوستان
دانشنامه سوره ها
سوره قرآن
کاربردی



نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    (1199 )                                                                   

 

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 26 : شعراء ( مدنی ـ 227 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 367 )


  ( قسمت هفتـــم )


میعــاد معــاد

 


تصویر مرتبط

 

 ( جزء نوردهم صفحه 370 آیه78 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم   

الَّذِی خَلَقَنِی فَهُـــوَ یَهْدِینِ

     ترجمه لفظی آیه شریفه :

آن کس که مرا آفریده و همو راهنماییم مى ‏کند  

  

 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه : 

نشان دوستی و محبت آن است که ؛

دوستــــــــدار چون در وصــــــف دوست آید ؛

دل از دیگران پردازد ؛

و همه ذکر دوست کند ،

همه ثنای او گوید ،

و از ذکر و مدح او سیر نشود ،

و خاموش نتواند !

فرق است میان دو گروه :

یکی صاحبان حاجت و دیگری طالبن حقیقت!

گروه اول :

  کوشش کنند و طاعت آرند ؛

وردها و ذکرها شمرند ،

آنگاه حاجت های خود را عرضه کنند ؛

و دل بر پاداش بسته ،

و در دعا الحاح و التماس کنند .

این مقام از باب شریعت است و روا ،

چنانکه موسی هم در این مقام بود که میگفت :

پروردگارا ؛ سینه مرا گشاده کن ،

و کارم را آسان گردان ...

رَبِّ اشرَح لِی صَدرِی وَ یَسِّر لِی اَمرِی ....

ولی گروه دوّم ؛

ظاهراً چندان به ذکر و ثنای محبوب نپردازند ،

جز به اندازه واجبــــــــات !

بلکه ؛ گاهی زبان در ثنــــــا آویخته ،

و گاهی دل در مشاهده آمیخته !

و راز به وصال رسیده ،

و در خود فانی گشته ،

و به حق باقی شده اند !

چنانکه ابراهیم خلیل می گوید :

خدائی که مرا آفرید و رهنمائی کرد ؛

پس هدایت من از اوست ،

و من در وجود خود محــــــــــــو هستم !

و جز معبود خود کسی را برای هدایت نمی شناسم ،

الَّذِی خَلَقَنِی فَهُـــوَ یَهْدِینِ

بارالاهـــــــا ؛

ای خدای من ؛

راهم نمـــــــا به خود ؛

و بازرهان مرا از بنــــــد خود ؛

ای رساننده ؛ به خود برسانم ؛

که کسی نرسیده بخود !

بار الاهـــــــــــا ؛

یاد تو عیش است و مهر تو سور ،

شناخت تو مُلک است و یافت تو سُرور ؛

صحبت تو رَوح رُوح است و نزدیکیِ تو نـــور ؛

جوینده ی تو کُشته ی با جــــان است ،

و یافت تو رستاخیــــز بی صــــــور !


آن کس که تو را شناخت جان را چه کند؟


فـــرزنـــد و عیـــال و خانمــان را چه کند؟


دیوانــه کنــی هـر دو جهــــانش بخشی


دیوانـــه ی تو هر دو جهــــان را چه کند  ؟

 

تصویر مرتبط

 

کشتی شکستگانیم ای باد شرطه برخیز

باشد که بــاز بینیـــم دیـــــدار آشنـــــا را


ای صــــاحب کرامت! شکرانــــه سـلامت


روزی تفقّـــــدی کن، درویش بی‌نـــــوا را

 

این جمعه هم گذشت و نیامدید آقا !!!


و ما همچنــــــان در انتظاریــم


و دعای فَـــرَج بر لب داریم





موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    (1198 )                                                                  

 

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 26 : شعراء ( مدنی ـ 227 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 367 )


  ( قسمت ششـــم )


مستغـرق در حــق
نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی

 

 ( جزء نوردهم صفحه 368 آیه 24 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم 

قَالَ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَ مَا بَیْنَهُمَا إِنْ کُنْتُمْ مُوقِنِینَ


   ترجمه لفظی آیه شریفه :

گفت پروردگار آسمانها و زمین و آنچه میان آن دو است‏ اگر اهل یقین باشید 


 نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :


24 ـ رَبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ...

26 ـ رَبُّکُمْ وَرَبُّ آبَائِکُمُ ...

28 ـ رَبُّ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ ...


این اضافات ذات باریتعالی

به آفریده های خود در این سه آیه بر دو وجـــــــه است :

یکی اضافه جزئی و دیگری اضافه کلی ،

اضافه ی جزئی تشریف مضاف الیه است ؛

چنان که پیامبر(ص) فرمودند :

خدا را یاد کن ، خدا را پرستش کن .

اما اضافه ی کلی ، مقصود بیان قدرت ،

و اظهار هیبت و عزت خداوند است ؛

که در هر جـــــا صنعی پنهان ،

و در هر امری لطفی پوشیده دارد .

بنگر که صنع پنهان با فرعون چه کرد ؟

و با لطف خفیّ با موسی چه ساخت !

موسی از دشمن به شب گریخت ؛

و فرعون با خیل حشم در پی وی افتاد !

بنی اسرائیل گفتند :

از جلو دریا و از پس دشمن !

ما گرفتـــار خواهیم شد !

موسی گفت :

نه چنین است !

خدای من با لطف خود مرا رهبری خواهد کرد .

نکتـــــــه :

موسی گفت : خداوند با من است ؛

اِنَّ مَعِیَ رَبِّی ....

که از خود به حق نگریست ؛

ولی مصطفی(ص) در غـــــار گفت :

خـــــــدا با مــــــا است ؛

که از حق به خود نگریست !

آن حال مریــــــد است

و این حال مــــــــراد !

آ» راهِ روندگان است ؛

و این صفتِ ربودگان !

موسی آن چه خود را گفت خداوند او را ردّ نکرد و او را نجات داد ،

و خداوند امّت محمد(ص) را به خودیِ خود گفت :

خدا با پرهیزکاران است ؛ اِنَّ اللهَ مَعَ الَّذِینَ اتَقَوا ...

ولی امّت محمّد(ص) را وعده داد که بهتر وفـــــــا کند ؛

و از غمِ گنـــــــاه برهانَد ؛

و به آمرزشِ خود برساند .


نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی


این جمعه هم گذشت و نیامدید آقا !!!


میدانم تاخیرت از گنــاه ماست!!


ولی وعــده ی خــدا حق است .



نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید       (1197 )                                                                  

 

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 26 : شعراء ( مدنی ـ 227 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 367 )


( قسمت پنجـــم )


خستــه ی روزگار

نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی

 

 ( جزء نوردهم صفحه 368 آیه 22 )

بسم الله الرحمن الرحیم 

وَ تِلْکَ نِعْمَةٌ تَمُنُّهَا عَلَیَّ أَنْ عَبَّدْتَ بَنِی إِسْرَائِیلَ


   ترجمه لفظی آیه شریفه :

 

و [آیا] اینکه فرزندان اسرائیل را بنده [خود] ساخته‏ اى ،

 نعمتى است که منتش را بر من مى ‏نهى؟


نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی

 

نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

 

موسی چون به فرعون رسید ،

و او را به توحید دعوت کرد ؛

و لختی آیات و معجزات ظاهر ساخت ؛

فرغون سر وا زد ،

و بر موسی منت نهاد ؛

که تو را نه من پروردم ؟

و از کودکی به بزرگی رسانیدم ؟

موسی از روی انکار پاسخ داد :

که بر من سپاس چه نهی ؟

با اینکه بنی اسرائیل را به بردگی گرفتی ؛

خود که را رسد که بنده گیرد ؟ و خداوندی کند ؟

مگر خدای همه ی جهانیان و پروردگار عالمیان !

فرعون پرسید : پروردگار عالمیان کیست و چیست ؟

فرعون این پرسش را بی ادب وار کرد !

موسی در تعظیم شد و گفت :

خدای آسمانها و زمین ؛ و آنچه میان آنهاست ؛

و اگر تو نمی دانی و به توحید راه نمی بری ؛

همه ی آسمانها و زمین و آنچه در میان آنهاست ؛

همه نشان و گواه بر خداوندی و یگانگی اوست !

و موجودات و هستی ها همه آیات قدرت او هستند !

تاریخِ ازل و ابد ؛

کوچکترین لحظه در بدایت اقبـــــــال او ؛

هر دو ســــــــــرای ؛

کمترین ذره ای در شعـــــاع فضـــــل او ؛

همگی ساختگان خدمت و سوختگان محبت اویند ؛

و خستـــــــــگانِ محبتِ عــزیـــــــــزانِ حضــــــرت او ؛

خداوندی که همه ی ثنــــــا ها را سزاوار است ،

چـــه ؛ در ذات ، بی نظیـــــــــــر ؛

و در صفات، بی یــار است ؛

و در کامرانی ، با اختیار ؛

و در کارسازی ، بی اختیار است !

گناهکاران را آمــــــــرزگار ؛

با مفلسان ، نیکوکار ؛

آورنده ی تاریکی هـــا ؛

پدید آرنده ی روشنـــــــــائی ها ؛

بیننده احوال و داننده ی اسرار است !


با رنگِ رخِ تــو لاله بی مقدار است


با بوی سر زلف تو عنبر خوار است


نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی

تصویر مرتبط



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    (1196 )                                                                

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 26 : شعراء ( مدنی ـ 227 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 367 )


  ( قسمت چهــارم )


نشـان دوستـی
نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی


تصویر مرتبط
نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی

 ( جزء نوردهم صفحه 367 آیه 10 ) 

بسم الله الرحمن الرحیم   

وَإِذْ نَادَى رَبُّکَ مُوسَى أَنِ ائْتِ الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ


   ترجمه لفظی آیه شریفه :

 

و [یاد کن] هنگامى را که پروردگارت موسى را ندا درداد

که به سوى قوم ستمکار برو

نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی

 

نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :

 

موسی دانست که فرعون فردی است

مغـــرور و ناپاک و سرسخت ؛

و خوف آن داشت که با وی کاری از پیش نبرد ؛

بهانه ای پیش می آورد و در سخن می آویخت !

مانند کسی که از کاری استعفا جوید ؛

همی گفت :

پروردگارا ؛ من می ترسم مرا دروغ زن خوانند ؛

آن گاه دل من به تنگ آید ؛

و زبانم به سخن نرود !

آن گاه گفت :

خدایا ؛ اکنون که ناچار از رفتن است ؛

و حکمی است حتمی ؛

پس برادرم را با من بفرست ؛

و با من شریک بساز در این رسالت ؛

تا اگر اندوهی باید کشید ؛

با یکدگر بکشیم !

و اندوه و شادی ما با هم باشد !

بار خدایا ؛

فرعون را بر من حکم خونی است و می ترسم مرا بکشد !

و بر این نسق بهانه ها می آورد ؛

تا خداوند او را ایمنی داد ؛

و از یاری خود او را دلگرم کرد ؛

و وی را به تاییــــد خــود نیــرو داد ؛

و فرمود :

بروید ؛ من با شما هستم ؛

و نیرو و کفایت و رحمت از من است ؛

و دست و سلطنت با شما ،

و من آن چه می گوئید و می بینید ؛

می شنوم و می بینم !


تکیــه بر جان رهی کن که تو را باد فــدا


چه کنی تکیه بر آن گوشه ی دار افزینا ؟

 

 

 

حادثه تاثر برانگیز زلــزلــــه مناطق غرب کشور در استان قهرمان پرور کرمانشاه

و درگذشت گروهی از هموطنان عزیزمان را به خانواده های داغدار

و مردم شریف آن استان و عموم هموطنان عزیز و ارجمندمان تسلیت عرض می نماییم .



موضوع :


نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید    (1195 )                                                                     

آدرس این وبلاگ در تلگرام  َ        

https://telegram.me/adabvaerfan

سوره 26 : شعراء ( مدنی ـ 227 آیه دارد ـ جزء  نوزدهم ـ صفحه 367 ) 

 

( قسمت سوم )


آیـات قــدرت

 

ادامه مطلب :


( کلیک کنید )

 
کـرامـات خداونــدی


 

نتیجه تصویری برای تصاویر متحرک مذهبی
 



موضوع :


<      1   2   3      >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز


* *