نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 704 )
ســوره 7 : اعـــراف ( مکّی ـ 205 آیه دارد ـ جزء هشتم ـ صفحه 151 )
( قسمــت اول )
آخـــرین عهـــد
( جزء هشتــم صفحه 151 آیه 2 )
بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم
1 ـ المص
2 ـ کِتَابٌ أُنزِلَ إِلَیْکَ فَلاَ یَکُن فِی صَدْرِکَ حَرَجٌ مِّنْهُ لِتُنذِرَ بِهِ وَ ذِکْرَى لِلْمُؤْمِنِینَ
تفسیـــر لفظـــی :
این کتابى است که به سوى تو فرو فرستاده شده است ،
پس نباید در سینه تو از ناحیه آن تنگى و نگرانی و گمانی باشد !
تا به وسیله آن هشدار دهى و آگاه نمائی ، و یادگاری و پندی براى مؤمنان باشد
تفسیر ادبی و عرفانی :
بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم :
گفته اند : چون بنده به صدق بسـم الله گوید ؛
بر هـرچه خوانـد راست آید و آن چه خواهد یـابـد.
1 ـ المص :
تفسیر حروف مقطعه در یادداشت برگزیده :
راز و رمز حروف مقطعه در قرآن (کلیک کنید) آمده است.
2 ـ کِتَابٌ أُنزِلَ إِلَیْکَ ...
این کتابی است نازل شده بسوی تو ،
در دل تو نگـرانی و گمانی از آن مبـــادا ،
تا با آن بیـم دهی و آگاه نمائی
و یادگاری برای مؤمنان است.
ای محمّــد ؛
تو خاتم رسولانی و عهــد تو آخـرین عهـد است،
چشم روشن دار ،
و دل شــــاد و جان خـــــــرّم ،
که از میان پیغمبران گـوی سبقت ربودی ،
و دولت مواصـلـت در عـیـن مشاهــدت یافـتـی،
پیغمبــــــــران همــــــــه برخـبــــرند و تـــو بـر عـیـــان،
ای محمّــد ؛
بنگـر تا رگ غـیـرت نیانگـیـزی ،
و حَــــرَج در دل خود نیــــــــــــــاری ،
و بیـــــــــم و شک به خــــــــود راه ندهـــی ،
ای محمّــد ؛
اگر با موسی سخن گفتیم از پس پــــرده گفتیم ،
ولی با تــــــــو در خلوت بر بساط انبساط ،
خود دانی که چه رفت و چه بود !
در اینجـا (فِی صَـدِرکَ) گفت و (فِی قَلبِکَ) نفرمود !
چون بیـــــــم و شک به سینـــــــــه راه است نه به قـلــــب،
جای دیگـر هم ضیق به صدر اضافه کرد نه به قـلـب،
از آن جهت که قـلـب در محـــل شهـــــود است ،
و مورد لذت نظر و دوام انس ،
و با این حال بیم و حرج نبود ،
خُــم را بگشا به روی مستـــان
بیــــزار شو از هـــوا پرستـــان
از من بپـذیـــــر رمـــــز هستی
چون طفـل صبـــور در دبستان
تاریخچه ی جمــــال او شــــو
بشنـو خبـــــــر هــزار دستـان
بردار پیــــالــــه و فـــرو خــوان
بر می زدگان و تنگ دستـــــان
ای نقطـه ی عطف راز هستی
برگیـــــر ز دوست جام مستی
[ دیوان امام خمینی (ره) ص 285 ]
موضوع :