نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (654 )
ســوره 5 : انعـــام ( مکّی ـ 165 آیه دارد ـ جزء هفتم ـ صفحه 128 )
( قسمــت دوّم )
حقیقتِ توحـیــد
( جزء هفتــم صفحه 128 ـ آیه 1 )
بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم
الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَ جَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ
ثُمَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ بِرَبِّهِم یَعْدِلُونَ
تفسیر لفظی :
به نام خداوند رحمتگر مهربان
ستایش خدایى را که آسمان ها و زمین را آفرید و تاریکی ها و روشنایى را پدید آورد
با این همه کسانى که کفر ورزیده اند [غیر او را] با پروردگار خود برابر مى کنند
تفسیر ادبی و عرفانی :
اَلحَمدُ لِلّهِ الَّـذِی خَـلَـقَ السَّمواتِ وَالاَرض...
خــداونـــد در این آیت به ستایش نفس خویش ،
و ثنای ازلی آغاز و به سنـای صمـدی و علاء احـدیِ خویش خـتـــم کرد .
کِـــرا رسد؟ و کِــــرا سِزَد که وی را به پاکی بستــــاید؟
و به بزرگــــــــــــــــواری نام بَــــــرَد؟
جز خـدای آفریننده آسمان و زمین و آفریدگار روز و شب
که آسمان را چون سقفی زیبـــا پیراسته،
و زمین را چون مَهـدی دیبــــا آراسته،
روز را برای معـــــــاش ساختــــه ،
و شب را برای آرامش پرداختــــه است!
برخی گفته اند :
آسمان اشارت است به آسمان معرفت،
و آن دل های عارفان است،
و زمین اشارت است به زمین خدمت
و آن نفس های عابدان است،
و چنان که صورت آسمان به اختران نگاشته ،
و به ماه و آفتاب آراسته ،
و نظاره گاه زمینیان کرده ،
آسمان معـرفت را هم به آفتـــاب علم و ماه توحیـــد
و ستارگان خواطر آراسته ،
و آن را نظاره گاه آسمانیان کرده ،
هرگاه شیطان قصد استـــراق سمع کند،
ستارگان از آسمان عـزت او را سنگ باران کنند .
نوشته اند :
همچنان که در بسیط زمین هفت دریـــــا است ،
که در آن معاش و منافع خلق تأمین است،
در زمین خدمت عارفان نیز هفت دریا است ،
که راه سالکان است و آن عبارت است از :
سُکـر ِوجـد ، برقِ کشـف ، حـیـرتِ شهـود ،
نـــور قـــرب ، ولایــة وجـود ، بهــــــاء جـمــع ، حـقـیـقـت افـــراد .
که این هفت دریا بر سرِ کویِ توحـیــد نهــــاده ،
و تا سالکینِ راهِ حقیقت از این هفت دریا نگذرند به حقیقتِ توحـیــد نرسنــد.
موضوع :