نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (649 )
ســوره 5 : مـــائـده ( مدنی ـ 120 آیه دارد ـ جزء ششم ـ صفحه 106 )
( قسمــت بیست و پنجــــــم )
تیــــغ سیــــاست
( جزء هفتــم صفحه 126 ـ آیه 109 )
بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم
یَوْمَ یَجْمَعُ اللّهُ الرُّسُلَ فَیَقُولُ مَاذَا أُجِبْتُمْ قَالُواْ لاَ عِلْمَ لَنَا إِنَّکَ أَنتَ عَلاَّمُ الْغُیُوبِ
تفسیر لفظی :
[ یاد کن ] روزى را که خدا پیامبران را گرد مى آورد ، پس مى فرماید :
چه پاسخى به شما داده شد ، مى گویند ما را هیچ دانشى نیست ،
تویى که داناى رازهاى نهانى
روزی که خـداونـــد همه فـرستادگان (پیامبران) را جمع کند
و فـرماید: امت شما به شما چه جواب دادند؟
گــوینـــد: ما را به جواب این سئوال دانشی نیست
و تــــو خــود دانای همه غـیبـهـا و آگاه از گــذشـتـــه ها هستی،
این روز ، صفت روز رستاخیز است ، و نشان فَــــزَعِ اکبَــر ،
آن روز که صبح قیامت بدمد ، و سراپرده ی عزّت به صحرای قهّـــاری بیرون آرند ، و بساط عظمت و جلال بگسترانند ، این آسمان ها که بر هوای لطیف ، بی ستون بر مدار یک دگر بداشته ، و به قدرت خالق هستی نگاه داشته ، به هم ریزد و برهم شکند ،
و خورشید روان که چراغ جهان است و دلیل زمان و مکان ، رویش سیاه شود ، سرد شود و در هم پیچد ، و به کتم عدم باز برند ،
و این ستارگان همگی مانند برگ درختان ( در فصل خزان ) فرو بارند ، و در خاک مذلّت بغلتانند ، این ها همه نشانه ی روز رستاخیـــز است .
آن گاه فرمان آید :
ای دوزخِ آشفته ؛ به عرصات حاضر شو ،
ای فردوس برین ؛ کمرِ انقیاد بربند ، که دوستان منتظرند و از راه دور و دراز آمده اند !
ای جبرئیل ؛ تو حاجب باش ،
ای میکائیل ؛ تو حاضر باش ،
ای زبانیه ی عقوبت ؛ غل ها و زنجیر ها بر دوش نهید ،
ای غلمان ؛ همه تاج خلد بر سر نهید ،
ای کروبیان و مقربان ؛ کمر سیاست بر میان بندید و صف ها برکشید ،
پسر نوح را غل بر گردن نهید ،
پدر ابراهیم را به آتش اندازید ،
بلعم باعور را بیاورید و نماز و عبادت او را بر باد دهید ، و غاشیه ی سگی بر سر او کشید ، و او را به دَرَک اسفل اندازید !
سگ اصحاب کهف را بیاورید و قلّاده ی منّت بر گردن او نهید و به زنجیر لطف ببندید و در کوکبه ی نواختگان فضل او را به درجات رسانید ،
بولهب و همسرش را بیاورید و خس و خاشاک بر آن ها ریزید و در آتش ابد اندازید ،
سلمان و اویس و عمار را بیاورید و تاج کرامت بر سر نهید و به بهشت عدن وارد نمائید .
همه را فراخور اعمال و نیّاتشان پاداش و جزا دهید تا معنای عدل و فضــــل بر عالمیان آشکار شود.
یَــومَ یَجمَـــعُ اللهُ الــــُرُّسُـــــلَ ...
همه پیغمبران آن ساعـت به زانو درآیند، و دانش خود را از هـیبـت آن روز فـراموش کنند ،
مقـربان درگاه و قـدسـیـان ملأ اعـلـی همه زبان تضرع گشایند ،
آن ساعـت تیــــغ سیــــاست از غلاف قهـر بیرون کشند ،
نَسَب ها همه بریده شود مگر نسب محمد(ص) و خویشان او ،
همه خویش و پیوند را از هم جدا سازند،
همه رخســــــارها زرد ، مادران بی فرزند و فرزندان بی مادرند،
در آن حال آدم و نــوح و مــوسـی و عیسی به فریاد آمده گویند :
بار خــــدایـا ؛ بر بیچارگی ما رحم کـن ،
در آن حال مهتر عالمیان محـمـــد مصـطـفـی(ص) در میان جمع گـویـــد :
خـداونــدا ؛
امت من مشتی گناه کارانند ، لختی بیچــــــــارگانند ،
خـداونــدا ؛
اگـر در عـمـلشــان تقصیر است ، شهادتشان بجا است،
اگر کارشان تباه است فضــل تو آشکار است ،
بارخــدایـا ؛
به فضل خویش گناه آنان را بپوش ، و رحمت خود برآنان بنـــــــواز ،
که خــود فرموده ای :
از رحمت خـداونــد نا امید مشوید! (وَ لا تَیـأسُــــوا مِن رَوحِ الله)
موضوع :