نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (648 ) 

ســوره 5 : مـــائـده ( مدنی ـ 120 آیه دارد ـ جزء ششم ـ صفحه 106 )


  ( قسمــت بیست و چهـــارم )

 

کارِ دل



 

( جزء هفتــم صفحه 125 ـ آیه 105 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ عَلَیْکُمْ أَنفُسَکُمْ لاَ یَضُرُّکُممَّن ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیْتُمْ

إِلَى اللّهِ مَرْجِعُکُمْ جَمِیعًا فَیُنَبِّئُکُم بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُون


تفسیر لفظی :

اى کسانى که ایمان آورده‏ اید به خودتان بپردازید هر گاه شما هدایت‏ یافتید آن کس که گمراه

شده است به شما زیانى نمى‏ رساند بازگشت همه شما به سوى خداست پس شما را از آنچه

انجام مى ‏دادید آگاه خواهد کرد

 

صراحت این آیت به زبان اشارت ، بر ذوق اهل ارادت آن است که :

ای مؤمنان ، زینهار ، نفس خویش را مقهــور و مغلوب دارید ،

پیش از آن که او شما را مقهور و مغلوب کند ،

آن را به اطاعت خود مشغول کنید ،

پیش از آن که او شما را به معصیت مشغول کند .


از یکی از بزرگان اولیاء از این آیه پرسیدند ، گفت :

اگر به اصلاح مفاسد نفس خود مشغول شدی ،

او هم تو را از اشتغال به گناه  ( وسوسه ) در حق مردم باز می دارد .


حضرت امام محمّد باقر علیه السلام فرموده اند :

طبعِ نفس آن است که پیوسته با دنیا آرام گیرد ،

و به سوی گنــــاه شتابد ،

و بزه کاری را خُرد شِمُرَد ، و به طاعت کاهلی کند ،

و خودبین و خودپسند باشد ، و ریاء با مردم جوید ،  

که ؛ در او هم شرک است هم ریا و هم نفاق !


حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلّم فرمودند :

بزرگترین دشمن تو نفس تـــــو  است که میان دو پهلوی تو است ،

و چون با هر دشمنی بسازی از شرّ او ایمن باشی ،

ولی اگر با نفس خویش بسازی هــــلاک شوی ،


پس اگر در این جهان به کسی نیکی کنی در آن جهان سپاس بینی ،

و اگر بدی کنی در آن جهان از تو شکایت کنند ،

ولی حالت نفس ضــــدّ این است !

اگر در این سرای راضی نگاه داری در آن سرای دشمن تو شود ،

و اگر در این سرای بد داری به آن سرای شکر کند !

 

رسول الله صلی الله علیه و آله و سلّم به امیرالمومنین علیه السلام فرمودند :

یا علی ؛ اگر بینی مردم به عیب جوئی یک دگر مشغولند ،

تو به عیب جوئی نفس خویش مشغول باش ،

و چون بینی که مردم به امور فریبنده ی دنیـــا مشغولند

تـــــــو به کار دل مشغــــــــول باش !


گفته اند : دل در نهاد آدمی بر مثال کعبــــه است ،

و نفس بر مثال مصطبه (سکّو ـ تخت) ، و هر دو برابر یک دگرند ،

در هر شبانه روز نفس امّاره  چندین بار شبیخون زند ،

و آن دل چون مصیبت رسیده ای به درگاه عزّت متظلّم گردد ،

هر بار از جناب عظمت به او خلعت رسد ،

که : خداوند را هر شبانه روز چندین بار در دل بندگان نظر است .




موضوع :