نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 641 )
ســوره 5 : مـــائـده ( مدنی ـ 120 آیه دارد ـ جزء ششم ـ صفحه 106)
( قسمــت هفــدهـــم )
مَرکـبِ مِهـــــر
( جزء ششــم صفحه 120 ـ آیات 72 و 76 )
بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم
72 ـ لَقَدْ کَفَرَ الَّذِینَ قَالُواْ إِنَّ اللّهَ هُوَ الْمَسِیحُ ابْنُ مَرْیَمَ وَ قَالَ الْمَسِیحُ یَا بَنِی إِسْرَائِیلَ اعْبُدُواْ اللّهَ
رَبِّی وَ رَبَّکُمْ إِنَّهُ مَن یُشْرِکْ بِاللّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللّهُ عَلَیهِ الْجَنَّةَ وَ مَأْوَاهُ النَّارُ وَ مَا لِلظَّالِمِینَ مِنْ أَنصَارٍ
تفسیر لفظی :
کسانى که گفتند خدا همان مسیح پسر مریم است قطعا کافر شده اند وحال آنکه مسیح مى گفت:
اى فرزندان اسرائیل پروردگار من و پروردگار خودتان را بپرستید که هر کس به خدا شرک آورد
قطعا خدا بهشت را بر او حرام ساخته و جایگاهش آتش است و براى ستمکاران یاورانى نیست
تفسیر ادبی و عرفانی :
آنان که دیده ی تمیز (تشخیص) نداشتند و میان ربوبیّت و عبودیّت فرق نگذاشتند ، و لاهوت (1) را به ناسوت (2) فرود آوردند ، و جلال قِدَم (3) را با ضعف عَدَم برابر دانستند ، و این معنا ندانستند که عیسی نا بوده ی دِیروز ، بیچاره ی امروز ، نا یافته ی فردا ، جوان دِیروز ، کُهل (4) امروز و پیــــر فردا و مرده ی پس فردا ! چگونه با خدای بی همتــــا و معبود یکتـــــا برابر باشد ؟
هرگز بنده کَی مانَد به کردگار ؟ و آفریده بــــه آفریدگار ؟ عیسی نبوده و پس بوده ، محتاج طعامی و شرابی و خوابی و قضاء حاجتی گشته ، با این عیب و عار چگونه توان گفت که او خـــــــدا گشته ؟
----------------------------------------------
1 ـ لاهوت : خدائی
2 ـ ناسوت : از ناس گرفته شده ، مادی
3 ـ قِــدَم : قدیمی ، دارای سابقه ، ضد حدوث (ایجاد شده)
4 ـ کُهل : مردی که سنش بین سی تا پنجاه باشد
76 ـ قُلْ أَتَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللّهِ مَا لاَ یَمْلِکُ لَکُمْ ضَرًّا وَلاَ نَفْعًا وَاللّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ
بگو آیا غیر از خدا چیزى را که اختیار زیان و سود شما را ندارد مى پرستید
و حال آنکه خداوند شنواى داناست
آیا کسی را می پرستید که نه در دست او دفـــع ضـــرر و نه در توان او جلب منفعت ؟
نه کسی را سود تواند نه از کسی گـــزنــــد باز دارد ؟ این چنین کس خدائی را چون شاید ؟
خدا او است که خالق همه او است ، سود و زیان ، بند و گشاد ، نیک و بد ، امر و نهی ،
همه در توان او است ، و نافذ در همه ی آن ها مشیّت او است ، روان بر همه امر او است ،
بودِ همه به اراده و علم او است .
خوشا به حال کسی که از درِ توحید و تصدیق درآید ،
که وی را از سه شربت یکی دهند :
یا شربتی دهند که دل به معرفت زنده شود ،
یا زهری دهند که نفس اَمّاره به آن کشته شود ،
یا شرابی دهند که جان از وجود مست و سرگشته شود ،
پس تو هم خدمت صافی دار تا بهره بری ،
و حرمت ساقی دار تا بر مَرکبِ مِهـــــر نشینی تا به حضـــــــــور رسی !
موضوع :