نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (603 )
ســوره 4 : نســـاء ( مدنی ـ 176 آیه دارد ـ جزء چهارم ـ صفحه 77)
( قسمت بیست و پنجــم )
رکـن دولت شـرع
( جزء پنجــم صفحه 88)
بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم
64 ـ وَ مَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ لِیُطَاعَ بِإِذْنِ اللّهِ
وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُواْ أَنفُسَهُمْ جَآؤُوکَ فَاسْتَغْفَرُواْ اللّهَ
وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُواْ اللّهَ تَوَّابًا رَّحِیمًا
تفسیر لفظی :
ما هیچ فرستاده ای را نفرستادیم مگر برای آن که به اذن خداوند او را فرمان برند ، و اگر آنان بر خود ستم کردند ،
نزد تو آمده و طلب آمرزش کرده بودند و تو برای آنان طلب مغفرت کرده بودی ،
هرآینه می یافتند و می فهمیدند که خداوند توبه پذیر و مهربان است .
تفسیر ادبی و عرفانی :
این آیت اشارت است به ؛
بزرگواری و منزلت محمد(ص) نزد خـداونــد ،
و خلعـتـی است از خلعـت هــای کــرامت
که خـداونــد به وی داد
که واسطه را از میان برداشت
و حکم او را با حکم خود برابر کرد ،
تا آن که رضا به قضای الاهی سبب یقین خدا پرستان،
و رضا به حکم پیغمبر او سبب ایمان مؤمنان باشد،
تا جهانیان بدانند که اطاعت از رسول ،
اطاعت ازخـداونـد است ،
و فعـل رسول وحی حـق ،
و بیــــان رســــــــول راه حـق ،
و عمـــــــل رســـــول حجت حـق ،
و شــــریعـت رســـــــــول ملت حـق ،
و حکـــــــم رســــــــــــول دیـــــــــن حـق ،
و مـتــابعــت رســـول دوســتـی حـق است ،
و حـق تعــالی فـرمود:
بندگان من ؛
اگر خواهـیـد که شما را به دوستی خود راه دهم
و به بندگی بپسندم ،
بر پیِ رسول ما روید ،
و کمر متابعت او را بر میان بندید ،
و حکم ما و او را بی معارضت به جان و دل قبول کنید ،
و تن فـرا داده و دل سپرده و گردن نهاده
و خویشتن را تسلیم آن حکم کنید ،
و هـیــچ تنـگی و حَـرَجی به خود راه ندهـیـد ،
نمی دانید که کارها همه در پی ما بستند
و این دو سرای در کوی ما پیوستند ؟
زهی مرتبت و دولــت،
زهی کـرامـت و فضـیـلــت!
کِــرا بـوده از عهـد آدم تا امـــروز
چنین فضـــل تمـــام و کار بـه نـظـــام ؟
به عـزّت آسمانی و فــرّ خــــدائیــــم قســـم ؛
رکــن دولـت شـرع او در این گـیتـی عامر ،
حکــــم وی عــالــی و نـــوای وی مسـتـولــــی ،
و در آن گـیتــــــــــــی آوای وی متعــــــالــــی است.
در هر دل از وی چراغی ،
بر هـر زبان از وی داغی ،
در هـر دل از وی نوائی ،
در هر سَر از وی آوائی ،
و در هـر جـان او راست جائی !
ارتو پنداری تو را لطف خدائی نیست هست
برسرخوبان عالم پادشاهی نیست هست!
آیه 69 سـوره نســـاء :
وَ مَن یُطِعِ اللهَ وَالرَّسُولَ فَاُولئکَ مَعَ الَّـذینَ اَنعَمَ اللهُ ...
مفسران نوشته اند:
ثوبان از صحابه خاص رسول الله(ص) بوده،
و به واسطه دوستی و علاقه ای که به پیغمبر داشت
بسیار نــزار و ناتوان شده بود!
پیغمبر(ص) سبب پرسید ؟ و فرمود :
مگر رنج بسیار بر خود می نهی که چنین نـزار شـده ای؟
مگــر آرزومنـــــد (عاشق) باشی ؟
ثوبان از شنیدن این کلمه چشمش پر آب گشت و به زبان حال گفت:
چند پرسی تـو مرا چــرا دلم رنجــانی
حقـا که توحــال من ز من بـــه دانی
هجران تو پیـــرایه غمخـــواری ماست
سـودای تو سرمایه هشیاری ماست
غم من این است که در آخــــرت
تو در بهشت اعلا هستی و من از دیـــدار تـــــــو باز مانـــــم !
و آیه فوق در شأن او نازل شــد.
همه مشکلات مــــــا
ناشی از غیبت طولانی مولایمان
محبوب دلهـا و منجی انسانهـا
حضرت حجـة ابن الحسن العـسکـری المهــــدی(عج) است
پس برای تعجیل در فرج مبارکشان دعا کنیم
موضوع :