نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (576 )
ســوره 3 : آل عمران ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم ـ صفحه 50 )
( قسمت هفتـــاد )
منــادی شـریعــت
( جزء چهارم صفحه 75 )
بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم
193 ـ رَّبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِیًا یُنَادِی لِلإِیمَانِ
أَنْ آمِنُواْ بِرَبِّکُمْ فَآمَنَّا رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا
وَ کَفِّرْ عَنَّا سَیِّئَاتِنَا وَ تَوَفَّنَا مَعَ الأبْرَارِ
تفسیر لفظی :
خدای ما ؛ ما ندای منادی شنیدیم که می گفت : ایمان آورید به خدای تان ، پس ای خداوند ،؛ ایمان آوردیم ،
گناهان ما را بیامرز و بدی های ما را محو کن ، و ما را با نیکوکاران بمیران .
تفسیر ادبی و عرفانی :
خـداونـــدا ؛
منــادی شریعــت ، مــــا را خوانـــد ،
و ما به جــــــــان و دل شنیدیم ،
و باز نشستیم و گردن نهادیم ،
چه شود که یک بار خـــود خــــوانی !
و این دلِ مــــــرده را زنـــــــده گردانی !
گر کافرم ای دوست مسلمانم کن
مهجور تو ام بخوان و درمانم کن
گر درخور آن نَیَم که رویت بینم
باری ؛ به سر کوی تو قربانم کن
خـداونـــدا ؛
عیب پوش بندگانی ،
عذر نیـــوش عیب دارانی ،
دست گیــــر فــرو مـــانـــــدگانی ،
این درویش دل ریش در انتظار است که :
کَی آواز آید که مــا تـــو را بیامرزیدیم ، میندیش !
194 ـ رَبَّنَا وَ آتِنَا مَا وَعَدتَّنَا عَلَى رُسُلِکَ وَ لاَ تُخْزِنَا یَوْمَ الْقِیَامَةِ
إِنَّکَ لاَ تُخْلِفُ الْمِیعَادَ
پروردگارا و آنچه را که به وسیله فرستادگانت به ما وعده دادهاى به ما عطا کن
و ما را روز رستاخیز رسوا مگردان زیرا تو وعدهات را خلاف نمىکنى
خـداونـــدا ؛
وعده ای که خود دادی به سر آر ،
درختی که خود نشانــــدی به بَـــر آر ،
چراغی که خـــود افــروختــــی روشـــن دار ،
مِهری که به فضل خود دادی آفت ما از آن باز دار !
[ این آیات شریفه ، ناخودآگاه ما را به یاد لحظات افطار ماه مبارک رمضان می اندازد ، که برخی دوست داشتند روزه ی نبوده خود را با شنیدن صدای آن خواننده کذائی افطار نمایند ، و امسال نیز با سخنان برخی کاندیداهای ریاست جمهوری در مورد آن و نماینده فرهنگی خواندن آن اشخاص ، رسانه های زنجیره ای آن همه جار و جنجال به راه انداختند ، بنده در پاسخ برخی از آن ها گفتم : در اسلام خوش تیپی و خوش صدائی اگرچه پسندیده است لکن هدف و مقصود و ارزش نیست بلکه ارزش هر فرد طبق آیات قرآن و سیره ی رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم ، بستگی به ایمان و عمل صالح آنان دارد ، کما این که شخص رسول الله (ص) بلال را که غلامی حبشی بود و حتی مخرج (ش) هم نداشت و کلمه اشهــد را اسهـد ان لا اله الا الله می گفت بعنوان مؤذن خویش انتخاب فرمودند ! یعنی آیا واقعاً در آن زمان در بین مسلمانان کسی خوش تیپ تر و خوش صدا تر از جناب بلال ( ره ) وجود نداشت ؟ قطعاً وجود داشت ، ثانیاً چرا باید انسان شأن و مقام و ارزش اسلامی خود را این قدر پائین بیاورد که بخواهد آیات شریفه ی قرآن را که به منزله ی چشمه های زلال است از حنجره های ناپاک و ناشایست برخی خوانندگان غرب زده و خود باخته (که خودشان هم به آن آیات اعتقادی ندارند) بشنود ؟ البته شاید برخی و معدودی از افراد دوست د اشته باشند شربت زلال خوشگواری را از لوله ی آفتابه بنوشند ! ولی عموم مردم دوست دارند آن شربت را از ظرفی تمیز و پاک بنوشند .]
خـداونـــدا ؛
شاد به آنیم که تو بودی و ما نبودیم ،
کار تو در گرفتی و ما نگرفتیم ،
رسول خود فرستادی و ما نفرستادیم !
خـداونـــدا ؛
تو ما را برگرفتی و کس نگفت که بردار !
اکنـــــون که برگرفتــــــی نبگذار ،
و در سایه ی لطف مان می دار !
و جز به فضل خودت ما را مسپار !
گر آب دهی نهال ، خود کاشته ای
ور پست کنی بنا ، خود افراشته ای
من بنده همانم که تـو پنداشته ای
از دست میفکنم چو برداشته ای !
مـــولای مــن ؛
این جمعـه هم گذشت و نیامدی
و ما همچنـــــان منتظــــــریم
تا جمعه فرخنده ای که امام و پیشوایمان
حضــرت حجــة ابن الحســن العسکـــری
آن که دل ها به یادش در طپـــش
و چشم ها به اشک است
بیاید و کام تشنگان عدالت را سیراب نماید
برای تعجیل در فرج مبارکشان دعا کنیم
موضوع :