نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (489 )
ســوره 2 : بقـــره ( مدنی ـ 286 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 2 )
( قسمت صـــدم )
دُرّ خوشــاب
( جزء سوم صفحه 42)
بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــمِ
253 ـ تِلْکَ الرُّسُلُ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ مِّنْهُم مَّن کَلَّمَ اللّهُ
وَ رَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجَاتٍ وَ آتَیْنَا عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ الْبَیِّنَاتِ
وَ أَیَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ وَ لَوْ شَاء اللّهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذِینَ مِن بَعْدِهِم
مِّن بَعْدِ مَا جَاءتْهُمُ الْبَیِّنَاتُ وَ لَکِنِ اخْتَلَفُواْ فَمِنْهُم مَّنْ آمَنَ
وَ مِنْهُم مَّن کَفَرَ وَ لَوْ شَاء اللّهُ مَا اقْتَتَلُواْ وَ لَکِنَّ اللّهَ یَفْعَلُ مَا یُرِیدُ
تفسیر لفظی :
آن پیغمبران و فرستادگان بعضی را بر بعضی دیگر برتری دادیم ! از آن ها کسی است که خدا
با او سخن گفت ! و بعضی را به درجه بالاتر رسانید ! و عیسی پسر مریم را روشنی ها و معجزه ها
دادیم ! و او را به روح پاک خود نیرو دادیم ، و اگر خدا خواستی ایشان پس از آن با هم اختلاف
و جنگ و کشتار نداشتند ، با آن که نشانه ها و معجزات درست به ایشان آمد ! و لکن
مختلف شدند ! برخی از ایشان گرویدند و گروهی دیگر کافر شدند ، و اگر خدا می خواست
اختلاف و قتال نمی کردند ! ولکن خداوند آن کند که خواهد (و مصلحت بداند)
تفسیر ادبی و عرفانی :
خداوند می فرماید :
ما پیغام بران را بر یک دگر فضل و فزونی دادیم ،
که همه آن ها برتر از همه آدمیانند ،
و مرسلان ، مهینان از دیگر انبیاء اند ،
و اولوالعزمان برتر از دیگر رسولانند ،
بعلاوه ، هریک را به صفتی خاص متصّف نمودیم ،
چنان که آدم را به کرامت در خلقت !
نوح را در اجابت دعوت ،
ابراهیم را در دوستی و خلّت ،
داوود را به فرستادن زبـــــور ،
سلیمان را به سخن گفتن با مـــور،
موسی را به مناجات و مکالمه در طــــور ،
عیسی را به بدون پــدر آفریدن !
و زنــــده در آسمــــــــان نگاه داشتن !
و محمّــــد را به قـــــرآن و معـــراج خاصّ گردانیدن !
... وَرَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجَاتٍ ...
پیغمبران ، همه نواختگانند ،
خاصّه مرسلان که برگزیدگانند ،
ولیکن نه چون محمّد رسول الله (ص)
که سید و سرور همه آنها است ،
چنان که آدم را گفتند :
رو شراب اُنس در جام قدس نوش کن ،
به ســــــرای سعـــــادت نظری کن ،
به سرای شقــــــاوت گذری کن ،
به بوستـــان فضـــــل در نگر ،
فــرزنــــــــدان را خبر ده ،
که ایشان امت کسی هستند
که فرزند نجیب آدم است ،
ادریس را گفتند:
رَو بر این معــــــراج روحــــانی،
بر این گلشن بلند برشو،
نیک تأمــــل کن،
دور هـر فـلکی و سیـر هـر اختری را
بسان مرد ستاره شناس نیک بنگر،
تا روزگار سـعــادت کی رسـد؟
که سرا پرده ی شرع مطهر بزنند
و رشتــه آنــرا از قــاف تا قـــاف بکشند!
ابراهـیــم خلیـل را امر آمد
که بسان کـدخــدا باش در زمین حجاز
و خطه ی حرم را نشان برکش،
موسی را امر آمد
که به سان سپهسالار عصا بلـنـد کن
و با آن مرد طاغی جنگ کن
تا در صف درویشان امت محمد(ص) درآیند
و سر بر سجــده اطاعـت نهند!
عیسی را خطاب آمد
که در آسمان چهارم میباش
که در آخـــر عهـــــــد
که دشمن دولت محمد(ص)بیرون آید،
از مــرکـز چهـــــــارم
گام بر صخـره بیت المقــدس نِــه
و آن دشـمـــن را هـلاک کن !
پس آدم بسان مـژده دهـنـده،
ادریس بسان منجم،
ابراهـیـم بسان کـدخـدا،
موسی بسان سپهسالار،
عـیسـیبسان مبشّــر و حاجـب،
همه جهان را بهر محـمـــد(ص) آراسته ،
و شرع او همه شرع ها را نسخ کرده،
که کار همـــــه کار او،
شرع همه شرع او،
عـزّت همه عـّزت او است،
که اگر جمال و عزّت او نبودی،
پرگار قــدرت بر دایــره وجود نگشتی
که خـداونــــدعـــزّ و جَـــلَّ فــرمود:
لَـولاکَ لَمــا خَـلَـقــتُ الاَفــلاک
گرنه سببِ تو بودی ای دُرِّخوشــاب
آدم نزدی قــدم درین کـوی خــراب
هجـران تو گر زمــانه دیـدی درخواب
گشتی دل و جان این جهان آتش و آب
همه مشکلات و گرفتــــاری های ما
ناشی از غیبت طــــولانــــی مولایمــــــان
محبــوب دل هـــا و منجـــی انســان هـا
قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است
پس برای تعجیل در فـرج مبارکشـان
دعـــا کنیم تا هرچه زودتــر بیــاید
و کام تشنگان عدالت را سیراب نماید
موضوع :