نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 387 )
ســوره 1 : فاتحــه ( حمـد ) ( مکی )
( 7 آیه دارد ـ جزء اول ـ صفحه 1)
( قسمت چهــارم )
عـزّت دو جهــان
6 ـ اِهدِنَا الصِّراطَ المُستَقِیمِ
این آیت عیـن عبــادت است و مُــخِّ طاعت ،
چه دعا و سئـوال و تضـــرّع و زاری مؤمنان ،
طلــب استقــامـــت آنـــان در دیـــن است ،
مؤمنان می گویند :
بار خــدایــا ؛
راه خود را به ما بنمـــا ،
و آن گاه ما را بر آن روش دار ،
و آن گاه از روش به کشش رسان ،
پس نمودِ راه به آن است که
خداونـــد آیـــات خود را نمایش داد ،
روش آن است که
مرتبـــه به مرتبـــه مقـــرّر داشت ،
کشش آن است که
او را نزدیک خــــود خواست .
مؤمنان در این آیت ،
نمایش و روش و کشش
هر سه می خواهنــــد ،
که نه هر که دیــــد در راه برفت
و نه هر که رفــــت به مقصد رسید ،
بسا کس که شنید و ندید ،
و بسا کس که دید و نشناخت ،
و بسا کس که شناخت و نیافت !
بسا پیر مناجاتی که از مرکب فرو مانَد
بسا یار خراباتی که زین بر شیر نر بندد
7 ـ صِراطَ الَّذِینَ اَنعَمتَ عَلَیهِم
گفته اند :
این راه و روش اصحاب کهف است
که مؤمنان گفتنـــد :
خـداونــدا ؛
راه خود بر ما ، بی ما به سر بر ،
چنان که بر جوانمردان کهف تفضّل کردی ،
و نواخت خود بر ایشان نهادی ،
و گفتی در این غار شوید و خوش بخسبیــد
که ما خواب شما به عبادت جهانیان برگرفتیم !
خـداونــدا ؛
ما را از آن نعمت و نواخت بهره کن ،
و چنـان که بی ایشان کارشان را
به فضل خود به سر بردی ،
کار ما هم بی ما به سر بَـــر !
که هرچه ما کنیـم بر ما تــاوان بُـوَد !
و هرچه تو کنی ما را عزّت دو جهان بُوَد.
خـدایـــا ؛
ما نمی توانیم این کار را بی تو به سر بریم ،
نه زهره ی آن داریم که از تو به سر بریم ،
هرگاه که پنـــداریم رسیـــدیـــم
از حیــــــرت شمــــــار واگــردیــم ،
خـدایـــا ؛
کجا باز یابیم آن روز که تو ما را بودی و ما نبودیم ،
تا باز به آن روز رسیم میان آتش و دودیم !
اگر به دو گیتی آن روز یابیم بر سودیم ،
ورنه بود خود را به نبــود خود شنودیم.
اَنعَمتَ عَلَیهِم :
به اسلام و سنت در هم بست که تا هر دو به هم نشوند ،
بنده را استقامت دین نَبُــــوَد ،
که اسلام بی سنت نیست
و هرچه نه با سنت است آن دین حق نیست ،
از این جاست که پیغمبر (ص) فرمودند :
گفتــار نیــک بستــه به کردار نیـــک است ،
و هر دو بستـــه به نیّـــت است ،
و هر سه به موافقت با سنّـت است.
[ و سنت رسول الله (ص) را چه کسی بهتر از وصی
برحق او (علی ع ) بجا آورده ؟
که آنچه او کرده عین سنّـت بوده
و آنچه غاصبین کردند همه بدعت و ضلالت ،
فراموش نمی کنیم که رسول الله (ص)
در واقعــــه غدیـــــر خــــــم
قبل از معرفی وصی و جانشین خود ،
به سیل عظیم جمعیت حاضر فرمودند :
... اِنِّی تارکٌ فِیکُمُ الثَقَلَینَ کِتابَ اللهِ وَ عِترَتِی ...
بهوش باشید که من از بین شما می روم
و دو امانت سنگین و گران بهاء نزدتان می گذارم ،
کتــــاب خـــــدا قــــرآن و عتــــرتــــم ،
این دو با همند و از هم جدا نمی شوند
تا حوض کوثر که به من رسند ...]
********************************
میلاد پر خیر و برکت کوثر ولایت
علت العلل وجود شجره طیبه امامت
یگانه یادگار ارزشمنـــد رســــول الله (ص)
همسر فـــــــداکار و یــار و یــاور امـــام علی (ع)
و مــــادر بــزرگـــــــوار سیّــــــد و ســـــروران بهشت
انسیة الحَــوراء
حضرت فاطمة الزهـــراء
بر امام و مولایمان حجة ابن الحسن المهدی (عج)
و شما دوستان و محبان خاندان پاک عصمت و طهارت
مبـــــارک بـــــــاد
موضوع :