نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 1216 )
https://telegram.me/adabvaerfan
سوره 27 : نمــل ( مکّی ـ 93 آیه دارد ـ جزء نوزدهم ـ صفحه 377 )
( قسمت پنجـــم )
( جزء نوردهم صفحه 378آیه 15 )
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ لَقَدْ آتَیْنَا دَاوُودَ وَ سُلَیْمَانَ عِلْمًا وَ قَالَا الْحَمْدُلِلَّهِ الَّذِی فَضَّلَنَا عَلَى کَثِیرٍ مِنْ عِبَادِهِ الْمُؤْمِنِینَ
ترجمه لفظی آیه شریفه :
و به راستى به داوود و سلیمان دانشى عطا کردیم و آن دو گفتند
ستایش خدایى را که ما را بر بسیارى از بندگان باایمانش برترى داده است
نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :
درجه ی اول علمِ ؛ علم حقیقت است ؛
و درجه دوم ؛ عیــن حقیقت است ؛
و نهایتـا ؛ حق حقیقت است !
علم حقیقت عبارت از معرفت حــــــق است ؛
و عین حقیقت عبارت از وجــــود است ؛
و حق حقیقت عبارت از فناست !
معرفت ؛ شناخت است ؛
وجود ؛ یافت است ؛
و از شناخت تا یافت ؛ هــــزار وادی در پیش است !
طایفه ای از عارفان که یافت می جویند ؛
به شناخت فرو نمی آیند !
باید به اینهـــــــا گفت :
ای بیچـــــاره ؛ تو را یافتِ او چون بوَد ؟
که در شناختِ او عاجـــــزی ؟
از جنیــــد پرسیدند ؛ یافتِ او چون بُوَد ؟
او از جا برخاست و جــــــواب نداد !
یعنی که ؛ جواب به دل دهند نه به زبان !
او که دارد خود داند !
واقعیت این است که :
از یافت خدا ؛ نور ایمان آید ،
نه به نور ایمـــان ، یافت خـــدا آیــد !
آن کس که به نـــور ایمـــــان ؛ حــــدای جوید ؛
هم چنان است که به نور ستاره ، خورشیـــــد جوید !
خـــداونـــد به قــــــدرت خـــود قــــائـــــــــم ؛
در عـــــــــزّت خــــــود قیّــــــــــــوم ؛
و به عـزّت خــــــــود بعیــد ،
و به لطفِ خود قریب ،
کبـــــــریـــــــــاء او عـزیــــز ،
شـــــــأن او عظیـــــــــــــــــــــم ،
احـــــــدیّـــت او جلیــــــــــــــــــــــــل ،
و صمـــــــــدیّـــــــت او قـــــــــــدّیـس است .
جوینده ی تــــو همچو تـــو فردی بایـــد !
آزاد ز هَـــــــــر علّــــت و دردی بــایــــد !
زان می نرسد به وصل تــو هیچ کسی !
کاندر خـــور غمهـــــای تـــو مــردی باید !
السلام علیک یا مولای یا اباصالح المهدی
این جمعه هم گذشت و نیامدید آقـــا !
شاید ما همچنـــــان سرگــــــرم دنیـــا و زنـــــدگی خویشیــم
ولی هر روزه برای تعجیل در ظهـــــــــور مبارکتــــــان
دعــــای فــــــرج بر لب داریـــــــم
موضوع :