نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 1182 )
https://telegram.me/adabvaerfan
سوره 25 : فـرقــان ( مکّی ـ 77 آیه دارد ـ جزء هیجدهم ـ صفحه 350 )
( قسمت پنجم )
گنـجِ فضــلِ
( جزء نوردهم صفحه 362 آیه23 )
بسم الله الرحمن الرحیم
وَقَدِمْنَا إِلَى مَا عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْنَاهُ هَبَاءً مَنْثُورًا
ترجمه لفظی آیه شریفه :
و به هر گونه کارى که کرده اند مى پردازیم و آن را [چون] گردى پراکنده مى سازیم
نگاهی ادبی و عرفانی به آیه شریفه :
گویند عارفی این آیت را می خواند و می گفت :
مرا در همه ی قرآن ، این آیت خوش آید که ؛
ربّ عزّت می فرماید :
ما عمل آنها را به باد پراکنده دادیم !
چون این اعمالِ آلوده ی ما را ؛
به باد بی نیازی بردهد ؛
با ما معاملت جز به محضِفضلِ خود نکند !
و آن چه به فضل خود کند ؛
سزای کرَمِ او بُوَد ،
و قطعا آن از سزای اعمال ما بهتر است .
که ؛ خداوند را بر ما حقّ ها است از طاعت و عبادت ؛
لیکن ما خود در نهاد خود مفلسیم !
و او خود به افلاس ما حکم کرده !
و حاکم که به افلاس کسی حکم کند ؛
خصم را از وی چیزی نیاید !
که ؛ ما مفلسان ، سرمایه ای جز به آن جهان ؛
به دست نخواهیم آورد ؛
که گنجِ فضلِ او بر سرِ ما نثـــار کند ،
پس ؛ ما به هستی توانگــــــر نیستیم ؛
بلکه به فضل وی و صفتِ وی توانگـــــریم !
از ما و از عمل ما چیزی نیاید ؛
و کاری که گشاید از فضل وی گشاید ؛
و ما را که پذیرد نه به صورت معاملت پذیرد ،
بلکه به آن تعبیه که منظورِ علمِ ازل است پذیرد !
خـدایــــا ؛
هرچه نشان می شمردم پرده بود !
و هرچه سرمایه می دانستم بیهوُده بود ؛
خـدایــــا ؛
یک باره این پرده ی من از من بردار !
و عیبِ هستیِ من از من وادار !
و مرا در دست کوشش مگذار !
بارخـدایــــا ؛
کردارِ ما در میار !
و زیان ما از ما وادار !
ای کردگار نیکوکار ؛
آن چه بی ما ساختی ، بی ما راست دار !
و آن چه تو برتاوی به ما مسپار !
الهــــی ؛
عاملنا بفضلک ، ولا تعاملنا بعدلک ،
با فضلت با ما رفتار کن نه با عدلت ،
که ما بندگان مفلسیم و بیچارگان بی طاقت !
نه تحمــــــل عدلت ما را توانــــی هست ؛
و نه عذابت ما را طاقتــی است !
گفته اند که او جمعه می آید ،
و ما سالهاست که جمعه در انتظاریم !
کدام جمعه موعد دیدار است ؟
جمعه ای که در آن ظلم نباشد ؟
یا جمعه ای که همه جا را ظلم فرا گرفته باشد ؟
ای محبوب دل ها ؛
و ای منجی انســان ها ؛
آیا انتظار شیعه را پایانی هست ؟
کَـــــــی و کجـــــــــا ؟
کَی و کجـــا وعـــــــــده ی دیــــــــــدار مـــــــــــــا ؟
موضوع :