نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید ( 1100 )
https://telegram.me/adabvaerfan
ســوره 21 : انبیاء ( مـکّــی ـ 112 آیه دارد ـ جزء هفـدهـم ـ صفحه 322 )
( قسمــت هشتم )
راز خـدا
قال امام علی ابن موسی الرضا علیه السلام
مَن زارَ المَعصُومَةَ فِی القُمّ ، فَقَد زارَنی
امام علی ابن موسی الرضا علیه السلام فرموده اند
کسی که (خواهرم) معصومه را در قم زیارت کند مانند آن است که مرا زیارت کرده است
( جزء هفدهــم صفحــه 323 آیه 23 )
بسم الله الرحمن الرحیم
لَا یُسْأَلُ عَمَّا یَفْعَلُ وَ هُمْ یُسْأَلُونَ
ترجمــه لفظــی آیــــه شریفـه :
در آنچه [خدا] انجام مى دهد چون و چرا راه ندارد
و[لى] آنان [انسانها] سؤال خواهند شد
نگاهی ادبی و عرفانی به آیــه :
بر کار خداوند ، هیچ کس سئوالی و ایرادی و اعتراضی نتواند کرد ؛
و همه مخلوقات ؛ مسئول (مورد سئوال ) خدایند ؛
و همه مورد سئوال و بازخواست اویند ،
چون خداوند ، آفریدگار و کردگار است ،
و گفتار او ؛ همه راست ،
و حکم وی ؛ همه صواب ،
و کار او ؛ همه درست ،
و فعل او ؛ همه پاک ،
و امر و نهی او ؛ همه استوار !
کس را نرسد که بر حکم وی اعتراض کند ،
و بر فعل او چون و چرا گوید ،
ولی بندگان را از قول ها و فعل هایشان پرسند ،
هرچند حق تعالی در ازل دانا است ،
که از بندگان چه آید ؟
آنان چه کنند ؟
و کی کنند ؟ و کجا کنند ؟
لیکن پرسش و بازخواست خداوند ؛
بر سبیل ایجاد حجت بر آنان است ،
نه از طریق استعلام !
یکی اهل توبیخ است ؛
از وی پرسد تا حجت بر او درست شود ،
و او ردّ توبیخ کند !
یکی اهل بخشش و آمرزش است ؛
از وی پرسد تا سزای او به تمامی به وی رساند !
پس تو ای جوانمرد ؛
از خدا شرم دار که او به تو نزدیک است ؛
و از خدای بترس که او بر تو توانا است ؛
و بدان که ؛ هر کاری رفته و بوده ؛
و هرکس را به سرمنزل خود رسانیده ،
و حایگاه وی پدید کرده ،
آن گاه به سر راه معاملت باز آورده است .
پیغمبران هم که آمدند ؛
نه کاری نو در این جهان کردند ؛
یا خبری نو در سینه ها نهادند ؛
بلکه آن چه در سینه ی تو بود بجنبانیدند !
و آن چه در حق تو نهاده بود ؛
تو را سوی آن خواندند !
که فرمود :
اگر هدایتِ حق نباشد کسی راه راست نیابد ،
از امیرالمؤمنین علی علیه السلام از قضا و قَدَر پرسیدند ؛
فرمودند :
رازِ خداست ، ما نتوانیم کشف کنیم ؛
و دریای ژرف است ؛ ما نتوانیم در آن غوطه زنیم ؛
علمِ بشریت ؛ طاقتِ کششِ وی ندارد ؛
و فهمِ آدمی هرگز بدان نرسد ؛ و نداند ؛
و هرچه پیش تر رود متحیّرتر شود ؛
و هرچند بیشتر تصرف کند افتاده تر گردد .
موضوع :